Permanent eller avtagbar/flyttbar vinsj.
Etter min mening må vinsjen være flyttbar slik at den kan brukes i begge ender på bilen.
Vinsjen må ligge lett tilgjengelig på lasteplanet slik at du kan nå den og montere den i den enden av bilen som stikker opp av elva eller myra....... eller hvor det nå er du har vært å plumpa utti.
Antar at både Tor Einar og Kurt hadde kommet seg opp av elva for egen hjelp med bakmontert vinsj.
I finnland brukte jeg vinsjen bak ved tre anledninger og gruppelederene (fast vinsj både forran og bak) brukte stort sett bare vinsjen bak.
Men hovedgrunnen for at jeg ikke vil ha fast vinsj er at den er for tung å ha hengende i nesen hele tiden. Det er en vesentlig forskjell å kjøre med og uten vinsj.
For en bil som ikke brukes til annet en offroad og transport mellom slike tilstelninger er det vel greit med permanent vinsj. Men for hverdagsbilen er det noe helt annet.
Og hiluxen er allerede ganske mye tyngre fremme enn bak. For biler som er nogen lunde like tunge forran og bak (LC, Pajero) har det ikke så mye å si.
Så er det det faktum at det hjelper lite med trekk på vinsjen når du står til midt på panseret i vann eller gjørme.
Her e det mye gode argumenter..... for flyttbar vinsj. Patrolen jeg hadde var det fast vinsj. Den kunne med fordel vært flyttbar nettopp pga vekt.
.