Har benytta meg av finværet idag til å vaske sommerdekkene, og polert felger, samt lagt om til sommer sko på Chevy'n.
Posted 05 April 2014 - 17:33
En liten off topic kommentar: Det snør jo selvfølgelig idag, siden jeg la om til sommer dekk i går, lol.
Posted 09 April 2014 - 16:33
Ang svar på topic: Oppdaget alvorlig rammerust, verst der vangene går opp ved forhjulene. Må sveise inn nytt metall, og helst sandblåse først slik at sveiseren ser hva han gjør. Og at resultatet blir bra. Og da melder jo dilemmaet seg, med en gammel bil, når skal en gi seg og kjøpe noe nyere eller lønner det seg å skru litt på gammelt for det er et gedigent verditap på nytt og? Synspunkter folket??
Posted 10 April 2014 - 09:03
Her er ett lite regnestykke på min forrige bil: 2004 modell Subaru Forrester, kjøpt I 2006 for 295000,- med 46000 km på telleren. solgte den i 2010 for 120000,- med ca 76000 km på telleren. Rent verditap på 175000,- kr. I tillegg kostet den jo 4500,- kr pr måned som utgjør 216000,- på 4 år. Altså en total kostnad/tap på 391000,- kroner!!!! på 4 år! Da har jeg ikke tatt med service kostnader, forsikring, drivstoff osv. Chevy'n betalte jeg 55000,- for i 2010. Har ingen gjeld på den, så koster ikke noe å ha den stående i "garasjen". Har vel brukt ca 60000,- på den over 4 år. Dette inkludrer 15000,- på dekk og felg(noe Forrester'en også trengte i 2010). Så på 4 år Har den kostet 115000,- kr. som har gitt meg teoretisk mulighet til å bruke 276000,- kr på diesel og fortsatt ville den være billigere å eie enn Forrester'en for her er service kostnad inkludert i prisen! Så for min del: Chevy for alle penga. Reparer og fiks på gammelt er myyyyyye billigere enn ny bil.
Posted 10 April 2014 - 18:07
Det blir høyst sannsynlig fix denne gangen også ja, en Surb er igrunn en helt genial alt-i-ett-bil, turvogn, trekkdyr, arbeidskamerat og pakkesel. Så håper en jo alltid at det meste holder en stund til.
edit: et sted Suburban ikke er optimal er parkeringhus, men få av de her på bondelandet.
Edited by Sleipner68, 10 April 2014 - 18:09.
Posted 10 April 2014 - 19:31
Godt å høre at det blir fiks . Absolutt en genial bil, og med tanke på hva en må gi for en ny sånn en(grøss) her til lands så blir det vel kanskje like greit å fikse på den en har
Posted 10 April 2014 - 20:08
sveisa ny eksos i "riktig" 3"
_____________________
Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.
Posted 11 April 2014 - 08:06
@Hummer: Kjøpte du ferdig downpipe og bygde derifra? Om ja og du handlet på Biltema, kan du (eller andre som har gjordt jobben) da legge ut deleliste slik at andre som vil gjøre det samme kan handle de nødvendige rørbiter på forhånd slik at alt er klart når bilen står på løftebukken? Hadde vært til stor hjelp.
Ellers, alt av baklys sluknet her om dagen. Når bilen gikk. Park virket når tenningen ikke var på. Og takket være dette utmerkede forum så visste jeg om Bergheim sine kjørelyskoblinger og husket å sjekke sikringene under rattstammen. Og ganske riktig, der var det en som var gåen. Og det var stor type stiftsikring og ikke de små som ellers er i bilen. Så det er faktisk litt greit å ha begge typer liggende i bilen i reserve..
Posted 11 April 2014 - 11:16
Kört o fyllt diesel i efter en tur i Vestfold igår.
Edited by manfred, 11 April 2014 - 11:16.
Posted 13 April 2014 - 08:05
Posted 13 April 2014 - 08:05
Posted 13 April 2014 - 19:21
Posted 14 April 2014 - 15:07
Posted 15 April 2014 - 14:40
Har vasket vinterjulene idag, da jeg ikke rakk det da jeg byttta til sommerhjul fo ett par uker siden. Fikk samtidig bytta den knuste baklykta, og peila olja. Måtte etterfylle en liter. Fylte den ikke helt opp da jeg tok oljeskift sist. Fylt kun 8 liter, går 8,5 på den så da har den brukt en halvliter på ca 7000 km. skal ha oljeskift om ett par uker tenker jeg, men kanskje best å ikke kjøre med for lite olje på heller
Posted 15 April 2014 - 23:31
peila olje , etterfyllte 4liter
_____________________
Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.
Posted 16 April 2014 - 22:27
Full rustbehandling med lanolin olje hos Buskerud Antirust, så da er vi rustfrie ei stund til...
Posted 17 April 2014 - 11:21
Noen her på forumet som var I Sverige I går? Var på shopping tur og stoppet innom Nordby senteret, og der sto det en fin grønn Suburban med kufanger og 3 stk 1000 metere I fronten. Og den hadde Off Road merker på sidene bak.Iallefall fin bil . Så forresten en annen fin bil da jeg kjørte inn på båten, bak meg kom en skikkelig raggar bil med 5 karer og 2 oppblåsbarbarar!(for mange I bilen?? ) I en Oldsmobile Dynamic 88 årsmodell? '59? Iaf en skikkelig kul bil :punk:Dattera mi på 5 lurte fælt på de kara som "lekte med dukker"
Posted 19 April 2014 - 10:13
Posted 19 April 2014 - 14:08
Bytta indre og ytre endeledd på venstre side etter mangel på PKK.
ettersom jeg bytta ledda selv forrige gang og det var Moog jeg brukte da også. målte jeg avstanden mellom leddene inni hylsa og tror jeg ikke havna så langt unna der det skal være
oppdaga at dynamoen min har slutta å lade..
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
Posted 20 April 2014 - 09:28
prøver og bytte solenoid til sentrallåsen , men lite gøy med naboer som ser på
_____________________
Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.