Gå til innhold



Foto

Ang. oppgradert automatkasse til 2.gen Ram


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
48 replies to this topic

#1 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 09 December 2008 - 14:40

Har lest igjennom alle de gamle trådene her på forumet helt fra 3 år tilbake og egentlig føler jeg at jeg kommer til å spørre opp igjen om det samme.

Men jeg er interresert i en oppgradering eller en utbytting av automatkassen i bilen min. En Ram2500 2001 mod.

Har vært i kontakt med både Rats og ATS i Tønsberg. Rats har gitt meg tilbakemelding på 30000,- + moms (treg å svare på mail, men...) ATS skulle sende meg et tilbud på mail etter jeg snakket med de i telefon, men de har jeg ikke hørt noe fra enda selv om det har gått en stund. Folk skriver jo at de har forskjellige erfaringer med begge disse, både negative og positive.

Det jeg også vurderer er en komplett kasse fra Goerend med converter, men da må jeg få noen til å montere kassen for meg da jeg ikke er noen stor mekaniker. Men hvilken kasse og options skal jeg gå for hos Goerend og hva kommer sluttprisen på hjem til meg om jeg bruker JetCarrier? Hva gjør jeg om det viser seg at kassen har mangler eller ikke virker optimalt? Vanskelig å benytte seg av en garanti da føler jeg? Og hvem skal montere den til meg og til hvilken pris?

Derfor har jeg mest lyst til å foreta en oppgradering her hjemme, med garanti, selv om jeg bor et godt stykke unna nermeste gearkasse-guru...

Om jeg skal benytte meg av noen her hjemme, hva bør jeg gå for av oppgraderinger? (Har jo snakket litt med Thomas Tømmerkjører over PM ang. dette og han har opplyst meg om mye, men er ute etter andre innspill også Ü)
Hva trenger jeg, hva trenger jeg strangt tatt ikke og hva er kjekt og ha når man først skal oppgradere uansett?
Om jeg handler converter selv som Thomas T foreslo, hvor bør jeg handle da? Er denne OK siden jeg skal handle fra denne siden uansett?: http://4wheelonline....ProductId=10137
Føler den var litt dyr om man tar med core charge, men..

Har vel egentlig en plan om å kjøre på 100 hk ekstra i forhold til stock. Jeg er ute etter en automat som er driftsikker med 100 hk ekstra og som i tillegg tåler å dra en tung henger en gang i blant og et par tonn på planet litt oftere...

Ble mye spørsmål dette, men vet det er mange her inne som har god kjennskap til dette og håper noen tar seg tid til å svare.

Har ikke noe lyst til å kjøre rundt med orginaleffekt og en upålitelig girkasse...

Edited by El Duce, 19 April 2009 - 00:25.

01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#2 thomas tømmerkjører

thomas tømmerkjører

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 19:47

Ser ut som det er bare jeg som forsker litt i dette tema. jeg har hatt en fra presision industri og var kjempefornøyd med den.SubbV 20 som har bilen nå er etter hva jeg forstår også fornøyd med det oppsettet som er på den bilen.
Har nå fått tak i en fra ATS i USA og gleder meg litt til å prøve den.Bestilte i samme slengen en smarty og noen meterer med a stolpe innfesting og noe mere greier.Tror jeg bestilte noe fass dpp greier også.Om du har tid til å vente så kan du få høre hvordan dette fungerer.Skal ut å prøve en til en kompis i helgen som har fått tak i en som jeg tror er den som handyman hadde og den sitter det hele kassa og converter fra ATS.Ikke noe problem om du avtaler med RATS så kan du jo få tatt å oppgradere kassa og bytte shiftkitt og sette opp linjetrykket så kassa di overlever om du putter på ekstra power.Dette kan du avtale med Ole Ringstad så tar dem det mens du venter,tok ca 5timer på min..Eller om du finner et lokalt automatverksted som kan gjøre det for deg.

thomas tømmerkjører

#3 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 22:46

Ja, har utvekslet ett par mailer med Ole Ringstad, men han svarer ikke på alt jeg spør om (mulig jeg maser litt da, men, hehe..) har spurt i alle mailer om hvor lang tid han trenger for de forskjellige operasjonene og når han har mulighet for å gjøre dette, men får ikke svar. Sist jeg spurte om hvilken pris det ble på kun girkasseoppgradering, uten converter så fikk jeg en pris på 15000,- + moms om jeg leverte kassa til han. Forstod det iallefall slik, men er jo mest interresert i å levere bilen der og la han gjøre alt arbeidet.. Fikk jo som sagt en pris på 30000,- + moms for oppgradert girkasse og en 3platet converter, og 15000,- + moms om det var kun girkasseoppgradering. Han kunne bruke en converter som var 5000,- billigere dvs. 10000,- + moms. Men den var visst bare 1platet ettersom jeg forstod det. Er vel ikke der pengene bør spares... Var kun en type oppgradering på girkassa, ble 15000,- uansett sa han.

Blir jo fort 10000,- i innkjøp fra statene også for en converter, så med frakt og moms så er jeg jo fort oppe i 15000,-

Usikker på hva jeg skal gjøre, blir jo dyrt uansett hvordan jeg ser på det, men... Girer jo fint slik bilen er nå også, men har jo lyst på mere power så da har jeg vel ikke noe valg..
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#4 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 23:36

Artig tråd dette her. Etter nesten to år med Smarty så er det snart slutt på 2.giret mitt sad.gif Funker OK ennå, men etter en tur i Telemark nå i høst fikk kassa seg en knekk i bakkene opp fra Dalen. Ble nok litt varm oppover der selv om jeg tok det veldig pent.
Jeg har tidligere pratet pent om Dave Goerend, og er fortsatt av samme mening. Personlig har jeg nå kjørt Ram med kasse fra DTT, Goerend og to biler med kasse fra Even Ruud. Skulle likt å prøvekjørt en kasse fra RATS også, men med de varierende tilbakemeldingen jeg har sett og hørt de siste åra så satser jeg nok på erfaringa til Goerend. Blir sikkert ikke noe særlig billigere når en regner med core charge og frakt, men har ikke lest en negativ ting om den mannen ennå, og det at han lager converterene personlig og at det blir kjørt i benk før den blir levert til kunde gir meg en god følelse i alle fall. Kunne godt vurdert en kasse fra Even Ruud også, men han er vel ikke like aktiv lenger. Men gjennom felles bekjente går det kanskje å overtale han? Hmm... Er ikke enkelt dette her, og når en skal bruke så mye penger vil en jo gjerne ha mest mulig for de surt opptjente kronene...
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#5 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 23:52

QUOTE(RamDodge @ 13 Dec 2008, 00:36) <{POST_SNAPBACK}>
Artig tråd dette her. Etter nesten to år med Smarty så er det snart slutt på 2.giret mitt sad.gif Funker OK ennå, men etter en tur i Telemark nå i høst fikk kassa seg en knekk i bakkene opp fra Dalen. Ble nok litt varm oppover der selv om jeg tok det veldig pent.
Jeg har tidligere pratet pent om Dave Goerend, og er fortsatt av samme mening. Personlig har jeg nå kjørt Ram med kasse fra DTT, Goerend og to biler med kasse fra Even Ruud. Skulle likt å prøvekjørt en kasse fra RATS også, men med de varierende tilbakemeldingen jeg har sett og hørt de siste åra så satser jeg nok på erfaringa til Goerend. Blir sikkert ikke noe særlig billigere når en regner med core charge og frakt, men har ikke lest en negativ ting om den mannen ennå, og det at han lager converterene personlig og at det blir kjørt i benk før den blir levert til kunde gir meg en god følelse i alle fall. Kunne godt vurdert en kasse fra Even Ruud også, men han er vel ikke like aktiv lenger. Men gjennom felles bekjente går det kanskje å overtale han? Hmm... Er ikke enkelt dette her, og når en skal bruke så mye penger vil en jo gjerne ha mest mulig for de surt opptjente kronene...



Har sett mye positivt snakk om Goerend jeg også, har egentlig mest lyst på ei kasse fra han, men det er dette med total pris hjem som kommer på snart det samme som å få gjort det hjemme og da har du ikke montert den enda og ikke blir det enkelt med garanti om noe skulle skje heller... Detter dollaren ned mot 5 igjen så er det mulig jeg går for den løsningen, men ikke før...

Hvilken effekt har du kjørt på med den smarty'n da? Full pupp i 2 år? rolleyes.gif Er det goerend kasse du kjører med nå? Hvor stor jobb er det egentlig å bytte girkasse selv?
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#6 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 13 December 2008 - 10:26

QUOTE(El Duce @ 13 Dec 2008, 00:52) <{POST_SNAPBACK}>
Har sett mye positivt snakk om Goerend jeg også, har egentlig mest lyst på ei kasse fra han, men det er dette med total pris hjem som kommer på snart det samme som å få gjort det hjemme og da har du ikke montert den enda og ikke blir det enkelt med garanti om noe skulle skje heller... Detter dollaren ned mot 5 igjen så er det mulig jeg går for den løsningen, men ikke før...

Hvilken effekt har du kjørt på med den smarty'n da? Full pupp i 2 år? rolleyes.gif Er det goerend kasse du kjører med nå? Hvor stor jobb er det egentlig å bytte girkasse selv?

Har holdt meg på trinn 5 for det meste, over det føler jeg at jeg plager kassa alt for mye. Men sånn på vinteren så bruker jeg "fuelsaver" eller trinn 1. Lett for at det blir for mye moment på glatta.
Kjører med helt orginal kasse jeg, den var påkostet en del $$ før jeg kjøpte bilen så derfor har jeg utsatt byttet. Så ikke helt grunn til å begynne å fikse på en fullt fungerende kasse. Men hadde jo vært artig å fått litt krefter i bakken også da dribble.gif

Er helt enig i din vurdering med pris kontra garanti om kjøp av kasse fra USA, men Goerend har såpass godt rykte at jeg føler meg trygg på arbeidet hans. Selv så sier han at om du klarer å kverke en converter på en gatebil, samma hvor mye trimma den er så får du ny gratis. Er nok ikke mange andre som har slik garanti, og etter det jeg har lest på TDR-forumet så er det bare en som har klart å ta kål på en converter. Men tenk på erfaringen man får på kjøpet når en handler fra Goerend. Han bygger vel flere Dodge kasser i uka en det noen andre her hjemme gjør på et år. Dave er også villig til å selge alle nødvendige deler og bistå eventuelle montører her i Norge på tlf. Men da går en jo glipp av all erfaring som han har med oppbygging og justering. Er det biten jeg gjerne vil ha da. Og jeg vet ikke hvordan det er med garanti på biler med 400+hk og firmaer her hjemme jeg?

Er vel ikke noen hokus pokus å bytte kasse, men er jo stort og tungt å jobbe med da, er vel en passende jobb for et litet uavhengig lastebilverksted vil jeg tro om en ikke føler seg klar for jobben. Selv så vil jeg ta jobben sjøl, stoler ikke på dagens deleskiftere gitt. Går litt for fort på dagens verksteder, og det er ikke mange som har erfaring med våre biler heller så da er det bedre å lese litt på forum for hjelp og ta jobben selv med hjelp fra noen kompiser.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#7 thomas tømmerkjører

thomas tømmerkjører

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 13 December 2008 - 17:38

[quote name='RamDodge' date='13 Dec 2008, 11:26' post='1487139']
Har holdt meg på trinn 5 for det meste, over det føler jeg at jeg plager kassa alt for mye. Men sånn på vinteren så bruker jeg "fuelsaver" eller trinn 1. Lett for at det blir for mye moment på glatta.
Kjører med helt orginal kasse jeg, den var påkostet en del $$ før jeg kjøpte bilen så derfor har jeg utsatt byttet. Så ikke helt grunn til å begynne å fikse på en fullt fungerende kasse. Men hadde jo vært artig å fått litt krefter i bakken også da dribble.gif

Er helt enig i din vurdering med pris kontra garanti om kjøp av kasse fra USA, men Goerend har såpass godt rykte at jeg føler meg trygg på arbeidet hans. Selv så sier han at om du klarer å kverke en converter på en gatebil, samma hvor mye trimma den er så får du ny gratis. Er nok ikke mange andre som har slik garanti, og etter det jeg har lest på TDR-forumet så er det bare en som har klart å ta kål på en converter. Men tenk på erfaringen man får på kjøpet når en handler fra Goerend. Han bygger vel flere Dodge kasser i uka en det noen andre her hjemme gjør på et år. Dave er også villig til å selge alle nødvendige deler og bistå eventuelle montører her i Norge på tlf. Men da går en jo glipp av all erfaring som han har med oppbygging og justering. Er det biten jeg gjerne vil ha da. Og jeg vet ikke hvordan det er med garanti på biler med 400+hk og firmaer her hjemme jeg?

Er vel ikke noen hokus pokus å bytte kasse, men er jo stort og tungt å jobbe med da, er vel en passende jobb for et litet uavhengig lastebilverksted vil jeg tro om en ikke føler seg klar for jobben. Selv så vil jeg ta jobben sjøl, stoler ikke på dagens deleskiftere gitt. Går litt for fort på dagens verksteder, og det er ikke mange som har erfaring med våre biler heller så da er det bedre å lese litt på forum for hjelp og ta jobben selv med hjelp fra noen kompiser.
Tror jaggu jeg skal begynne å skru litt igjen jeg... jaggu varierer det voldsomt i pris rundt omkring.Han med den gammle bilen til Handymann på forumet her begynner å bli treg til å gire over,girer ver sånn rundt 2600 til 3000. ganske spennende på det føre som er nå. Han skal til RATS en tur.

thomas tømmerkjører

#8 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 13 December 2008 - 20:34

QUOTE(RamDodge @ 13 Dec 2008, 11:26) <{POST_SNAPBACK}>
Har holdt meg på trinn 5 for det meste, over det føler jeg at jeg plager kassa alt for mye. Men sånn på vinteren så bruker jeg "fuelsaver" eller trinn 1. Lett for at det blir for mye moment på glatta.
Kjører med helt orginal kasse jeg, den var påkostet en del $$ før jeg kjøpte bilen så derfor har jeg utsatt byttet. Så ikke helt grunn til å begynne å fikse på en fullt fungerende kasse. Men hadde jo vært artig å fått litt krefter i bakken også da dribble.gif

Er helt enig i din vurdering med pris kontra garanti om kjøp av kasse fra USA, men Goerend har såpass godt rykte at jeg føler meg trygg på arbeidet hans. Selv så sier han at om du klarer å kverke en converter på en gatebil, samma hvor mye trimma den er så får du ny gratis. Er nok ikke mange andre som har slik garanti, og etter det jeg har lest på TDR-forumet så er det bare en som har klart å ta kål på en converter. Men tenk på erfaringen man får på kjøpet når en handler fra Goerend. Han bygger vel flere Dodge kasser i uka en det noen andre her hjemme gjør på et år. Dave er også villig til å selge alle nødvendige deler og bistå eventuelle montører her i Norge på tlf. Men da går en jo glipp av all erfaring som han har med oppbygging og justering. Er det biten jeg gjerne vil ha da. Og jeg vet ikke hvordan det er med garanti på biler med 400+hk og firmaer her hjemme jeg?

Er vel ikke noen hokus pokus å bytte kasse, men er jo stort og tungt å jobbe med da, er vel en passende jobb for et litet uavhengig lastebilverksted vil jeg tro om en ikke føler seg klar for jobben. Selv så vil jeg ta jobben sjøl, stoler ikke på dagens deleskiftere gitt. Går litt for fort på dagens verksteder, og det er ikke mange som har erfaring med våre biler heller så da er det bedre å lese litt på forum for hjelp og ta jobben selv med hjelp fra noen kompiser.



Må jo si jeg får mer og mer tro på kasse fra Goerend ettersom du skriver RamDodge cool.gif

01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#9 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 15 December 2008 - 02:25

Eg brukte disse eg:

www.transmissioncenter.net
De selger komplett nybygde girkasser og,men e handla bare deler derifra.

jobber jo med forumet "girhavari"men det tar litt tid............er på sjøen no så....

men her får man kjøpt mye fint.....redline clutchkit,oppgradert sealkit,forsterket 2.girs-bånd,5:1 istedet for 3,8:1 momentarm,fairbanks transactionkit(shiftkit),og diverse fjærer,stemel,akslinger og gir......alt etter hvor si pung man har....

vurderte sonnax singeldisc converter fra bouldermaskin i stockholm.de gir 4 festblanketter for din gamle,og frakta blir ikke så dyr.RATS hadde forsterket mi kasse for 3-4 år sia.......
eg veit ikkje heilt......kunne vært gjordt bedre,det er sikkert.gikk vel 40-50 000 km før den havarerte......
har BD "panserconverter" solid i massevis,men den e og veldi tung,noe som hemmer akslerasjon.

Handla litt me ATS.virker som de kjører veldi god service der.

Edited by DirtyogHarry, 15 December 2008 - 02:31.


#10 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 15 December 2008 - 02:59

QUOTE(DirtyogHarry @ 15 Dec 2008, 03:25) <{POST_SNAPBACK}>
Eg brukte disse eg:

www.transmissioncenter.net
De selger komplett nybygde girkasser og,men e handla bare deler derifra.

jobber jo med forumet "girhavari"men det tar litt tid............er på sjøen no så....

men her får man kjøpt mye fint.....redline clutchkit,oppgradert sealkit,forsterket 2.girs-bånd,5:1 istedet for 3,8:1 momentarm,fairbanks transactionkit(shiftkit),og diverse fjærer,stemel,akslinger og gir......alt etter hvor si pung man har....

vurderte sonnax singeldisc converter fra bouldermaskin i stockholm.de gir 4 festblanketter for din gamle,og frakta blir ikke så dyr.RATS hadde forsterket mi kasse for 3-4 år sia.......
eg veit ikkje heilt......kunne vært gjordt bedre,det er sikkert.gikk vel 40-50 000 km før den havarerte......
har BD "panserconverter" solid i massevis,men den e og veldi tung,noe som hemmer akslerasjon.

Handla litt me ATS.virker som de kjører veldi god service der.



Ja, der hadde de jo veldig mye forskjellig.. Kikket bare fort over nå, men hvordan er det for meg som har kun grunnleggende kunnskaper om bilskruing å begynne å montere slike deler? Ikke vet jeg 100% hvordan en automatkasse fungerer og ikke vet jeg hvilke deler jeg trenger å bestille før jeg setter igang...
De erfaringene som RamDodge snakker om som du får om du kjøper ei Goerend kasse kan du jo se langt etter om jeg skal operere kassa selv, hehe.. Men de har jo, som du sier, ferdige kasser der også. Var litt uryddig den sida, men..

Takker for svar =)
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#11 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 15 December 2008 - 03:02

Irriterer meg at ikke ATS har sendt meg den mailen de lovte om tilbud på oppgradering... Noen som har en mailadresse jeg kan kontakte de på?
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#12 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 15 December 2008 - 10:26

QUOTE(DirtyogHarry @ 15 Dec 2008, 02:25) <{POST_SNAPBACK}>
Eg brukte disse eg:

www.transmissioncenter.net
De selger komplett nybygde girkasser og,men e handla bare deler derifra.

jobber jo med forumet "girhavari"men det tar litt tid............er på sjøen no så....

men her får man kjøpt mye fint.....redline clutchkit,oppgradert sealkit,forsterket 2.girs-bånd,5:1 istedet for 3,8:1 momentarm,fairbanks transactionkit(shiftkit),og diverse fjærer,stemel,akslinger og gir......alt etter hvor si pung man har....

vurderte sonnax singeldisc converter fra bouldermaskin i stockholm.de gir 4 festblanketter for din gamle,og frakta blir ikke så dyr.RATS hadde forsterket mi kasse for 3-4 år sia.......
eg veit ikkje heilt......kunne vært gjordt bedre,det er sikkert.gikk vel 40-50 000 km før den havarerte......
har BD "panserconverter" solid i massevis,men den e og veldi tung,noe som hemmer akslerasjon.

Handla litt me ATS.virker som de kjører veldi god service der.

Tror du at det bare er converteren som er for tung? Mest sannsynlig er det heller at den har litt for lavt stallspeed for motoren din. Clubcab sliter litt med akkurat det samme på sin Goerend kasse. Å ta i gang i veikryss og slik så tar det litt ekstra tid for han får ikke spunnet opp turboen før kassa belaster motoren for mye. Clubcab kan nok beskrive det mye bedre selv, jeg kjørte bilen bare noen kilometer på en prøvetur.
Det er jo nettopp her noe av kompromisset ligger i convertere. Vi vil jo gjerne få muligheten til å få opp turbotrykket ved igangkjøring, men på en annen side gjerne utnyttet dreimomentet på lavt turtall ved kjøring. Nå har jeg også kjørt både 12v og 24v med BD converter, og jeg merket ingenting av det som du beskriver. Begge kassene var bygd av Even Ruud, og bilene er moderat trimmet bare for å nevne det.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#13 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 15 December 2008 - 14:44

Ring her og snakk med de: http://www.automatgear.no/

Jeg kan være behjelpelig med å få levert kassen for deg... De tok kassen på min 01, funker veldig bra!!!

#14 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 15 December 2008 - 15:53

Hvilke priser opererer disse med? Siden ser jo velidig bra ut. Hva måtte du betale? Og leverte du girkassen løst eller stod den i bil? Ser at de skriver at garantien de opererer med bortfaller ved trimming... Det gjelder kanskje flere da, men her står det jo svart på hvitt, hehe..
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#15 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 15 December 2008 - 16:02

Fikk ringt ATS i dag. 20000,- + moms sa han og et par dager på å gjøre jobben. Converteren var en singeldisc tror jeg, han sa den kostet 10000,- + moms. Karen virket jo grei han, men jeg ble ikke helt overbevist. Skulle ringe på nyåret og avtale nærmere. Er jo overkommelig avstand dit ned de holder til så jeg får heller ta turen ned når jeg vet de har tid og avtale hva som skal gjøres når jeg kommer dit. Regner med de stiller med en garanti på jobben der.

Tror jeg har blandet kortene litt da, for jeg sa ATS i Tønsberg, men de kaller seg vel AutoTrans Tønsberg og ATS holder vel til i Fettsund etter hva jeg har forstått. Fetsund blir jo enda nærmere meg enn Tønsberg så det passer jo bra. Da er det altså Autotrans Tønsberg som lovet meg en mail med et tilbud som jeg enda ikke har mottatt. ATS finner jeg ikke noe internettside på så de vet jeg ikke så mye om annet enn de som har erfaringer med de...
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#16 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 15 December 2008 - 16:06

QUOTE(El Duce @ 15 Dec 2008, 16:53) <{POST_SNAPBACK}>
Hvilke priser opererer disse med? Siden ser jo velidig bra ut. Hva måtte du betale? Og leverte du girkassen løst eller stod den i bil? Ser at de skriver at garantien de opererer med bortfaller ved trimming... Det gjelder kanskje flere da, men her står det jo svart på hvitt, hehe..



Jeg satt bilen i fra meg, demont/overhaling/forsterking/montering kom på 43000.- Du kan jo ringe de å be de fortelle hva som ble gjort med min... ref PL 27075. Det ble og montert shiftkit. Er veldig fornøyd.

Jeg har to års garanti, altså nøyaktig ett år igjen. De sier og at alle oljeskift må taes hos de, men jeg har brukt Bergheim, å det ble akseptert. Gidder ikke ta service hos Bergheim, å så oljeskift på kasse hos Automat service, det skønte de. De er veldig hygelige å oppdaterer deg underveis. Som sagt, om du sender kassen, kan jeg plukke den opp å levere den for deg, å sende den tilbake. No problemo.

#17 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 15 December 2008 - 22:19

QUOTE(RamDodge @ 15 Dec 2008, 11:26) <{POST_SNAPBACK}>
Tror du at det bare er converteren som er for tung? Mest sannsynlig er det heller at den har litt for lavt stallspeed for motoren din. Clubcab sliter litt med akkurat det samme på sin Goerend kasse. Å ta i gang i veikryss og slik så tar det litt ekstra tid for han får ikke spunnet opp turboen før kassa belaster motoren for mye. Clubcab kan nok beskrive det mye bedre selv, jeg kjørte bilen bare noen kilometer på en prøvetur.
Det er jo nettopp her noe av kompromisset ligger i convertere. Vi vil jo gjerne få muligheten til å få opp turbotrykket ved igangkjøring, men på en annen side gjerne utnyttet dreimomentet på lavt turtall ved kjøring. Nå har jeg også kjørt både 12v og 24v med BD converter, og jeg merket ingenting av det som du beskriver. Begge kassene var bygd av Even Ruud, og bilene er moderat trimmet bare for å nevne det.



Veeel....at converteren blir for tung skal vel litt til med et sånt dreiemoment......
Men det er jo sikkert samma med cumminsen som med trimming av bensinbil.....man dreier ned svinghjulet for å få motorn kvassere.
Med knappe 300HK i min,treng eg vel ikkje en trippeldiskconverter som tåler 6-700HK og 1400Nm.....
Men for all del.....gjør ikke meg noe at de har satt i en sånn.......men kansje en singeldisk som tåler 450HK er litt lettere og hadde gjordt maskina pittelitt kjappere.......

Eeeehhm....men eg har et par spørsmål e hadde bidd gla for å få svar på:
Først,et sitat fra Goerend:

For an upgrade to your stock transmission with engine power up to 300hp we like to start with a low stall triple disc converter that will keep the engine in its torque range of about 1700-2200 rpm. Put another way, the upgraded converter will have the engine working at about 500-800 rpm lower than a stock converter. The stock converter usually lets the engine rev to 2300-2800 rpm, which is past its peak power rpm.

Altså,trimming intill 300HK,oppgradering nr.1:converter med 5-800 o/min lavere stallspeed.
Orginal converter let the engine rev....betyr det at den lar motorn jobbe på........2300-2800???
At orginal stallspeed er 2800,mens oppgradert får du 2200 stall????

Min oppfører seg slik fra stillestående når eg gjer full gass:
turtallet går ganske kjapt opp til 2700 o/min.der ligger turtallet,mens farten øker gradvis.
Farten har økt til girshift,2.gir:turtallet detter litt med det samme han girer,men så ligger turtallet på 2700,mens farten øker gradvis.
Samme når'n legger inn 3.gir.detter 1-200o/min i et sekund eller to,så opp å legge seg på 2700.........
Men så kommer 4gire,og lockupen legger seg inn.DA detter turtallet,så begynner turboen å blåse no jævli og da først kjenner man at driten drar!!!!!
E det detta som e vanli på disse bila???
For meg så virke det som at motoren staller på 2700o/min,og stallspeeden på converteren ligger enda høyere.
....på bensin er det jo vanli å gå opp i turtall.........
E det sånn at det e ei slags turtallsperre på motorn som stopper på 27-800 o/min???

Men om en converter med lavere stallspeed er så ideelt for min er ikke sikkert.
Sitat fra bouldermaskin:
Ska du dra jättelass med vändskiva och åker 12v kan du inte ha för mycket modifierad stator så din stallspeed sjunker för mycket och du inte kommer iväg från rödljusen
Kansje greit med litt stallspeed på 12V 2500 .........


#18 clubcab

clubcab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 189 Innlegg:

Posted 17 December 2008 - 12:45

Jeg har som det kommer fram, Goerend kasse på mi 97 12v. Jeg tror den kom på 5300$ inkl transportkasse og uten "core charge" Da er det forsterket billet input i tillegg. Dave mener den er egnet til minst 450hk.

RamDodge beskriver det med at den er treg i lyskryss bra. Jeg har p.t. en 10# fuel plate fra TST og 4" eksos som eneste tuning, og straks jeg får noen målere, blir det å flytte plata fram og sannsynligvis DDP stage 2 dyser. Jeg regner med at dette gjør at den blir lettere å "fyre opp", og at ting da passer bedre sammen.

Imidlertid så er bilen mye mer behagelig å kjøre nå som jeg får mer av kreftene i bakken (Les: lavere turtall) samtidig som girskiftene ikke føles harde.

#19 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 19 December 2008 - 07:58

QUOTE(clubcab @ 17 Dec 2008, 13:45) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har som det kommer fram, Goerend kasse på mi 97 12v. Jeg tror den kom på 5300$ inkl transportkasse og uten "core charge" Da er det forsterket billet input i tillegg. Dave mener den er egnet til minst 450hk.

RamDodge beskriver det med at den er treg i lyskryss bra. Jeg har p.t. en 10# fuel plate fra TST og 4" eksos som eneste tuning, og straks jeg får noen målere, blir det å flytte plata fram og sannsynligvis DDP stage 2 dyser. Jeg regner med at dette gjør at den blir lettere å "fyre opp", og at ting da passer bedre sammen.

Imidlertid så er bilen mye mer behagelig å kjøre nå som jeg får mer av kreftene i bakken (Les: lavere turtall) samtidig som girskiftene ikke føles harde.



450 HK tar takler den nok sikkert.
Har ikke billet input paa min,men saa har eg ikkje tenkt aa strekke meg te 4/500 hk heller da.....blir kansje 300.
eneste forsterkning e har gjordt er 5 cluther,istedet for 4 paa direct drum med sterkere lameller og da paa alle clutcher.
2.girband med kevlar/karbonfiberbelegg.Og forbedret mekanismen for strammingen av dette bandet.
Og shiftkit fra Fairbanks.for aa justere arbeidstrykket og giring.Men e lure paa om eg ikkje ska bestille meg ny ventilblokk fra goerend eller bd eller ats.....de bygger de om slik at man faar lockup paa 2.gir.
Da slipper eg aa plager med converterslipp.......



MEN UANSETT,E SYNES VI HAR SKLIDD LITT UT HER!!!!!!!!
Det va vel El Juice som starta denne traaden fordi han trengte litt hjelp,og da synes eg vi ska forsoke aa hjelpe han i stedet for aa kverulere med hverandre.......

Mitt forslag til El Juice er ny clutchpakke til den fremste clutchkorga,direct drum,som de sier.
f.eks alto red eagle,eller hva de naa het.....med tynnere staallammeller som gir plass til 5 lammeller istedet for 4 som er orginalt.
Deretter et forsterket band.en momentarm med lavere utveksling,sterkere overforingsjern og komplett ny aktuator.
Kansje et nytt akkumulatorstempel og,dersom du ikke gaar for shiftkit,der folger det med nye ringer til akkumulatorstemplet.
Og enten shiftkit,men vil anbefale ny ventilblokk som er ferdibygd,da slipper du aa tenke paa aa faa justert trykk og slikt.
Ang.converter saa er det jo jul og mykje aa velge mellom.Hadde eg bodd paa ostlandet,trur eg e hadde kjort te stockholm te bouldermaskin me min gamle converter for corecharge og hadd med meg ny singeldisk heim.
Klarer du aa faa ned og opp girkassa,klarer du aa skifte detta greierne her og.

Det var mine siste ord i denne traaden

Edited by DirtyogHarry, 19 December 2008 - 12:39.


#20 onropp

onropp

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 19 December 2008 - 13:30

jeg har en dodge ram 2500
og anbefaler deg å bruke rats, resultatet ble forbløfende bra og jeg er bilmekaniker selv
og vet at det er mye jobb,betalte 38000,- og fikk preppet kas
seningen tvil om at jeg ville brukt di en gang til.

thorbjørn