Gå til innhold



Foto

Ang. oppgradert automatkasse til 2.gen Ram


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
48 replies to this topic

#21 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 19 December 2008 - 19:49

QUOTE(DirtyogHarry @ 19 Dec 2008, 07:58) <{POST_SNAPBACK}>
MEN UANSETT,E SYNES VI HAR SKLIDD LITT UT HER!!!!!!!!
Det va vel El Juice som starta denne traaden fordi han trengte litt hjelp,og da synes eg vi ska forsoke aa hjelpe han i stedet for aa kverulere med hverandre.......


Det var mine siste ord i denne traaden

Hva har du spist i dag da?? Er vel ingen her på tråden som har kverulert?? Hvis ikke jeg tolker hva som skrives helt bort i natta så var det vel en veldig fokusert og god tone her for å hjelpe El Duce med å ta det rette valget for ham. Men det var vel helt til du skrev det siste innlegget her. Eller??

Noen liker mora, og andre liker dattra, derfor er det viktig at alle kommer med sine erfaringer så man kan danne sitt eget bilde og ta den rette avgjørelsen som passer sitt behov. eller??
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#22 Boye

Boye

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 83 Innlegg:

Posted 20 December 2008 - 12:23

QUOTE(DirtyogHarry @ 15 Dec 2008, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
Veeel....at converteren blir for tung skal vel litt til med et sånt dreiemoment......
Men det er jo sikkert samma med cumminsen som med trimming av bensinbil.....man dreier ned svinghjulet for å få motorn kvassere.

Å si at converteren er for 'tung' er vel en annen måte å si 'for lav stallspeed' på.

QUOTE(DirtyogHarry @ 15 Dec 2008, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
Men for all del.....gjør ikke meg noe at de har satt i en sånn.......men kansje en singeldisk som tåler 450HK er litt lettere og hadde gjordt maskina pittelitt kjappere.......

Tror neppe du merker mye forskjell på vekten til converteren til vanlig. Den roterende massen i motoren er jo ikke akkurat fjærlett fra før..

QUOTE(DirtyogHarry @ 15 Dec 2008, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
Eeeehhm....men eg har et par spørsmål e hadde bidd gla for å få svar på:
Først,et sitat fra Goerend:

For an upgrade to your stock transmission with engine power up to 300hp we like to start with a low stall triple disc converter that will keep the engine in its torque range of about 1700-2200 rpm. Put another way, the upgraded converter will have the engine working at about 500-800 rpm lower than a stock converter. The stock converter usually lets the engine rev to 2300-2800 rpm, which is past its peak power rpm.

Altså,trimming intill 300HK,oppgradering nr.1:converter med 5-800 o/min lavere stallspeed.
Orginal converter let the engine rev....betyr det at den lar motorn jobbe på........2300-2800???
At orginal stallspeed er 2800,mens oppgradert får du 2200 stall????

Stallspeed slik det blir brukt i denne sammenhengen måles når utgående på kassen en i ro, dvs i drive, full gass, hjulene blokkert med bremsene. Turtallt du oppnår da er stallspeed. Orig conv på disse bilene har stallspeed rundt 2000rpm, og med en gang bilen kommer litt opp i fart stiger turtallet til over 2700 og motoren mister kraft.

Trimmer du littegrann og bruker orig conv får du ikke utnyttet motoren i det hele tatt, alt forsvinner i convertersluring.

QUOTE(DirtyogHarry @ 15 Dec 2008, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
Men så kommer 4gire,og lockupen legger seg inn.DA detter turtallet,så begynner turboen å blåse no jævli og da først kjenner man at driten drar!!!!!
E det detta som e vanli på disse bila???

Jepp, orig conv er fatkisk helt ubrukelig. Sannsynligvis en overløper fra chevrolet som tok seg jobb i utvilkingsavdelingen til dodge bare for å sabotere. Alle chebbyene har stort sett like ubrukelig oppsett på convertere også.

QUOTE(DirtyogHarry @ 15 Dec 2008, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
For meg så virke det som at motoren staller på 2700o/min,og stallspeeden på converteren ligger enda høyere.
....på bensin er det jo vanli å gå opp i turtall.........

Når en trimmer en bensinmotor på konvensjonelt vis flyttes normalt powerband oppover i turtall og motoren får mindre dreiemoment nederst, derfor brukes convertere med høyere stallsped. Nå man trimmer disse dieselmotorene økes momentet nederst MYE, mens toppeffekten fortsatt ligger under 2700 og man har ingen effekt av å øke turtallet.

QUOTE(DirtyogHarry @ 15 Dec 2008, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
E det sånn at det e ei slags turtallsperre på motorn som stopper på 27-800 o/min???

Pumpa trekker av diesel ved ca 2700, og mister effekt gradvis til 3300, da greier den bare å drive seg selv, dvs i praksis turtalssperre på 3300.

QUOTE(DirtyogHarry @ 15 Dec 2008, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
Men om en converter med lavere stallspeed er så ideelt for min er ikke sikkert.
Sitat fra bouldermaskin:
Ska du dra jättelass med vändskiva och åker 12v kan du inte ha för mycket modifierad stator så din stallspeed sjunker för mycket och du inte kommer iväg från rödljusen
Kansje greit med litt stallspeed på 12V 2500 .........

Helt rett, men han snakker om VELDIG TUNGT lass og VELDIG LAV stallspeed. Til vanlig kjøring vil lav stallspeed alltid føles bedre.
Boye
jonboye@andersen.as
Jeep M38A1/CJ5 B20-31"SLICKS!!
Dodge Durango SLT
Dodge RAM 2500 4x4 CTD-DTT-Smarty-4"-Juice-Attitude-BHAF

#23 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 21 December 2008 - 07:08

[quote name='RamDodge' date='19 Dec 2008, 19:49' post='1488340']
Hva har du spist i dag da?? Er vel ingen her på tråden som har kverulert?? Hvis ikke jeg tolker hva som skrives helt bort i natta så var det vel en veldig fokusert og god tone her for å hjelpe El Duce med å ta det rette valget for ham. Men det var vel helt til du skrev det siste innlegget her. Eller??

Unnskyld for det der,var ikke meningen aa skape daarli stemning.Syntes vel bare det ble mye av det samme oppatt.
Nettet gaar siiiinsyyykt tregt her om bord,saa det hender man blir lett irritert.


#24 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 21 December 2008 - 07:22

QUOTE(Boye @ 20 Dec 2008, 12:23) <{POST_SNAPBACK}>
Å si at converteren er for 'tung' er vel en annen måte å si 'for lav stallspeed' på.


Tror neppe du merker mye forskjell på vekten til converteren til vanlig. Den roterende massen i motoren er jo ikke akkurat fjærlett fra før..


Stallspeed slik det blir brukt i denne sammenhengen måles når utgående på kassen en i ro, dvs i drive, full gass, hjulene blokkert med bremsene. Turtallt du oppnår da er stallspeed. Orig conv på disse bilene har stallspeed rundt 2000rpm, og med en gang bilen kommer litt opp i fart stiger turtallet til over 2700 og motoren mister kraft.

Trimmer du littegrann og bruker orig conv får du ikke utnyttet motoren i det hele tatt, alt forsvinner i convertersluring.

Dette hortes kjendt ut.provde aa teste stallspeeden paa denne maaten,men bremsene klarte ikke aa holde igjen hjula.
Det virker som det er orginaloppsett paa denne converteren min.2700 og da sjer det ikke saa mye mer.

Jepp, orig conv er fatkisk helt ubrukelig. Sannsynligvis en overløper fra chevrolet som tok seg jobb i utvilkingsavdelingen til dodge bare for å sabotere. Alle chebbyene har stort sett like ubrukelig oppsett på convertere også.


Når en trimmer en bensinmotor på konvensjonelt vis flyttes normalt powerband oppover i turtall og motoren får mindre dreiemoment nederst, derfor brukes convertere med høyere stallsped. Nå man trimmer disse dieselmotorene økes momentet nederst MYE, mens toppeffekten fortsatt ligger under 2700 og man har ingen effekt av å øke turtallet.


Pumpa trekker av diesel ved ca 2700, og mister effekt gradvis til 3300, da greier den bare å drive seg selv, dvs i praksis turtalssperre på 3300.

Mulig losning paa problemet....ventilblokk som legger inn lockup paa 2.gir og strammere fjer til turtallsregulatoren i pumpa,kansje.......

Helt rett, men han snakker om VELDIG TUNGT lass og VELDIG LAV stallspeed. Til vanlig kjøring vil lav stallspeed alltid føles bedre.



#25 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 21 December 2008 - 10:38

Synes dette ble en bra tråd jeg! Mange utfyllende og informerende innlegg. Er jo alltid interresangt å høre hva vær enkelt har for erfaring med de forskjellige løsningene. Er jo mye enklere å ressonere seg fram til en løsning som passer meg om jeg har litt erfaringer og vurdere utifra.

Men angående det med å gjøre dette selv så vet jeg ikke helt. Føler meg liksom ikke kompetent til å begynne å montere og justere på dette selv. Greit nokk, skulle kanskje klart det om det er som du sier Dirty at jeg klarer det selv om jeg klarer og skru kassa inn og ut, men når det er første gangen jeg er borti en automatkasse og har generelt lite peiling så kommer dette til å ta dagesvis og jeg kommer ikke til å være sikker på om jeg har utført jobben korrekt. Da kan vel ting gå gærn't som med alt annet. Akkurat girkasseoppgraderingen tror jeg derfor noen andre skal få ta seg av, men en converter vil jeg jo tro jeg skal klare å montere selv da wink.gif
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#26 RAM2500

RAM2500

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 05 April 2009 - 09:26

QUOTE(El Duce @ 21 Dec 2008, 11:38) <{POST_SNAPBACK}>
Synes dette ble en bra tråd jeg! Mange utfyllende og informerende innlegg. Er jo alltid interresangt å høre hva vær enkelt har for erfaring med de forskjellige løsningene. Er jo mye enklere å ressonere seg fram til en løsning som passer meg om jeg har litt erfaringer og vurdere utifra.

Men angående det med å gjøre dette selv så vet jeg ikke helt. Føler meg liksom ikke kompetent til å begynne å montere og justere på dette selv. Greit nokk, skulle kanskje klart det om det er som du sier Dirty at jeg klarer det selv om jeg klarer og skru kassa inn og ut, men når det er første gangen jeg er borti en automatkasse og har generelt lite peiling så kommer dette til å ta dagesvis og jeg kommer ikke til å være sikker på om jeg har utført jobben korrekt. Da kan vel ting gå gærn't som med alt annet. Akkurat girkasseoppgraderingen tror jeg derfor noen andre skal få ta seg av, men en converter vil jeg jo tro jeg skal klare å montere selv da wink.gif


Hei El Duce,

Hva ble det til med oppgraderingen? Brukte du ATS, Rats eller kjøpte du fra USA, ble det bra resultat og til hvilken pris?

Jeg har en 2500 Sport (diesel), 2001 mod som nå går med 120hk ekstra på orginalkasse, men vurderer å oppgradere litt. Har ikke noen problemer enda (bortsett fra at jeg ikke får all effekten ut på hjula). Lurer på om jeg skal først kjøpe ny konverter og stramme litt på org kassa, eller om jeg bare skal gå for ny kasse og konverter med en gang...



#27 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 05 April 2009 - 11:42

Hei du! Velkommen hit!

Nei, det har ikke skjedd så mye på denne fronten enda. Har vel egentlig bestemt meg for å bruke Rats. Planen var jo å få gjort dette i vinter, men økonomien tilsa at jeg burde vente. Men når det nærmer seg sommern så skjer det vel ting wink.gif

Har jo fått montert Edge'n og skal jo ha 120 hk og 450 nm med boksen på full pupp, men jeg kjører bare på stage 2. 60 hk og 270 nm ekstra. Virker som orginalkassen takler det greit. Har et sett med 100hk-dysespisser liggende også. De skal på når kassen er preppet laugh.gif

Sleng ut et bilde av bilen din også da i bildetråden!
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#28 RAM2500

RAM2500

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 05 April 2009 - 15:08

Skal legge ut bilde, men må bare vente til jeg over påske får på de nye 35" dekka og løftet den 2" i front smile.gif

#29 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 05 April 2009 - 15:26

spiller ingen rolle det! legg ut før og etter bilde! cool.gif
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#30 thomas tømmerkjører

thomas tømmerkjører

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 06 April 2009 - 21:16

har kjørt med converter både fra presision industri og nå en ats 5star og begge er trange som fy.Altså helt perfekt for Cummins. Mitt siste oppsett med shift kit eller rettere sagt ventilhuset fra sun-coast og den ats converteren og satt bort sammensetting med forsterking og maskinering av en clutch extra i clutchpakka til fagfolk på RATS. Funker som ei kule på min gen 3. Er jo meire mopedmoment i kjeller'n på gen 3 kontra gen 2 men den langer jo ut noe aldeles deilig etter 2200runder.Agenturet på sun-coast er det c-tech som sitter på i norge og der er det også mye flotte og holdbare deler å få kjøpt. C-tech har også en haug med måha greier for dere som trenger SMARTY,DPP,FASS og alle mulige oppsett av meter og a-stolpe for montering i både DODGE og ford. løp å kjøp. ikke altid det er billig å kjøpe fra usa når du trenger ting i en fei og amrikanerne ikke er helt å stole på.
thomas tømmerkjører

#31 Ø.Haraune

Ø.Haraune

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 150 Innlegg:

Posted 06 April 2009 - 21:21

er det noe poeng i å montere converter med lavere stall på en orginal motor/kasse?
RAM sport 2001 Cummins powered

#32 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 06 April 2009 - 21:55

QUOTE(Ø.Haraune @ 6 Apr 2009, 21:21) <{POST_SNAPBACK}>
er det noe poeng i å montere converter med lavere stall på en orginal motor/kasse?

Nei, da dreper du kassa ennå raskere. Skal du ha mer effektiv converter så må du også minst ha et shift-kit til ventilhuset. Hvorfor i all verden har Dodge gjort det på denne måten? Jo, de har hele 100 000 miles som drivlinjegaranti. Så for å være sikker på at kassa skulle holde så monterte de en veldig slapp converter for å beskytte kassa, kryss og bakakselen for det utrolig slemme dreimomentet som Cummins er kjent for. I 24v fra 98-02 så trimmet jo Cummins ned motorene fra opprinnelige 275hk til 235hk i et forsøk på å få kassa til å holde. Det er nettopp derfor en IKKE skal trimme før en har oppgradert kassa. Min holdt i tre år med veldig bevist kjøring og Smarty bare på trinn 5, men nå synger den på det siste sad.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#33 thomas tømmerkjører

thomas tømmerkjører

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 11 April 2009 - 15:55

QUOTE(Ø.Haraune @ 6 Apr 2009, 22:21) <{POST_SNAPBACK}>
er det noe poeng i å montere converter med lavere stall på en orginal motor/kasse?

sannhet med modifikasjoner vil jeg si,men det er rett som nevnt at du må liksom kjøre oppgradering hele veien fra converter maskinering av mere hold i chlutch pakka og shift kit. bytta hele ventilhuset til et levert av c-tech fra sun-coast som er veldig bra.
thomas tømmerkjører

#34 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 17 April 2009 - 22:50

I dag har jeg kjørt Ram fra Falun i Sverige og hjem med et stoort smil om munnen. Der borte så har de fyllt på Goerend godsaker i kassa mi, og nå kjenner jeg ikke bilen igjen. Den skifter litt mer distinkt en orginalkassa, men ikke noe røsk og riv. Nå skal den tåle bortimot 400hk uten problemer. Endelig så kunne jeg kjøre med Smartyen på trinn 9, så nå er det vel bare å få bestilt Mach 1,6 injektorer så blir det vel noen hk til smile.gif Dyr hobby dette gitt tongue.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#35 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 17 April 2009 - 23:11

Kjenner jeg blir misunnelig.... Hvilket firma i Falun er det du har brukt da? Og hva tar de for en slik monteringsjobb?
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#36 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 18 April 2009 - 08:21

QUOTE(El Duce @ 18 Apr 2009, 00:11) <{POST_SNAPBACK}>
Kjenner jeg blir misunnelig.... Hvilket firma i Falun er det du har brukt da? Og hva tar de for en slik monteringsjobb?

En kompis av meg driver Bil & Automatlådeservice i Falun, så jeg fikk en "special price" ohmy.gif

Men Kent er i gang med å regne litt på enhetspris på både full jobb med demontering, overhaling og montering, eller bare selve automatoverhalingen om han får tilsendt kassa på en pall. Dette var et litet prøveprosjekt.

Selv om det var nesten ren montering av Goerend-deler så gikk timene for det. Full demontering, vask, kontroll av slitasje og toleranser så går arbeidsdagen fort. Der han sparer tid er på ventilhuset som kommer ferdig modifisert og justert fra Goerend, ellers så blir dette som en vanlig overhaling.
Gjør du som meg og bare overleverer nøklene og henter ut bilen når den er ferdig så regner han ca. 4 dager, så det ble en miniferie på meg i Falun.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#37 thomas tømmerkjører

thomas tømmerkjører

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 18 April 2009 - 16:58

Ja er det ikke gøy. la han inn en ekstra clutchplate i clutchpakka med det samme???lidderlig morro å sette bilen i gir uten å holde inn bremsen nå tenker jeg.... spesielt er revers på de jeg har fått laget.. Du veit ikke om noen som trenger en smarty 03 også vel? hehe. har en for mye..
thomas tømmerkjører

#38 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 18 April 2009 - 18:43

QUOTE(thomas tømmerkjører @ 18 Apr 2009, 17:58) <{POST_SNAPBACK}>
Ja er det ikke gøy. la han inn en ekstra clutchplate i clutchpakka med det samme???lidderlig morro å sette bilen i gir uten å holde inn bremsen nå tenker jeg.... spesielt er revers på de jeg har fått laget.. Du veit ikke om noen som trenger en smarty 03 også vel? hehe. har en for mye..

Jepp, er en ekstra lamellsett både på første og andre clutchsett. Dave hadde sendt med det, og Kent mente det var annet og bedre kvalitet på de nye cluchene, de nye stålplatene var svarte mens de bruker å være blanke vanligvis.

Bør være litt mere forberedt til å reise nå ja, men converteren virker faktisk veldig "snill" sånn på tomgang og veldig lavt turtall. Tror ikke det skal bli noe problem til vinteren. Jeg har kjørt biler med oppgraderte kasser som er veldig mye mere agressivere en denne både i start og sjaltinger.

En ting som ble veldig tydelig nå er den lag"en Smarty har på noen 2001 modeller rundt 1500rpm. På tide med en nedlasting av nye evo-softwaren for å se om det er noen forbedringer.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#39 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 18 April 2009 - 19:40

Hva nøyaktig var det du handlet hos Goerend? Bortsett fra converter og ventilhus?
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#40 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 18 April 2009 - 22:31

QUOTE(El Duce @ 18 Apr 2009, 20:40) <{POST_SNAPBACK}>
Hva nøyaktig var det du handlet hos Goerend? Bortsett fra converter og ventilhus?

Jeg kjøpte alt som Goerend av erfaring ville ha byttet ut i en orginal kasse. Så da ble det converter og ventilhus som er tilpasset min bil og mine behov, så ble det ny inngående aksel (skulle ha vært en billet, men fikk standard) billet 2.gir stempel, modifisert arm og overføring, alle clutcher der første og andre gruppe stålring var maskinert til et ekstra lamellsett, 2.gir band. Billet reversstempel, forsterket akkumulatorstempel. Komplett pakningsett, og med i pakken kom det et haug bilder og forklaringer på justeringer og modifikasjoner, bl.a en motstand som ble montert i PCM,en og shopmanual på 47RE. Fikk vel også med et ekstra oljefilter.

Så det ble en komplett Goerend kasse nøyaktig slik han ville ha bygd den, bare alt er montert i Falun i stedet for Iowa.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje