Gå til innhold



Foto
- - - - -

Prosjekt oppussing Pajero gen 1


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
208 replies to this topic

#101 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 21 February 2011 - 23:12

Stramming av hjullager:
http://www.offroad.n...-og-t87651.html
Du bruker bare 2 skrutrekkere da du uansett IKKE må stramme for hardt.

Ellers, hvis du må bytte lager så skrudde jeg løs hele navet og leverte til et lokalt verksted for å få presset inn nye lager. Fikk det tilbake ferdig oppfettet og klart til montering! smile.gif Sparte meg for mye arbeid siden jeg ikke har presse...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#102 kleppen

kleppen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 21 February 2011 - 23:26

QUOTE(TeamVest @ 7 Dec 2010, 00:30) <{POST_SNAPBACK}>
Har lurt på å bruke 3mm gummipakning , skjære til så de dekker hullene og vel så det, så stripse det godt fast.
På den måten har jeg mulighet for å komme til hulla i sidene, samtidig som jeg hindrer møkk å drit i å komme inn.

Tror det er smart..

Enhver uskyldig er bare en skyldig som ennå ikke er blitt avslørt og tatt.

2,5 TDi Pajero 91 Lang
2,5 TDi Pajero 90 Lang (og tøff)

#103 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 22 February 2011 - 06:03

Skrev noe om bakakslinga mi nederst på side 5, hva mener du om dette hardkåre?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#104 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 22 February 2011 - 12:38

Har du fjernet festene fra den gamle akselen?

#105 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 22 February 2011 - 12:54

Har ikke den gamle, så kan ikke bruke den som utgangspunkt om det var det du tenkte....
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#106 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 19:24

Sliter no jævli me å få på disse klipsa i enden av stikkakslene fremme.
Noen som har tips?
Virker jo som om de er for korte:P hehe
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#107 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 19:59

Er det låseringen ytterst på akslingen i navet det er snakk om? smile.gif

#108 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 20:38

Jepp
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#109 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 21:17

Hvis du har litt sving på rattet og bøyer deg inn bak hjulet så kommer du til å holde igjen stikkakslingen gjennom støvbelgen. Da kan du bruke litt mer kraft... tongue.gif Ellers MÅ du kjøpe deg en låseklipstang. Jeg har en slik en med 2 små pinner som skal inn i øyet på låseklips med øye, men siden disse klipsene ikke har det har jeg klippet dem av... Hvis du får hjelp av en venn til å holde akslingen fra bakkant kan du klare det greit med en låseklipstang og en flattrekker. Etter litt øvelse klarer du det fint på egenhånd, hvis du strammer hjullager mens du venter på å komme inn på EU-kontroll fex... tongue.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#110 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 21:26

Tja når jeg presser akslinga inn stikker ikke akslingtuppen langt ut inni der ass. Kan det være noe forskjell siden jeg har v6 akslinger, og spindel og nav fra 2,6p ?

Edited by TeamVest, 02 March 2011 - 00:25.

-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#111 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 02 March 2011 - 02:11

2.6b har jo 25 splines, mens v6 har 28. Mulig det også er forskjell på lengden av stikkakslingene? kan jo evt måles. Men hvorfor ikke sette over komplett framaksel fra v6? Da får du vel riktig sporvidde også som du nevnte i en annen post smile.gif


#112 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 02 March 2011 - 07:57

Ant Splines er forskjellig kun i diffen, ikke nava. Såklart er komplett aksling flytta over, ellers hadde ikke stikkaksler passa.
Sporvidden er forresten lik fremme på bilene har jeg funnet ut, og i vognkortet er ikke sporvidde oppført:D. Men lurer jo litt på om spindel o nav kan være forskjelli. Får prøve stikke inn en gammel stikkaksling og se hvor langt den kommer;)
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#113 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 03 March 2011 - 22:23

Begynte å skifte register- og balansereim idag men det oppsto problemer.
Balansereima jeg har fått har lengre avstand og tykkere tagger enn den som var på motoren.
Avstanden var lik som registerreima, men de skal altså ikke være like på min motor.
Settet er kjøpt hos milneroffroad

Noen som har vært borti dette før?
Er det da forskjellige balansereimer på forskjellige 2,5 eller har jeg bare vært uheldig og fått feil?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#114 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 03 March 2011 - 23:17

NEI det har jeg og opplevd... Mitt problem mener jeg skyldtes at motoren jeg hadde var fra en ca. -96modell. På nyere motorer skal det være som du sier tettere mellom tennene på balansereima, mens på en -92modellen som står i nå er tennene like på begge reimene...

Hvor gammel er motoren din?
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#115 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 04 March 2011 - 06:03

Aha. Ifølge selger skulle lotor være fra 97. Kan stemme det da.
Jaja får kjøpe ny reim på mekonomen da. Koster sikkert like mye som hele settet fra milner:p
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#116 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 19 March 2011 - 21:38

Kjøpte visst en shunt og display på ebay så nå blir det vel strømmåling i pajeroen og.
Forslag til hvor jeg bør plassere shunt-motstanden? Blir 2 batterier i bilen..
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#117 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 23 March 2011 - 16:33

Noen som vet hvordan intervallet på vindusviskere fungerer?
I paja har jeg en slik bryter der jeg kan velge intervall, treg visking, kjapp visking.
Har liggende fra v6en en slik som man kan rulle på for å justere intervall-tiden. Er det bare å montere denne? eller trenger jeg noe ekstra?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#118 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 29 March 2011 - 13:56

Ingen som vet noe angående intervall på vindusviskere?

Så til noe annet:
Fikk svar fra overingeniør hos statens vegvesen igjen angående bodylift uten Tüv på pajero.
Han sier jeg må søke til han og beskrive ombygginga ved evnt bodylift og hva det vil ha og si på bilen.
Han sier selv at høy løft ikke er noe gunstig da tyngdepunktet heves og støtfangere er høyere som er negativt ved en evnt kollisjon.
Samtidig sier han at siden bodylift ikke hever ramme, motor og drivverk blir ikke tyngdepunkt så veldig forandret.
Litt frem og tilbake, men han avslår ikke. Han ber meg som sagt søke. Nå har jeg spurt han om jeg i det hele tatt har noen kjangs for 2" BL eller om jeg bare bør gå for 1".
Noen som har tips til hva jeg kan forsvare meg med i en eventuell søknad om BL?
Må forsvare dette med kjøreegenskaper i forhold til tyngdepunkt. Fangere kan jeg jo droppe å heve ved visning, så har de orginalplassering?

Edited by TeamVest, 29 March 2011 - 13:57.

-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#119 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 05 April 2011 - 01:40

Husker det ble snakket om bilde av bushwackere på pajero tidligere i garsjen, og bilde av den omtalte bilen ligger i en annonse på finn for tida, og det ser sånn ut smile.gif
http://www.finn.no/f...nnkode=27646325


#120 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 05 April 2011 - 06:48

Takker;)
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no