zon`s niva-garasje
#21
Posted 18 June 2009 - 20:40
Bakfra. Her ser man også de ekstra hullene som er laget for bensinrørene (den nye motoren har injection):
Slenger også med et bilde av de nye bremseskivene:
#22
Posted 29 June 2009 - 22:26
"Original" Lada alufelger produsert i Italia og slitte BF all-terrain (enn så lenge).
Eksosanlegget er montert, det måtte bygges om litt for å passe til krybba. laget en skjermplate i rustfritt, ettersom rørene kom så nærme gulvet.
Men nå ligger det hvertfall mye mindre utsatt:
Har begynt å lydisolere innvendig:
Ledningsnettet demontert. Såå mange ledninger...i en lada?? :
Elektrisk begynner å komme på plass, og jaggu har gamle Ivan fått seg "hjerne" :
#23
Posted 07 July 2009 - 08:38
lasteventilen måtte overhales:
Lufting av bremser og clutch gikk som en lek med hjemmelaget lufteverktøy:
Da har de viktigste delene funnet plassen sin i motorrommet:
Bilen startet på første forsøk! og selvfølgelig måtte jeg kjøre en liten tur:
#24
Posted 05 August 2009 - 01:27
Tim
#25
Posted 05 August 2009 - 09:29
Tim
Takk! Prosjektet står "standby" akkurat nå. Holder på med en ganske stor oppussingsjobb utvendig på huset mitt, men kommer til å fortsette for fullt igjen
om en måneds tid. målet er å få bilen "ferdig" før vinteren. Det som gjenstår er : sparkling, pussing, grunning, lakk, sette inn vinduer og interiør, litt justeringer og oljeskift o.l. så kan jeg hente skilter og begynne å bruke den. Etterhvert kommer jeg nok til å heve litt, montere kufanger og vinch osv.
ikke noe ekstremt, men den må jo se litt tøff ut og få et personlig preg . Legger ut bilder etterhvert som jeg kommer igang igjen ( bilder sier som kjent
mer enn tusen ord) .
Er det forresten noen som sitter med delebiler som har et dashbord å selge (gammel type). Jeg har prøvd å trekke om, men er ikke fornøyd med resultatet.
Kan gjerne komme å skru ut selv, om det er på østlandet.
#26
Posted 05 August 2009 - 09:39
Tim
Ja, det får en si....
De lydisoleringsmattene så utrolig smart ut. Hvor får man kjøpt sånt, og pris på en hel bil? Har også en bråkebil....
#27
Posted 05 August 2009 - 10:04
De lydisoleringsmattene så utrolig smart ut. Hvor får man kjøpt sånt, og pris på en hel bil? Har også en bråkebil....
[/quote]
Kjøpte de på Biltema. Ganske dyre, har brukt ca en tusenlapp, men tror jeg trenger mer. Etter hva jeg hører andre si, tror jeg ikke jeg kommer til å angre
på at jeg "investerte" i lydisolering. Dette er tross alt en bil jeg kommer til å beholde i mange år (forhåpentligvis). Den har allerede kostet mer enn jeg noen gang vil få igjen dersom jeg selger. Lada ligger jo ikke akkurat høyt i pris .
De lydisoleringsmattene jeg kjøpte kostet vel 80,- pr. stk. ( 50 x 100 cm ) , pluss at jeg hadde noe fra før. Jeg har tenkt å bruke en billigere type filt i dørene
og lignende som jeg limer fast med spraylim. Ellers er jo byggskum i alle hulrom et billig og effektivt alternativ, men ikke å anbefale i forhold til rustangrep .
#28
Posted 05 August 2009 - 20:28
#29
Posted 06 August 2009 - 09:44
Mange takk! Prøver å ha i bakhodet at bilen skal bli en "hverdags-sliter". Da er det enkle og praktiske løsninger som gjelder .
Edited by zon, 11 September 2009 - 20:28.
#30
Posted 11 September 2009 - 21:10
Har ikke tatt noen bilder på en stund desverre.
En annen ting jeg synes det er verdt å nevne, er et produkt jeg har brukt på steder hvor jeg har slipt bort rust, før grunning.
Her har jeg tatt av dekorlista på takrenna, skrapet av løs rust og smurt på middelet:
Jeg har hatt denne lille kanna i flere år, og de stedene jeg har behandlet har holdt seg rustfrie etterpå (ihvertfall en god stund ). Man kan ihvertfall tydelig se at det skjer en reaksjon når man tar det på bart metall.
#31
Posted 12 September 2009 - 22:45
Lada Niva Built for Siberia Not Suburbia!
Always half broken, But never breaks down!
#32
Posted 20 September 2009 - 18:44
#33
Posted 06 December 2009 - 21:29
Har desverre ikke fått tatt noen gode bilder av bilen utvendig ennå.
Har kjøpt radio/mp3-spiller på clas ohlson. Den har SD, USB og AUX-innganger, men ikke CD. Kostet 500,-
Montert:
Har også montert el-vifte, etter oppskrift av "Gadgetboy":
http://www.lada.co.u...opic.php?t=9339
Kjørte en liten tur for å teste vifta (den funka ) Dessverre rakk jeg ikke ta bilder mens det var lyst:
#35
Posted 26 December 2009 - 22:35
Har også kjøpt lim til vinduslåsene, må bare vente til det blir varmegrader.
#36
Posted 06 February 2010 - 18:38
Dessuten har det rett å slett vært for kaldt.
I går og i dag har jeg derimot fått gjort litt. Fikk tilsendt en del fra Sverige i går. Det er en modifisert aksel til transfer-kassa.
Den vil gjøre utvekslingen på de lave girene enda lavere. Med andre ord: STEINKRYPER-KASSE .
Denne modifikasjonen er i Lada Niva-kretser kjent som "The French Mod" (bl.a.).
For dere som ikke kjenner til dette fra før, så er det kort fortalt: En aksel i transfer-kassa har to drev, ett for høy og ett for lav.
Lav-drevet blir dreid ned, og drevet fra diffen blir "krympet" på akselen. Den ser da slik ut:
Deretter må drevet som går imot det mod. drevet byttes ut. Da bruker man 3.-giret fra en vanlig gearkasse.
Forskjellen på original og modifisert utveksling (modifisert til venstre):
Det som så gjenstår er å slipe litt i "huset", for at drevet skal få plass:
Og slipe eller dreie ned diffen, som også er "i veien" for det nye drevet:
Prøvemontert:
Alt i orden! Da er det bare å vente på nye lager og pakninger, som ble bestillt tidligere i dag .
#37
Posted 12 February 2010 - 21:15
Når jeg først er i gang å skru på transferkassa kan jeg også fikse en annen svakhet samtidig.
Utgående aksel bakover er veldig kort på Nivan, noe som gjør at simmerringen blir fort slitt og begynner å lekke olje.
Jeg har rett og slett byttet ut et åpent lager og en simmerring, med to lukkede lager.
Dette burde bli "stødigere" og minske vibrasjoner.
For å kunne erstatte simmerringen med et lager måtte det dreies en rørbit som passer utvendig på medbringeren og innvendig i lageret:
Da var kassa satt sammen:
Ny utveksling på lavgir: 3:1 (original 2:1)
Høygir er uforandret.
Blir spennende å se hvor stor forskjell det er. Kommer nok ikke til å sette på denne kassa på en stund enda.
Må først kjøre litt med originalkassa, for å kunne oppleve forskjellen bedre.
#38
Posted 12 April 2010 - 19:04
Vinsjen er en WARN M4500 (ca 2tonn), frontfangeren er fra en Lada 1500s.
Rørene som går inn i ramma har 5mm godstykkelse, og i bakendene er det sveiset inn flattjern (siden det er så lite gods bak bolthullene).
I tillegg har jeg satt inn to vannrette bolter mellom rammebalkene.
Har også satt inn fjernlys i blinklyshullene på 1500-fangeren.
Relepakka er plassert under panseret. Det er en hovedstrømbryter mellom den og batteriet. Kablene er koblet til på framsiden av batteriet (ikke synlig på bildet, men Optima-batteriet har to ekstra poler i front, som jeg har blitt fortalt er spesielt til chevrolet).
#39
Posted 11 May 2010 - 20:00
Settet er brukt, og kjøpt av Ragnar0202 her på forumet.
fordemperne er ca 4 cm lengre enn originalt:
bakdemperne er ca 6 cm lengre enn mine gamle (som ikke er originale):
Her er Larvik Niva Forening på utflukt :
Fikk testet vinsjen, steinkryperkassa og de nye demperne/fjærene, og alt fungerte perfekt!
#40
Posted 17 May 2010 - 18:36
Kommer nok ikke til å dra henger med denne bilen så ofte, men det er greit å ha muligheten.