Gå til innhold

Foto
- - - - -

Prosjekt oppussing Pajero gen 1

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
208 replies to this topic

#81 Pajexe

Pajexe

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 23 January 2011 - 19:55

Tok du av ekstrabladet på Millnerfjørene før du monterte? Jeg prøvde først med alle sammen, og vel, det blei demontert ganske kjapt. Ræva blir mer enn stiv nok med hovedfjærene på 3-dørs tongue.gif

#82 TeamVest

TeamVest

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 23 January 2011 - 20:08

hmm. Nope har ikke tatt av noen..
Men er fort gjort i tilfelle.
Hvilket blad tok du av?
Andre som også har erfart dette eller?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#83 HardKåre

HardKåre

Skogens kongle

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 23 January 2011 - 20:22

Tror ikke det skal ha så mye å si dersom du har fått rett fjær... Mener å huske at de korte skal ha 4 blader og de lange 5, så hvis du har fått en bladpakke med 4 blader er det bare å peise på... Det er akslingen fra en 6'er du monterer? Var det spiraler på den?
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#84 TeamVest

TeamVest

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 23 January 2011 - 20:25

tja, er vel 6 blader på disse fra Milner tongue.gif
Ja 9" fra v6. Og ja, det var spiraler på den.
-----------------------

#85 komatroll

komatroll

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 23 January 2011 - 21:09

Stemmer det TeamVest. De kommer med 6 blader når du bestiller fra milner. Man må ta av 1 stk slik at det blir 5 når du har kort type. Jeg monterte med 6 stk på min korte og det ble helt forferdelig å kjøre med ihvertfall.

Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.

#86 TeamVest

TeamVest

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 23 January 2011 - 21:35

ok.. Er det noen fasit på hvilket jeg skal fjerne?
Hvilket fjerna du?
-----------------------

#87 komatroll

komatroll

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 24 January 2011 - 00:57

Den nest nederst skal det være. Ikke den lille helt rette som er nederst, men den rett over som er bøyd. Må ihvertfall skru ut den skruen som går igjennom alle bladene, så er det en som skal løsne. Mener å huske at det var umulig å ta feil ihvertfall. Skru litt forsiktig på den skruen som går igjennom bladene, skrudde hodet av skruen når jeg holdt på, og det var uten å bruke makt.

#88 Pajexe

Pajexe

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 24 January 2011 - 02:30

Jepp, som det sies over her er det bladet som er nest nederst som skal bort. Dette er også det eneste som kun er festet i gjennomgangsbolten, så er umulig å ta feil. Jeg syns bilen min er mer enn stiv nok bak, selv uten det bladet, og kjørte ikke engang ut av garasjen med 6 blader i pakka. Sto og gynga litt på bakfangeren, og heiv med rett under bilen for å demontere igjen tongue.gif Hvis du har muligheten bør du også pumpe fett inn mellom bladene, og gi hele pakka et par ekstra strøk med no finfin maling smile.gif

#89 komatroll

komatroll

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 25 January 2011 - 01:01

Et ekstra strøk maling behøver ikke å være så dumt nei. Husker de jeg monterte var nesten brune etter 6mnd, og da var de kun kjørt vår, sommer og høst før jeg solgte bilen.

#90 Lars Inderøy

Lars Inderøy

Nytt medlem

• Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 31 January 2011 - 23:37

Hei, knall prosjekt må jeg si!! Her blir tydeligvis ingenting halvgjort eller spart på.
Lurte litt på den PTO vinsjen din, hvordan fungerer den og er dette noe som fulgte med bilen du har eller var det et kit du hadde fått tak i?
og i tilfelle kan dette monteres på alle pajeroene i gen 1?

#91 TeamVest

TeamVest

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 31 January 2011 - 23:44

Den kom orginalt på noen av de tidligste utgavene. Fikk kjøpt den av en her på forumet som ikke trengte den.
Den fungerer slik at transfer settes i fri, kraftuttak på, og så brukes motoren ilag med de 5 girene for å drive den.
Fordelen er at det ikke behøver strøm
Ulempen er om bilen ikke går, men da hjelper det lite med winch uansett. Åsså er den rimelig tung:p

Du fårmden nok ikke som kit, men om du er heldig som meg, kan du komme over noe brukt.
-----------------------

#92 Lars Inderøy

Lars Inderøy

Nytt medlem

• Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 31 January 2011 - 23:49

Okej, så hvis jeg da får tak i alle de samme delene som du har fått så er det mulig og bygge den inn i transfer kassen som står i min 87"?. bensin riktig nok, men har vel ikke noe å si.
Har el vinsj fra før, men den er blitt litt skrall, etter litt heftig bruk riktig nok tongue.gif

#93 TeamVest

TeamVest

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 31 January 2011 - 23:58

Har transfer fra bensin jeg, så det går fint;)
Sjekk ut nitteberg sin garasje;)
Han har bilder og slikt av winch og PTO da han har det i sine pajeroer.
nitteberg.com

Edited by TeamVest, 31 January 2011 - 23:59.

-----------------------

#94 Hoisveen

Hoisveen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 01 February 2011 - 20:59

Kjøpte en 2.3t diesel for to uker siden nå. Fikk kjøpt den for 1500 kr siden motoren satt dønn fast. Fikk også med en annen 2.5t diesel motor. Bilen er helt rustfri i ramma og virket til å være bra. I dag fikk vi skrudd på plass siste biten og startet den opp. Bilen ble prøvekjørt litt pent her hjemme, og alt later til å være bra! Eneste jeg må få byttet ut nå er ny oljestrykgiver og oljestrykmåler så skal bilen være i stand smile.gif Tenkte jeg når det ble litt varmere ute så skulle jeg lakkere opp bilen! Så tror det blir et morsomt oppussingsarbeidet. tenkte også jeg skulle heve på 32-35" hjul, 8 1000-m med xenon og en vinsj! Tror det blir knall wink.gif

#95 TeamVest

TeamVest

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 01 February 2011 - 21:03

QUOTE(Hoisveen @ 1 Feb 2011, 20:59) <{POST_SNAPBACK}>
Kjøpte en 2.3t diesel for to uker siden nå. Fikk kjøpt den for 1500 kr siden motoren satt dønn fast. Fikk også med en annen 2.5t diesel motor. Bilen er helt rustfri i ramma og virket til å være bra. I dag fikk vi skrudd på plass siste biten og startet den opp. Bilen ble prøvekjørt litt pent her hjemme, og alt later til å være bra! Eneste jeg må få byttet ut nå er ny oljestrykgiver og oljestrykmåler så skal bilen være i stand smile.gif Tenkte jeg når det ble litt varmere ute så skulle jeg lakkere opp bilen! Så tror det blir et morsomt oppussingsarbeidet. tenkte også jeg skulle heve på 32-35" hjul, 8 1000-m med xenon og en vinsj! Tror det blir knall wink.gif

Velkommen og gratulerer med bil;)
Men dette har vel ingenting med min bil å gjøre:p hehe
-----------------------

#96 Hoisveen

Hoisveen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 03 February 2011 - 11:35

QUOTE(Hoisveen @ 1 Feb 2011, 20:59) <{POST_SNAPBACK}>

Svært lite. Bare følte jeg måtte skryte et sted her inne tongue.gif

#97 HardKåre

HardKåre

Skogens kongle

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 04 February 2011 - 09:53

Den største ulempen med en PTO-vinsj er at de er NESTEN umulig å få tak på, men noen er heldige... wink.gif Dessuten koster reservedeler til vinsjen både skjorta OG ræva. Heldigvis er det ikke SÅÅ mye som KAN ryke på dem, da de ikke produserer noe selv.

Er ikke noe i veien for at transfer kan stå i gear hvis du bruker PTO vel? Da kan du finne tak på en gammel snefres å modde til... tror jeg... tongue.gif Hadde DET vært coolt eller... tongue.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#98 TeamVest

TeamVest

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 04 February 2011 - 10:01

QUOTE(HardKåre @ 4 Feb 2011, 09:53) <{POST_SNAPBACK}>
Den største ulempen med en PTO-vinsj er at de er NESTEN umulig å få tak på, men noen er heldige... wink.gif Dessuten koster reservedeler til vinsjen både skjorta OG ræva. Heldigvis er det ikke SÅÅ mye som KAN ryke på dem, da de ikke produserer noe selv.

Er ikke noe i veien for at transfer kan stå i gear hvis du bruker PTO vel? Da kan du finne tak på en gammel snefres å modde til... tror jeg... tongue.gif Hadde DET vært coolt eller... tongue.gif

Det går nok fint an det ja;) hadde vert rått:p
-----------------------

#99 TeamVest

TeamVest

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 04 February 2011 - 10:05

Har forresten vert i kontakt med statens vegvesen da rammenr forsvant under sandblåsing. Var lettere enn jeg trodde å fikse det:) jeg får et verksted til å slå inn nytt og samtidig fylle ut et skjema, så må bilen vises og skrives i vognkort. Ingen søking og tull;)

En annen ting, noen som har tips ang montering av hjullager? Eller oppstraming er det vel jeg trenger hjelp til. Har ikke slikt spesialverktøy for å stramme til vha momentnøkkel.
Hvordan har dere andre gjort det?
-----------------------

#100 TeamVest

TeamVest

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 21 February 2011 - 19:41

Laga meg noen nye braketter som skal stå på bakakslinga idag, og nå lurer jeg litt på vinkling av akslinga..
Nå står jo ramma uten noen vekt på bladfjærer, bør diffen være på linje med mellomaksling bak da?
Må vite ca hvordan det er når jeg sveiser brakettene fast i akslinga. Hadde vært rått om noen hadde bilde av hvordan akslingen er i forhold til diffhuset, helst når bil er jekka opp.

Er vel greit å få minst mulig bøy på bakerste kryss i nøytral stilling eller? mtp slitasje?

Edited by TeamVest, 02 November 2011 - 22:13.

-----------------------