Gå til innhold



Foto

Nordland Offroaders. Kjørebilder osv...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11209 replies to this topic

#2981 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 29 November 2007 - 10:07

Stefan, 60 guru tongue.gif

E dettan sånn ca rett driftstemperatur på en bykjørt 60 vinterstid, ligg en microanelse over på langkjøring.

Eller kan det ha sæ sånn at æ har gåen termostat å har før mye kjøling vinterstid??

DSC00555.JPG



hehe side 150 smile.gif

Edited by AMan, 29 November 2007 - 10:08.

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#2982 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 29 November 2007 - 15:40

150 sie, hau hau biggrin.gif Blir fort det me mye sjabbing.... whistle.gif Den temp målarn din så kjent ut, skulle tru du hadde kjøpt deg gammel Pajero.... blink.gif

Men apropo sjabbing......
1kjhgfttttt.JPG
De her to hauan feira 30+30 nu på lørdag. Eg blei heilt i orden i går..Kjempefest tongue.gif

Og den her har eg nu i eget eie..
2fghjupppt.JPG
Skal prøves i helga... tongue.gif
Lord.......
XL-7

#2983 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 29 November 2007 - 18:47

Nei har ikke kjøpt mæ pajero enda hvertfall... men kem veit, 80 eieran trur jo at dem selg gull tongue.gif

Fin traktor du har kjøpt dæ! smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#2984 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 30 November 2007 - 13:28

http://forum.ih8mud....ad.php?t=190765 <- å herregud å fader ka æ kjenn det røkk å nappa hær å dær nu!!! tytje før en turbo!!!!
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#2985 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 30 November 2007 - 13:39

Anders!

Nu e du varskudd! Trudd du va sånn som HATA alt fra vesten, ref amerikanske bila! Men kanskje... vess man reis langt nok øst.... så kjem man t slutt t Japan, og deretter USA...

I alle fall, har sjøl (i et øyeblikk) vurdert Jeep, da Grand Cherokee med V8. Grom bil, fin på alle måta, masse utstyr og masse tilgjengelig offroad-greier tilgjengelig. Men som anna fra den kanten, ikkje "japansk" kvalitet på sakene. Som familiebil m/SOT-behov heilt greit. Mye bil for pengan, men kosta litt å kjør med.

Alternativt LC 90, Finnes i stort antall. Men bli såpass ny og sånn at de kosta litt. LC80 kosta pæng, og vess SOT e einaste bruken utaførr vei, bli det kanskje litt overkill med stiv framaksling. Samme med Patrol.

Vess du ikkje har behov for voldsom hengervekt-kapasitet (over tre tonn, som enkelte andre har, f.eks meg) så har du straks meir å velg i.

Generellt får du meir amerikansk bil for mindre penger, men kan da ikkje forvent samme kvalitet som gjengs japse. Selv om ikkje alt japansk e skuddsikkert det heller! Dessuten har du jo også endel faktora som går på trivsel og komfort også.

Til slutt: Ikkje rakk for hardt ned på Stjernebilen! Man kan lik eller ikkje lik det eine eller det andre, men ka som e skjit eller gull vil varier fra person t person! Har personlig sansen for GD, en av de få med ramme, spiralfjære, stivaksla og sperre som standard! Og en av de få som har beholdt stilen gjennom mange år! Så kan man synes at de e overprisa vess man gidd å spekuler på det! De fleste ting e verdt ca det markedet e villig å betal. Enkelte bila hold seg godt i pris over mange år og km, mens andre merka e nesten gratis selv om de e nesten ny og lite kjørt. Så får man trekk konklusjonan i de retningen man vil!

Stefan

PS - Få målt tempraturen på motorn! Det ligg en motstand bak instrumentan på 60'en, som bruka å fusk/bli feil når den bli gammel. Da blir ofte temp og tankmåler litt feil. Kor mykje kan varier.

Ska vær greit varmeapp i 60'en. Men husk at det en en stor kupe som ska varmes, ikkje berre et lite egg! Så det tar naturlig nok litt tid.
-97 Land Cruiser 90 VX (endelig cruiser igjen)
-99 Suzuki Baleno (Konebil)
-Toyota Corollux 2,2d
-Ifor Williams LM146G 4x0
-1967 Opel Rekord 1900, 2d. sedan (selges aldri)
-1944 GMC cckw 6x6 m/tipp
-1980 John Deere 2040 4x4



#2986 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 30 November 2007 - 14:33

Nu e du varskudd! <-- den skjønnt æ ikke heilt tongue.gif

Nu har det sæ sånn, bærre før å ha en ting klart, æ hata stort sett ingen bila... elbila, dem hata æ, men det e en heilt anna diskusjon...

At mine uttalelsa kan verk litt kvass i blandt, har meire med det at æ e gla i å fyr opp litt i diskusjona. Nu e det også stor forskjell på ka man lika og ka man kunne tenkt sæ tell å eid!

Æ kjør jo også lada, og dette en bil, kor man automatisk går i forsvarsmodus kvær gang man havna i en bildiskusjon, i å me at de eineste som ser kor bra denne bilen e, e folk som e åpent sinn å uten forutanelsa sett sæ inn å prøva bilen. smile.gif

Om det e overkill me stiv foraksel på på en bil som bare brukes tell SOT og knapt nokk det, tar æ ikke så nøye, sånnsett så e d jo enda meire overkill me den bilen æ har i dag, som æ aldri hadde kjøpt, hadde det ikke vært før SOT. tongue.gif

Patrol e faktisk ikke aktuellt sånn som æ ser det... før dem som e ny å fin e før dyr å dem som e i prisklassen og årsmodell som pengboka lika, e jo faktisk på teknologinivå med 60en. sad.gif

Stjernebil, joda jada... men prisnivået over 80, før dårligar bil?? Men æ meint ikke å rakk ned tongue.gif

Æ e fødd å oppvokst i å me Toyota å 80 har alltid vært drømmen. 90 bi ikke det samme, men e fortsatt aktuell. Verka også som at det kosta meire å få dem brukanes på SOT. (evt anna offroad light safari/ferie)

Har jo også en plan/drøm om å kjør Nivaen på SOT.

Vi får se.

All førnuft tellsir Pajero, hjerte skrik etter 80 å gassfoten lengta etter 5.2 jeep mens pengboka skrik i rævlommen... devil.gif


Å tell slutt, EGG!!!!!?? mad.gif mad.gif

60en har greit varmeapparat, å toyota gennerelt har nu det.

Når det gjeld EGGE mitt, så e faktisk varmeapparatet nåkka av det mest perverse æ har vært borti, æ har kjørt i 10 minus i tskjorte å me vinduet oppe før å få comfort temperatur. Bilen bi sågar varm sjøl om æ steng av vannet.

Made for Siberia NOT Suburbia !!!

Edited by AMan, 30 November 2007 - 14:35.

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#2987 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 30 November 2007 - 15:31

Eh... Nu e du varskudd! E som han Jarl sei: Hørrudu! Ikkje verre enn det!

Egg va meir en betegnelse på liten kupe, a-la pickup å sånn. Ikkje nåkka med lada å gjør egentlig! Det e greit varmeapparat i Suburban også. Men mengden luft inni der, sånn i stil med nordlandshallen (føles det som) gjør jo at det ikkje bli like fort varmt som en liten bil.

Men det ska ikkje vær enkelt med det der med bila, vanskelig å finn den "perfekte"

Har sans for Grand Cherokee, en sånn på gass e jo både økonomisk og alt! Men den bli for liten t å trekk tung henger!

Stefan
-97 Land Cruiser 90 VX (endelig cruiser igjen)
-99 Suzuki Baleno (Konebil)
-Toyota Corollux 2,2d
-Ifor Williams LM146G 4x0
-1967 Opel Rekord 1900, 2d. sedan (selges aldri)
-1944 GMC cckw 6x6 m/tipp
-1980 John Deere 2040 4x4



#2988 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 30 November 2007 - 15:46

QUOTE(AMan @ 30 Nov 2007, 14:33) <{POST_SNAPBACK}>
All førnuft tellsir Pajero, hjerte skrik etter 80 å gassfoten lengta etter 5.2 jeep mens pengboka skrik i rævlommen... devil.gif
Atter ei setning som gjør at offroad.no burde vært på blå- resept førr de som slit med tungsinn (som det hette førr i tia)! biggrin.gif biggrin.gif

Edited by Jama, 30 November 2007 - 15:46.

Jarl Martinussen

- 85 Suzuki SJ 413
- 06 Ford Ranger Wildtrack Double Cab "Blåmann" 31x10,5x15 BF AT
- 94 BMW F650 Funduro "Gularsj"
- 69 Opel Kadett L Coupe "Gullgutten"
- 04 Tysse 6320
"Den belligste biln, med de minste hjulan... æ e så imponert!…"
www.llh.no
www.bodo.mc.no
www.facebook.com
www.opelregisteret.no
www.saltenmotorhistorisk.info
http://www.saltenmotorsport.com/


#2989 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 30 November 2007 - 16:18

QUOTE(Stefan E. @ 30 Nov 2007, 15:31) <{POST_SNAPBACK}>
Eh... Nu e du varskudd! E som han Jarl sei: Hørrudu! Ikkje verre enn det!

Egg va meir en betegnelse på liten kupe, a-la pickup å sånn. Ikkje nåkka med lada å gjør egentlig! Det e greit varmeapparat i Suburban også. Men mengden luft inni der, sånn i stil med nordlandshallen (føles det som) gjør jo at det ikkje bli like fort varmt som en liten bil.

Men det ska ikkje vær enkelt med det der med bila, vanskelig å finn den "perfekte"

Har sans for Grand Cherokee, en sånn på gass e jo både økonomisk og alt! Men den bli for liten t å trekk tung henger!

Stefan



E vest ikke heilt inne på denne fastlandsterminilogien tongue.gif

jaja æ skjønt det med egget. Å det e jo klart at det e forskjell på å fyll en container me varm luft å et egg. Det æ egentlig sku fram tell va vel det at ladaen bi fortar varm, å varmar en de andre bilan æ har kjørt.

E har ikke sånnt ejmpebehov før å trekk tung henger, men det kommer kanskje me tia.
Heile amcar prosjekte kom av at dem e belliar å at det e meire utstyr osv... å da jeep førdi at den e liten, får alt tell den, å at den kjøres på b-lappen.

Sto føresten å så på en S10 i dag, da æ va på esso å venta på han raymond... ehh NEI!!!! fin stasjonsvogn, men NEI!!!

Anders i søken på den perfekte bilen...

QUOTE(Jama @ 30 Nov 2007, 15:46) <{POST_SNAPBACK}>
Atter ei setning som gjør at offroad.no burde vært på blå- resept førr de som slit med tungsinn (som det hette førr i tia)! biggrin.gif biggrin.gif



Bila me store dieselmotora masse dreiemoment stiv foraksling osv sku ha vært på blåresept...

E disco 2 en jæv bil??
.
.
.
.
.
.... å så innså æ pluttselig kor mobba æ kommer tell å bi før den komentaren, men posta nu uansett tongue.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#2990 Roar M

Roar M

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 10:08

E disco 2 en jæv bil??
NEI....det er en meget bra bil som fyller alle kriteriene dine, fungerer veldig bra både på og utenfor vei, går godt og billi (dieselmotoren er en 5 syl som med letthet kan tynes litt tongue.gif ), du får MASSE ekstra utsyr til den, billige deler, passelig stor utvendig ( 100" akselavstand), god plass inni, veldig oversiktelig, lettkjørt, kan dra henger på 3500kg (dette er noe alle Land Rover produkter kan minus Freelanderen) osv osv


.... å så innså æ pluttselig kor mobba æ kommer tell å bi før den komentaren, men posta nu uansett tongue.gif
[/quote]
MOBBA...kjenne meg ikke igjen whistle.gif tongue.gif tongue.gif ...tja man blir ofte det, men jeg har no stoppa kjeften på ganske mange de siste åra med mine engelske biler....men DU må no tåle litt...en Lada kjører blir jo litt mobba han/hun også...

Du kan også med fordel se litt på Disco 1, de er også veldig bra. Orginalt med forsterkede aksler(24 spline), bra motor med veldig lite feil ( finnes mange i England som har gått over 500000km uten overhaling), og bra drivlinje og enkel mekkanik.
Det du skal passe på er el.feil og rust på torpedovegg og i bagasjeromgolvet, da dette er deler i stål på en ellers alu karosseri, samt rust i ramma.
Lykke til....og du vet jo av en lykkelig engelskkjørende mobbeoffer laugh.gif

Mvh Roar

#2991 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 11:30

http://www.uaz.ru/en...els/sm/patriot/ <- sånn sku vi ha hadd i norge smile.gif
http://www.uaz.ru/en...dels/nm/315195/ <- eller sånn smile.gif


Roar, håpa ikke du messførsto når æ skreiv Jæv, det va ikke ordet me en par tre bokstrava tell som det betydd.... Men Jæv som i jevt osv på bokmål, altså bra.

Æ ska faktisk å prøv en sånn en i den nærmeste framtid. Så får vi se...

Joda, som Lada eier så har det jo bidd en å anna kommetar. Men dette bruka å gå over når vintern kommer å dem ska dras opp av grøfta, bilan ikke starta førdi at det e før kaldt. Før ikke å snakk om når dem får sett på i skogen.

Edited by AMan, 01 December 2007 - 11:35.

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#2992 Roar M

Roar M

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 12:18

Ååååå misfosto litt ja, den er en JÆV bil biggrin.gif

Mvh Roar

#2993 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 13:13

Det va litt synd at den me manuell på FINN va gådd godt over 300:(

Da verka den pluttselig litt dyr...
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#2994 Roar M

Roar M

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 13:49

Ja den har gått veldig langt....men den beviser jo at dette er gode biler, ser jo veldig fin ut da til tross for km....men den kan jo vere et greit kjøp om den har hatt god service og stell. Spørs no om ka som er skifta osv.....bilder av bilen link til bilen

Ring eier og spørr...så kan du evt prute etter det...

Mvh Roar

Edited by Roar M, 01 December 2007 - 13:50.


#2995 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 17:41

Jah

får se, ska nu prøv den på øsbyen først.

Kordn e hjulopphenget på disco 1 og 2??

E det stiv bak å spiral å no torosjons opplegg forran?? eller e det orntlig aksling forran??

Kofør i alle daga mått dem klister inn LandRover i alle setan??????

Synes 325tusen høres skummelt ut, uansett bil.... men men
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#2996 Roar M

Roar M

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 20:17

Hjulopphenget er med stiv aksling forann og bak, spiralfjærer forann og bak( luftfjær bak på disco 2), radiusarmer forann og bak, med k-link forann og A- arm/link bak, stabstag ble montert ca 94 tror jeg( på litt tynn is no) og ACA på disco 2 fra 99. Activ Corning Atcivment, et system som retter opp bilen ved hardkjøring i sving. Funker veldig bra, faktisk litt for bra i følge enkelte. ( Unnskyld skrivefeilene, men jeg er litt for gammel til å ha lært propper english)

Mao ordentlig BIL biggrin.gif

Enig i at 325000km er langt....men prøv no den som er i Bodø først, så får du se om du liker bilen før du evt leter videre.

Mvh Roar

#2997 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 December 2007 - 14:52

Tja da e dem jo egna.... i hvertfall... va jo faktisk en sånn en som vinsja mæ opp eine bakken i hammerstrand. etter at han kjørte opp på AT dekk trur æ....
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#2998 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 02 December 2007 - 21:39

Anders, du mangle et baklys. Å førr å skjære gjønnom alt bambusprate, kjøp deg en Pajero gen 2! Masse bil førr en grei penge!! cool.gif
Lord.......
XL-7

#2999 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 December 2007 - 22:27

No har æ hørt mas om dette førbanna baklyset heilt sia vi va i sverige.... JA Æ HAR FÅDD DET ME MÆtongue.gif

Grunnen e at ledninga tell det e kappa av, å æ finn ikke andre enda, ska demonter løkta å fix det, når det bi varmar ute, eller når æ får garage.

Pajero Gen2 ja.... men dem e også dyr...
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3000 Roar M

Roar M

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 03 December 2007 - 06:17

Helt enig med JT, pajero gen2 gir masse bil for penga...og du klare deg fint med 2,5 diesel`n og da får du orginal sperre på bakakselen også....