Gå til innhold



Foto

Brøyteskjær til Luxen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 skumlemannen

skumlemannen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 11:43

Ja, da ble plutselig Hiluxen min enda mer praktisk.

I januar begynte jeg å 3D- modellere et brøyteskjær som kunne passe til Hiluxen. Jeg jobber som konstruktør så det ble noen sene kvelder på jobben før jeg begynte å få ting på plass. Tegningene på skjæret produserer konstruksjonsprogrammet mye godt selv så det var greit. Jeg har jo sett litt rundt på nettet og det finnes mange forskjellige patenter på overbelastningsvern (såkalte "trip springs") så jeg vurderte litt frem og tilbake før jeg landa på en type som lar hele skjæret vrenge seg over om du treffer en kantstein eller noe hardt i bakken. Det ble noen stygge ligninger for å beregne fjærene, men det virka fornuftig.

Så begynte jobben med å bygge. Jeg fikk laserskåret noen av brakettene og profilene og en datastyrt knekkemaskin tok seg av buen på skjæret. Jeg har ei lita jente på ett år og en samboer som jobber en del sent, så det har tatt meg noen uker å få det ferdig, men i går var det nymalt og bare å ta med hjem.

Prøvde skjæret nettopp og det fungerte merkverdig bra. Overbelastningsvernet fungerte som det skulle også.

Bare flaks at jeg fikk prøvd det før snøen forsvant....

Attached Thumbnails

  • Br_yteskj_r_in_action_001___Copy.JPG
  • Br_yteskj_r_in_action_002___Copy.JPG
  • Br_yteskj_r_in_action_004___Copy.JPG
  • Br_yteskj_r_in_action_007___Copy.JPG
  • Br_yteskj_r_in_action_009___Copy.JPG
  • Br_yteskj_r_in_action_010___Copy.JPG

Edited by skumlemannen, 19 March 2008 - 11:44.


#2 guest1

guest1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 127 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 17:53

Veldig bra, en fantastisk flott jobb du har utført der.

#3 Goblin

Goblin

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 20:07

Inponerende løsning thumbsup.gif

Må si at den virket som en av de bedere jeg har sett.
Ingenting er umulig!
Det umulige tar bare litt lengere tid:)

#4 Finepix

Finepix

    Helt vanlig medlem

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 752 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 20:49

Dette ser da meget praktisk ut. Fint utført også må jeg si smile.gif

Hvordan er skjæret festet i bilen?

#5 skumlemannen

skumlemannen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 21:02

Takk for det! biggrin.gif

Kjørte inn i en godt frossen isklump i dag og det eneste jeg merka på bilen var at det fjæra pent unna og glapp over med et mykt "dump".

Innfestinga til skjæret var det litt om å gjøre å få så lavt som mulig så jeg festa det i de brakettene på undersiden av akslingen som klamrer fast fjærene. Jeg fikk tak i to nye braketter som jeg sveisa hylser på. Greit å kunne ta dem av når sommeren kommer og man skal ut i skogen. whistle.gif

Attached Thumbnails

  • Br_yteskj_r_in_action_011___Copy.JPG


#6 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 00:05

Så ut som et enkelt, men funksjonelt lite skjær. Men innfestningen var jeg mer skeptisk til. Ville ikke hatt det festet slik på min bil, da der finnes enklere måter og ødelegge foringer, sjakler og fjærfester på... whistle.gif
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#7 skumlemannen

skumlemannen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 09:11

Ja, jeg funderte litt på innfestingen i forhold til bilen, og slik jeg ser det så vil foringer, sjakler og fjærfester bli utsatt for mindre krefter når det er framakslingen som skyver skjæret enn om skjæret hadde vært festet i ramma og overført kreftene ned til hjulene. Eller tar jeg feil?

Uansett så er dette litt sånn prøv og feil prosjekt. Jeg har aldri brøytet med annet enn vanlig stiga snøfreser og spade, så det er begrenset erfraring jeg sitter med når det gjelder brøyteskjær.

#8 sweden

sweden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 10:53

Jeg er ingen rakett forsker, men Gi Gass kan ha et lite poeng der med innfestinga. Pga at bilen veier mye mere enn foraksling blir det enorme krefter som jobber mot foringer og stag om du slår i noe og spes om skjäret ikke klarer å gi etter. Om det monteres i ramma, er det skjäret eller innfestningen som kommer til å gi etter når det smeller. Har kjört hjul-laster og det stopper bra når moder jord(fjell) står i veien. En vanlig person bil kan jo bli skeiv på styringa etter å ha kjört imot en fortauskant.

Men konstruktionen av skjäret var veldig bra.
Ja takk, begge deler!

#9 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 13:32

QUOTE(skumlemannen @ 20 Mar 2008, 09:11) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, jeg funderte litt på innfestingen i forhold til bilen, og slik jeg ser det så vil foringer, sjakler og fjærfester bli utsatt for mindre krefter når det er framakslingen som skyver skjæret enn om skjæret hadde vært festet i ramma og overført kreftene ned til hjulene. Eller tar jeg feil?


Etter mine kunnskaper og tekniske innsikt tar du helt feil. Selv om skjærets avlasningsmekanisme fungerer, vil du over tid belaste nevnte komponenter på en slik måte at de kommer til og ryke. Du kan studere framre foringer på bladfjørene og øye i fjærpakken, også tenke deg hvor trykket kommer nå du presser akslingen bakover med skjæret. Et trykk på skjæret vil fungere som og kjøre på en fortauskant e.l i høy fart. Og du kan tenke deg selv hvordan understellet på en bil liker det..

Edited by Gi Gass, 20 March 2008 - 13:32.

"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#10 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 21 March 2008 - 12:54

Fint stykke arbeide du har gjort der. 2 hydraulikk stempler og du får sving på det også biggrin.gif
Har kjørt endel snø med Hilux,LC,Pajero, Har nå en Suzuki 413 med fulhydraulisk skjær og el sand,singel spreder på som snøspade hjemme på tomta.
Ser på innfestingen di av skjæret, vil anbefale deg på det sterkeste å flytte innfestinga opp i ramma på bilen.
Erfaringsmessig ville jeg hatt skjæret like breit som bilen (Hjula)når det er skråstillt. du kan jo event lage ekstra vinger på hver side. da slipper du å kjøre ned snøen når du brøyter,
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#11 The Missfit

The Missfit

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 22 March 2008 - 15:57

Veit ikke om jeg ville hatt det stagene opp i ramma forran heller jeg.. bratt vinkel, Vil prøve og "løfte" bilen når det blir mye snø frempå. Miste jo både trekk og sving fremme da, Samtidig som at skjæret begynner og hoppe å slå. Hvorfor ikke ei lita ramme under bilen og bort, opp til hengerfeste.. Er jo sånn det blir gjort på 90% av alle traktorer som går med skjær. Da blir det trekkbelastning ut av kreftene i steden.

#12 skumlemannen

skumlemannen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 22 March 2008 - 16:42

Takker for all konstruktiv tilbakemelding!

Jeg hører selvsagt på erfarne folk og må prøve å lage et feste på ramma i steden. The Missfit treffer utfordringa mi veldig godt. Det er ikke noen god plass å feste skjæret i ramma foran fordi den er veldig høy. Jeg så på mulighetene for å lage stag bak ved traversen til girkassa, men det ble veldig mye stag og rare vinkler. Jeg har ikke utstyr til å jobbe med dette hjemme enda, så jeg har gjort alt på jobben. Da er ikke mulighetene til å gjøre så mye tilpassingsarbeid så lett tilgjengelig.
Dette er jo en bil jeg bruker til og fra jobben også, så det skulle være en enkel jobb å ta av og på skjæret. Med den løsningen jeg har nå så går det på to minutter, og ramma som fester skjæret brettes opp og "gjemmes" opp mot ramma.

Jeg skal legge hodet i bløt å lage en ny innfesting i løpet av sommeren tenker jeg. Om noen har en god patent å gi meg på dette så hadde det vært bra.

Ellers så er skjæret like bredt som bilen når det er skråstilt, men ser at det burde vært litt breiere. (Som sagt, ingen tidligere erfraring med brøyteredskap) Og hydraulikk for skråstilling er under planlegging.

Om noen ønsker tegninger på skjæret så er det bare å si ifra. smile.gif

#13 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 23 March 2008 - 09:03

QUOTE(The Missfit @ 22 Mar 2008, 15:57) <{POST_SNAPBACK}>
Veit ikke om jeg ville hatt det stagene opp i ramma forran heller jeg.. bratt vinkel, Vil prøve og "løfte" bilen når det blir mye snø frempå. Miste jo både trekk og sving fremme da, Samtidig som at skjæret begynner og hoppe å slå. Hvorfor ikke ei lita ramme under bilen og bort, opp til hengerfeste.. Er jo sånn det blir gjort på 90% av alle traktorer som går med skjær. Da blir det trekkbelastning ut av kreftene i steden.



Joda 90% av alle traktorer kjører med bom under men de har da også en forholdsvis stor og tung motvekt på denne bak. Tror ikke det ville blitt særlig brukervennlig på en "liten" pickup.
99% av alle snøskjær til pickuper,Suver har hovedfeste i ramma, stivaksla biler kun i ramma og enkelte IFS biler har hovedfeste i ramma og stag til nedre bærearmer på IFS.n.
Skjæret skal jo helst være flytende når man brøyter, noe det er på denne konstruksjonen her, Fjærene skal jo ta av for mindre slag etc, Høyden på bilen er ikke noe problem så lenge man annpasser vinkelen på skjæret slik at det ikke blir søkende. Har hatt Meyer skjær på en Hilux som var hevet med 4" på fjærene og sjakler tot 5,5" på understellet hadde 35 og 33" hjul. måtte bare tilpasse vinkelen på braketten for at det ikke skulle bli for aggresiv vinkel.

QUOTE(skumlemannen @ 22 Mar 2008, 16:42) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for all konstruktiv tilbakemelding!

Jeg hører selvsagt på erfarne folk og må prøve å lage et feste på ramma i steden. The Missfit treffer utfordringa mi veldig godt. Det er ikke noen god plass å feste skjæret i ramma foran fordi den er veldig høy. Jeg så på mulighetene for å lage stag bak ved traversen til girkassa, men det ble veldig mye stag og rare vinkler. Jeg har ikke utstyr til å jobbe med dette hjemme enda, så jeg har gjort alt på jobben. Da er ikke mulighetene til å gjøre så mye tilpassingsarbeid så lett tilgjengelig.
Dette er jo en bil jeg bruker til og fra jobben også, så det skulle være en enkel jobb å ta av og på skjæret. Med den løsningen jeg har nå så går det på to minutter, og ramma som fester skjæret brettes opp og "gjemmes" opp mot ramma.

Jeg skal legge hodet i bløt å lage en ny innfesting i løpet av sommeren tenker jeg. Om noen har en god patent å gi meg på dette så hadde det vært bra.

Ellers så er skjæret like bredt som bilen når det er skråstilt, men ser at det burde vært litt breiere. (Som sagt, ingen tidligere erfraring med brøyteredskap) Og hydraulikk for skråstilling er under planlegging.

Om noen ønsker tegninger på skjæret så er det bare å si ifra. smile.gif




Ta deg en titt på Meyer eller lign, der vil du finne løsninger etc som du kan jobbe vidre i fra, event om du kjøper en ferdig innfestingsbrakket til den bilen du har og tilpasse skjæret dittt til det. er jo ingen vits å finne opp kruttet på nytt,
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#14 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 12:00

Heisann.

Jeg kjører G-wagen, og har grublet litt på samme problem/løsning. Har tenkt tanken på å ha et stag som går bakover under bilen, som så hektes på hengerfeste. Den løsningen gjør det jo raskt å ta av og på. Bare lurer litt på bakke klaringen med 33 tommere

Andre alternativet er en "travers" som er montert på akselen, eller rettere sagt en forlengelse av sving/radius armene. Da i trekantform, med "toppen" av trekanten forover mot skjæret. Denne traversen skulle da kunne være montert hele vinteren. I fremre ende av traversen skulle da skjæret, med sving, kunne trees på. Da med noe alla`amerikanske hengerfeste-løsning.( 2" firkantrør)

Kreftene skulle da kunne bli overført indirekte til ramma på bilen, via sving/radius armene?

Som løft har jeg tenkt det samme som "skumlemannen" Har allerede en liten ATV vinsj liggende. Har også 2 elektriske drivere til sving. smile.gif

Fett skjær, skumlemannen. Er det en plast/gummi list eller en hardstål list du har nederst på skjæret? Hvor fikk du tak i de fjærene?

Jeg tar gjerne tegninger, hvis du ofrer biggrin.gif
oops!?!


#15 The Missfit

The Missfit

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 17:59

QUOTE(Hyper @ 23 Mar 2008, 10:03) <{POST_SNAPBACK}>
Joda 90% av alle traktorer kjører med bom under men de har da også en forholdsvis stor og tung motvekt på denne bak. Tror ikke det ville blitt særlig brukervennlig på en "liten" pickup.
99% av alle snøskjær til pickuper,Suver har hovedfeste i ramma, stivaksla biler kun i ramma og enkelte IFS biler har hovedfeste i ramma og stag til nedre bærearmer på IFS.n.
Skjæret skal jo helst være flytende når man brøyter, noe det er på denne konstruksjonen her, Fjærene skal jo ta av for mindre slag etc, Høyden på bilen er ikke noe problem så lenge man annpasser vinkelen på skjæret slik at det ikke blir søkende. Har hatt Meyer skjær på en Hilux som var hevet med 4" på fjærene og sjakler tot 5,5" på understellet hadde 35 og 33" hjul. måtte bare tilpasse vinkelen på braketten for at det ikke skulle bli for aggresiv vinkel.
Ta deg en titt på Meyer eller lign, der vil du finne løsninger etc som du kan jobbe vidre i fra, event om du kjøper en ferdig innfestingsbrakket til den bilen du har og tilpasse skjæret dittt til det. er jo ingen vits å finne opp kruttet på nytt,


Joda, ingen vits å finne opp noe på nytt Hyper. Mulig jeg har noe mer erfaring enn deg (14år) Så har vel noe noe å legge bak. Og motvekten bak har liten betydning sånn praktisk på monteringen av skjæret. Henger der mer for og få balansen tilbake, da traktor er bygget for og bære og trekke Bak. Det du sier i praksis er at vinklen på panhard staget ikke har noe betydning. blink.gif Blir jo litt av det samme her. Og det stemmer ikke. Det man ønsker er at skyveramma, 3-kanten mot skjæret ligger så lavt og vannrett som praktis mulig. For og hindre at skjæret søker under belastning.


Eller et fint stykke arbeid du ha gjort på det skjæret.....!

#16 skumlemannen

skumlemannen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 18:16

QUOTE(Roar Sæther @ 2 Apr 2008, 13:00) <{POST_SNAPBACK}>
Heisann.

Jeg kjører G-wagen, og har grublet litt på samme problem/løsning. Har tenkt tanken på å ha et stag som går bakover under bilen, som så hektes på hengerfeste. Den løsningen gjør det jo raskt å ta av og på. Bare lurer litt på bakke klaringen med 33 tommere

Andre alternativet er en "travers" som er montert på akselen, eller rettere sagt en forlengelse av sving/radius armene. Da i trekantform, med "toppen" av trekanten forover mot skjæret. Denne traversen skulle da kunne være montert hele vinteren. I fremre ende av traversen skulle da skjæret, med sving, kunne trees på. Da med noe alla`amerikanske hengerfeste-løsning.( 2" firkantrør)

Kreftene skulle da kunne bli overført indirekte til ramma på bilen, via sving/radius armene?

Som løft har jeg tenkt det samme som "skumlemannen" Har allerede en liten ATV vinsj liggende. Har også 2 elektriske drivere til sving. smile.gif

Fett skjær, skumlemannen. Er det en plast/gummi list eller en hardstål list du har nederst på skjæret? Hvor fikk du tak i de fjærene?

Jeg tar gjerne tegninger, hvis du ofrer biggrin.gif


Morsomt å se at det er mange forskjellige løsninger på samme problemet. Er det rart jeg klødde meg i hodet? blink.gif

Send meg pm med e-post adresse så skal du få tegningene. Skal bare fikse litt på dem først.

Det er et "slitestål" jeg har nederst på skjæret ja. Foreløpig så er det bare vanlig stål men må prøve å skaffe noe som er litt hardere etter hvert.

Fjærene er plukket ut fra standartsortementet til Lesjöfors. Det var noen av de største de hadde. tongue.gif 10 mm tråddiameter.

Hiver med noen bilder av hvordan jeg har av- og påkobling av skjæret. Tanken min var også at ramma som brukes som feste mellom bil og skjær kunne være montert hele vinteren.
På ramma som er festet til bilen er det to 25 mm pinner som stikker ut og passer i hull på skjæret. Låsinga er bare en bolt som tres igjennom ramma og det flattjernet som er festet til skjæret. Det er der også for å ha noe å legge an ramma på når jeg skal montere.

Attached Thumbnails

  • Br_yteskj_r_1.JPG
  • Br_yteskj_r_2.JPG
  • Br_yteskj_r_3.JPG


#17 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 21:33

Dette blir bare bedre og bedre. Jeg vraker min ide om en trekant, og tar blåkopi av løsningen din. Bare det flattjernet som assisterer "påkjøring" er jo glimrende.

Hvis du kan modifisere teningene, som du sier, så kan du sende de på rs.turbo@sensewave.com

Mens du har det varmt, hvor handler du Lesjøfors fra katalog?

Takker for inspirasjon og hjelp.
oops!?!


#18 skumlemannen

skumlemannen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 06 April 2008 - 12:04

Lesjöfors har et kontor i Oslo, så det er bare å ringe å bestille.

Katalogen for strekkfjærer ligger her
Strekkfjærene jeg bestilte er forøvrig Art.nr 3640.

Tegningene kommer din vei om en drøy ukes tid tenker jeg.

#19 Pckupmn

Pckupmn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 147 Innlegg:

Posted 09 April 2008 - 17:42

QUOTE(skumlemannen @ 22 Mar 2008, 16:42) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for all konstruktiv tilbakemelding!

Jeg hører selvsagt på erfarne folk og må prøve å lage et feste på ramma i steden. The Missfit treffer utfordringa mi veldig godt. Det er ikke noen god plass å feste skjæret i ramma foran fordi den er veldig høy. Jeg så på mulighetene for å lage stag bak ved traversen til girkassa, men det ble veldig mye stag og rare vinkler. Jeg har ikke utstyr til å jobbe med dette hjemme enda, så jeg har gjort alt på jobben. Da er ikke mulighetene til å gjøre så mye tilpassingsarbeid så lett tilgjengelig.
Dette er jo en bil jeg bruker til og fra jobben også, så det skulle være en enkel jobb å ta av og på skjæret. Med den løsningen jeg har nå så går det på to minutter, og ramma som fester skjæret brettes opp og "gjemmes" opp mot ramma.

Jeg skal legge hodet i bløt å lage en ny innfesting i løpet av sommeren tenker jeg. Om noen har en god patent å gi meg på dette så hadde det vært bra.

Ellers så er skjæret like bredt som bilen når det er skråstilt, men ser at det burde vært litt breiere. (Som sagt, ingen tidligere erfraring med brøyteredskap) Og hydraulikk for skråstilling er under planlegging.

Om noen ønsker tegninger på skjæret så er det bare å si ifra. smile.gif



Ja takk..detta va dritbra dribble.gif hadde vært arti å laga nokka slikt te luxen=) om du kan sende på mail kan du du sende til andreasgjosund@hotmail.com smile.gif
user posted image
Det som ikke går med fart går med mer fart...[:D]

#20 Krølle

Krølle

    4 over krøn

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 694 Innlegg:

Posted 09 April 2008 - 20:19

Joda, ingen vits å finne opp noe på nytt Hyper. Mulig jeg har noe mer erfaring enn deg (14år) Så har vel noe noe å legge bak.

ØØHHH?? Nå har vel Hyper brøyta i 10 år med HILUX å lignende,så akkurat det tror jeg ikke jeg gidder å diskutere med han.
Men det skjæret du har er vel det fineste jeg har sett som er (hjemme laget)

PS:Hiluxen min er godkjent med brøyte utstyr (måtte bare få det ut)
Skogens bitte lille koksgrå
BÅNNGASS