Maelling; er redd jeg må være en gledesdreper for teorien din. 280n vi hadde ble kjøpt 3 år gammel og med 40.000 km. 270n ble kjøpt 3 år gammel og med ca 60.000 km. Nå har 270n gjort ca 170.000 km og den har stått mindre på verksted og hatt færre problemer som har gitt driftsstans ved tilsvarende alder og km-stand som 280n. Jeg er også temmelig sikker på at indeksjusterte vedlikeholdsutgifter har vært lavere!
Ikke ødelegg livsløgnen min nå da! hehe
neida. Hvis jeg ser på de siste 12 årene vi har hatt G'en, har bare 2 ting gått fyken på den, og det er dynamoen tidlig i fjor/vinter, og før det var det en termostat. Ellers har den mistet bremsene en gang da et bremserør rustet over. Det er de 3 akutte stansene vi har opplevd. Resten har vært service, en "ompakk" av foraksel og ellers overhaling av automat (som begynte å slure mer over tid). Før dette ble motoren overhalt, men det var akkurat rett før vi kjøpte den. Det jeg gjorde for 2 år siden var mest skader pga rust-relaterte ting. 320 W211'en har vært inne 2 ganger pga elektronikkfeil, 3 ganger pga at luftputer i airmatic'en har eksplodert, én gang pga at SBC-enheten gikk fyken, én gang pga at en vaier i panseret gikk fyken, noe som gjorde at det ikke lot seg åpne (låst på ene siden). Sikkert noe mer jeg har glemt, men dette er i løpet av 1 år som vi har hatt den, og den har bare gått 80 000 km nå, og var gått 53 000 da vi kjøpte den sist sommer. Regningen på hele moroa her var på 1/3 av det vi kjøpte G'en for i sin tid, men heldigvis har alt gått på bruktbil-garantien
I disse dager piper ryggesensorene hele tiden og må skrus av manuelt. G'en tuller litt med lysene nå og da, men man trenger ikke doktorgrad for å fikse noe
Men G-wagen har brukt rundt 87 200 liter bensin gjennom sin levetid (bensin for rundt 1 mill?
), 436 liter motorolje, og sikkert 100 liter annen smøreolje. Ellers X antall dekk, bremseskiver og eksos-stubb over tanken m.m. G er fremdeles en god bil, men økonomien forverres med økt kjørelengde i året, og det er en fordel at man gjør mest mulig selv. Selv har jeg gjort alt på bilen som har dukket opp de siste 3-4 årene, og jeg insisterer på å ta selv ethvert problem som måtte dukke opp (såfremt det krever spesialkompetanse/verktøy)
Men, jeg verdsetter ikke katten min etter kostnad/nytte - prinsipper, ei heller min G. Har hatt mer moro og opplevelser med G'en enn noen annen bil vi har hatt opp igjennom historien - til sammen
@Østerklev: Det var en hyggelig pris for mye arbeid! Er det et sted i Polen eller et selskap du vil anbefale? Jeg vurderer omlakkering av bilen, men driver og leser meg opp på temaet nå for å se hva som skal til for å få til dette selv.
Edited by maelling, 11 February 2011 - 21:26.