Veeel....at converteren blir for tung skal vel litt til med et sånt dreiemoment......
Men det er jo sikkert samma med cumminsen som med trimming av bensinbil.....man dreier ned svinghjulet for å få motorn kvassere.
Å si at converteren er for 'tung' er vel en annen måte å si 'for lav stallspeed' på.
Men for all del.....gjør ikke meg noe at de har satt i en sånn.......men kansje en singeldisk som tåler 450HK er litt lettere og hadde gjordt maskina pittelitt kjappere.......
Tror neppe du merker mye forskjell på vekten til converteren til vanlig. Den roterende massen i motoren er jo ikke akkurat fjærlett fra før..
Eeeehhm....men eg har et par spørsmål e hadde bidd gla for å få svar på:
Først,et sitat fra Goerend:
For an upgrade to your stock transmission with engine power up to 300hp we like to start with a low stall triple disc converter that will keep the engine in its torque range of about 1700-2200 rpm. Put another way, the upgraded converter will have the engine working at about 500-800 rpm lower than a stock converter. The stock converter usually lets the engine rev to 2300-2800 rpm, which is past its peak power rpm.
Altså,trimming intill 300HK,oppgradering nr.1:converter med 5-800 o/min lavere stallspeed.
Orginal converter let the engine rev....betyr det at den lar motorn jobbe på........2300-2800???
At orginal stallspeed er 2800,mens oppgradert får du 2200 stall????
Stallspeed slik det blir brukt i denne sammenhengen måles når utgående på kassen en i ro, dvs i drive, full gass, hjulene blokkert med bremsene. Turtallt du oppnår da er stallspeed. Orig conv på disse bilene har stallspeed rundt 2000rpm, og med en gang bilen kommer litt opp i fart stiger turtallet til over 2700 og motoren mister kraft.
Trimmer du littegrann og bruker orig conv får du ikke utnyttet motoren i det hele tatt, alt forsvinner i convertersluring.
Men så kommer 4gire,og lockupen legger seg inn.DA detter turtallet,så begynner turboen å blåse no jævli og da først kjenner man at driten drar!!!!!
E det detta som e vanli på disse bila???
Jepp, orig conv er fatkisk helt ubrukelig. Sannsynligvis en overløper fra chevrolet som tok seg jobb i utvilkingsavdelingen til dodge bare for å sabotere. Alle chebbyene har stort sett like ubrukelig oppsett på convertere også.
For meg så virke det som at motoren staller på 2700o/min,og stallspeeden på converteren ligger enda høyere.
....på bensin er det jo vanli å gå opp i turtall.........
Når en trimmer en bensinmotor på konvensjonelt vis flyttes normalt powerband oppover i turtall og motoren får mindre dreiemoment nederst, derfor brukes convertere med høyere stallsped. Nå man trimmer disse dieselmotorene økes momentet nederst MYE, mens toppeffekten fortsatt ligger under 2700 og man har ingen effekt av å øke turtallet.
E det sånn at det e ei slags turtallsperre på motorn som stopper på 27-800 o/min???
Pumpa trekker av diesel ved ca 2700, og mister effekt gradvis til 3300, da greier den bare å drive seg selv, dvs i praksis turtalssperre på 3300.
Men om en converter med lavere stallspeed er så ideelt for min er ikke sikkert.
Sitat fra bouldermaskin:
Ska du dra jättelass med vändskiva och åker 12v kan du inte ha för mycket modifierad stator så din stallspeed sjunker för mycket och du inte kommer iväg från rödljusen
Kansje greit med litt stallspeed på 12V 2500 .........
Helt rett, men han snakker om VELDIG TUNGT lass og VELDIG LAV stallspeed. Til vanlig kjøring vil lav stallspeed alltid føles bedre.