Land rover series 3 109"
#1
Posted 09 July 2009 - 13:57
Motoren har blitt overhalt for noen år siden, og fungerer fint. Hadde mye tull i starten fordi tenninga gikk til jord, og forgasseren var søppel..
Kan nevne noe av det jeg har gjort på denne bilen: Ny hovedpumpe til bremsene, nye bremsebånd og bremsepumper i alle tromlene, Rustbehandlet og lakkert ramme, fikset vinsjen. fikset blinklys, bremselys, vindusviskere, nærlys, skiltlys, parklys. Byttet den gamle oljefilterbraketten med " spin on-filter". Byttet forgasser. Ny coil, fordeler, pluggledninger og plugger. Byttet starter og startrele. justert ventiler på motoren. satt på nye fjærer, dempere foringer og sjakler bak. Byttet alt av deler i venstre pokal. Nye hjullagre på 3 hjul. Nye simmringer der hjullagrene er byttet. Byttet noen bremserør. Nytt eksosanlegg. Byttet styrestag, endeledd og hjelpesnekke. Byttet radiator. Slipt ned, rustbehandlet, lakkert, og satt på takgrind. Rustbehandlet og lakkert alle dørene. lakkert alle skjermene innvendig.
Skiftet ett kryss.
Sveising i den "nye" torpedoveggen.
Sveiset litt i en dørramme, døra må alikevel byttes etterhvert..
Torpedoveggen som sitter på bilen er såpass rusta at den må byttes. Jeg har sveiset litt en en anne torpedovegg. Den skal snart lakkeres.
Girkassa skal byttes, sammen med clutsj og lagre.
Bilen skal få ny bensintank.
Noe mer husker jeg ikke i farta.. Bilen hadde stått stille uten skilter i 10 år da jeg kjøpte den. Nå er det ikke lenge før den skal på veien med prøveskilter for første gang på 10 år. Da skal den bli sveiset litt i ramma. Så er alt klart for å bytte torpedovegg, girkasse og clutsj. Håper det er noen som er interessert i å følge med i tråden.
#2
Posted 09 July 2009 - 14:31
Utrolig hvor man kommer frem med denne bilen.
Her var det jeg som ga meg, ikke bilen..
#3
Posted 09 July 2009 - 15:23
#4
Posted 09 July 2009 - 16:07
#5
Posted 09 July 2009 - 16:48
Edited by jermundpr, 09 July 2009 - 16:50.
#6
Posted 09 July 2009 - 20:27
Først tar man av lokket i senter av rattet:
Da kommer man inn til dette:
Så skrur man ut den store mutteren på rattakslen:
Så er det bare å dra rattet av splinesene.
Sett på rattet i midtpossisjon, og monter sammen igjen.
Her er dagens arbeidsplass
Det er god arbeidsplass inni bilen.
Her er løsningen på bensinslangene.
For sikkerhets skyld skal jeg jekke opp ett og ett hjul for å kjenne etter slakk på hjullagre, og høre etter ulyder.
#7
Posted 10 July 2009 - 11:09
Har satt bilen til lading. Batteriet er så jæ##ig dårlig..
Jeg har hatt problemer med at det lekker veldig mye av oljefilteret.. Nå skrudde jeg ut det gamle filteret. Det nye filteret fikk mye pakningsguffe på seg.
Det ble montert igjen.
Etter å ha strammet ferdig filteret, stappet jeg pakningsguffe i skjøten mellom filter og brakett. Hvis det skulle lekke nå, får man rett og slett ikke gjort noe med det.
Nå mangler jeg bare å feste bensinkanna inn i bilen, og rydde alt skrotet jeg har inni bilen..
#8
Posted 10 July 2009 - 13:12
#9
Posted 13 July 2009 - 20:25
#10
Posted 13 July 2009 - 21:54
#11
Posted 15 July 2009 - 11:57
#12
Posted 15 July 2009 - 16:27
#13
Posted 15 July 2009 - 19:05
Ut og kjøre jermund blir bra nå ja
N.H.A....National Hangover Association
G bilen, 2,4D exmil-ex ISAF bil med tomhylser og ørkensand, nå med 300D motor
10-4 stuck in mud-pit, send assitance and a wrecker...over!
#14
Posted 15 July 2009 - 19:56
Gleder meg nå ja. Har lagt inn brannslokningsapparat i bilen nå..
#15
Posted 16 July 2009 - 20:07
Inne i verkstedet
Sveiser`n.
Hjemme igjen.
MEGET fornøyd med resultatet av sveisingen. Nå er jeg kvitt alle hull i ramma.
Nå mangler det bare å sprøyte inn linolje og sagkjedeolje inn i ramma + å lakkere og tectylere der det er sveiset og noen utriggere/fjærfester. Kommer nok noen bilder fra kjøreturen etterhvert.
Edited by jermundpr, 16 July 2009 - 20:09.
#16
Posted 17 July 2009 - 13:27
Har smurt inn bakerste delen av rammevangene med owatrol.
Mens vi kappet av rammevangene begynnte det å ryke ut av høyre side... Ledningsnettet inni ramma tok fyr!
Det var egentlig helt greit, da ble det mange nye ledninger på UTSIDEN av ramma. Nå fungerer alle lysa bak.
Her er de gamle ledningene som tok fyr...
Har kappet litt i torpedoveggen, men sveiseapparatet måtte fikses.. Kom ikke lenger enn dette...
Her er ett bilde av venstre rammevange, rett før videre kapping og sveising.
#17
Posted 17 July 2009 - 20:03
#18
Posted 18 July 2009 - 08:19
Drømte om jeep og landcruiser før. Men de bilene er jo ikke så billige.. Kikket en stund på defender, før jeg fant ut at en eldre LR var tingen for meg. Artige biler, selv om noen ting "oser" av engelsk kvalitet...
#19
Posted 18 July 2009 - 10:20
#20
Posted 18 July 2009 - 20:14
Disse ble blandet sammen.
Bærre lækkert.
Så ble det blåst inn bakerst i ramma. Jeg sprutet/dusjet inn 1,5 liter av dette inni bakenden av ramma.
Her er det som trengs for å få bilen til å vare lenger.
Har sauset inn bakerste delen av ramma på utsiden med owatrol
Her har jeg også vært med litt lurium for å beskytte ramma mot steinsprut rundt fjærfestene.