Gå til innhold



Foto

Pussig..?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
67 replies to this topic

#1 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 20:06

Vi har ikke mange gromme veier i dette langstragte land men:

Noen steder er det faktisk 100 km/ t som fartsgrense, og vogntoget jeg kjører har en topp fart på 90 km/ t, hvorfor er det sånn at jeg da tar igjen biler på den nevnte motorvei.. blink.gif blink.gif

Hvorfor er det sånn at dersom det er 80 km/ t sone, må enkelte bilister kjøre 75 km/ t, og da spesiellt dersom et tunglastet vogntog kommer sigende opp i hekken dem`s.. blink.gif











God sommer.. whistle.gif
user posted image

#2 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 20:37

og hvorfor ligger folk i 90 i venstre felt,når fartsgrensa er 100?
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#3 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 21:16

normenn er gale.

men et spørsmål som kanskje ikke gjelder deg. hvorfor skal lastebilen som tar igjen køen legge seg klin inntil raua på bilen forran. har han ikke fulgt med på kjøreskolen eller. lært noe om bremselengder og kreftene han vil treffe bilen forran med hvis denne av en eller annen grunn er nødt til å bråbremse? tongue.gifc:
kan han ikke heller legge seg på forsvarlig avstand, og spare drivstoff og han kommer allikavel ikke noe forte frem. oppnår jo bare å bli fryktelig stressa.
Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#4 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 21:37

Jo-da, dette gjelder nok meg.. dry.gif Jeg ligger nok så godt opp i r**a på den forann som det går ann og er forsvarlig, Dersom vedkommende ikke ligger i minimum ca. 92 km/ t på motorvegen.. Jeg husker det aller meste anngående masse - vekt - bevegelse osv.. Selvfølgelig har det usedvanelig liten betydning for en pode i bevegelse mellom a og b på en anngitt distangse som ikke har tidspress når det gjelder + / - km/ t.. dry.gif

Men for meg og en del av mine medsvorne kolegaer har de + / - km/ t usedvaenlig mye og si.. whistle.gif
user posted image

#5 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 21:47

Men er ikke fartsgrensen 80 km/t for kjøretøy over 3,5 tonn da?

#6 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 21:52

De hevder så, men jeg blir nå forbikjørt av Hollendere mm. selv om jeg står med strak rist på pedalen.. ohmy.gif
user posted image

#7 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 22:09

Vi kan nok alle være enige at de værste er de som kjører 70 i svingene og 100 på langstrekkene, når jeg vil forbi. Gjerne i en bobil eller van. Pluss de som på død og liv skal forbi deg, men som ligger og surrer i 70 når de endelig er forbi. Når jeg blir utsatt for slik trafikk-terror går jeg til et humørstadie laaangt forbi sjarmerende irritert fish.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#8 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 22:10

Slapp av du Jeepir, har det sånn jeg også. Kjører riktignok ikke tungtransport, men uansett hvilken tid på døgnet jeg er ute å kjører får jeg altid disse som må ligge 5-10-15 km/t under fartsgrensen foran meg. Og jeg synes at det bare blir flere og flere av de...

Politiet er jo på konstant jakt etter de som skulle finne på å kjøre for fort, men de rører ikke de som kjører for sakte. Har selv hatt politiet foran eller bak meg når det ligger en slik "sinke" først i køen. Det eneste politiet gjør da er å kjøre forbi denne "sinka"... Hadde vi andre gjort det hadde vi fått bot for å kjøre for fort.

Lurer på når politiet skal skjønne at i dagens trafikkbilde skaper slike "sinker" utrolig mye irritasjon blandt billistene og gjør at folk blir sinte og foretar farlige forbikjøringer. Folk har rett og slett ikke tid til å ligge bak slike "sinker".
Tlf: 98883546

#9 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 22:19

En god diskusjon skaper stemning.. shifty.gif Selv om jeg faktsik trodde det ville komme blomstrende argument på at en tjener liksom ikke så mye på og ligge noen få km/ t over fartsgrensen ( der et vogntog har mulighet ) dvs. 50 - 80 soner.. noexpression.gif

Men det er utrolig nå i sommer-halvåret da alle som kan krype og gå skal ut med bobil og campingvogn noe de absolutt burde ha parkert og kjørt om natta, det er da så usedvanelig mye flott og se på dag-tid i dette langstrakte land.. laugh.gif

Nei, UP-sjefen proklamerer på forsiden at nå skal de tyngre kjøretøyene taes, og fjernes i trafikk bildet, men de som skaper trekkspill faktoren, og virkelig de livsfarlige situvasjoner får bare snile seg frem i trafikken.. Takk for fartssperre og strengere kjøre og hvile regler, de er gromme de nye skriverene og kort systemet.. blink.gif NOT..!!!!
user posted image

#10 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 22:22

QUOTE(Snømannen @ 16 Jul 2008, 23:09) <{POST_SNAPBACK}>
Vi kan nok alle være enige at de værste er de som kjører 70 i svingene og 100 på langstrekkene, når jeg vil forbi. Gjerne i en bobil eller van. Pluss de som på død og liv skal forbi deg, men som ligger og surrer i 70 når de endelig er forbi. Når jeg blir utsatt for slik trafikk-terror går jeg til et humørstadie laaangt forbi sjarmerende irritert fish.gif


Eg kan ikkje bli meir enig.....
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#11 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 22:26

QUOTE(Jeepir @ 16 Jul 2008, 21:37) <{POST_SNAPBACK}>
Jo-da, dette gjelder nok meg.. dry.gif Jeg ligger nok så godt opp i r**a på den forann som det går ann og er forsvarlig, Dersom vedkommende ikke ligger i minimum ca. 92 km/ t på motorvegen.. Jeg husker det aller meste anngående masse - vekt - bevegelse osv.. Selvfølgelig har det usedvanelig liten betydning for en pode i bevegelse mellom a og b på en anngitt distangse som ikke har tidspress når det gjelder + / - km/ t.. dry.gif

Men for meg og en del av mine medsvorne kolegaer har de + / - km/ t usedvaenlig mye og si.. whistle.gif


er jo IKKE forsvarlig å ligge 2 meter bak. skjønner det med de km raskere. det jeg gjør og som somregel funker er å legge meg litt nærme og blinke med lysa skjer det ingenting da så er det lufthornet. da skvetter de først så de nesten kjører i grøfta, og så gir de på eller stopper å slipper forbi. hvis ikke så er det nesten nødt til å være en gammel døvblind mann med hatt, og da er det ikke så mye å gjøre dry.gif

er jo klart en skal ligge noen km over. speedometeret viser feil, og vi vil jo ikke ødelegge flyten i traffikken.

ja hørte noe rykter om at om en stoppet et minutt for lite så lbei det ikke registrert som pause blink.gif
Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#12 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 22:34

Det er så himmla mange hobby lensmenn i dette lang stragte land.. De som på død og liv skal forbi, gjerne etter en idiotisk passering, for så og ligge fem km/ t lavere enn fartsgrensen forann deg.. devil.gif Akkurat dette skjønner ikke jeg, men værre er det faktum at det finnes de staute hardbarkede sjåfører som i stedet for og vente på at de treffer deg på en velvalgt plass, ringer bil eier og sladrer på at det kanskje gikk litt fort på rv. 3 whistle.gif

Men for det sitter de ved sjåfør bord og forteller den ene sjørøver histore med hvor mye de har fått i bingen, hvor tunge de var, og hvor lett lurte biltilsynet var, jadd - ddaaa.. whistle.gif

For og få godkjent 15 min, må du stå i 16 min, videre 45 må du stå i 46 min.. blink.gif
user posted image

#13 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 22:43

QUOTE(Jeepir @ 16 Jul 2008, 22:34) <{POST_SNAPBACK}>
Det er så himmla mange hobby lensmenn i dette lang stragte land.. De som på død og liv skal forbi, gjerne etter en idiotisk passering, for så og ligge fem km/ t lavere enn fartsgrensen forann deg.. devil.gif Akkurat dette skjønner ikke jeg, men værre er det faktum at det finnes de staute hardbarkede sjåfører som i stedet for og vente på at de treffer deg på en velvalgt plass, ringer bil eier og sladrer på at det kanskje gikk litt fort på rv. 3 whistle.gif

Men for det sitter de ved sjåfør bord og forteller den ene sjørøver histore med hvor mye de har fått i bingen, hvor tunge de var, og hvor lett lurte biltilsynet var, jadd - ddaaa.. whistle.gif

For og få godkjent 15 min, må du stå i 16 min, videre 45 må du stå i 46 min.. blink.gif


uff er glad vi har de gode gamle skivene jeg tongue.gif

men en annen ting som er pussig. ofte hvis det ligger en bil forran, og enten kun sinker, eller kjører som en jojo som du beskriver over her. så reagerer ikke de bilene som ligger rett bak. og så begynner folk lengre bak å kjøre forbi mange biler for å komme frem. er det sånn at sinker tiltrekker seg hverandre?
Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#14 L200 man

L200 man

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 22:59

QUOTE(Jeepir @ 16 Jul 2008, 22:37) <{POST_SNAPBACK}>
Jo-da, dette gjelder nok meg.. dry.gif Jeg ligger nok så godt opp i r**a på den forann som det går ann og er forsvarlig, Dersom vedkommende ikke ligger i minimum ca. 92 km/ t på motorvegen.. Jeg husker det aller meste anngående masse - vekt - bevegelse osv.. Selvfølgelig har det usedvanelig liten betydning for en pode i bevegelse mellom a og b på en anngitt distangse som ikke har tidspress når det gjelder + / - km/ t.. dry.gif

Men for meg og en del av mine medsvorne kolegaer har de + / - km/ t usedvaenlig mye og si.. whistle.gif



Husk at veien er for flere enn dere som har tidspress, og at lover også gjelder for dere. Av og til er også dere sinker i trafikken (hørte jeg lange oppoverbakker). Ikke alle er like drevene i det store trafikkbildet, og ikke alle har det like travelt ohmy.gif
Skal love deg at jo nærmere hølet mitt du ligg jo mer daler farta mi, kall det skadebegrensning hvis det skulle smelle tongue.gif
Ta dekk sammen og ikke tru dekk ei vegen sjøl om dekk jobbe som sjåfører.
Og ja biler som legg seg opp i hølet mitt og blinker og tute har jeg mangen gang hatt lyst til å rapportere videre.
Kjør i trafikken som dere ønsker at andre skal, så går det nok bra wink.gif

Sist, men ikke minst husk hva dere kjører, og hva dette kan medføre blink.gif

God sommer til dere som kjøre tungt, og måtte det bli en skadefri en ( dette til ettertanke).


PS Godt å få lettet på hjertet, og jeg mente og står for hvert eneste ord. Jeg vil bare at alle skal komme seg helskinnet gjennom trafikken.

Suzuki'n min er tilsalgs......


#15 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 16 July 2008 - 23:24

Vi har vel noe å lære av finlendere og svensker når det gjelder veier og kjøreing. Bred veiskulder som brukes flittig til å slippe andre forbi. Slik jeg ser det er ikke problemet de som kjører sakte. Ære være dem for at de ser sin begrensning. Problemet er dem som kjører sakte og på død og liv ikke vil kjøre ut og slippe forbi dem bak.

God ferie! I morgen er det raka vegen sørover landet.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#16 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 18 July 2008 - 19:49

Ja jeepir når du siger opp i hekken på en bil med et vogntog på ca 50T å bilen foran punkterer eller noe så ville ikke jeg vært deg hvertfall..Har du ikke hørt om 5sekunder avstand for vogntog????

#17 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 18 July 2008 - 20:56

Hørt om fem sek regelen, også at en skal kjøre etter forholdene, men har bare litt vondt for og forstå nødvendigheten med og ligge fem kilometer under fartsgrensen.. dry.gif

Poenget mitt var at det står et sted en skal ferdes hennsynsfullt og varsom, så en ikke volder fare osv.. Kan`ke tenke meg noe mer skremmende enn disse podene som på død og liv skal stresse forbi, kun for og ligge disse nevnte fem under farstgrensen, KUN for og irritere.. That`s all..
user posted image

#18 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 18 July 2008 - 21:49

QUOTE(Jeepir @ 18 Jul 2008, 20:56) <{POST_SNAPBACK}>
Hørt om fem sek regelen, også at en skal kjøre etter forholdene, men har bare litt vondt for og forstå nødvendigheten med og ligge fem kilometer under fartsgrensen.. dry.gif

Poenget mitt var at det står et sted en skal ferdes hennsynsfullt og varsom, så en ikke volder fare osv.. Kan`ke tenke meg noe mer skremmende enn disse podene som på død og liv skal stresse forbi, kun for og ligge disse nevnte fem under farstgrensen, KUN for og irritere.. That`s all..



Skjønner deg når det gjelder tidspress og slikt. Vet hvordan det er. Men du skal aldri legge deg klint intil ræva på en bil. Det vet du godt, så da gjør du det ikke. Jeg sto en gang i kø ve Atna der et vogntog hadde kjørt over en bil og drept begge i personbilen, og du sto der du og, den Pajeron din. Så du vet hvordan det kan gå. (nå var dette tilfelle ikke vogntog sjåførens skyld, men var bare for og ilustrere hvor galt det kan gå.
Jeg var med min far (han har kjørt vogntog lenger enn de fleste her inne vil jeg tørre å påstå...47 år) og hadde hentet en Hilux sørpå, og rett før ulykken hadde vi fått en trailer i ræva, og vi hold 5-10 km/t over fartsgrensa, men alikavel så kom han heeeeeelt intil bilen vår....hadde vi måtte stoppe for noe, så hadde vi vært død p.g.a traileren bak oss..... mad.gif
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#19 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 18 July 2008 - 21:52

Jeg skjønner begge sider godt. Bevegelsesenergien i ett fullastet vogntog er som nevn enorm, og en trailersjåfør som ikke tar hensun til dette er livsfarlig. Men sånne sinker i trafikken er vanvittig irriterende, og skaper farlige situasjoner. Ofte er det å legge seg nærme dem eneste måten å få de til å forstå at en vil forbi, å flittig bruke horn og blinke med lys er vel ikke lov slik jeg har forstått det.

Min teori er at mange av disse "sinkene" kjører i korrekt hastighet etter sitt eget speedometer, som i de aller fleste tilfeller viser litt for mye. Og at de ikke vil at de andre bak skal bryte fartsgrensen heller. Når jeg i min egen bil har speedometernåla akkurat på 70 så viser måletavla mellom melhus og klett 61. Og jeg har hørt om splitter nye biler som viser over 10% feil, men hvilket merke husker jeg ikke.

Edited by Snømannen, 18 July 2008 - 21:57.

_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#20 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 23 July 2008 - 21:17

En ting kan jeg si etter å ha kjørt vogntog som ofte er 50 tonn-fy faaaaen så mange idioter det er på veiene!!!Må på død og liv forbi,uansett om det er mitt i en sving eller før bakketopp.Har så jævla vondt å forstå dette,for di fleste er biler med full oppakning og unger i baksetet.Bare flaks at jeg ikke ser døden hver dag!!!!Med det tidspresset arbedisgiveren gir deg,er det ikke rart at en blir irritert når ganske mange ligger under fartsgrensen.Så var det disse forbanna syklistene da-skulle vært fengsla alle i sammen!!Di som har noe vondt å si om lastebiler,som faktisk frakter brød,bensin og allt du forbruker(utenom strøm) skulle vært med en tur,så hadde di forstått hva det går i.Er ikke så lett å håndtere 50 tonn,faktisk.Å i allefall ikke med så mange andre idioter på veiene.En bekjent sa en gang: Gå ut fra at alle andre trafikanter ikke vet hva di gjør,og kjør deretter!!!AAAHHHH!! godt å få det ut argue.gif
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!