Gå til innhold



Foto

410\413


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
51 replies to this topic

#41 Jonnis

Jonnis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 05 August 2008 - 15:12

QUOTE(sven @ 4 Aug 2008, 20:49) <{POST_SNAPBACK}>
Det med starteren er helt sikkert bendixdrevet som er i ferd med å ryke...

det er selve tannhjulet på startmotoren.... der er det et lager som kun går ene veien... slik at når motoren starter skal den kunne spinne fortere enn starteren i øyeblikket før den smetter tilbake når du slipper nøkkelen.

den bør gå endel bedre... med at den ikke går fortere har jo med turtallet og utvekslingen å gjøre... med regner med at du har et MYE mer levlig støynivå i samme hastigheten som det du hadde før...



På veien går den ikke bedre.. for den er så dau over 3-4000.. men tipper det har litt med at det ikke er eksosanlegg på den. og at ingenting er innstilt..

men var ute å kjørte i skogen igår! og merker at utvekslingen er bedre no enn før..
Nå er det jo nesten sånn at eg tømmer 1 giret tongue.gif
Og eg kom opp bratte bakken eg aldri har klart før.. 410 motoren var ikke sterk nok..
Den dradde seg opp seg opp uten problemer.. og uten og ta fart biggrin.gif


Ble nesten litt sur når eg tenker på hvor mye eg har slitt før..

#42 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 06 August 2008 - 00:17

QUOTE(Jonnis @ 5 Aug 2008, 16:12) <{POST_SNAPBACK}>
men var ute å kjørte i skogen igår! og merker at utvekslingen er bedre no enn før..



har jeg missforstått noe her eller? trudde utvekslinga på 413 var dårligere i terrenget en 410? og at 413 dermed er bedre på vei kansje? huh.gif

#43 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 August 2008 - 08:23

QUOTE(Esbensj @ 6 Aug 2008, 01:17) <{POST_SNAPBACK}>
har jeg missforstått noe her eller? trudde utvekslinga på 413 var dårligere i terrenget en 410? og at 413 dermed er bedre på vei kansje? huh.gif


Utveksling er enten høyere eller lavere akkurat som i høy-serie eller lav-serie eller høyt eller lavt gir.

Ikke dårligere eller bedre. Eller hva med koselig utveksling, tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Ikke rart noen missforstår når en innfører udefinerte ineksplisitte kvasimekaniske begreper.

#44 Jonnis

Jonnis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 06 August 2008 - 21:30

QUOTE(Esbensj @ 6 Aug 2008, 00:17) <{POST_SNAPBACK}>
har jeg missforstått noe her eller? trudde utvekslinga på 413 var dårligere i terrenget en 410? og at 413 dermed er bedre på vei kansje? huh.gif


Eg har jo 410 akslinger og 410 fordelings kasse.. siden bilen er en 410
og med 413 girkasse så blir utvekslingen mye lavere når den står i 1gir og i lav gir..

Utvekslinger:

SJ 410:
3.136 utveksling på 1.gear
2.511 på lavserie
4.111 i diffene
32,37 totalt utveksling


SJ 413:
3.652 utveksling på 1.gear
2.268 på lavserie
3.727 i diffene
30,87 total utveksling

på min med 413 motor og gir og resten 410..

3.652 utveksling på 1.gear
2.511 på lavserie
4.111 i diffene
37,7 total utveksling

mye bedre i skogen biggrin.gif

#45 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 06 August 2008 - 21:45

aha, jammen da er jo med, hadde ikkje fått med meg at du hadde fireti utveksling ved at du hadde diff og mellom kasse fra en.. hehe husker jeg hadde en rein fireti med firetretten mellomkasse... det var noe dritt i skauen det..! hehe:P

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 6 Aug 2008, 09:23) <{POST_SNAPBACK}>
Utveksling er enten høyere eller lavere akkurat som i høy-serie eller lav-serie eller høyt eller lavt gir.

Ikke dårligere eller bedre. Eller hva med koselig utveksling, tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Ikke rart noen missforstår når en innfører udefinerte ineksplisitte kvasimekaniske begreper.


joa det er jo sant, men høyere giring er vel noe som kan forbindes med dårligere fremkommelighet i skog og mark.. tongue.gif (finnes vel motargument mot det å men tongue.gif )

og ja den siste der skjønte jeg blink.gif hehe...

#46 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 August 2008 - 22:08

QUOTE(Esbensj @ 6 Aug 2008, 22:45) <{POST_SNAPBACK}>
aha, jammen da er jo med, hadde ikkje fått med meg at du hadde fireti utveksling ved at du hadde diff og mellom kasse fra en.. hehe husker jeg hadde en rein fireti med firetretten mellomkasse... det var noe dritt i skauen det..! hehe:P
joa det er jo sant, men høyere giring er vel noe som kan forbindes med dårligere fremkommelighet i skog og mark.. tongue.gif (finnes vel motargument mot det å men tongue.gif )

og ja den siste der skjønte jeg blink.gif hehe...


Høy hastighet kan også gi fremkommelighet. biggrin.gif

Så du er med på den hypernorvegistiske antitesen. rofl.gif whistle.gif

QUOTE(Jonnis @ 6 Aug 2008, 22:30) <{POST_SNAPBACK}>
Eg har jo 410 akslinger og 410 fordelings kasse.. siden bilen er en 410
og med 413 girkasse så blir utvekslingen mye lavere når den står i 1gir og i lav gir..

Utvekslinger:

SJ 410:
3.136 utveksling på 1.gear
2.511 på lavserie
4.111 i diffene
32,37 totalt utveksling
SJ 413:
3.652 utveksling på 1.gear
2.268 på lavserie
3.727 i diffene
30,87 total utveksling

på min med 413 motor og gir og resten 410..

3.652 utveksling på 1.gear
2.511 på lavserie
4.111 i diffene
37,7 total utveksling

mye bedre i skogen biggrin.gif


Oppe dette fine oppsettet på utveksling smile.gif må du også ta hensyn til motorens karakteristikk. En motor med godt bunndrag klarer seg med lavere utveksling enn en motor med behov for skrikende turtall før den leverer noe effekt.

kombinasjonen høyere utveksling og motor med bedre bunndrag er flott til trialkjøring. Eneste som kunne vært bedre, etter mitt hode, er ei automatkasse. God gammel tostegs kasse som tåler hva som helst og ikke flytter bilen før 3 tusen omdreininger.
Men da er bilen ubrukelig på veg. sad.gif

#47 4Xjalo

4Xjalo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 06:56

Passer akslingene fra 410 på 413? Er de identiske? (tenker på "alle", bak/mellom/driv/stikk-akslinger.)
Jeg vurderer å bytte transferkassen på min 413 til en som har stått på 410, og siden det er ulyd i drivaksel foran, lurer jeg på hva av drivverket som ellers kan passe fra 410 til 413...

#48 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 07:41

alt passer, men '84 410 har andre mindre flenser mot mellomaksler. husk at det er forskjellig utveksling i akslene på 410 og 413 så om du bytter foran må du bytte bak også.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#49 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 08:17

QUOTE(4Xjalo @ 12 Aug 2008, 07:56) <{POST_SNAPBACK}>
Passer akslingene fra 410 på 413? Er de identiske? (tenker på "alle", bak/mellom/driv/stikk-akslinger.)
Jeg vurderer å bytte transferkassen på min 413 til en som har stått på 410, og siden det er ulyd i drivaksel foran, lurer jeg på hva av drivverket som ellers kan passe fra 410 til 413...

Ulyd i drivaksel handlerom slitt kryss. Originalledd fra statene koster kr 275,- pluss mva pluss frakt.

#50 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 15:05

du kan bruke stikkaksling fra 410 til å bytte ut den som lager lyd smile.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#51 4Xjalo

4Xjalo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 19 August 2008 - 20:10

QUOTE(4Xjalo @ 12 Aug 2008, 07:56) <{POST_SNAPBACK}>
Passer akslingene fra 410 på 413? Er de identiske? (tenker på "alle", bak/mellom/driv/stikk-akslinger.)
Jeg vurderer å bytte transferkassen på min 413 til en som har stått på 410, og siden det er ulyd i drivaksel foran, lurer jeg på hva av drivverket som ellers kan passe fra 410 til 413...



QUOTE(yakuza @ 12 Aug 2008, 08:41) <{POST_SNAPBACK}>
alt passer, men '84 410 har andre mindre flenser mot mellomaksler. husk at det er forskjellig utveksling i akslene på 410 og 413 så om du bytter foran må du bytte bak også.


Nå har jeg kommet over transferkasse, drivakslinger og mellomakslinger som har vært på en 410. Det jeg kunne tenkt meg å gjøre, er å montere dette inn i 413'en min, for da å få lavere utveksling.. Er det noen som vet om dette vil kreve ombygging?? -og hvis ikke; vil dette ha noe å si mtp godkjenning/BT??

#52 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 20 August 2008 - 11:34

Alt passer nok, er berre litt usikker på bremser, korleis bremserør er trekt mot bakaksel. Dersom forskjell kan bremsedeler flyttast over frå 413.
Sidan det ikkje er fysiske forskjeller er det ingen grunn til å blande inn BT. Alt er bolt-on.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)