Nå har jeg endelig fått skifta lyspærene i til innstrument belysninga. Man utsetter og utsetter så lenge det fortsatt er ei pære igjen som gir litt lys. Men da mørket senka seg i høst forsto jeg alvoret.
Jeg hadde lenge grua meg til denne jobben. Men etter en kort tur innom youtube, var jeg letta. Dette er jo grei skuring (skruing). . Vel, litt jobb blir det da, når man skal ta frem vaskekluten på alle demonterte deler, samt på møkkete deler som plutselig kommer frem i lyset...
Jeg hadde en ide om hva slags pærer som satt der, men jeg ville skru opp allt først, for å sjekke at jeg kjøpte riktig. Så det blei en tur på benser'n, med speedometer og div brytere avmontert. Da jeg kjørte avgårde var det første jeg la merke til at viskerne gikk så sakte, deretter at gearkassa giret ganske brutalt. Da jeg såvidt fikk starta når jeg skulle tilbake, skjønte jeg at bilen lader jo ikke. Antakelig pga. frakobla turteller. Så vel hjemme dytta jeg på plass speedometer boksen og kjørte til neærmeste verksted, og den gearet fortsatt brutalt (de hadde selvførgelig ikke slike pærer på benser'n her nede etter at CircleK har overtatt, men brød og sirkus hadde de selvførgelig masser av. Jeg husker jeg klagde da de kutta ut å selge bensinslanger for omlag 15 år siden. Det er ingen som skrur selv lenger nå, det er bare du det. Var svaret.)
Forresten, noen som har lest "Hestekrefter", av Lars Mytting?
Men dette var en enkel jobb, og nå gearer den silkemjukt, etter å ha montert allt på plass igjen.
Så den funksjonen som får bilen til å gire mjukt, kutter alltså ut, fordi 4WD og/eller lysbrytern er kobla ut. Samt dashbordpanelet rundt speedometret er fjerna...hjelp, jeg tør ikke å tenke på hva som venter meg om jeg en dag må kjøpe meg en nyere bil.
En venn skulle fikse bremsene på en 07 Jeep. Da bare luftinga gjennstod, var det full stopp. Det gikk ikke nei, Her måtte det kobles på div datamskiner osv. Så den bilen endte opp på verkstedet for å få sluttført den delen av jobben som normalt vil vært den enkleste.
Lykke til inn i fremtiden folkens. Jeg kommer til å fortsette å kjøre min gamle pickup, og jeg slpper å bekymre meg for det digitale helvete som ligger å lurer der ute et sted. Nå skal jeg faktisk begynne å kjøre mer. All denne småkjøringa er ikke bra for motoren. Nå skal jeg legge inn flere langturer. Og rekkeviddeangst trenger jeg ikke å bekymre meg for .
Edited by Jonta, 21 January 2021 - 05:36.