Gå til innhold



Foto

Slik går nu dagan . . . .


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
357 replies to this topic

#301 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 January 2011 - 21:38

Lurer på hvem som har jallamekka på bilen din om det er byttet kun fjær og dempere på kun den ene siden, og ikke parvis. Er ikke dette regelen å bytte begge sider samtidig også på verksted? Å bytte på kun den ene siden med en frisk fjær og en sigen fjær på venstre side må være rart. Men jeg har selv kjørt rundt i mange år med to forskjellige fjærer bak, og det var det snapdrive som stod for for 6-7 år siden eller noe sånt. Dustemikler. Bilen var alltid høyere på høyre side bak enn venstre, og da jeg byttet begge fjærene bak, så fant jeg fort ut hvorfor. Den ene fjæren var av mindre format enn den andre, i tillegg til å være gammel. Den var litt slapp, og det var nok grunnen til at venstre bumpstop og fjærfeste fikk nådestøtet på en tur med 2.9 tonn bil til og fra Tromsø. Det var akkurat som om bilen ble litt rammeskjeiv av det hele, siden det virket ut til å godt med tid etter byttet til bilen hadde samme distanse mellom bakdekkene og skjermene. Menmen, bra du har fått alt på stell smile.gif Har lyst til å montere justerbare dempere på bilen. De har mye kult på VTP smile.gif Gassfjærene mine er litt for stive etter min smak, og det er først med 500 kg baki at ting blir komfortabelt, men jeg har et supersportslig oppsett, så bilen er fin å race rundt med. Får bra turn-in med litt stivt oppsett bak (dvs, litt slappe fjærer foran, men samme gassdempere rund baut), så bilen svinger som en gud, men man knekker nesten ryggraden over fartshumper og slikt om man ikke tar det pent.

Edited by maelling, 23 January 2011 - 22:18.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#302 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 January 2011 - 22:26

QUOTE(Terka @ 23 Jan 2011, 21:25) <{POST_SNAPBACK}>
Høres bra ut! smile.gif

Hva skiller Koni Heavy Track fra SPX eller HD?


HD:

http://www.vtp.no/ca...roducts_id=1039

"Støtdemper bak Koni HD
Koni støtdemper bak for hevet bil
Foringer følger med
Denne støtdemperen er ca 10cm lengre en orginalt"

SPX:

http://www.vtp.no/ca...products_id=244

"Støtdemper bak Koni SPX
Justerbar gass lavtrykksdemper fra Koni.
Gir en myk og behagelig fjæring. "


Heavy track er vel muligens for biler som kjører mye tungt ?

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#303 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 23 January 2011 - 23:01

Jeps, SPX og HD kjenner jeg til etter å lagt igjen min del av lønna hos VTP smile.gif

Forskjellige dempere til G-modeller:
http://www.koni.com/index.php?id=254


#304 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 24 January 2011 - 09:19

Ikke helt sikker på forskjellen egentlig, disse demperene har ligget i kjelleren i 2 år. Men jeg husker at SPX var mye dyrere enn Heavy Track. Mine er i hvertfall justerbare (som om jeg gidder å skru de ut for å justere dem ...) og veldig mye kraftigere enn de som satt på bilen. Samtidig har demperene til Terka litt større diameter.

Jallamekkerene er i følge kvitteringsbunken som fulgte med bilen Fjeldstad og Motortrade Trondheim ;-) En har tatt en fjær og den andre tok en demper. Det som var pussig er at det var 2 veldig forskjellige dempere foran. Bilen har ikke hatt noen egentlige problemer med dette men du verden så mye roligere den var langs veien når jeg kjørte hjem.

EDIT: Ser at Fjeldstad bytta fjæra i 2007. Den ser veldig ny ut så det kan ha vært Motortrade som har gjort jobben. Fikk inntrykk av at forrige eier ikke skrudde noe selv men han kan jo ha kjent noen med mer pågangsmot enn kunnskap.

Edited by Tjærand, 24 January 2011 - 09:47.

96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#305 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 24 January 2011 - 11:36

... hmm. Kjenner at abstinensene etter å få kjørt min egen G begynner å melde seg sterkt nå! Blir nok en del kjørring av denne bilen fremmover. biggrin.gif

#306 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 25 January 2011 - 20:35

Heavy Track er veldig bra på denne bilen. Har kjørt langt i dag på drittveier gjennom Østfold og det er som å kjøre heis på et dyrt hotell.
Hadde forresten en skikkelig idiot-åpenbaring på vei til Roar på søndagen. Har lenge hatt et lite men irriterende problem med at kjølevæskestanden synker. Kjører, parkerer og kikker under bilen og ser at det drypper 4 - 5 dråper og så slutter det. Akkurat ca. der hvor vannpumpa er ...
Så, på vei ned startet jeg bilen og åpnet panseret for å fylle spylevæske. Og da ser jeg at det pipler vann opp fra bolthullene på termostathuset! Som igjen renner ned på vannpumpa og videre på bakken. Jeg har alltid røsket opp panseret ETTER kjøreturen når termostathuset er så varmt at alt som ikke drypper ned fordamper. Så der sparte jeg ca. 3000 kr og en drittjobb.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#307 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 25 January 2011 - 23:26

Er det ikke en pakning på termostathuset? Jeg hadde det samme problem på min da jeg åpnet opp termostathuset for 1 år siden (jeg trodde jeg hadde gåen vannpumpe), og greide å knekke to bolter som gled rundt som smør (trøtthet?) og masse greier. En bolt fikk jeg ordnet ved å drille tvers igjennom den knekte bolten ytterst på termostathuset og ut på nedersiden. Den siste gjorde jeg ikke med, siden jeg ikke har gjengeutstyr eller særlig talent på sånt. Mitt lokk sitter nå kun på 2 bolter, men jeg kjørte på med noe tetningssaker rundt, noe som gjorde det tett. Først var det nemlig ikke tett. Det kan være verdt et forsøk med noe tetning (lurer på om jeg brukte samme tetning som jeg brukte rundt frontvinduet på w123'en som tåler fuktighet og jævlig høy varme), så slipper du det problemet der smile.gif Det suger litt med vannivå som synker, for det har jeg slitt med i lang tid, selv om det skyldes diverse klammer som ikke har greid å holde det tett, og hvor jeg har måttet kjøre på med 2 klammer og slikt for å slippe drypping.

Edited by maelling, 25 January 2011 - 23:34.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#308 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 26 January 2011 - 08:30

QUOTE(maelling @ 25 Jan 2011, 23:26) <{POST_SNAPBACK}>
Er det ikke en pakning på termostathuset? Jeg hadde det samme problem på min da jeg åpnet opp termostathuset for 1 år siden (jeg trodde jeg hadde gåen vannpumpe), og greide å knekke to bolter som gled rundt som smør (trøtthet?) og masse greier. En bolt fikk jeg ordnet ved å drille tvers igjennom den knekte bolten ytterst på termostathuset og ut på nedersiden. Den siste gjorde jeg ikke med, siden jeg ikke har gjengeutstyr eller særlig talent på sånt. Mitt lokk sitter nå kun på 2 bolter, men jeg kjørte på med noe tetningssaker rundt, noe som gjorde det tett. Først var det nemlig ikke tett. Det kan være verdt et forsøk med noe tetning (lurer på om jeg brukte samme tetning som jeg brukte rundt frontvinduet på w123'en som tåler fuktighet og jævlig høy varme), så slipper du det problemet der smile.gif Det suger litt med vannivå som synker, for det har jeg slitt med i lang tid, selv om det skyldes diverse klammer som ikke har greid å holde det tett, og hvor jeg har måttet kjøre på med 2 klammer og slikt for å slippe drypping.

Dette hørtes litt jalla-aktig. Termostathuset blir neppe skikkelig tett uten alle boltene. Om du ikke får slangeforbindelsene tette uten doble klemmer er enten slangene eller klemmene defekte, eller du har et trykklokk som ikke åpner ved korrekt trykk. Du sier at du ikke vil tukle med ting som virker, men dette fungerer jo slett ikke som det skal mellow.gif
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#309 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 26 January 2011 - 08:59

I mitt tilfelle var det rett og slett løse bolter. Jeg har ikke momentnøkkel og har dratt til for dårlig når jeg byttet termostat. Har knekt en del av de boltene der på diverse biler så jeg er blitt litt pysete.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#310 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 26 January 2011 - 09:02

QUOTE(Tjærand @ 26 Jan 2011, 08:59) <{POST_SNAPBACK}>
I mitt tilfelle var det rett og slett løse bolter. Jeg har ikke momentnøkkel og har dratt til for dårlig når jeg byttet termostat. Har knekt en del av de boltene der på diverse biler så jeg er blitt litt pysete.

Ja, seks millimeters bolter skal ikke trekkes til med mer enn 10 Nm, og det er ikke mye. Fort å knekke boltene eller ødelegge gjengene om man er for sterk.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#311 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 26 January 2011 - 11:30

QUOTE(Tjærand @ 26 Jan 2011, 08:59) <{POST_SNAPBACK}>
I mitt tilfelle var det rett og slett løse bolter. Jeg har ikke momentnøkkel og har dratt til for dårlig når jeg byttet termostat. Har knekt en del av de boltene der på diverse biler så jeg er blitt litt pysete.


Fingerspitzengefühl...Fingerspitzengefühl! tongue.gif

#312 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 26 January 2011 - 11:51

Satt oppe ved senga til veslejenta som er syk for at hun skulle gjøre noen forsøk på å sove. Slik dødtid er farlig! Surfa på eBay samtidig for å ha noe å fordrive litt tid med og falt for fristelsen til å kjøpe 2 sett med bakhjørner til 463 (Har slike på min 460 og begynner å få litt rust..). Ikke billigste måten å få tiden til å gå! wink.gif

#313 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 26 January 2011 - 12:11

QUOTE(Østerklev @ 26 Jan 2011, 08:30) <{POST_SNAPBACK}>
Dette hørtes litt jalla-aktig. Termostathuset blir neppe skikkelig tett uten alle boltene. Om du ikke får slangeforbindelsene tette uten doble klemmer er enten slangene eller klemmene defekte, eller du har et trykklokk som ikke åpner ved korrekt trykk. Du sier at du ikke vil tukle med ting som virker, men dette fungerer jo slett ikke som det skal mellow.gif


Termostathuset er tett, og har vært det ca 1 år nå. Det fungerer helt fint. Hele kjølesystemet er også tett og fungerer perfekt, men det var bare en bi-kommentar til dette med lekkasjer. Jeg prøver å gi en stakkars mann noen trøstende ord om at han ikke er den første som har slitt med smådrypp før/etter kjøring. Jeg vet det er jalla det med termostathuset, men det var det jeg fikk til selv. Hadde jeg hatt en annen motor stående, hadde jeg vel knabbet termostathuset fra den og montert. Jeg bryr meg ikke alltid om noe er jalla eller ei, så en redneck-løsning kan fungere fint den, såfremt den faktisk fungerer smile.gif Først var bilen ikke kjørbar i det hele tatt, og etter denne fix'en har alt blitt fint. Jeg har slitt med trykk tidligere, men så lenge alt fungerer fint nå, og kjøleveskenivået er stabilt, lar jeg det være.

Edited by maelling, 26 January 2011 - 12:14.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#314 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 27 January 2011 - 11:33

Da var det dagen for EU-kontroll. 3 x 2'ere og resten 0. Hadde kast i skivene som jeg sikkert dro på meg på Autobahn i fjor sommer. Foringer i bakaksel er råtne og så kom det 4 drypp med oljesvette mens den sto der :-( Bilen bruker ikke olje overhodet så det var sikkert forårsaket av at jeg kjørte i 110 og fikk motoren skikkelig varm på vei til. Får avfette og tørke før etterkontroll. Heldigvis ingen grusomme feil men jeg tenker bilbudsjettet får kjørt seg litt uansett.
Egentlig veldig fornøyd med at det var så få feil. På de andre bilene mine har jeg hatt haugevis med 1'ere og ofte et par skikkelig kinkige 2'ere (restaurer bremsesystemet, sveis en travers osv ...)
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#315 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 27 January 2011 - 20:09

Er dette den nye hotte plasseringen av eksosen?




#316 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 January 2011 - 00:53

Litt over the top kanskje den der... heh. Tipper den er fin i terrenget, særlig rock crawling. Bare gni disse 28 tommerne eller hva det er for noe inntil steinene...

Edited by maelling, 28 January 2011 - 00:55.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#317 Gimmy

Gimmy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 28 January 2011 - 01:11

QUOTE(Terka @ 27 Jan 2011, 20:09) <{POST_SNAPBACK}>
Er dette den nye hotte plasseringen av eksosen?




må innrømme jeg synes den der er heftig;) bruker renn tech`n som skjermbilde på pc;) fronten altså...

ME LIKE...

#318 steppdeck

steppdeck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 243 Innlegg:

Posted 31 January 2011 - 20:48

Tørr å fin under til nå.... Passer slavesylinder fra 240GD på 5 trinnskassa i 230GE? Ser vtp har ikke slavesylinder til 230' på sia si.
sven

#319 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 10 February 2011 - 10:27

http://dt.no/nyheter...sjokk-1.6019212

Måtte ut og hjelpe en nabo i dag, han hadde kjørt seg fast opp innkjørselen, og ringte på for å få litt hjelp. Bilen kom ikke opp, og når han rygget ned så gled han inn i brøytekanten med hele venstresida på bilen. Han mente det eneste som hjalp var å få trukket bilen ut, og jeg hadde jo kjøretøy for det. (biggrin.gif )
Jeg gikk ut og kikket på bilen, og så at han sto med bra sving på hjulene.. Spadde deretter bort litt snø i brøytekanten bak bilen, satte meg inn, retta opp hjula, og rygga bilen helt fint ned. Lurer av og til på hvor den logiske tankegangen blir av hos enkelte når det kommer litt snø?

#320 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 10 February 2011 - 11:51

QUOTE(Terka @ 10 Feb 2011, 10:27) <{POST_SNAPBACK}>
http://dt.no/nyheter...sjokk-1.6019212

Måtte ut og hjelpe en nabo i dag, han hadde kjørt seg fast opp innkjørselen, og ringte på for å få litt hjelp. Bilen kom ikke opp, og når han rygget ned så gled han inn i brøytekanten med hele venstresida på bilen. Han mente det eneste som hjalp var å få trukket bilen ut, og jeg hadde jo kjøretøy for det. (biggrin.gif )
Jeg gikk ut og kikket på bilen, og så at han sto med bra sving på hjulene.. Spadde deretter bort litt snø i brøytekanten bak bilen, satte meg inn, retta opp hjula, og rygga bilen helt fint ned. Lurer av og til på hvor den logiske tankegangen blir av hos enkelte når det kommer litt snø?

Terje, får vi se bilde av bil/motor-bygg eller?

smile.gif