Gå til innhold



Foto

Sliter med Venstre Frontlykt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
110 replies to this topic

#41 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 04 December 2008 - 10:51

QUOTE(tiiim @ 4 Dec 2008, 00:56) <{POST_SNAPBACK}>
...Bilene være er jo skrapjærn uten for mye dilldall, så ingen canbus, får ingen feilinfo på lysene!
Kittet er fullgodt! ekstremt bra biggrin.gif
De selger 2x55W ballaster separat. greit å ta med det også, pga. litt reservestæsj wink.gif

Dette firmaet er ekstremt seriøst.

Selger veldig mye på ebay.com feks, 100% fornøyde kunder etc.

De sender helt sinsykt fort.. varene er fra hong-kong til oslo på 2-3dager, men fra oslo som vi alle vet går det tregt.
Da har vi jo den fantastiske statsmonopolbedriften Posten!

Lykke til Gurba!! du kommer til å smile fra øre til øre!
og har du ti tommeltotter, så ikke fortvil! du klarer det uansett!!! ikke la deg stoppe av et skummelt inviklet instruksjonshefte tongue.gif
...Nå føler jeg meg som en skikkelig motivator tongue.gif

...
IKKE kjøp bi-xenon.. da må du isåfall i gang med ekstremombygging.

Ta heller å kjøp et sett for fjernlys og et for nærlys.
Så kan du koble fjern og nærlys sammen slik at nærlys lyser sammen med fjernlys.
For tennetid på xenon er omtrent 5-15sek. (svakt-svakt-sterkere-sterkere-EXTREMT) tongue.gif


Ser ikke mørkt på dette nei. Måtte modifisere ledningsnettet på en GD jeg hadde og der var koblingsskjemaet på tysk. Fikk kjørelys til slutt. smile.gif

Får kjøpe nye ballaster en annen gang. Må holde kostnadene nede.

Hvordan koblet du for å få konstant nærlys? Tyv fra langlys over på relé og til nærlysa? Vurderer å lage nytt med strøm fra batteri til relé og så originalledningen til styrestrøm. Da blir det styrestrøm fra både nær og fjern inn på samme relé til nærlysa. Har dette noe å si så jeg bør legge opp separate relé? Vet ikke om det er nødvendig å bygge om så mye siden det egentlig ikke er så værst lys i forhold til de gamle modellene. Har ikke målt spenningen i pæresokkelen. Tar det når jeg skal montere og så bygger jeg sikkert om hvis det er mye spenningsfall.

Edited by Gurba, 04 December 2008 - 12:40.


#42 storbonden

storbonden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 390 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 00:24

QUOTE(Gurba @ 4 Dec 2008, 11:51) <{POST_SNAPBACK}>
Ser ikke mørkt på dette nei. Måtte modifisere ledningsnettet på en GD jeg hadde og der var koblingsskjemaet på tysk. Fikk kjørelys til slutt. smile.gif

Får kjøpe nye ballaster en annen gang. Må holde kostnadene nede.

Hvordan koblet du for å få konstant nærlys? Tyv fra langlys over på relé og til nærlysa? Vurderer å lage nytt med strøm fra batteri til relé og så originalledningen til styrestrøm. Da blir det styrestrøm fra både nær og fjern inn på samme relé til nærlysa. Har dette noe å si så jeg bør legge opp separate relé? Vet ikke om det er nødvendig å bygge om så mye siden det egentlig ikke er så værst lys i forhold til de gamle modellene. Har ikke målt spenningen i pæresokkelen. Tar det når jeg skal montere og så bygger jeg sikkert om hvis det er mye spenningsfall.

Anbefales uansett på det sterkeste og bygge om med releer fra batteri. Men ideen om og koble styrestrøm fra nær og fjernlys inn på samme rele blir galt. Da kobler du sammen ner og fjernlys hele tiden. Du tar en diode og kobler mellom nær og fjernlys styrestrøm. Med gjennomslipp fra fjern til nerlys. Altså tenner fjernlysa nærlys, men nærlysa tenner ikke fjernlys. Tog du an? tongue.gif På min holdt det og gjøre det bare på den ene siden da alt gikk innom hovedbryteren. erbare og prøve med en diode og se hvilken vei denn slipper gjennom.

#43 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 10:08

QUOTE(storbonden @ 5 Dec 2008, 01:24) <{POST_SNAPBACK}>
Anbefales uansett på det sterkeste og bygge om med releer fra batteri. Men ideen om og koble styrestrøm fra nær og fjernlys inn på samme rele blir galt. Da kobler du sammen ner og fjernlys hele tiden. Du tar en diode og kobler mellom nær og fjernlys styrestrøm. Med gjennomslipp fra fjern til nerlys. Altså tenner fjernlysa nærlys, men nærlysa tenner ikke fjernlys. Tog du an? tongue.gif På min holdt det og gjøre det bare på den ene siden da alt gikk innom hovedbryteren. erbare og prøve med en diode og se hvilken vei denn slipper gjennom.


Det var noe sånt jeg regnet med ja. Kan bruke dobbelrelé eller to stykker da. Men hvis jeg ikke bygger om, men bruker det originale pluss et relé med styrestrøm fra langlysa til nærlysa så må det vel virke, eller? Det hadde vel vært det enkleste. Eller så kan jeg legge opp et relé med styrestrøm direkte fra lysbryteren slik at nærlysa lyser hele tiden uten å bli styrt fra noe annet. Finner vel på noe Reodor Felgenesk.

Edited by Gurba, 05 December 2008 - 10:11.


#44 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 11:07

Siden denne tråden har sklidd ut så mye allerede så fortsetter jeg bare. smile.gif

Xenon-kittet er nå plukket opp av DHL i Bejing.

#45 tiiim

tiiim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 13:56

skal legge ut en liten veiledning jeg ang bytte av relé og koble nærlys på fjernlys. biggrin.gif

Oj, Bejing! der har jeg aldri vært!! heldige xenon-lys!
Da er de vel i norge på tirsdag og hos deg neste fredag kanskje.. spørs vel litt på tollen etc...

#46 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 16:11

QUOTE(tiiim @ 5 Dec 2008, 14:56) <{POST_SNAPBACK}>
skal legge ut en liten veiledning jeg ang bytte av relé og koble nærlys på fjernlys. biggrin.gif

Oj, Bejing! der har jeg aldri vært!! heldige xenon-lys!
Da er de vel i norge på tirsdag og hos deg neste fredag kanskje.. spørs vel litt på tollen etc...


Hvis jeg bare skal få nærlysa til å lyse hele tiden så er det vel nok med et relé med styrestrøm fra langlysa i tillegg til det originale. Det blir nok det enkleste. Har ikke noe sted å holde på så det må bli på enkleste måte for jeg gidder ikke å stå ute i timesvis i kuldegrader.

#47 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 16:45

Depart facility.

#48 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 18:31

Transit through DHL facility.

#49 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 07 December 2008 - 11:19

Nå er lyktene i Hong Kong.

Hvor får jeg tak i en sånn diode for å koble mellom fjern og nær? Går ut ifra at det ikke er en lysdiode det er snakk om.

Edited by Gurba, 07 December 2008 - 11:29.


#50 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 07 December 2008 - 23:00

Lysene er i Tyskland. smile.gif

#51 tiiim

tiiim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 07 December 2008 - 23:08

ser lyst ut dette!!
HEHEHEEHEHEHEHEHEHEHEEEE ... tongue.gif

#52 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 08 December 2008 - 10:47

QUOTE(tiiim @ 8 Dec 2008, 00:08) <{POST_SNAPBACK}>
ser lyst ut dette!!
HEHEHEEHEHEHEHEHEHEHEEEE ... tongue.gif


Jeg tror jeg ler meg ihjel. Hehehehehehehe smile.gif

#53 tiiim

tiiim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 08 December 2008 - 13:28

...flate! humor på beste nivå!

Hvor er xenon-lysene idag da? beveget seg vekk fra tyskland?

ser ut til at du kanskje får dem før min spådom (neste fredag) smile.gif

#54 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 08 December 2008 - 14:20

QUOTE(tiiim @ 8 Dec 2008, 14:28) <{POST_SNAPBACK}>
...flate! humor på beste nivå!

Hvor er xenon-lysene idag da? beveget seg vekk fra tyskland?

ser ut til at du kanskje får dem før min spådom (neste fredag) smile.gif


Fortsatt i Tyskland, men har flytta seg til Depart Facility. Hvilken fargetemperatur har du på lysene dine?

Edited by Gurba, 08 December 2008 - 14:22.


#55 tiiim

tiiim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 08 December 2008 - 14:34

Mine er 6000K... lyser klart som bare f med litt blåskjær på mørke høstnetter.
Nå im vintern med snø ute lyser de helt hvitt (mot bakken). Så 6000K er vel perfekt for vintern.
men ville vel valgt 5000K eller 4300K ved ren mørkekjøring på høst/vår.
Uansett.. 10-20x bedre lys... så kan jo ikke klage. Nå blir det bare å bytte tilbake fra linselykter til vanlige lys igjen.
syns ikke linse lyser halvparten så bra...

også skal jeg nok få xenon i 1000-meterne etter hvert. biggrin.gif men lommeboken bestemmer når... (som alltid)

#56 storbonden

storbonden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 390 Innlegg:

Posted 08 December 2008 - 18:10

QUOTE(Gurba @ 7 Dec 2008, 12:19) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er lyktene i Hong Kong.

Hvor får jeg tak i en sånn diode for å koble mellom fjern og nær? Går ut ifra at det ikke er en lysdiode det er snakk om.

Den kan du gå på et elektroverksted eller der de reparerer elektronikk. Tok min ut av strømforsyningen til en gammel video spiller. El sort med en sølvstrek rundt den ene siden. Er ok hvis du finner en litt stor en.

#57 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 08 December 2008 - 19:03

QUOTE(tiiim @ 8 Dec 2008, 15:34) <{POST_SNAPBACK}>
Mine er 6000K... lyser klart som bare f med litt blåskjær på mørke høstnetter.
Nå im vintern med snø ute lyser de helt hvitt (mot bakken). Så 6000K er vel perfekt for vintern.
men ville vel valgt 5000K eller 4300K ved ren mørkekjøring på høst/vår.
Uansett.. 10-20x bedre lys... så kan jo ikke klage. Nå blir det bare å bytte tilbake fra linselykter til vanlige lys igjen.
syns ikke linse lyser halvparten så bra...

også skal jeg nok få xenon i 1000-meterne etter hvert. biggrin.gif men lommeboken bestemmer når... (som alltid)


Bestilte 5000k. De var $15 dyrere, men det er de som gir hvitest lys og mest lysutbytte.


QUOTE(storbonden @ 8 Dec 2008, 19:10) <{POST_SNAPBACK}>
Den kan du gå på et elektroverksted eller der de reparerer elektronikk. Tok min ut av strømforsyningen til en gammel video spiller. El sort med en sølvstrek rundt den ene siden. Er ok hvis du finner en litt stor en.


Ok. Får se hva jeg finner på en lokal sjappe.

#58 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 08 December 2008 - 19:52

Lysene er fremdeles i Tyskland, men har forflyttet seg fra Frankfurt til Leipzig. Det er jaggu ikke rart at ting tar tid. Det er en helvetes mange vendinger pakkene går igjennom.

#59 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 08 December 2008 - 22:13

Da bruker du sikkert Bring----- eller posten som vi kaller det på godt norsk....

#60 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 08 December 2008 - 22:30

QUOTE(Chevy-LPG @ 8 Dec 2008, 23:13) <{POST_SNAPBACK}>
Da bruker du sikkert Bring----- eller posten som vi kaller det på godt norsk....


Mulig. DHL ihvertfall. Kan ikke huske å ha fått noe valg av forsendelsesmåte.