Gå til innhold

Foto

Nordland Offroaders. Kjørebilder osv...

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11209 replies to this topic

#7001 1911

1911

Portalvognfører

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 01 November 2009 - 11:55

QUOTE(Johnny (Moejoe) @ 1 Nov 2009, 11:29) <{POST_SNAPBACK}>
Kjøp rør og lag fanger selv......... høres kanon bra ut i mine ører. smile.gif

Permanent eller avtagbar/flyttbar vinsj.

Etter min mening må vinsjen være flyttbar slik at den kan brukes i begge ender på bilen.
Vinsjen må ligge lett tilgjengelig på lasteplanet slik at du kan nå den og montere den i den enden av bilen som stikker opp av elva eller myra....... eller hvor det nå er du har vært å plumpa utti.

Antar at både Tor Einar og Kurt hadde kommet seg opp av elva for egen hjelp med bakmontert vinsj.

I finnland brukte jeg vinsjen bak ved tre anledninger og gruppelederene (fast vinsj både forran og bak) brukte stort sett bare vinsjen bak.

Men hovedgrunnen for at jeg ikke vil ha fast vinsj er at den er for tung å ha hengende i nesen hele tiden. Det er en vesentlig forskjell å kjøre med og uten vinsj.
For en bil som ikke brukes til annet en offroad og transport mellom slike tilstelninger er det vel greit med permanent vinsj. Men for hverdagsbilen er det noe helt annet.
Og hiluxen er allerede ganske mye tyngre fremme enn bak. For biler som er nogen lunde like tunge forran og bak (LC, Pajero) har det ikke så mye å si.

Så er det det faktum at det hjelper lite med trekk på vinsjen når du står til midt på panseret i vann eller gjørme.

Her e det mye gode argumenter..... for flyttbar vinsj. Patrolen jeg hadde var det fast vinsj. Den kunne med fordel vært flyttbar nettopp pga vekt.
.

#7002 Tor Einar (luggis)

Tor Einar (luggis)

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 923 Innlegg:

Posted 01 November 2009 - 12:01

rett som johnny si bilen blir veldig tung framme med vinsja fastmontert.noe eg på min bil merke ekstra godt,siden eg og har en veldig masiv fanger og som e svin tung,så går hart utover tosjonen,også går veldig hart utover vinsjen å stå ute i alt slaks vær,sær elektronikken,å det si seg selv at å ligge å dyppe vinsja i ti og uti i vann og gjørme e ikke noe særlig,
men klart fordeler og ulemper vil det altig være med fastmontert og løs vinsj,så det blir jo opp til en vær hva som passer for dem.
har selv kjøpt meg 1 stykk vinsj til som eg skal ha bak på bilen,
men får se hva det blir til.

#7003 JT

JT

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 01 November 2009 - 14:23

QUOTE(teddjak @ 1 Nov 2009, 02:11) <{POST_SNAPBACK}>
Har nu kommen heim etter en alle tiders kveld i lag med Naf motorsport.
Fikk i mæ nån cognac, hørt bra musikk å snakka en del me nån av folket som driv motorkross.
Fikk forståelsen av at nu e det bærre å fyr laus å hiv åss me i naf motorsport, det e store muligheta førr åss da det gjeld kjøreområde i dråvika,
så han sa, en av de i naf motorsport (en cognac førr mye... æ huska ikke nu ka navne hannes va blush.gif ) det e store områda i dråvika så disponeres av naf motorsport, ikke bærre dær krossbana e, men å lengere innover å utover.
Det e å tengt ut (før bana blei bygd) et kjøreområde førr eventuelt offroad (me 2 hjuls fremkomstmiddel)
Men det e gode muligheta førr å stekk ut løype førr åss.

By the way ,så e det blitt delt ut en pris tel NMK Salten som ser sånn hær ut

Den e tildelt klubben for god støtte å bilberging under løp i dråvika.

Å eller's va det god stemning å stort savn etter fler folk fra bilbergnings troppen.

Vil avslutningsvis bærre sei (heilt aleina) hærregud dåkk ana ikke ka de sætt pris på at det e nån så stilla opp da det e behov førr nån bila så kan berg de så kjør ut/ sund bilan sine.

biggrin.gif

Fine greier at de sett pris på oss...samt at vi e velkommen i NAF.... smile.gif
Regne me at du tok deg av kvota tell oss andre.... wink.gif
Lord.......
XL-7

#7004 Roar M

Roar M

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 01 November 2009 - 22:05

Innspill i winsje debaten smile.gif ....hvorfor ikke midt montere den?!! Mange som bruker bilen til hovedsaklig offroad, monterer winsjen midt i bilen. De fleste av dere har jo body lift og har derved god klaring for wire som først går bakover, der via to løpehjul og så fram. Da løser dere flere problem, trenger kunn en winsj, bedre vektfordeling, kan dra både framover og bakover og winsjen er ikke sååå utsatt for skit/lort/vann osv.....Bare en tanke

#7005 Jarl_

Jarl_

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 01 November 2009 - 22:10

Roar! Æ har tenkt den tanken! wink.gif

Jarl Martinussen

- 85 Suzuki SJ 413
- 06 Ford Ranger Wildtrack Double Cab "Blåmann" 31x10,5x15 BF AT
- 94 BMW F650 Funduro "Gularsj"
- 69 Opel Kadett L Coupe "Gullgutten"
- 04 Tysse 6320
"Den belligste biln, med de minste hjulan... æ e så imponert!…"
www.llh.no
www.bodo.mc.no
www.facebook.com
www.opelregisteret.no
www.saltenmotorhistorisk.info
http://www.saltenmotorsport.com/

#7006 1911

1911

Portalvognfører

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 01 November 2009 - 22:47

QUOTE(Roar M @ 1 Nov 2009, 22:05) <{POST_SNAPBACK}>
Innspill i winsje debaten smile.gif ....hvorfor ikke midt montere den?!! Mange som bruker bilen til hovedsaklig offroad, monterer winsjen midt i bilen. De fleste av dere har jo body lift og har derved god klaring for wire som først går bakover, der via to løpehjul og så fram. Da løser dere flere problem, trenger kunn en winsj, bedre vektfordeling, kan dra både framover og bakover og winsjen er ikke sååå utsatt for skit/lort/vann osv.....Bare en tanke

Om den går over 2 løpehjul bak først vil du jo også få kasteblokk effekt av vinsjen uten bruk av kasteblokk. Det som er minus med det er jo hastigheten. Ideen forklarer jo litt om hvorfor Christian sin vinsj var så sinsykt sterk i Finnland i sommer........

#7007 Roar M

Roar M

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 02 November 2009 - 09:11

Ja den blir sterk som f...fremover, får mindre belasning på selve winsjen og det med hastighet finnes det masse løsninger for hvis det er viktig;)......eks kjør 12v winsj på 24v eller det som blir brukt av de beste/mest gale i dag..36v på 24v winsj wink.gif

#7008 AMan

AMan

Ikke spesiellt tungbedd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 November 2009 - 10:00

Da e kjipt å vær sjuk!! tongue.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#7009 Kurt (kvasi)

Kurt (kvasi)

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 878 Innlegg:

Posted 02 November 2009 - 10:35

QUOTE(AMan @ 2 Nov 2009, 10:00) <{POST_SNAPBACK}>
Da e kjipt å vær sjuk!! tongue.gif

Har hatt senebetennelse i en skulder i to uker nå, så jeg vet.. tongue.gif

#7010 teddjak

teddjak

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 02 November 2009 - 20:27

Trur nu mæst det e den milde svineinfluensaen så har vært å bete sæ fast i dåkker laugh.gif

#7011 AMan

AMan

Ikke spesiellt tungbedd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 November 2009 - 20:28

QUOTE(teddjak @ 2 Nov 2009, 20:27) <{POST_SNAPBACK}>
Trur nu mæst det e den milde svineinfluensaen så har vært å bete sæ fast i dåkker laugh.gif

Jah huff!!
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08

#7012 teddjak

teddjak

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 02 November 2009 - 20:37

Får håp at dåkk blir fresk å rask tel den 20.11. smile.gif

#7013 svempa

svempa

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 02 November 2009 - 21:07

Da e antagelig for lite inntak a konjakk eller lignanes sterke drekka som gjær at sykdomman kryp innpå dokk. tongue.gif
-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46

#7014 AMan

AMan

Ikke spesiellt tungbedd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 November 2009 - 23:28

QUOTE(svempa @ 2 Nov 2009, 21:07) <{POST_SNAPBACK}>
Da e antagelig for lite inntak a konjakk eller lignanes sterke drekka som gjær at sykdomman kryp innpå dokk. tongue.gif

Det trur æ og!!! slo tell første helga æ ikke har intatt sånner delikatessa på lenge....
Grizzly 700EPs '08

#7015 Oddmund

Oddmund

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 668 Innlegg:

Posted 02 November 2009 - 23:43

har dåkker ikkje lært a ho bestemor at dåkk ska ta minst, legg merke te minst en cherry el lignende før dåkker legg dåkker om kvellan??
å når vi hadde ho m t legen da ho va 81år fant dm ikkje journal på ho så d måtte dm opprette:)
"LA8PV transmitting on the shortwave band on fifteen meters"

#7016 AMan

AMan

Ikke spesiellt tungbedd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 November 2009 - 23:55

Y61...
Grizzly 700EPs '08

#7017 S.Hafsmo

S.Hafsmo

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 02 November 2009 - 23:55

Ingen her som har ei lita grombalje og selge til meg da?
skulle hatt en vinterbil, og kjenner ikke at jeg gidder å kjøre over land og strand for å kjøpe en bil til 15-25k.

noen her som kanskje vet om noe brukanes med 4x4 i nærhenten? (bor i Bodø)

#7018 AMan

AMan

Ikke spesiellt tungbedd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 November 2009 - 23:57

QUOTE(S.Hafsmo @ 2 Nov 2009, 23:55) <{POST_SNAPBACK}>
Ingen her som har ei lita grombalje og selge til meg da?
skulle hatt en vinterbil, og kjenner ikke at jeg gidder å kjøre over land og strand for å kjøpe en bil til 15-25k.

noen her som kanskje vet om noe brukanes med 4x4 i nærhenten? (bor i Bodø)

Tja... før 170 før du en jeep.... menne e vel ikke aktuellt tongue.gif

Ladaen e og tell salgs, men huff før en pris sad.gif
Grizzly 700EPs '08

#7019 teddjak

teddjak

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 04 November 2009 - 17:54

Va hos BT i dag å.... nu har æ vært dær nån ganga.. laugh.gif
Nu e pajeroen offisielt GODKJENDT med 8 lyspære på taket biggrin.gif

#7020 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

Mekk&Mødd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 04 November 2009 - 19:08

QUOTE(teddjak @ 4 Nov 2009, 17:54) <{POST_SNAPBACK}>
Va hos BT i dag å.... nu har æ vært dær nån ganga.. laugh.gif
Nu e pajeroen offisielt GODKJENDT med 8 lyspære på taket biggrin.gif

Nais....... smile.gif
---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/