Gå til innhold



Foto
- - - - -

Suzuki LJ 80 Garasje Nr. 2


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
71 replies to this topic

#61 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 01 April 2009 - 18:21

kunne du sende de til jobb mailen min, hadde vært kjekt å ha i arkivet over typegodkjenninger på lj80
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#62 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 April 2009 - 09:04

QUOTE(vidar @ 1 Apr 2009, 19:21) <{POST_SNAPBACK}>
kunne du sende de til jobb mailen min, hadde vært kjekt å ha i arkivet over typegodkjenninger på lj80


Det er ingen typegodkjenning, bare en kopi av et tollkort med en del skribling på. Har det ikke elektronisk heller og her har jeg ikke scanner så det blir ikke før jeg får scannet det i såfall.

#63 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 July 2009 - 14:23

Da har jeg endelig fått bestilt henting av bilene. Jeg orket bare ikke tanken på å låne bil og bilfraktehenger og kjøre fra Horten og opp til Steinkjer for å hente bil, og så snu og kjøre opp igjen en gang til etter den andre.

Det hadde minst tatt tre dager. Og drivstoff til ca 3.000 km. En bil på den størrelsen vil trekke drøyt literen på mila. 300 mil ganger 1,3 på mila ganger 12 kr pr liter. Det er kr 4.700 i diesel. Og så koster det litt å kjøre på så mange km på tellerverket. Leie henger.

Kanskje jeg hadde sittet igjen med 10,- til 15,- kroner timen for jobben. Om jeg hadde hatt flaks. Nei takk. Da er det verdt pengene å få bilene rullet ned på gårdsplassen.

Blir nok litt småsniking med bilen rundt huset uten skilt vil jeg tippe. Kanskje jeg bare må se å få på skilt på den ene. ;-)


#64 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 10:26

Da er endelig bilene kommet hjem. Lastet de av transporten i dag. Kom på en 22 meter lang biltransporter som jaggu trenger plass for å manøvrere:
23072009088.jpg

Utrolig nok så er begge veldig lettstartet og de var i gang med bare et lite klemt på starteren.

23072009089.jpg

Etter å ha kjørt begge en liten runde på parkeringsplassen var det bare å parkere dem. Jævla så tunge de er på rattet.

Den gule er et fint eksemplar for å renovere men den blanke er kanskje mer egnet som det den ble solgt som. Delebil. Absolutt ikke håpløs, men en god del rustsveising er nødvendig for å få den blanke til å bli bil igjen.

Men uansett blir det ikke satt i gang noe med dem enda. Eneste tiltaket blir å spraye på et par liter rusthemmende olje der det er rust eller antydning til rust eller kan begynne å ruste. Nå gjelder det bare å unngå at de ruster mer mens de venter på sin videre behandling. Det går sikkert to år før jeg får begynt på dem, men jeg turde ikke gamble på at det ville bli avertert så fryktelig mange LJ til salgs i årene fremover.

Skal en ha tak i en LJ nå så må ennok til Tyskland. Ramma på den sølvfargede er helt ok så kanskje det er like greit å kjøpe en LJ i Tyskland og flytte over på den ramma. Eller glassfiber fra Weiss.

Edited by Nöcke Gunnar, 23 July 2009 - 10:30.


#65 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 20:23

så tidligere i tråden at du lurte på hvorfor bilen din het LJ80Q

LJ80 kom her i tre utgaver, LJ80, LJ80Q og LJ80V.

LJ80 er helcab med canvas dører og topp,

LJ80Q er cab med ståldører originalt

LJ80V er med ståltak


#66 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 21:17

Takker for den. Jeg fant det litt senere i ei bok om dem. Hvorfor den gule er registrert med 7" felger er litt merkelig.

Jobber en del med både LJ og SJ om dagen så det kommer en masse bilder snart.



#67 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 September 2009 - 15:27

Ringte til Suzki på Sem ved Tønsberg i dag. Sa jeg skulle hatt en simmerring til en LJ 80. Så fikk jeg til svar "jeg må ha tre siffer til". Jeg svarte igjen at "det er til en LJ80" Jeg snakker ikke om regnummer men om modellen LJ80.

"Vi selger bare biler her" svarte typen på delelageret, hvorpå jeg spurte om jeg hadde kommet til Suzuki. "Ja" svarte typen igjen og jeg fortalte at jeg skulle ha en simmerring til hjelpesnekka på en Suzuki LJ80.

Det hadde han aldri hørt om, så han ropte til de andre "Er det noe som heter LJ80?"


Da vet du hvor mye hjelp du kan forvente å få ;-) Men når han fant ut at det faktisk var en Suzuki som heter LJ80 var han veldig hjelpsom, men egentlig ganske ubrukelig for meg.

Sånn er det å skaffe deler til gamle biler. Da tar ting ufattelig med tid.


Simmeringen skal ned her og tette i topp og bunn slik at det ikke kommer inn vann og drit slik at kjernen setter seg fast.

14092009145.jpg

Nå driver jeg og renser for rust med kjemikalier og så skal jeg polere op overflaten og sette det inn med fett av noe slag, crommolybdenfett er vel kanskje det beste i denne sammenhengen, eller?


Her er bilde av kjernen som har et hull hvor bolten det hele festes med går gjennom.


14092009144.jpg

#68 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 14 September 2009 - 16:31

vil tro den simmeringen har delenummer 09283-26011 hos suzuki

den i bunnen er lik

Edited by sven, 14 September 2009 - 18:31.



#69 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 14 September 2009 - 19:21

og tipper også om du tar med den ringen til en helt vanlig verkstedbutikk, så har den på lager smile.gif
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#70 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 14 September 2009 - 20:55

jepp, eller måler den, utvendig diameter, diameteren på akselen, og bredden.... de fleste maskinforretninger skaffer det meste av kurante... Jeg fikk laget simmeringer for ei stund tilbake til bakkant veiv 413 motor... der fant maskinforretninga vi bruker på jobb en ring som passa på innerring, og fikk laga ei foring som ble limt på ytterringen... prisen var ikke helt avskrekkende heller smile.gif


#71 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 September 2009 - 21:07

QUOTE(sven @ 14 Sep 2009, 21:55) <{POST_SNAPBACK}>
jepp, eller måler den, utvendig diameter, diameteren på akselen, og bredden.... de fleste maskinforretninger skaffer det meste av kurante... Jeg fikk laget simmeringer for ei stund tilbake til bakkant veiv 413 motor... der fant maskinforretninga vi bruker på jobb en ring som passa på innerring, og fikk laga ei foring som ble limt på ytterringen... prisen var ikke helt avskrekkende heller smile.gif


Fikk tak i 2 stk på et firma som driver med sylindertetting. Eneste er at de er et par mm tykkere. Men for totalt kr 50 kan en ikke forlange mer. Jeg er godt fornøyd. Skal bare polere opp overflater og smøre nå så setter jeg den sammen igjen.

Nærmer seg registrering av den nå!!!!

#72 Øyvin68

Øyvin68

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 16 May 2012 - 23:15

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 30 Dec 2008, 19:11) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg hadde min første SJ for drøyt ti år siden og har hatt flere SJ`er i løpet av disse ti årene.

Særlig siste året har interessen for LJ modnet hos meg og jeg har fått mer og mer lyst på et slikt kjøretøy. Det er imidlertid ikke særlig mange igjen i Norge og de fleste av dem er i bruk som trial eller skogsbiler og dermed ikke av interesse for meg. Omkring 4-5 registrerte igjen i Norge pr i dag. Så står det en og annen lagret som ikke er registrert men mange er det ikke.

Men endelig har jeg, litt tilfeldig, kommet over ikke bare en men to stk LJ. Den ene er i relativt god stand mens den andre er angrepet av kjekssyken i karossen. Mye rust i karossen, men ramma er grei.

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med dem, men en ting er sikkert og det er at de blir stående lagret frem til jeg er ferdig med den SJ som jeg holder på med å bygge om nå. Så ett år på lager er sannsynligvis det mest realistiske. Selv om det kunne friste å ta ett års permisjon med lønn fra sommeren av for å holde på med bilene og annen opprydding i ett år fremover.

Den gule skal i alle fall renoveres til original. Overhale motor, girkasser, akslinger, bremser, ramme, fjerne all rust og lakkere. Den skal bli en stasbil for kosekjøring på sine gamle dager.

Den grå vet jeg ikke helt. Kanskje det blir Weiss glassfiberkaross på den og mere som bruksbil.

Time will show.

Har noen bilder av dem her:


Øyvin Gravermoen