Gå til innhold



Foto
* * * * * 2 votes

Land rover series 3 109"


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
95 replies to this topic

#21 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 19 July 2009 - 12:55

Har lakkert bakre delen av ramma nå. Ble ganske bra. smile.gif






Har også sprøytet inn olje i hele ramma og 3 utriggere. Den siste utriggeren hadde jeg glemt å spyle inni.. Hadde ikke borret hull engang.. whistle.gif Borret opp ett hull i stad, dermed fant jeg ut hvorfor det var så merkelig lyd i utriggeren når jeg slo på den.. sad.gif



Edited by jermundpr, 19 July 2009 - 12:56.


#22 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 21 July 2009 - 20:24

I går smurte jeg inn rustolje på stålprofilene i gulvet, og en travers på ramma. I dag ble det lakkert. smile.gif




Låven er fylt opp nå.. biggrin.gif


Blir nok til at jeg smekker på bensintanken i morgen. biggrin.gif

#23 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 12:31

Etter mye knoting sitter tanken på bilen. Kjekt med bensintank... tongue.gif


Har kjørt litt også. wink.gif Kler bilen sølvfelger? klarer ikke helt å bestemme meg... mellow.gif




#24 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 14:31

Virkelig fint prosjekt og jeg liker at du begynner fra bunnen av og setter bilen i stand og ikke bare tenker på digre dekk og heving. Litt for mye fokus på det mange steder synes jeg. Hva hjelper det med digre dekk og lange sjakler når bilen ruster i stykker.

Det som er flott med de bilene er at i England benyttes de til daglig i mengder så det vil være mulig å få slitedeler i lang til fremover. Og det er viktig. Uten deler blir det litt håpløst for skal en lage alt selv fra bunnen av er det litt vel mye jobb.

Men fortsett med bilder. Det er topp.


#25 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 16:18

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 23 Jul 2009, 15:31) <{POST_SNAPBACK}>
Virkelig fint prosjekt og jeg liker at du begynner fra bunnen av og setter bilen i stand og ikke bare tenker på digre dekk og heving. Litt for mye fokus på det mange steder synes jeg. Hva hjelper det med digre dekk og lange sjakler når bilen ruster i stykker.

Det som er flott med de bilene er at i England benyttes de til daglig i mengder så det vil være mulig å få slitedeler i lang til fremover. Og det er viktig. Uten deler blir det litt håpløst for skal en lage alt selv fra bunnen av er det litt vel mye jobb.

Men fortsett med bilder. Det er topp.



Veldig greit å få tak i deler ja. smile.gif Prisen er heller ikke skremmende. Jeg vil gjerne ha bilen uten rusthull før det blir noe mere modifikasjoner. smile.gif Jeg byttet til litt lengre sjakler når jeg byttet fjærene bak. Det var ikke bare for hevinga sin skyld, også for å få bedre vinkler på kryssa i bakre mellomaksling. rolleyes.gif Fikk justert tenning og stiften for noen dager siden, da ble den på grensa til sprek! laugh.gif dekka jeg prøvde i dag var nok litt i breiseste laget (305/75-15).. rolleyes.gif Mistet MYE sving med de hjula. Ikke noe problem med de dekka jeg pleier å ha på bilen (255/85-16). smile.gif Må bare få sveiset ferdig torpedoveggen, så vil bilen bli demontert. biggrin.gif

#26 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 16:52

QUOTE(jermundpr @ 23 Jul 2009, 17:18) <{POST_SNAPBACK}>
Veldig greit å få tak i deler ja. smile.gif Prisen er heller ikke skremmende. Jeg vil gjerne ha bilen uten rusthull før det blir noe mere modifikasjoner. smile.gif Jeg byttet til litt lengre sjakler når jeg byttet fjærene bak. Det var ikke bare for hevinga sin skyld, også for å få bedre vinkler på kryssa i bakre mellomaksling. rolleyes.gif Fikk justert tenning og stiften for noen dager siden, da ble den på grensa til sprek! laugh.gif dekka jeg prøvde i dag var nok litt i breiseste laget (305/75-15).. rolleyes.gif Mistet MYE sving med de hjula. Ikke noe problem med de dekka jeg pleier å ha på bilen (255/85-16). smile.gif Må bare få sveiset ferdig torpedoveggen, så vil bilen bli demontert. biggrin.gif


Jeg orker ikke ha på dekk som subber på noen som helst måte.

Hva skal du gjøre når du plukker den ned nå?

Det lønner seg å gjøre skikkelig arbeid med en gang når en først setter i gang et prosjekt. Det er skikkelig trist å se på biler som er hellakkert for tre fire år siden hvor det begynner å komme rsutflekker litt overalt.

Rent metall og så skikkelig behandling som gjør at det ikke ruster. alvanisering på litt tykke ting som ramme er kanskje det beste og så masse atomisert sprayzink særlig i skjøter hvor det er bevegelse. Og så grunning. Da holder det i 50 år.

Det mange opplever når de setter på lengre sjakler er at fjærene gir etter tilsvarende i løpet av svært kort tid. For å kompensere det fenomenet må stoppklossen forlenges halvparten av forlengelsen på sjaklen. Da går det bra.

Hvilken motor er det som sitter i bilen?

#27 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 18:54

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 23 Jul 2009, 17:52) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg orker ikke ha på dekk som subber på noen som helst måte.

Hva skal du gjøre når du plukker den ned nå?

Det lønner seg å gjøre skikkelig arbeid med en gang når en først setter i gang et prosjekt. Det er skikkelig trist å se på biler som er hellakkert for tre fire år siden hvor det begynner å komme rsutflekker litt overalt.

Rent metall og så skikkelig behandling som gjør at det ikke ruster. alvanisering på litt tykke ting som ramme er kanskje det beste og så masse atomisert sprayzink særlig i skjøter hvor det er bevegelse. Og så grunning. Da holder det i 50 år.

Det mange opplever når de setter på lengre sjakler er at fjærene gir etter tilsvarende i løpet av svært kort tid. For å kompensere det fenomenet må stoppklossen forlenges halvparten av forlengelsen på sjaklen. Da går det bra.

Hvilken motor er det som sitter i bilen?


Det sitter orginal 2,3 liter bensin i denne. smile.gif Torpedoveggen på bilen må byttes, den som sitter på er så rusten... sad.gif
Kjøpte en brukt torpedovegg, med mindre rust. Her trengtes det bare litt sveising her og der, så blir den så god som ny. smile.gif Jeg ma ha av setekassa og gulvet foran, så må frontruta og dørene av. Bremserør og clutsj blir løsnet. Og alt det elektriske blir koblet av. Skal bytte girkasse, clutsjpumper, bremsekraftforsterkeren, clutsj og girkasse samtidig. smile.gif
Torpedoveggen skal først sveises ferdig. Så skal jeg ha på 2 strøk owatrol, 2 strøk owatropal, 2 strøk arcanol, og til slutt lakk. smile.gif
sveiset litt i stad på torpedoveggen. Det stålet i gulvet var jo så tynt at det ikke tålte å se sveisepistolen komme før det ble hull.... dry.gif På merkelig vis og med mye kladding fikk jeg ett helt gulv igjen... laugh.gif






Innsiden.


La inn en liten plate her også.


parkert i låven igjen. rolleyes.gif


#28 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 24 July 2009 - 20:11

Nå har jeg rein totaktsbensin på bensinkanna. Merker ikke forskjell fra vanlig bensin jeg... laugh.gif Tok det litt hardt i en grøft i dag, var sikker på at jeg skulle ryke framakslingen. Men jaggu holdt akslingene. ohmy.gif


#29 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 25 July 2009 - 15:18

Snart ikke mer plass på gårdsplassen nå! tongue.gif


#30 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 26 July 2009 - 20:44

Har ikke gjort mye i dag. Har bare klargjort bilen til demontering. Tenker jeg spyler bilen under før jeg setter den på låven. Det er mye triveligere å jobbe under en rein bil. smile.gif

#31 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 July 2009 - 23:48

QUOTE(jermundpr @ 26 Jul 2009, 21:44) <{POST_SNAPBACK}>
Har ikke gjort mye i dag. Har bare klargjort bilen til demontering. Tenker jeg spyler bilen under før jeg setter den på låven. Det er mye triveligere å jobbe under en rein bil. smile.gif


Ikke bare er det triveligere, men så mye mindre arbeid med å gjøre rein verktøy etter jobbingen. Absolutt ikke morsomt når verktøyet ser utsom om det har blitt badet i olje/gjørme-blanding.

#32 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 27 July 2009 - 09:40

Ser bra ut dette. Har sansen for disse bilene. Syns nå disse bilene kler best sorte eller hvite felger, men det er meg.
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#33 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 27 July 2009 - 09:53

QUOTE(JarleA @ 27 Jul 2009, 10:40) <{POST_SNAPBACK}>
Ser bra ut dette. Har sansen for disse bilene. Syns nå disse bilene kler best sorte eller hvite felger, men det er meg.



Helt enig med deg. smile.gif Har noen 15" felger som skal rustbehandles og lakkeres hvite. Skal setta på små vinterdekk for å se hvem bil som er best i snøen av land rover`n og musso`n. biggrin.gif

#34 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 13:27

Nå har jeg kjørt bilen opp på låven. Det skal være klart for å starte demontering av bilen nå. biggrin.gif Skal snart ut å ta av framhjula og koble fra ledningene i framskjermene. smile.gif

#35 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 13:27

Nå har jeg kjørt bilen opp på låven. Det skal være klart for å starte demontering av bilen nå. biggrin.gif Skal snart ut å ta av framhjula og koble fra ledningene i framskjermene. smile.gif

#36 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 17:15

Bilen har blitt satt på bukker. smile.gif


Panser og grill ble fjernet.


Eksempel på min merking av ledninger. rolleyes.gif


Skal ikke påstå at jeg gleder meg til å koble alt sammen igjen.... laugh.gif


Alle ledningene i begge framskjermene er koblet av. ohmy.gif


Mangler bare å koble av ledningene som går inn til torpedoen. Det er en smal sak, alle ledningene har blitt koblet av før. Det betyr at det er koblinger til alle ledningene rett foran torpedoveggen. da slipper jeg å dra metervis med ledning rundt. rolleyes.gif

#37 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 21:09

Nå ser bilen ut som ett skikkelig prosjekt igjen. smile.gif løsnet boltene og løftat vekk venstre framskjermen. smile.gif


Etter mye plunder og såre knoker løsnet innerskjermen i høyre skjerm. rolleyes.gif Så løsnet jeg alle boltene. hadde igjen 3 stykker. 2 av dem satt "litt hardt"... Tenkte såpass "lurt" at jeg tok i så det svartnet i øya, så kom lyden : SPRAK... ohmy.gif
FAEN!!!! unsure.gif


Skar over plata istedet for å revne hele skjermen... wink.gif


Solide saker dette.... rolleyes.gif Den tykke stolpen som holder høyre framdør henger nok bare på gammal vane... ph34r.gif


Det ser ikke bedre ut fra innsiden.. rolleyes.gif


Skal ta ett bedre bilde i morgen. Men nå begynner det å likne noe. biggrin.gif


#38 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 12:13

Så var gulvet ute. biggrin.gif








Kommer til å gå løs på frontruta i ettermiddag. cool.gif

#39 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 15:47

Det tok litt tid, men nå er vinduet ute. biggrin.gif Det var litt kronglete å tippe vinduet inn i bilen. vinduet buttet i en slags kanal i taket som er mest til pynt. rolleyes.gif Jeg gjorde det enkelt. det vil si at jeg bøyde kanalene innover med hammer. wink.gif
Da da vinduet ned i dashbordet.. rolleyes.gif


Begynner å gå i overskudd på både deler og penger nå! laugh.gif


Måtte virkelig kjempe for å få løsnet ledningen som går gjennom vindusramma. Jeg er sikker på at jeg kunne sluppet ned vinduet i bare ledningen. ohmy.gif Men fikk den ut til slutt. smile.gif


Er faktisk ikke så mye mer som er igjen før veggen kan løftes ut. ohmy.gif



#40 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 30 July 2009 - 13:29

Nå har jeg demontert/tatt av masse deler som dashbord og det elektriske fra den "nye" torpedoveggen. En plass igjen å sveise, så er det klart for lakkering. smile.gif