Skal husk på det tell neste gang e skal ha nåkka godkjent
Nordland Offroaders. Kjørebilder osv...
#7141
Posted 17 November 2009 - 15:48
Skal husk på det tell neste gang e skal ha nåkka godkjent
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46
#7142
Posted 17 November 2009 - 16:58
Hmm.. Litt begge deler
#7143
Posted 17 November 2009 - 18:43
Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.
Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/
#7144
Posted 17 November 2009 - 19:12
Regner med du fant fram kasteblokka å vinsja den over på hjul'an igjen...
#7145
Posted 17 November 2009 - 19:48
Det va glatt her idag. Underkjølt vei og litt fuktighet....... farlig.
huff huff da blir det å gå sakte i natt til deg johnny:)
#7146
Posted 17 November 2009 - 19:48
i kveld klokka 22:45 skal det vestnokk skje et meteorittregn.
Så på me sydvest å ta me paraply å gå ut å se..
Sitat fra saltenposten:
INDRE SALTEN: Mellom klokka 22.00 og 23.00 i kveld vil mellom 300 og 1.500 stjerneskudd skyte fart over himmelen. Det betyr at folk i Indre Salten, som venter fint vær på kvelden, kan vente seg et spektakulært stjerneskudd-show over det meste av himmelen.
Edited by teddjak, 17 November 2009 - 21:33.
http://www.youtube.com/watch
Pajero snowfun
http://www.youtube.com/watch
Pajero Mudding
#7147
Posted 17 November 2009 - 20:19
Fan me mye arbei med bila
Kor du kjøp olja henne?? Å kordan har du fyllt i aksla å i automat??
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#7148
Posted 17 November 2009 - 21:44
Regner med du fant fram kasteblokka å vinsja den over på hjul'an igjen...
Ble litt for tung for meg ............ måtte 2 store og 2 små bergingsbiler fra naf til for å få den på veien igjen.
Kostnader............... ja det der blir ikke billig. Hytta totalskadd på høyre side. og hele bilsiden bakover ...... hmmmm ..... dyrt.
Han så ikke akkurat happy ut.... sjåføren når han kom kravlende ut av hytta.
Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.
Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/
#7149
Posted 17 November 2009 - 22:12
#7150
Posted 17 November 2009 - 22:41
Faktisk så har jeg også vært uti der et sted........... og måtte ha hjelp fra en gravemaskin for å få snudd.
Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.
Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/
#7151
Posted 17 November 2009 - 22:49
Kor mye ska det dække, høyde fra bakken, kor langt ut ska det gå? Kor mye tellbake mot dækkan?
Anyone?
#7152
Posted 17 November 2009 - 23:26
Komponentene i systemer til frontal beskyttelse skal være utformet slik at alle stive overflater, som kan komme i berøring med en kule med en diameter på 100 mm, har en krumningsradius på minimum 5 mm.
Den totale masse av et frontalt beskyttelsessystem, må inklusive alle beslag og feste anordninger, ikke overstige 1,2 % av massen som kjøretøyet er konstruert for, i tillegg til en maks vekt på 18 kg.
Systemet til frontal beskyttelse må ikke:
- være høyere enn 50 mm over panserkantens referanselinje.
- øke bredden av kjøretøy:
Hvis beskyttelsessystemets samlede bredde er større end 75 % av kjøretøyets bredde, skal endene av systemet vende inn mot kjøretøyets overflate. Dette krav anses for å være oppfylt, hvis systemet til frontal beskyttelse enten er forsenket eller innbygget i karosseriet, eller hvis enden av systemet er bøyd innover. Enden av systemet må heller ikke komme i berøring med en kule med en diameter på 100 mm, og mellomrommet mellom enden av systemet og overflaten av karosseriet må ikke overstige 20 mm.
- Mellomrommet mellom komponentene av systemet til frontal beskyttelse og kjøretøyets overflate må ikke overstige 80 mm. Unntak som ikke tas med i denne beregningen er åpninger i gitre, luftinntak mv.
- For å bevare fordelene ved kjøretøyets støtfanger må avstanden i lengderetningen mellom støtfangerens forreste del og den forreste del av systemet til frontal beskyttelse ikke overstige kjøretøyets bredde med mer enn 50 mm.
- Systemet til frontal beskyttelse må ikke vesentlig nedsette virkningen av støtfangeren. Dette krav anses for oppfylt, hvis høyst to vertikale og ingen horisontale komponenter av systemet til frontal beskyttelse overlappes med støtfangeren.
- Systemet til frontal beskyttelse må ikke ha en helling forover i forhold til det vertikale planet. Den øverste delen av systemet til frontal beskyttelse må ikke overskride verken oppover eller bakover (mot frontruten) panserforkantens referanselinje som fastlagt i punkt 1.8, når systemet til frontal beskyttelse er fjernet, med mer enn 50 mm. Alle målinger foretas i kjøretøyets langsgående vertikalplan.
Lengdekrav
Alle frontale konstruksjoner (frontalt beskyttelsessystem, vinsjer, frontbøyler med/uten påmonterte lykter med mer), skal tas med i lengden, med alt det innebærer av endringer i vognkort mm. Utstyr skal tilfredsstille kravene i gjeldende forskrifter, og det må fremvises dokumentasjon på dette. All dokumentasjon skal være utstedt på kjøretøyets understellsnummer eller merke/type/variant/versjon, i kombinasjon med merke/type/variant/versjon av det påmonterte utstyret. Dokumentasjon kan komme fra produsent/fabrikant av kjøretøyet eller uavhengige, godkjente laboratorier.
I henhold til kjøretøyforskriften regnes ikke lykter/reflekser med i lengdeberegningen for biler unntatt kategori M1, jf. merknad til kapittel 2. Unntak for bestemmelsen er festemekanismer som små braketter, klips og lignende, skal ikke tas med i definisjonen lyktebøyler og andre festeanordninger, og dermed ikke tas med i lengdeberegningen. For biler i kategori M1 skal lykter også tas med i lengdeberegningen.
Overnevnte bestemmelser er fremdeles gjeldende.
Kortversjon.. støtfangern må vær sånn ca som den er... og hjørnan må vær på, men trur ikke det har nokka å si om dem kapper på sia av bilen.. Men forover må det jo ikke vær noen skarpe deler.. som det jo e vesst hjørnan e borte!
Trur e!
Jarl Martinussen
- 85 Suzuki SJ 413
- 06 Ford Ranger Wildtrack Double Cab "Blåmann" 31x10,5x15 BF AT
- 94 BMW F650 Funduro "Gularsj"
- 69 Opel Kadett L Coupe "Gullgutten"
- 04 Tysse 6320
"Den belligste biln, med de minste hjulan... æ e så imponert!…"
www.llh.no
www.bodo.mc.no
www.facebook.com
www.opelregisteret.no
www.saltenmotorhistorisk.info
http://www.saltenmotorsport.com/
#7153
Posted 17 November 2009 - 23:51
Olja bestill e gjennom Nexans (jobben) nesten gratis iforhold tell original Mopar
Motorn på WJn bruka e Statiol heilsyntet 5w40
Motorn på ZJn bruka e Statoil delsyntet 10w40
Automaten på begge bilan skal ha Mopar ATF 4+.....der e det Castrol Transmax Z som e den samme, men det finn du ikke i nåkka bøker i offentligheita
Fordelingskassn på WJn må det brukes originalolje da det ikke går å finn nåkka anna...
Fordelingskassn på ZJn kan det brukes både automatolje og vanlig GL 4 olje. Der anbefale e å bruk GL 4 olje da den har beire bærefilm enn feks. dx lll automatolje.
På WJn sine akslinga der det e georotordiffa skal det vær diffolje 75/140.....der bruka e Royal Purple 75/140 som har LSD tilsetning i, som e desidert den råeste olja du kan få tak på ang friksjon å temp.
Bruka også Royal Purple på bakakseln på ZJn, men foran på den bruka e vanlig GL 4 gearolje fra Statoil
Når e skifta på akslingan demonter e lokkan å tørka reint for å sjekk slitasje på drevan....montere på med pakningslim å fylle på ny olli...da bi det på stell
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46
#7154
Posted 18 November 2009 - 00:43
Se siste innlegg av meg, dagens innsats, går ikke så fort da det vart frøkteli mykje ekstra dill.
Men trur den funka te helga
'87 TLC LJ73 - 2LTII - IC - OME - ARB - KM2
Min garasje på NLCK-forumet
Nordland Offroaders hoveside
#7155
Posted 18 November 2009 - 08:18
Se siste innlegg av meg, dagens innsats, går ikke så fort da det vart frøkteli mykje ekstra dill.
Men trur den funka te helga
Ser bra ut det der.
E beire å bruk litt tid å få ting på stell, enn å klatt ihop å plages seinar med dobbelarbeid
E det kraftigere cv ledd du monterer?
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46
#7156
Posted 18 November 2009 - 08:57
'87 TLC LJ73 - 2LTII - IC - OME - ARB - KM2
Min garasje på NLCK-forumet
Nordland Offroaders hoveside
#7157
Posted 18 November 2009 - 11:37
Motorn på WJn bruka e Statiol heilsyntet 5w40
Motorn på ZJn bruka e Statoil delsyntet 10w40
Automaten på begge bilan skal ha Mopar ATF 4+.....der e det Castrol Transmax Z som e den samme, men det finn du ikke i nåkka bøker i offentligheita
Fordelingskassn på WJn må det brukes originalolje da det ikke går å finn nåkka anna...
Fordelingskassn på ZJn kan det brukes både automatolje og vanlig GL 4 olje. Der anbefale e å bruk GL 4 olje da den har beire bærefilm enn feks. dx lll automatolje.
På WJn sine akslinga der det e georotordiffa skal det vær diffolje 75/140.....der bruka e Royal Purple 75/140 som har LSD tilsetning i, som e desidert den råeste olja du kan få tak på ang friksjon å temp.
Bruka også Royal Purple på bakakseln på ZJn, men foran på den bruka e vanlig GL 4 gearolje fra Statoil
Når e skifta på akslingan demonter e lokkan å tørka reint for å sjekk slitasje på drevan....montere på med pakningslim å fylle på ny olli...da bi det på stell
Æ har FK delsyntet 10/40 på min WJ, men trur den e før tjukk, et helvete nån ganga me kaldstart. Mulig æ ska prøv 5/40 heilsyntet i stede.
Kordan kan du si at denne royal purpel olja e så ekstremt bra?? e det ut i fra databladan eller det nåkka du har prøvd??
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#7158
Posted 18 November 2009 - 12:18
Kordan kan du si at denne royal purpel olja e så ekstremt bra?? e det ut i fra databladan eller det nåkka du har prøvd??
Den e bra det ska du ikke tvil på....merka det med en gang e gikk over tell den at diffbremsan e mye tightar.
Kan faktisk teite hjulboltan med eine hjulet i lufta.
En på jobb i fra Fauske som kjøre roadracing bruka den på motorsykkeln å vart plaga med høy tempratur på motor å gear etter fleire sammenhengende treningsrunda, å han har brukt både Castrol, Statoil, Shell Å det som kunne tenkes uten forskjell....bytta nu i år tell Royal Purple å probleman bei borte....stabil temp uansett.
Så kan på det varmeste anbefal den både tell motor å gear
La de ikke lur a at det står Statoil på FK olja....det e ikke samme olja som Statoil lever som 10/40 superway.
Skal du ha 10/40 kan e anbefal superway TDI olja tell statoil...super på kaldstart eller selfølgeli 5/40 lazerway heilsyntet, men skal du bruk tynn olje på VM motorn din må du sjekk om du får ventilbank ved oppstart, vess ikke e det bare å kjør på.
PS! Kan skaff Castrol - Omega - og Royal Purple vesst du treng tell fornuftige prisa
Edited by svempa, 18 November 2009 - 12:26.
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46
#7159
Posted 18 November 2009 - 23:34
Komponentene i systemer til frontal beskyttelse skal være utformet slik at alle stive overflater, som kan komme i berøring med en kule med en diameter på 100 mm, har en krumningsradius på minimum 5 mm.
Den totale masse av et frontalt beskyttelsessystem, må inklusive alle beslag og feste anordninger, ikke overstige 1,2 % av massen som kjøretøyet er konstruert for, i tillegg til en maks vekt på 18 kg.
Systemet til frontal beskyttelse må ikke:
- være høyere enn 50 mm over panserkantens referanselinje.
- øke bredden av kjøretøy:
Hvis beskyttelsessystemets samlede bredde er større end 75 % av kjøretøyets bredde, skal endene av systemet vende inn mot kjøretøyets overflate. Dette krav anses for å være oppfylt, hvis systemet til frontal beskyttelse enten er forsenket eller innbygget i karosseriet, eller hvis enden av systemet er bøyd innover. Enden av systemet må heller ikke komme i berøring med en kule med en diameter på 100 mm, og mellomrommet mellom enden av systemet og overflaten av karosseriet må ikke overstige 20 mm.
- Mellomrommet mellom komponentene av systemet til frontal beskyttelse og kjøretøyets overflate må ikke overstige 80 mm. Unntak som ikke tas med i denne beregningen er åpninger i gitre, luftinntak mv.
- For å bevare fordelene ved kjøretøyets støtfanger må avstanden i lengderetningen mellom støtfangerens forreste del og den forreste del av systemet til frontal beskyttelse ikke overstige kjøretøyets bredde med mer enn 50 mm.
- Systemet til frontal beskyttelse må ikke vesentlig nedsette virkningen av støtfangeren. Dette krav anses for oppfylt, hvis høyst to vertikale og ingen horisontale komponenter av systemet til frontal beskyttelse overlappes med støtfangeren.
- Systemet til frontal beskyttelse må ikke ha en helling forover i forhold til det vertikale planet. Den øverste delen av systemet til frontal beskyttelse må ikke overskride verken oppover eller bakover (mot frontruten) panserforkantens referanselinje som fastlagt i punkt 1.8, når systemet til frontal beskyttelse er fjernet, med mer enn 50 mm. Alle målinger foretas i kjøretøyets langsgående vertikalplan.
Lengdekrav
Alle frontale konstruksjoner (frontalt beskyttelsessystem, vinsjer, frontbøyler med/uten påmonterte lykter med mer), skal tas med i lengden, med alt det innebærer av endringer i vognkort mm. Utstyr skal tilfredsstille kravene i gjeldende forskrifter, og det må fremvises dokumentasjon på dette. All dokumentasjon skal være utstedt på kjøretøyets understellsnummer eller merke/type/variant/versjon, i kombinasjon med merke/type/variant/versjon av det påmonterte utstyret. Dokumentasjon kan komme fra produsent/fabrikant av kjøretøyet eller uavhengige, godkjente laboratorier.
I henhold til kjøretøyforskriften regnes ikke lykter/reflekser med i lengdeberegningen for biler unntatt kategori M1, jf. merknad til kapittel 2. Unntak for bestemmelsen er festemekanismer som små braketter, klips og lignende, skal ikke tas med i definisjonen lyktebøyler og andre festeanordninger, og dermed ikke tas med i lengdeberegningen. For biler i kategori M1 skal lykter også tas med i lengdeberegningen.
Overnevnte bestemmelser er fremdeles gjeldende.
Kortversjon.. støtfangern må vær sånn ca som den er... og hjørnan må vær på, men trur ikke det har nokka å si om dem kapper på sia av bilen.. Men forover må det jo ikke vær noen skarpe deler.. som det jo e vesst hjørnan e borte!
Trur e!
Likte kortversjonen best...
XL-7
#7160
Posted 18 November 2009 - 23:55
Måtte å vise en henger som ikke er typegodkjent.
Ford'n fikk være trekkvogn!
Hengern er en 4P modell Inline XB. 427 x 210 cm lasteflate!
Med skrutipp!
http://tiab.com/
Edited by Jarl_, 19 November 2009 - 00:02.
Jarl Martinussen
- 85 Suzuki SJ 413
- 06 Ford Ranger Wildtrack Double Cab "Blåmann" 31x10,5x15 BF AT
- 94 BMW F650 Funduro "Gularsj"
- 69 Opel Kadett L Coupe "Gullgutten"
- 04 Tysse 6320
"Den belligste biln, med de minste hjulan... æ e så imponert!…"
www.llh.no
www.bodo.mc.no
www.facebook.com
www.opelregisteret.no
www.saltenmotorhistorisk.info
http://www.saltenmotorsport.com/







