Edited by maelling, 23 January 2011 - 22:18.
Slik går nu dagan . . . .
#301
Posted 23 January 2011 - 21:38
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#302
Posted 23 January 2011 - 22:26
Hva skiller Koni Heavy Track fra SPX eller HD?
HD:
http://www.vtp.no/ca...roducts_id=1039
"Støtdemper bak Koni HD
Koni støtdemper bak for hevet bil
Foringer følger med
Denne støtdemperen er ca 10cm lengre en orginalt"
SPX:
http://www.vtp.no/ca...products_id=244
"Støtdemper bak Koni SPX
Justerbar gass lavtrykksdemper fra Koni.
Gir en myk og behagelig fjæring. "
Heavy track er vel muligens for biler som kjører mye tungt ?
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#303
Posted 23 January 2011 - 23:01
Forskjellige dempere til G-modeller:
http://www.koni.com/index.php?id=254
#304
Posted 24 January 2011 - 09:19
Jallamekkerene er i følge kvitteringsbunken som fulgte med bilen Fjeldstad og Motortrade Trondheim ;-) En har tatt en fjær og den andre tok en demper. Det som var pussig er at det var 2 veldig forskjellige dempere foran. Bilen har ikke hatt noen egentlige problemer med dette men du verden så mye roligere den var langs veien når jeg kjørte hjem.
EDIT: Ser at Fjeldstad bytta fjæra i 2007. Den ser veldig ny ut så det kan ha vært Motortrade som har gjort jobben. Fikk inntrykk av at forrige eier ikke skrudde noe selv men han kan jo ha kjent noen med mer pågangsmot enn kunnskap.
Edited by Tjærand, 24 January 2011 - 09:47.
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#305
Posted 24 January 2011 - 11:36
#306
Posted 25 January 2011 - 20:35
Hadde forresten en skikkelig idiot-åpenbaring på vei til Roar på søndagen. Har lenge hatt et lite men irriterende problem med at kjølevæskestanden synker. Kjører, parkerer og kikker under bilen og ser at det drypper 4 - 5 dråper og så slutter det. Akkurat ca. der hvor vannpumpa er ...
Så, på vei ned startet jeg bilen og åpnet panseret for å fylle spylevæske. Og da ser jeg at det pipler vann opp fra bolthullene på termostathuset! Som igjen renner ned på vannpumpa og videre på bakken. Jeg har alltid røsket opp panseret ETTER kjøreturen når termostathuset er så varmt at alt som ikke drypper ned fordamper. Så der sparte jeg ca. 3000 kr og en drittjobb.
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#307
Posted 25 January 2011 - 23:26
Edited by maelling, 25 January 2011 - 23:34.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#308
Posted 26 January 2011 - 08:30
Dette hørtes litt jalla-aktig. Termostathuset blir neppe skikkelig tett uten alle boltene. Om du ikke får slangeforbindelsene tette uten doble klemmer er enten slangene eller klemmene defekte, eller du har et trykklokk som ikke åpner ved korrekt trykk. Du sier at du ikke vil tukle med ting som virker, men dette fungerer jo slett ikke som det skal
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#309
Posted 26 January 2011 - 08:59
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#310
Posted 26 January 2011 - 09:02
Ja, seks millimeters bolter skal ikke trekkes til med mer enn 10 Nm, og det er ikke mye. Fort å knekke boltene eller ødelegge gjengene om man er for sterk.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#311
Posted 26 January 2011 - 11:30
Fingerspitzengefühl...Fingerspitzengefühl!
#312
Posted 26 January 2011 - 11:51
#313
Posted 26 January 2011 - 12:11
Termostathuset er tett, og har vært det ca 1 år nå. Det fungerer helt fint. Hele kjølesystemet er også tett og fungerer perfekt, men det var bare en bi-kommentar til dette med lekkasjer. Jeg prøver å gi en stakkars mann noen trøstende ord om at han ikke er den første som har slitt med smådrypp før/etter kjøring. Jeg vet det er jalla det med termostathuset, men det var det jeg fikk til selv. Hadde jeg hatt en annen motor stående, hadde jeg vel knabbet termostathuset fra den og montert. Jeg bryr meg ikke alltid om noe er jalla eller ei, så en redneck-løsning kan fungere fint den, såfremt den faktisk fungerer Først var bilen ikke kjørbar i det hele tatt, og etter denne fix'en har alt blitt fint. Jeg har slitt med trykk tidligere, men så lenge alt fungerer fint nå, og kjøleveskenivået er stabilt, lar jeg det være.
Edited by maelling, 26 January 2011 - 12:14.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#314
Posted 27 January 2011 - 11:33
Egentlig veldig fornøyd med at det var så få feil. På de andre bilene mine har jeg hatt haugevis med 1'ere og ofte et par skikkelig kinkige 2'ere (restaurer bremsesystemet, sveis en travers osv ...)
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#315
Posted 27 January 2011 - 20:09
#316
Posted 28 January 2011 - 00:53
Edited by maelling, 28 January 2011 - 00:55.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#317
Posted 28 January 2011 - 01:11
må innrømme jeg synes den der er heftig;) bruker renn tech`n som skjermbilde på pc;) fronten altså...
ME LIKE...
#318
Posted 31 January 2011 - 20:48
#319
Posted 10 February 2011 - 10:27
Måtte ut og hjelpe en nabo i dag, han hadde kjørt seg fast opp innkjørselen, og ringte på for å få litt hjelp. Bilen kom ikke opp, og når han rygget ned så gled han inn i brøytekanten med hele venstresida på bilen. Han mente det eneste som hjalp var å få trukket bilen ut, og jeg hadde jo kjøretøy for det. ( )
Jeg gikk ut og kikket på bilen, og så at han sto med bra sving på hjulene.. Spadde deretter bort litt snø i brøytekanten bak bilen, satte meg inn, retta opp hjula, og rygga bilen helt fint ned. Lurer av og til på hvor den logiske tankegangen blir av hos enkelte når det kommer litt snø?
#320
Posted 10 February 2011 - 11:51
Måtte ut og hjelpe en nabo i dag, han hadde kjørt seg fast opp innkjørselen, og ringte på for å få litt hjelp. Bilen kom ikke opp, og når han rygget ned så gled han inn i brøytekanten med hele venstresida på bilen. Han mente det eneste som hjalp var å få trukket bilen ut, og jeg hadde jo kjøretøy for det. ( )
Jeg gikk ut og kikket på bilen, og så at han sto med bra sving på hjulene.. Spadde deretter bort litt snø i brøytekanten bak bilen, satte meg inn, retta opp hjula, og rygga bilen helt fint ned. Lurer av og til på hvor den logiske tankegangen blir av hos enkelte når det kommer litt snø?
Terje, får vi se bilde av bil/motor-bygg eller?