Gå til innhold



Foto

Brøyteskjær til Luxen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 skumlemannen

skumlemannen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 11:43

Ja, da ble plutselig Hiluxen min enda mer praktisk.

I januar begynte jeg å 3D- modellere et brøyteskjær som kunne passe til Hiluxen. Jeg jobber som konstruktør så det ble noen sene kvelder på jobben før jeg begynte å få ting på plass. Tegningene på skjæret produserer konstruksjonsprogrammet mye godt selv så det var greit. Jeg har jo sett litt rundt på nettet og det finnes mange forskjellige patenter på overbelastningsvern (såkalte "trip springs") så jeg vurderte litt frem og tilbake før jeg landa på en type som lar hele skjæret vrenge seg over om du treffer en kantstein eller noe hardt i bakken. Det ble noen stygge ligninger for å beregne fjærene, men det virka fornuftig.

Så begynte jobben med å bygge. Jeg fikk laserskåret noen av brakettene og profilene og en datastyrt knekkemaskin tok seg av buen på skjæret. Jeg har ei lita jente på ett år og en samboer som jobber en del sent, så det har tatt meg noen uker å få det ferdig, men i går var det nymalt og bare å ta med hjem.

Prøvde skjæret nettopp og det fungerte merkverdig bra. Overbelastningsvernet fungerte som det skulle også.

Bare flaks at jeg fikk prøvd det før snøen forsvant....

Attached Thumbnails

  • Br_yteskj_r_in_action_001___Copy.JPG
  • Br_yteskj_r_in_action_002___Copy.JPG
  • Br_yteskj_r_in_action_004___Copy.JPG
  • Br_yteskj_r_in_action_007___Copy.JPG
  • Br_yteskj_r_in_action_009___Copy.JPG
  • Br_yteskj_r_in_action_010___Copy.JPG

Edited by skumlemannen, 19 March 2008 - 11:44.


#2 guest1

guest1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 127 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 17:53

Veldig bra, en fantastisk flott jobb du har utført der.

#3 Goblin

Goblin

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg: