Gå til innhold



Foto
* * * * * 1 votes

Suzuki LJ80 Garasje Nr. 1


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
430 replies to this topic

#381 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 23:28

QUOTE(vidar @ 31 Jul 2009, 17:04) <{POST_SNAPBACK}>
Så da jeg først var igang, skulle jeg ordne lekkasjen i termostat huset, da knakk begge boltene i innsuget.....så demontering av innsug, forgasser og starter for å komme til siste bolten til innsuget...mye styr...

Fikk bestilt nye pakninger idag, så det nye innsuget går på neste uke, med forhåpentlig vis null lekkasjer... smile.gif


kunne du ikke bare borra ut boltene da, og gjenga på nytt? evt borra opp og gjenga med M6 i den gamle knekte bolten?


#382 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 08:41

jo... smile.gif men det tenkte jeg ikke på før jeg hadde skrudd av alt... smile.gif

MEN, så måtte jeg skifte innsuget i alle tilfeller
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#383 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 16 August 2009 - 07:06

Mine LJ venner fra Nederland har alltid deler for hånden smile.gif

Ny laderegulator, noen lys og klistremerker.


Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#384 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 16 August 2009 - 07:12

Da var nye pakninger på plass, samt shinet opp innsuget litt.

Portet det så mye jeg turde, ikke sikkert det gir så mye effekt, men ble pent og blankt smile.gif

P130809_09.42.JPG

P130809_09.45_01_.JPG

P130809_15.42.JPG



Edited by vidar, 16 August 2009 - 07:13.

Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#385 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 16 August 2009 - 07:17

Laget avtagbare dører, kappet festene slik at dørene kan taes av uten å måtte skrue ut alle boltene. Beslagene må ha "ørene" utover og ikke innover mot karrosseriet, så jeg brukte venstre belsag på høyre side og motsatt.

Må få laget meg noen avtagbare dørstropper.
P130809_20.54.JPG
P130809_20.53.JPG


Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#386 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 August 2009 - 11:26

Hvor lønner det seg å kjøpe deler til LJ? Ser at det er mye å få fra Tyskland, men jeg skal kun ha deler som er "originaldeler" for bilen skal ikke endres men være kliss original.

Skal i første omgang ha alle lager og syncroringer til girkassa. Så blir det vel en heloverhaling av motoren også.

Hvor vil du anbefale å kjøpe slike sett?


#387 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 17 August 2009 - 20:51

Da må du komme over til oss på lj10.com der skaffer Stevec det meste fra USA, billig. Har kjøpt en del fra han, veldig bra levering osv.


Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#388 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 23 August 2009 - 06:30

Sliter litt med at bilen nå bare går på tomgang eller full gass, egentlig ikke noe stort problem, siden det er den vanlige gangen med bilen.... smile.gif 40hk...

Tror det er falsk luft en plass, og jeg mistenker innsuget og det røret jeg laget til vakuumet på fordeleren. Startgass testen skal taes idag
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#389 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 August 2009 - 09:34

QUOTE(vidar @ 17 Aug 2009, 21:51) <{POST_SNAPBACK}>
Da må du komme over til oss på lj10.com der skaffer Stevec det meste fra USA, billig. Har kjøpt en del fra han, veldig bra levering osv.


Men prisliste eller oversikt over hva han skaffer finnes det? Jeg har sendt han en epost.

Enkelte deler aner jeg ikke hva heter engang. Sånn som det vinkelopphenget som staget fra styresnekka går inn på. Og det koster mange tusen kroner og mitt ser ut til å være kaputt. Jeg skal skru det ut og se hva som gjør at det er så ufattelig tregt at jeg nesten ikke klarer svinge. Eventuelt kan jeg ta fraden andre bilen, men begynner jeg plukke den ren blir den en delebil som aldri kommer til å bli bygget opp igjen. Da blir den redusert til ei ramme med papirer.

#390 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 23 August 2009 - 12:31

Det vinkel opphenget koster skjorta ja, kjøpte nettopp det siste i Norge for 1800 kr eller noe sånt. Du finner det på ebay.de eller så kan du ta det ut og få dreiet en ny bronseforing inni der, ta mal av det gamle.

Enig med deg i den andre bilen, greit å være sikker på at den er komplett smile.gif Fikk du eposten min?
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#391 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 23 August 2009 - 14:27

Siden det nå er så lett å ta av dørene, måtte jeg også lage noen avtagbare dørstropper.

Startet med slike plastkoblinger en bruker på tursekken, samt en gammel bagasjestropp.

Kuttet den til rette lengden, lik i begge ender, brukte holderen som skal skrues i bilen som mal. Varmet opp skruen som skulle gjennom og laget hull. Dette gjør også at stroppen blir litt limt fast i hverandre.

Vips så har du avtagbare dørstropper smile.gif
P230809_13.48__Small_.JPG
P230809_13.50__Small_.JPG
P230809_13.51__Small_.JPG
P230809_13.53__Small_.JPG
P230809_14.01__Small_.JPG

Edited by vidar, 23 August 2009 - 14:28.

Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#392 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 23 August 2009 - 15:18

pent Vidar...

men tåler de en brååpning av døra, f.eks et lite vindkast?


#393 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 August 2009 - 22:04

QUOTE(sven @ 23 Aug 2009, 16:18) <{POST_SNAPBACK}>
pent Vidar...

men tåler de en brååpning av døra, f.eks et lite vindkast?


Det kmmer an på kvaliteten i plasten. Jeg har et sett slike som jeg kjøpte ferdige for en tid siden og de klarer jeg ikke rive fra hverandre med røsk og riv så jeg tror de tåler en del. Men om en slår opp ei bildør får en både et enormt moment og en ganske stor kraft så belastningen på dørstopperne tror jeg vil overgå hva en plastspenne klarer å holde.

Så om døra slås opp fra nesten lukket av en kraftig kastevind er jeg redd for at plastkoblinger av den typen jeg har vil svikte.

#394 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 August 2009 - 08:05

QUOTE(vidar @ 23 Aug 2009, 13:31) <{POST_SNAPBACK}>
Det vinkel opphenget koster skjorta ja, kjøpte nettopp det siste i Norge for 1800 kr eller noe sånt. Du finner det på ebay.de eller så kan du ta det ut og få dreiet en ny bronseforing inni der, ta mal av det gamle.

Enig med deg i den andre bilen, greit å være sikker på at den er komplett smile.gif Fikk du eposten min?


Jeg har vært i kontakt med stevec og det blir vel å sende en bestilling til han. I første omgang nå så tar jeg forstilling/styring på bilen slik at den er i orden og så er det bremsene. Tromlene ser fine ut, den ene subbet litt på den ene siden når jeg justerte ut båndene men når jeg snudde trommelen på akslingen og satte opp måleur så var ikke mer enn o,2 mm kast i trommelen og det skal ikke gi pulsering i bremsene. Vi får se.

Alle lys virker og jeg har gode dekk så det burde være mulig å få på skiltene på denne igjen slik at jeg kan begynne å bruke den litt. Slike biler skal brukes og ikke stå bortgjemt i en garasje. MEN ikke sikkert jeg vil kjøre den i saltsuppe i vinter. Det er noe drit. Må i alle fall ta underspyling ofte.

Staget fra snekka inn på vinkelopphenget sitter så inni trasig hardt at jeg har ikke fått det løs fra vinkelstaget. Jeg har en avdrager eller rettere sagt avpresser som jeg har skrudd til max av hva jeg tør uten at det slipper, jeg skal fike til med en tung hammer og se for det må jo av. Bolten gjennom vinkelopphenget sitter også noe infernalsk. Men sånn er det med gamle biler. Rust rust og fastrustet.

Men når sambo kom ut og satte seg med kaffekoppen ved siden av meg når jeg drev og skrudde og sa at hun likte bilen og at det var fin lyd i motoren så er alt plunder glemt. :-)

Jeg må lufte bremsene. Du satte opp en rekkefølge en gang. Hva var den?

#395 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 02 September 2009 - 21:10

Flott at det funket med Stevec, brukte varme på de boltene smile.gif funket etterhvert.

Bremsene luftes i rekkefølge, høyre bak, venstre bak, høyre foran og venstre foran. Om det ikke blir bra så må du også lufte bremsekraftfordeleren bak i ramma, øverst først så under, dette imellom venstre bak og høyre foran om du forstår?

Har du liggende bremselysbryteren ved pedalsettet smile.gif ? evnt så passer kanskje andre 410/413?
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#396 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 08 September 2009 - 14:55

Noen som har en bremselys bryter liggende smile.gif -----sikkert den samme på alle Sj/Lj.
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#397 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 September 2009 - 18:27

QUOTE(vidar @ 8 Sep 2009, 15:55) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som har en bremselys bryter liggende smile.gif -----sikkert den samme på alle Sj/Lj.

Nå har jeg fått av alle endeleddene og alle pakningene er gåene. De er tette, eller var, helt til jeg tok i dem. De var gått i oppløsning og var bare en seig guffe. Men nedeleddene virker helt ok og jeg gidder rett og slet ikke bytte dem. Setter bare på nye pakninger/støvhetter. Vet en skal være forsiktig med å gjøre det men jeg tror det er greit i denne sammenhengen.

Men den vinkelen/hjelpesnekka den er kaputt. Måtte kutte bolten den sitter i oppe og nede for å få hjelpesnekka ut. Har ikke sjanse til å få ut bolten, satte det i verkstedpressa og satte på 6-7 tonn med press og det knaket ikke engang.

#398 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 09 September 2009 - 19:52

Dette er endeledds støvhettene passer nok de fleste lj / sj

http://cgi.ebay.co.u...14#ht_500wt_975

Skulle linken forsvinne så er dette rubber boots merket med 09-189-8 til MG midget
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#399 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 11:46

om det er samme bremselysbryter på Sj tror jeg at jeg har opp til flere liggende....

har og muligheter for å ta ut deletegninger ala mikrofilm til LJ (tror jeg da) har endel av det der... sammen med suzuki original delenummer

Edited by sven, 13 September 2009 - 11:47.



#400 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 21:12

Det stemmer, det er samme bryter på alle SJ og Lj, så om du har hadde det vært konge om jeg kan kjøpe en av deg, send meg en sms på 9055 7550 så sender jeg penger og adresse.


Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway