Bodylift og heving
#21
Posted 09 December 2009 - 18:59
da blir liksom alt original option på bilen... hehe
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#22
Posted 10 December 2009 - 10:19
da blir liksom alt original option på bilen... hehe
Ja,eller tegne en egen bil akurat slik du vil ha og be fabrikken lage en slik til deg og få den typegodkjent i Norge.
Billig løsning også å ta med bilen tilbake til fabrikken for å få dem til å bygge den om.
#23
Posted 10 December 2009 - 14:36
mener det står i noe regelgreier om dette
TUV godkjenning eller av et annet uavhengig testlabratoriet eller godkjenning av produkt til eksakte bilmodel fra fabrikk (bilprodusenten)
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#24
Posted 10 December 2009 - 17:26
mener det står i noe regelgreier om dette
TUV godkjenning eller av et annet uavhengig testlabratoriet eller godkjenning av produkt til eksakte bilmodel fra fabrikk (bilprodusenten)
Å tüv-teste et hevesett koster en del penger og det må tjenes inn igjen gjennom salget av hevesett. Dersom en ikke kan forvente å selge en viss mengde vil ingen produsenter ta kostnaden med godkjenning, så enkelt.
Jeg har hørt at noen hadde hørt at å tüv-godkjenne et hevesett sjøl ville koste omkring NOK 25,000.- om det ikke dukket opp noe problemer med det. Så er det frakt av bilen frem og tilbake til Tyskland, tapt arbeidsfortjeneste om en må ta seg fri og slike ting. Om en skal ha en godkjenning som kan benyttes ved salg av sett koster det vistnok litt mer.
Jeg har hatt lyst til å bygge om og reise til Tyskland og teste enkelte tingpå bilen som jeg vet vil gå gjennom slik som store dekk, men problemet er prisen. Men om jeg kan komme med digre dekk på en liten 4x4 og peke nese til BT så er jo det egentlig verdt 50 tusen. Eller hva?
#25
Posted 10 December 2009 - 19:31
men, har vært innom der sikkert 6 gang på kontroll før det gikk i boks
gjorde det på den vanskelige måten, stoppet i teknisk, inn på visning, skaffe tak i tüv papir, visning, visning, visning, verksted, hjulstillings kontroll, visning, visning, godkjent....
MT Baja Claw 325/60R18 MT classic, 3" OME, transferdrop, dropbox, 40mm bl, IC, 3" eksos, K/N
#26
Posted 11 December 2009 - 10:37
men, har vært innom der sikkert 6 gang på kontroll før det gikk i boks
gjorde det på den vanskelige måten, stoppet i teknisk, inn på visning, skaffe tak i tüv papir, visning, visning, visning, verksted, hjulstillings kontroll, visning, visning, godkjent....
Det er da ikke å gni det inn, det er flott. Gratulerer med godt utført innsats.
#27
Posted 11 December 2009 - 22:30
men, har vært innom der sikkert 6 gang på kontroll før det gikk i boks
gjorde det på den vanskelige måten, stoppet i teknisk, inn på visning, skaffe tak i tüv papir, visning, visning, visning, verksted, hjulstillings kontroll, visning, visning, godkjent....
Var det i drammen eller trondheim? for det er nemlig det siste jeg hørte at de to stedene kunne gjøre det sjøl om vegdir har satt ned foten....konsekventhet er no dritt...
#28
Posted 12 December 2009 - 00:59
Nei, det var i Tromsø...
MT Baja Claw 325/60R18 MT classic, 3" OME, transferdrop, dropbox, 40mm bl, IC, 3" eksos, K/N
#29
Posted 12 December 2009 - 18:45
He he, det er jo helt fantastisk! Både at du fikk det godkjent, suverent, men like fantastisk at ihht til vegdir skal ikke heving godkjennes før det er utført ytterligere tester. Er det rart en blir noe forvirra i alt det kaoset. Som påpeka lenger oppi her, det kommer helt an på hvem du møter og hvilken trafikkstasjon du drar til. Men det er jo sinnsykt bra at du fikk det igjennom da!
#30
Posted 13 December 2009 - 23:15
#31
Posted 14 December 2009 - 17:48
Jo jo ,men det inntrykket jeg har fått var at ALLE former for heving var nå satt på vent. Det hadde forsåvidt ikke vært no bombe det heller
#32
Posted 14 December 2009 - 17:48
Jo jo ,men det inntrykket jeg har fått var at ALLE former for heving var nå satt på vent. Det hadde forsåvidt ikke vært no bombe det heller
#33
Posted 20 December 2009 - 15:16
Det er riktig at de strammer inn, og at §7 i kjøretøyforskriften er satt helt til side. Det er faktisk ikke alle trafikkstasjoner som godtar at TÜVdokumentene er på tysk og at de må oversettes.
Om de ikke godtar dine oversatte TÜVpapirer og påstår at de ikke kan godkjenne bilen med gyldige papirer, kan du enten klage til VD eller vise bilen et annet sted hvor det finnes kompetente kontrollører - det sies i deres eget regelverk.
Vi må huske at det på landsbasis er ca 98% vanlige biler som blir vist på pkk, og de 2 siste % er fordelt på ombygde gatebiler og 4x4kjøretøy.
Det de nå skal satse mest på er nok en mobil effektstasjon for å knekke chiptrimmerene..... staten trenger mere penger, og bilistene er mjøkekua !!
En annen ting er jo at 99% av de som jobber på trafikkstasjonene overhode IKKE er interessert i 4hjulstrekkere, og hvem vet hva de egentlig er interessert i ??!!!!!
Jeg kjenner flere som HAR jobbet på trafikkstasjoner, men har sluttet etter massiv plaging og mistenkliggjøring fra "medfanger" - talen har vært klar - "Hva skal man med dårlige kamerater når man har rottne kolleger !!"
Det finnes fortsatt noen få hyggelige gutter - ja gutter ! - som jobber på trafikkstasjonene, og som skjønner hva dere og vi som importører snakker om, og som er villige til å hjelpe, men de sier alle at det er neste hakk i systemet som setter stopperen.
I løpet av veldig få år har vi like strengt regelverk som i Tyskland og da er alle hevede biler borte........ vi begynner å selge doruller i stedet tror jeg
Ikke for å skremme - men det er en del endringer med nytt og bedre metall i sprialfjærene fra OME, og disse avviker både i tykkelse og antall vindinger i forhold til de gamle fjørene. De har samme delenummer, men med X bak. Dette visste vi ikke om før et par biler ble nektet godkjenning. - Altså tar det tid før de er ferdige med endringene og nye tester er utført fra Taubenreuther og TÜV.
Bladfjærer og torsjonstaver er fortsatt etter samme spec og ikke vanskelig å få godkjent.
De som leverer godkjente sett er: ProComp til Jeep, Trailmaster til Japser og Jeep, Ome til Japser og Jeep med endringer på spiraler, Skyjacker - kun få sett.
Alle settene er godkjent i Europa, for godkjenning i alle land i EU -
#34
Posted 21 December 2009 - 13:33
Edited by Hoelern, 21 December 2009 - 16:36.
#35
Posted 21 December 2009 - 17:48
Kanskje et dumt spørsmål, men ettersom jeg har brevet som bilmekaniker, kan jeg gjøre det selv, eller må jeg få min gamle verksmester til å laget et skriv med navnet på verkstedet?
#36
Posted 21 December 2009 - 18:24
#37
Posted 21 December 2009 - 20:40
Når vi kjøpte settene fra Taubenreuter tidligere, fulgte det alltid med et dokument som skulle krysses av, stemples og signeres av godkjent verksted. Jeg mener å huske at det også står på nest siste side i flere av de eldre TÜV dokumentene. Dette har i lang tid vært et krav i resten av EU bortsett fra Norge og Sverige.
Det skal holde at du har et underskrevet og stemplet dokument fra godkjent verksted på at alt er forsvarlig montert. Vi er i kontakt med VD om saken og jeg kommer tilbake med opplysninger om hvordan det skal ordnes.
Slik vi ser det, er det kun snakk om et par år før det er helt slutt på erstatningsfjærer eller hevefjærer.
#38
Posted 21 December 2009 - 20:58
Med andre ord, skal en ha hevesett på bil med skilter så bør det gjøres "nå" ellers er det bare å glemme det?
#39
Posted 21 December 2009 - 23:23
Det går nok dessverre den vegen ja, se hva de krever dokumentasjon på !! Kjøretøyprodusenten !! De gir vel bang i om Ola Normann monterer OME - ikke gidder de bry seg med å dokumentere noe heller. De gir ikke en gang ut spesifikasjoner på egne originalfjærer slik at vi skal kunne ha noe å sammenligne med !! Kan love at jeg har forsøkt noen ganger gjennom årene - til og med sendt originaldeler til Veritas for testing i forhold til uoriginale/ erstatningsdeler (understell)
Kunden som fikk dette skrivet fikk forståelsen av at han bare kunne gi opp, de har satt krav slik at de ikke kan oppfylles.
.. det eneste som ikke fremkommer av siden dere ser, er når dette trådte i kraft, eller når det evt skal tre i kraft, det visste ikke tjenestemannen heller.... heia Norge !!!
Edited by Hoelern, 21 December 2009 - 23:25.
#40
Posted 22 December 2009 - 19:07
.. det kan også være at det gjelder for biler av nyere dato med førstegangsregistrering fra 2006 feks ??!! Så langt har ingen kommet med hele skrivet, men en eller annen har jo laget det