Gå til innhold



Foto

410\413


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
51 replies to this topic

#21 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 22 June 2008 - 09:54

jepp sånn er min og. men er jo bare snakk om fire hull å borre så skulle det passe over fra 413 smile.gif

#22 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 24 June 2008 - 01:57

Nar det gjelder 410 kaross pa 413 ramme er det en stor forskjell i din og Shuduck sin sak....

han har et 84 karosseri, og i 85 skjedde det mange forskjeller i karosseriet, i 85 kom 413 og disse deler i hovedsak karosseri.

sa a feste et '86 410 karosseri pð ei 413 ramme dkal ikke være no problem. de to ekstra festene du snakker om er kun pð den lange varianten

nðr det gjelder 84 karossen er festene pð midten noe forskjovet i forhold til nyere, og torpedoplata er forskjellig og girkassetunellen er mye smalere.

om man bruker komplett pedalsett fra 413 vil jeg tro det skal passe rett i et 410 karosseri, evt kan man borre ut punktsveisene og bytte forsterkningsplata der bremsekraftsforsterkeren sitter, da fðr man ferdig merkede hull ð borre etter....


Jeg skal bytte motor, og regner med ð fð det godkjent siden bilene har nærmest identiske bremser, utenom bremsekraftforsterkeren, og at det kun er en krets pð bakhjula, noe og den lange 413 har....

for min del, om jeg kunne kjopt 10stk 413 for det det koster ð bygge om, so be it..... 410'en min er verdt mer for meg enn som sð rolleyes.gif


#23 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 24 June 2008 - 02:23

QUOTE(sven @ 24 Jun 2008, 01:57) <{POST_SNAPBACK}>
om man bruker komplett pedalsett fra 413 vil jeg tro det skal passe rett i et 410 karosseri, evt kan man borre ut punktsveisene og bytte forsterkningsplata der bremsekraftsforsterkeren sitter, da fðr man ferdig merkede hull ð borre etter....


Det er det jeg gjorde.. artige å`er de har på island biggrin.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#24 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 24 June 2008 - 07:39

QUOTE(ShuDuck @ 24 Jun 2008, 03:23) <{POST_SNAPBACK}>
Det er det jeg gjorde.. artige å`er de har på island biggrin.gif

ð = th (stemt) som i engelsk 'the'
o = å, som 'sove' eller 'over' på norsk.
eller
á = diftongen ao, er der vi har å. Jf. sognamaol.

kilde:
http://no.wikipedia.org/wiki/Islandsk

Sven er ikkje så god til dette biggrin.gif
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#25 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 24 June 2008 - 23:02

Nei, kan ikke si jeg er så dreven på islandsk.......

men nå er jeg hjemme igjen for å holde dere i øra:)


#26 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 25 June 2008 - 00:03

QUOTE(sven @ 25 Jun 2008, 00:02) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, kan ikke si jeg er så dreven på islandsk.......

men nå er jeg hjemme igjen for å holde dere i øra:)



hehe i øra faktisk.. wink.gif

men men har hvertfall fått litt av den infoen jeg var ute etter her da.. må bare finne meg en kav opprusta 413 med skilt som jeg kan få kjøpt te meg for en slik og ingen ting. så er det bare og begyne, vitara motoren er vel heime i garasjen om et par dager. biggrin.gif menser ut som det blir en 8v i stden for 16 som var planen da unsure.gif men men bil skal det bli av det;)

#27 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 June 2008 - 07:18

QUOTE(yakuza @ 24 Jun 2008, 08:39) <{POST_SNAPBACK}>
ð = th (stemt) som i engelsk 'the'
o = å, som 'sove' eller 'over' på norsk.
eller
á = diftongen ao, er der vi har å. Jf. sognamaol.

kilde:
http://no.wikipedia.org/wiki/Islandsk

Sven er ikkje så god til dette biggrin.gif


Dette bringer vonde minner fra gymnaset og pugging av gammelnorsk.

Oversatt til kvasinorsk var første setningen: Odin heiter allfader thi han er fader åt alle gudane.

#28 Jonnis

Jonnis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 25 July 2008 - 13:02

noen som kan svare på hva som må gjøres når man skal hive en 413 motor i en 410..

og no tenker eg på selve mekkingen og noe med ikke biltilsynet..


noen som vet?

og må man ta ned kassen før motor skal ut? eller kan man ta motor og gir samlet utav med elefanten?

#29 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 25 July 2008 - 14:02

plukk ut motor og gir i ett stykke du..
av mods når det skal inn igjen, må du lage nye fester til motor, mulig og nytt feste bak på girkassa..
du må ha nytt panser eller bodylift.
pluss at du må lage til litt div kabler og slikt...


Jeg skal til med å skifte i 410'en min til vinteren, og kommer til å montere en 1300 med injection....
lager en HOWTO når jeg kommer så langt.

Forresten... det ER mulig å få lov av BT å gjøre dette, men det krever litt jobb og tålmodighet whistle.gif


#30 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 28 July 2008 - 00:08

bare for og fortsette et gammelt emne, jeg plukket ut instrument panelet på både min 410 og 413 her om dagen, og kikket litt på pluggene og ledningene som gikk til de, og det jeg så var to identiske plugger med identiske farge koder...

det jeg lurer på da er om hvis jeg setter in 413 panelet i min 410 vil da turteller og alt annet funke, siden det ser ut til og være likt bortsett i fra at det som går til turtelleren på 413 ikke er noe på 410'en glemte å ta bilde som jeg tenkte men kan gjøre det i løpet av uka...

#31 Jonnis

Jonnis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 28 July 2008 - 03:04

QUOTE(sven @ 25 Jul 2008, 14:02) <{POST_SNAPBACK}>
plukk ut motor og gir i ett stykke du..
av mods når det skal inn igjen, må du lage nye fester til motor, mulig og nytt feste bak på girkassa..


Motorfestene.. er det best å lage nye på motor? eller sveise over fra 413 rammen?

#32 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 28 July 2008 - 09:46

QUOTE(Esbensj @ 28 Jul 2008, 00:08) <{POST_SNAPBACK}>
bare for og fortsette et gammelt emne, jeg plukket ut instrument panelet på både min 410 og 413 her om dagen, og kikket litt på pluggene og ledningene som gikk til de, og det jeg så var to identiske plugger med identiske farge koder...

det jeg lurer på da er om hvis jeg setter in 413 panelet i min 410 vil da turteller og alt annet funke, siden det ser ut til og være likt bortsett i fra at det som går til turtelleren på 413 ikke er noe på 410'en glemte å ta bilde som jeg tenkte men kan gjøre det i løpet av uka...


du må legge opp en kabel til minus på coilen til den brune kabelen som går inn på den ene kontakta bak på instrumentpanelet.... da vil turtelleren virke....

måtte iallefall det på min.

QUOTE(Jonnis @ 28 Jul 2008, 03:04) <{POST_SNAPBACK}>
Motorfestene.. er det best å lage nye på motor? eller sveise over fra 413 rammen?


Om det er en bil som ikke skal godkjennes (skogsbil) ville jeg bare slipt av festene på 413 ramma, skrudd de fast på motoren, kappet vekk 410 festene på 410 ramma og slipt motoren nedi... da vil alt line rett opp med en gang dersom motorfestene er rette


#33 Jonnis

Jonnis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 03 August 2008 - 17:31

No har eg bygget om til 413 motor i 410 min..
tok å kappet av motor festenene på rammen og sveiste de over..
radiatorfestene var forskjellig.. og eg slapp å bytte panser.. ligger så vidt nedpå luftfilter oppå forgasseren..
gikk en hel dag med det før oppstart..

men jippi.. det er rådebank i 413 motoren.. og starteren tuller seg..
den snurrer motoren i 2sek så spinner den bare i friluft.. byttet innslaget, men det hjalp ikke.. er ikke tennene på svinghjulet.. må være noe med starteren..

men satan for ett bunndrag det er i 413 iforhold til 410.. men føler ikke at bilen gikk så mye bedre.. men det kan jo komme seg når eg får på eksosanlegg og ser litt på tenningen.. men bunndraget var jo helt vilt iforhold smile.gif så no gleder eg meg til å prøve den i skogen.. kanskje eg kommer opp bakkene den ikke klarte før smile.gif

får bare kjøre med motoren til råden står ut blokken.. hehe

#34 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 August 2008 - 18:20

QUOTE(Jonnis @ 3 Aug 2008, 18:31) <{POST_SNAPBACK}>
No har eg bygget om til 413 motor i 410 min..
tok å kappet av motor festenene på rammen og sveiste de over..
radiatorfestene var forskjellig.. og eg slapp å bytte panser.. ligger så vidt nedpå luftfilter oppå forgasseren..
gikk en hel dag med det før oppstart..

men jippi.. det er rådebank i 413 motoren.. og starteren tuller seg..
den snurrer motoren i 2sek så spinner den bare i friluft.. byttet innslaget, men det hjalp ikke.. er ikke tennene på svinghjulet.. må være noe med starteren..

men satan for ett bunndrag det er i 413 iforhold til 410.. men føler ikke at bilen gikk så mye bedre.. men det kan jo komme seg når eg får på eksosanlegg og ser litt på tenningen.. men bunndraget var jo helt vilt iforhold smile.gif så no gleder eg meg til å prøve den i skogen.. kanskje eg kommer opp bakkene den ikke klarte før smile.gif

får bare kjøre med motoren til råden står ut blokken.. hehe


sikker på at det er rådebank og ikke den velkjente 413 skjørtebanken? Det kan i så fall holde lenge.

Det er ikke bare bunndraget som er bedre. det går mye bedre også.

#35 Jonnis

Jonnis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 03 August 2008 - 18:31

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 3 Aug 2008, 18:20) <{POST_SNAPBACK}>
sikker på at det er rådebank og ikke den velkjente 413 skjørtebanken? Det kan i så fall holde lenge.

Det er ikke bare bunndraget som er bedre. det går mye bedre også.


kunne jo spinne på grusen i alle 4 nå uten 6000omdrininger! dribble.gif


høres ut som råde bank.. er kun i mellom registeret.. og gir seg når man kommer opp på turtallet...
hadde vært kjekt hvis det kun var skjøtebank og hvis det går an å kjøre med..
eg kommer no til å kjøre med motoren og se hvor lenge det holder..

Takk for tipset om å flytte over motor festene cool.gif

#36 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 04 August 2008 - 00:39

QUOTE(Jonnis @ 3 Aug 2008, 19:31) <{POST_SNAPBACK}>
kunne jo spinne på grusen i alle 4 nå uten 6000omdrininger! dribble.gif
høres ut som råde bank.. er kun i mellom registeret.. og gir seg når man kommer opp på turtallet...
hadde vært kjekt hvis det kun var skjøtebank og hvis det går an å kjøre med..
eg kommer no til å kjøre med motoren og se hvor lenge det holder..

Takk for tipset om å flytte over motor festene cool.gif



ja og hvis motoren faktisk har rådebank og stx ryker så har jo jeg en 413 motor ståendes her og vente på deg;) og ja jeg blei også overraska over den store forskjellen det er på 413 og 410 motorene var jo heilt villt..! gleder meg til og fyre 1600'n:D hehe

#37 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 August 2008 - 08:42

QUOTE(Esbensj @ 4 Aug 2008, 01:39) <{POST_SNAPBACK}>
ja og hvis motoren faktisk har rådebank og stx ryker så har jo jeg en 413 motor ståendes her og vente på deg;) og ja jeg blei også overraska over den store forskjellen det er på 413 og 410 motorene var jo heilt villt..! gleder meg til og fyre 1600'n:D hehe


Forskjellen opp til 1600 er enda større. Og med inj slipper du en kranglete forgasser som er utslitt og suger falsk luft og gir ujevn blanding i forhold til turtallsendringer. biggrin.gif

#38 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 04 August 2008 - 13:15

biggrin.gif biggrin.gif

#39 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 04 August 2008 - 20:49

QUOTE(Jonnis @ 3 Aug 2008, 17:31) <{POST_SNAPBACK}>
No har eg bygget om til 413 motor i 410 min..
tok å kappet av motor festenene på rammen og sveiste de over..
radiatorfestene var forskjellig.. og eg slapp å bytte panser.. ligger så vidt nedpå luftfilter oppå forgasseren..
gikk en hel dag med det før oppstart..

men jippi.. det er rådebank i 413 motoren.. og starteren tuller seg..
den snurrer motoren i 2sek så spinner den bare i friluft.. byttet innslaget, men det hjalp ikke.. er ikke tennene på svinghjulet.. må være noe med starteren..

men satan for ett bunndrag det er i 413 iforhold til 410.. men føler ikke at bilen gikk så mye bedre.. men det kan jo komme seg når eg får på eksosanlegg og ser litt på tenningen.. men bunndraget var jo helt vilt iforhold smile.gif så no gleder eg meg til å prøve den i skogen.. kanskje eg kommer opp bakkene den ikke klarte før smile.gif

får bare kjøre med motoren til råden står ut blokken.. hehe


Det med starteren er helt sikkert bendixdrevet som er i ferd med å ryke...

det er selve tannhjulet på startmotoren.... der er det et lager som kun går ene veien... slik at når motoren starter skal den kunne spinne fortere enn starteren i øyeblikket før den smetter tilbake når du slipper nøkkelen.

den bør gå endel bedre... med at den ikke går fortere har jo med turtallet og utvekslingen å gjøre... med regner med at du har et MYE mer levlig støynivå i samme hastigheten som det du hadde før...


#40 Jonnis

Jonnis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 05 August 2008 - 15:00

QUOTE(Esbensj @ 4 Aug 2008, 00:39) <{POST_SNAPBACK}>
ja og hvis motoren faktisk har rådebank og stx ryker så har jo jeg en 413 motor ståendes her og vente på deg;) og ja jeg blei også overraska over den store forskjellen det er på 413 og 410 motorene var jo heilt villt..! gleder meg til og fyre 1600'n:D hehe


en ny motor hadde vært kjekt.. hvor bor du da? eg bor i bergen