Veit ikke om jeg ville hatt det stagene opp i ramma forran heller jeg.. bratt vinkel, Vil prøve og "løfte" bilen når det blir mye snø frempå. Miste jo både trekk og sving fremme da, Samtidig som at skjæret begynner og hoppe å slå. Hvorfor ikke ei lita ramme under bilen og bort, opp til hengerfeste.. Er jo sånn det blir gjort på 90% av alle traktorer som går med skjær. Da blir det trekkbelastning ut av kreftene i steden.
Joda 90% av alle traktorer kjører med bom under men de har da også en forholdsvis stor og tung motvekt på denne bak. Tror ikke det ville blitt særlig brukervennlig på en "liten" pickup.
99% av alle snøskjær til pickuper,Suver har hovedfeste i ramma, stivaksla biler kun i ramma og enkelte IFS biler har hovedfeste i ramma og stag til nedre bærearmer på IFS.n.
Skjæret skal jo helst være flytende når man brøyter, noe det er på denne konstruksjonen her, Fjærene skal jo ta av for mindre slag etc, Høyden på bilen er ikke noe problem så lenge man annpasser vinkelen på skjæret slik at det ikke blir søkende. Har hatt Meyer skjær på en Hilux som var hevet med 4" på fjærene og sjakler tot 5,5" på understellet hadde 35 og 33" hjul. måtte bare tilpasse vinkelen på braketten for at det ikke skulle bli for aggresiv vinkel.
Takker for all konstruktiv tilbakemelding!
Jeg hører selvsagt på erfarne folk og må prøve å lage et feste på ramma i steden. The Missfit treffer utfordringa mi veldig godt. Det er ikke noen god plass å feste skjæret i ramma foran fordi den er veldig høy. Jeg så på mulighetene for å lage stag bak ved traversen til girkassa, men det ble veldig mye stag og rare vinkler. Jeg har ikke utstyr til å jobbe med dette hjemme enda, så jeg har gjort alt på jobben. Da er ikke mulighetene til å gjøre så mye tilpassingsarbeid så lett tilgjengelig.
Dette er jo en bil jeg bruker til og fra jobben også, så det skulle være en enkel jobb å ta av og på skjæret. Med den løsningen jeg har nå så går det på to minutter, og ramma som fester skjæret brettes opp og "gjemmes" opp mot ramma.
Jeg skal legge hodet i bløt å lage en ny innfesting i løpet av sommeren tenker jeg. Om noen har en god patent å gi meg på dette så hadde det vært bra.
Ellers så er skjæret like bredt som bilen når det er skråstilt, men ser at det burde vært litt breiere. (Som sagt, ingen tidligere erfraring med brøyteredskap) Og hydraulikk for skråstilling er under planlegging.
Om noen ønsker tegninger på skjæret så er det bare å si ifra.
Ta deg en titt på Meyer eller lign, der vil du finne løsninger etc som du kan jobbe vidre i fra, event om du kjøper en ferdig innfestingsbrakket til den bilen du har og tilpasse skjæret dittt til det. er jo ingen vits å finne opp kruttet på nytt,