Gå til innhold



Foto

Brøyteskjær til Luxen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#21 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 10 April 2008 - 18:08

QUOTE(The Missfit @ 2 Apr 2008, 17:59) <{POST_SNAPBACK}>
Joda, ingen vits å finne opp noe på nytt Hyper. Mulig jeg har noe mer erfaring enn deg (14år) Så har vel noe noe å legge bak. Og motvekten bak har liten betydning sånn praktisk på monteringen av skjæret. Henger der mer for og få balansen tilbake, da traktor er bygget for og bære og trekke Bak. Det du sier i praksis er at vinklen på panhard staget ikke har noe betydning. blink.gif Blir jo litt av det samme her. Og det stemmer ikke. Det man ønsker er at skyveramma, 3-kanten mot skjæret ligger så lavt og vannrett som praktis mulig. For og hindre at skjæret søker under belastning.
Eller et fint stykke arbeid du ha gjort på det skjæret.....!




Les innlegget mitt igjen Missfit. Panhardstaget på bilen? blink.gif blink.gif La bilen og dens funksjoner som aksel, fjærer, panhard etc være som de er uten å la de få påkjenning av brøyteredskapet. Det eneste jeg ville anbefale var å ha hovedfeste i front av ramme på bilen ikke bruke framaksel, fjærfester.
Mulig du har sitti 14 år bak spakene på en traktor, men traktor er og blir en traktor, som du selv sier bygget for å trekke, bære etc. jeg har brøyta med Traktor også, men den parkerte jeg når jeg var ferdig med brøyte rundene, Det er en maskin til å henge, motere div innretninger ikke noe personkjøretøy.

Pickup/suv er noe anderledes. Meyer og mange andre har lagd dette i mange år, et 2008 produsert skjær kan du klaske rettt på en monteringsbrakett fra langt tilbake. demonteres på 2-3 min (Samme tia som skummlemannen sitt) og kjøre vidre i trafikken etterpå. De har vel prøvd det meste av innfestinger på det meste vil jeg tro.
Tror neppe det vil være behagelig å kjøre rundt med ei ramme hengende under bilen å skrangle sånn til daglig. montering/demonteringe bør også være funksjonell da man sikkert skal ha på utstyret etter at snøen har detti og lagt seg.
En annen måte å hindre at skjæret søker seg nedover konstant er å montere skliskåler i bakkant på skjæret.

Men som sagt før, synes det stykke arbeidet du har gjort ser kjempe bra ut skummlemannen biggrin.gif biggrin.gif
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#22 Pajeron

Pajeron

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 18:01

Flott skjær du har laget! Har lyst til å lage noe slikt selv til Pajeroen. Hadde vært supert om du kunne sendt meg tegninger til skjæret. dribble.gif

Attached Files



#23 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 January 2010 - 16:48

Virkelig imponerende flott laget brøyteplog og jeg kommer helt garantert til å kopiere en del av konstruksjonen når jeg etter hvert skal til med å lage brøyteskjær til min Suki SJ.

Det jeg ikke vil kopiere er innfestingen til akslingen for det har en bekjent av meg erfaringer med fra tidligere. Belastningen på fjærer foringer blir urimelig stor og Per sin plog hadde også et system for at plogen skulle gi etter om den "huket" seg fast. Selv om det tilsynelatende ikke var store krefter som ble overført så fikk han fjærbrudd på frontfjæra og når vi monterte av fjærene var det helt klart at etter to sesongers bruk hadde frontfjærene fått en s-fasong hvor den største delen av s-fasongen lå bak akslingen. Foringene var også totalt nedslitt/deformert og de ble byttet når han satte på plogen og de holder normalt i ti år før de er så ødelagt.

Dette er samme som flere er inne på og jeg må si meg helt enig med GiGass der om at kreftene blir urimelig store inn mot forstilling/drivverket foran.

Selv har jeg stor tro på en innfesting med et stag som går bakover til hengerfestet slik at all press og særlig støt blir overført til drakaft i tilhengerfestet. Det vet jeg om konstruksjoner som har og de har gode erfaringer. Selv har jeg bøyd hele hengerfestet på min SJ uten at det har vært mulig å finne skader på ramme/innfesting på bilen.

Kanskje ramma på Suki SJ er svakere slik at den må tas mer hensyn til, men det er utrolig kjipt når en plutselig oppdager at en har bøyd en rammevang ti grader ut av stilling ved en påkjørsel med et brøyteskjær.