Gå til innhold



Foto

Prosjekt rustbørse - 1987 300GD


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
90 replies to this topic

#1 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 28 August 2010 - 12:10

Får vel slenge ut noen bilder av mitt saktegående (på flere måter) prosjekt. Hadde tidligere en '86 300GD, men den formelig eksploderte i rust (så mye at denne fremstår nesten som strøken) et par år etter forrige eiers lurvete omlakkering, så den ble avhendet. Denne her er en 300GD, 87-modell som jeg kom over på Finn, så ble det etter en inspeksjon og litt forhandling en særdeles fordelaktig pris samt at jeg fikk med en haug deler, så til tross for en del å gjøre tror jeg ikke det var så ille deal til slutt. Bilen starter, går og er bra å kjøre som den er i dag. For å ta en kjapp oppsummering av hva jeg kommer på som positivt og negativt med bilen setter jeg det bare opp sånn:

Pluss:
* Pent interiør uten hull i seter, skruehull, røyklukt og lignende, dog i skrikende behov av en skikkelig rens.
* OM617A (tilstand noe mer tvilsom..) [14.10.2010: ny OM617A kjøpt]
* Overhalt (visstnok) Getrag 5-trinns, fungerer ihvertfall upåklagelig uten ulyder og problemer.
* Aluminiumsfelger (wow, liksom.. tongue.gif)
* Registrert som 9-seter. (slipper årlig EU-kontroll som det er med minibuss)
* I enkelte problemområder er det utrolig nok lite (kun overflate) eller ingen rust. (trolig takket være ekstra hulromsbehandling)
* En eier fra 1987 til 2009.
* Krommede knokkelhus på foraksel.

Minus:
* Rust både her og der. (har "ny" venstre bakdør liggende)
* Rust som må kappes ut/sveises en del steder.
* Foraksel trenger overhaling. [deler bestilt 15.10.2010]
* Bremser må sees over. (brekket er helt dødt, blant annet)
* Dieseltank svetter noe. (drypper sjelden, men den blir fuktig)
* Eksosanlegg må lages på nytt på grunn av turbomotoren.
* Radiatoren synger nok på siste verset - den lekker ikke, men ribbene går mer og mer i oppløsning.
* Trenger EU-kontroll. [gjennomført med 10 2'ere!]

Så det kan vel oppsummeres i foreløpig to-do-liste med noen tillegg, kommer til å oppdatere etterhvert:

* Fikse mangler etter EU-kontroll [10 2'ere]
* Ta ned tank, sjekke tilstand og utbedre. [utført sommer 2011]
* Diverse sandblåsing, kapping, sveising og lakkering.
* Gå over bremser. [utført sommer 2011]
* Overhale foraksel. [byttet med brukt aksel]
* Montere skjermbreddere når karosseriet er på stell. [montert før karroseriet er på stell pga. godkjenning]
* Nye dekk - de gamle er GAMLE og har heller ikke så mye mønster lenger. [nye BFG A/T i 32x11.5x15 kjøpt]
* Fikse wiregreier til varmeapparatventil så det ikke er full pupp på varmen konstant. [trenger både wire og ventil]
* Ny laderegulator med høyere ladespenning. [OK]
* Fikse speedometer som viser alt for lite og hopper. [fikset]
* Fikse oljelampe som ikke virker. [trenger overgang pga. OM617A]

Jeg er student med noe begrensede ressurser både når det gjelder tid og penger, så ikke forvent bilen til å gjenoppstå som strøken og i topp stand i løpet av et par måneder, det kan jeg skuffe dere og si med en gang at ikke vil skje.. wink.gif Heldigvis har jeg også en fot innenfor i Forsvaret (tidligere ansatt), så det er en del spesialverktøy jeg nok kan få tilgang til ganske enkelt. Målet er i første omgang å få bilen teknisk bra, jeg tror ikke jeg setter på skilter før over nyttår så jeg slipper en halv årsavgift nå. wink.gif Uansett må man ha litt "motivasjonsmekking" innimellom, så skal vel gjøre noe moro iblant også.

Her er noen bilder av stasen:

Ja, jeg har stjerne liggende, bare ikke fått montert ennå:







En rens er på sin plass, men fillete og utslitt er det ihvertfall ikke her:





Et virkelig kraftverk:



Så kommer nærbildene av rusten:

Hjørnet generelt ser noenlunde bra ut, men akkurat i plateskjøtene og her er det ikke særlig pent:



Dieseltank og deksel, det er jo sjelden et godt tegn at dekselet smuldrer opp..





Skikkelig fagmessig reparasjon av kablene mellom karosseri og bakdør:



Trolig fin sandblåsermat, tilsynelatende er det lite som er gjennomgående rust:







Plateskjøten her er derimot litt mer lurvete, her mistenker jeg at det blir "lufting" etter å ha brukt sandblåseren:



Her er det nok heller ikke så mye stål igjen om man pirker på det:



Her er det jo ingen tvil, men reparasjonsplate her er jo heldigvis ikke avsindig dyrt:





Med den totalt opprustede skiltholderen er det jo et ganske sørgelig syn.. tongue.gif



Her var det derimot mye bedre enn jeg har sett på mange andre gamle G'er:




Edited by Turbodrive, 19 November 2011 - 20:01.

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 August 2010 - 14:01

Det ser ikke helt håpløst ut det der. Et eller to nye hjørner, ny radiator, og ellers bruke sandpapir/trekantsliper og sparkle igjen rundt om kring på karosseriet. Det store spørsmålet er om holderne til bakdøra er gjennomrustet og dårlige, eller om du må sveise der. Hos meg hang bakdøra i kun et ledd fant jeg ut, så der måtte det sveises inn noen stykker på innsiden. Mye av rustgreiene der er ganske lett, og utfordringen er bakenden på bilen (som vanlig). Du får skru ned tank og sjekke hvordan den er. Rengjøre og sjekke om det lekker noe sted, og smøre på med noe takrennemaling eller noe skikkelige saker.

Ser ut som et fint prosjekt : ) Fint du har en bra motor og drivverk smile.gif Det er det viktigste. Du får tak i alt du trenger hos VTP smile.gif Hvordan ser fjærfestene ut? De er kanskje litt oppspiste de og?

Edited by maelling, 28 August 2010 - 14:03.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#3 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 28 August 2010 - 18:36

Jeg synes heller ikke at dette er det værste jeg har sett, men noe bekymret over den ramma rundt frontvinduet ditt. Den ser noe verre ut enn ønsket.

Ellers ser jo bilen hel og grei ut. Skal bli morro å følge oppussingen av denne smile.gif
oops!?!


#4 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 28 August 2010 - 19:20

Tror nok det blir bra med en del nytt metall og litt sandblåser/slipemaskin ja, denne er lysår bedre enn den forrige jeg hadde, som hadde svære hull i gulvet, blant alt det andre av hull her og der, stålplast og papp og så videre..

Nei, den rammen er ikke noe pen, men det som er så rart er at med unntak av det hjørnet ser den helt fin ut utvendig, det er innvendig den virkelig har "fått det". Heldigvis ser det ut som den innvendig delen er mulig å skaffe som en relativt rimelig reparasjonsplate, så da er det muligheter.. Det blir nok litt tid til jeg får sett på det, da jeg ikke har noen god tilgang til innendørs lokaler, og å ta ut frontruten er jo greit å gjøre under tak.. wink.gif

Det ser ut som hengslene ihvertfall sitter fast. De nedre er såpass rustne at det går skrekkelig tregt, men det lar seg jo ordne. Heldigvis er det aller meste av smådeler å skaffe (Audien ved siden av på bildene er også min, og der har mange deler gått ut, selv om det er en 96-modell), så da er det håp. Tanken tror jeg skal være grei nok å fikse, fin puslejobb. Radiator har jeg funnet til snaut 4 lapper hos Radiatorservice, det er det rimeligste jeg har sett, er det noen rimeligere?

Er det forresten noen som har en komplett deleliste over alle lagre, pakninger, tetningsringer og slikt som trengs for å ta en omgang på forakselen?

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#5 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 August 2010 - 20:44

Jeg handlet radiator med oljekjøler hos VTP til 5000kr da det var på kanontilbud tidligere i år, men ser ut som de har satt opp prisen igjen nå til 7500(sprø pris). Radiatorservice var alternativ nummer 2. Men du som ikke har oljekjøler (?) kan vel få tak i radiator brukt til langt mindre penge, men spørs litt på tilstand. Min radiator var helt sprø og oppspist, men jeg greide å ta liv av den da jeg skulle ut med dynamoen som gikk fyken. Jeg sendte en skrutrekker inn i radiatoren da jeg skulle ha ut boltene på dynamoen. Menmen, kanskje det dukker opp noe brukt du kan bruke smile.gif

PS, sånn så min radiator ut etter 27 år:



Ellers må tankpuss ofte til:





Så, du er ikke alene om å være student og eie en rustbørse smile.gif Men du slipper kanskje å sveise inn nytt fjærfeste på din : ) Selv måtte jeg også bytte et hjørne, og påfyllingsstuss,eksos, hovedbremsesylinder, sylinder i trommelene, bremserør rund baut, greier rundt frontlyktene, dynamo++++. Er du medlem av G-klubben? Det kan være lønnsomt når du skal handle inn deler smile.gif Tjener seg fort inn smile.gif Akkurat den forakseljobben misunner jeg deg ikke. Sånt er nok over mitt hode i allefall.


Men, du må ha ny dør? Venstre bakdør der har da et digert hull?

Edited by maelling, 28 August 2010 - 20:59.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#6 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 29 August 2010 - 12:38

Ja, jeg har jo manuell kasse, så ingen oljekjøler i radiatoren, er jo bare den motoroljekjøleren som sitter ved siden av. Her har jeg den som kommer fra 300TDT'en som motoren er fra, så den er ca. 5 cm bredere enn den originale. Står litt i vinkel på grunn av dette, men tenkte å se om jeg kan lirke den inn rett allikevel.

Fjærfeste ser derimot ganske bra ut, så det slipper jeg nok, hehe.. wink.gif Det høres ut som du hadde litt av en smørbrødliste du måtte ta tak i, dukker nok opp noe mer på min også, men det skal nok ordne seg på et vis. Heldigvis snakker og forstår jeg tysk flytende, det kan jo også komme godt med om det er noen gode handler å gjøre fra utlandet.. smile.gif

Tenkte å melde meg inn, de pengene tjener man jo inn med grei margin bare på forakseldelene, så det er kjekt.

En annen venstre bakdør uten rust fikk jeg med på kjøpet (de tre andre dørene er praktisk talt uten rust, utrolig nok), så den er det egentlig bare å bytte. Må nok også ha reparasjonsplate til nedre del av bakdøren, der er det bare satt på en blikkplate for å dekke over rusten. Funker greit, men ser litt jalla ut, og det fortsetter jo å ruste under den. smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#7 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 30 August 2010 - 12:46

Heisann,
Jammen har du skaffet deg rustarbeid!! Tips: Platen under tanken som er helt opprustet på din bil, er bare en beskyttelsesplate, så den tar du bare bort og håper på at det ikke har lgget for mye møkk mellom den og tanken slik at den er kjeks!

Frontvindurammen ser ille ut. Jeg kan se på min huggebil om den stadig er like fin som den var. I tilfelle kan jeg skjære den ut til deg.

Slik det ser ut rundt frontvinduet ditt, har det nok lekket vann inn i lengre tid, så seter og konsoll må ut for å sjekke hvordan det ser ut under teppene. Det er noe av det som er dumt med disse bilene; når de fikk heldekkende tepper, var de ikke mulig å få ut for rengjøring/utttørring uten å demontere halve interiøret!!

Lykke til videre!

Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#8 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 30 August 2010 - 13:25

Hehe, ja, er litt å ta tak i, men i det minste bedre enn den forrige jeg hadde som så pen ut fordi den var omlakkert og som omtrent eksploderte i rust etter noen år. Bedre med sliten originallakk enn dårlig grunnarbeid og strøken lakk og dertil hørende pris.. Tepper skal ut uansett for rengjøring, så jeg er litt spent på hva jeg finner under der. Noen god ide om hvorfor det er rusthull på innsiden mens utsiden er nesten uten rust? Hadde vært flott om du hadde hatt noe nytt å sveise inn der, er ihvertfall et stykke der som må byttes, men ser ikke helheten før jeg har fått tatt ut frontruten.

Den saken under tanken vet jeg er kun beskyttelse, men tanken er (ikke uventet) ikke helt tett, så jeg tenkte å ta ned tanken snart for å se nærmere. Bare jeg får flyttet bilen til mer passende sted skal jeg få demontert tanken, men skal på EU-kontroll først for å få en smørbrødliste.. wink.gif Får satse på at tanken ikke er alt for kjeks, tenkte å sandblåse undersiden og se hvor landet ligger når jeg får den ut..

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#9 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 30 August 2010 - 16:32

Da har litt blitt gjort i dag etter skolen:

* Skrudd av de restene av en opprustet skiltholder for å se på tilstanden på fangeren under. Den var igrunn fin med bare en liten bulk og en rustflekk, så den tror jeg blir 100% igjen med litt arbeid og ny lakk.
* Montert stjerne i grillen igjen. (fikk en brukt gratis, og ja, jeg vet den er billig ny også!)
* Løsnet terskellistene, løftet på teppet og fått en hyggelig overraskelse til tross for den elendige vindusrammen - gulvet var helt tørt og fint uten rust! smile.gif
* Pirket litt på det rustne hjørnet og konstatert at jeg likegodt investerer i et nytt først som sist

Nå skal jeg bort på jobb noen dager, så da skjer det ikke så mye mer den kommende uken, men planen er ihvertfall inntil jeg får hentet ordentlig verktøy til å begynne litt mer seriøs skrujobb etterhvert å ta ut alt av tepper for skikkelig vask og rens så det blir rent og strøkent inni, så er det litt triveligere, det er typisk motivasjonsarbeid! wink.gif

Etter det tror jeg nok forakselen står for tur, og det mistenker jeg kommer til å ta litt tid, da det både er en del jobb og jeg ikke har gjort det før, så da er det bare å jobbe sakte og rolig helt etter boka så jeg er sikker på at det blir bra..

Edited by Turbodrive, 30 August 2010 - 16:32.

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#10 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 31 August 2010 - 14:53

Godt tips for rens av tepper: Bruk et steamapparat! Høytrykkspyler med varme. Kjør på opptil 115 grader, men vær forsiktig med å komme for nær med dysen da den smelter nylonen.

Der er en artikkel med tekst og bilder på hele jobben med å overhale forstellet. Sjekk arkivet! Jeg skal se om jeg finner den og sende over en link....


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#11 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 31 August 2010 - 22:55

Takk for det - høres bra ut! smile.gif Har tilgang til slikt på jobben, så tenkte å etter EU-kontrollen ta ut teppet for skikkelig rengjøring og samtidig gå over innvendig. Noen ekstra asfaltplater i gulvet når man først har teppet ute vil jeg nok tro heller ikke skader, selv om dette jo er en faceliftutgave som er litt bedre støyisolert enn de eldre.. smile.gif

Det høres bra ut - jeg fant igjen en perm jeg lagde med utskrift av et par forakseljobb-guider funnet på nettet, så da skal det nok ordne seg etterhvert! smile.gif Bare jeg får den på kontroll og får se smørbrødlisten skal jeg iverksette mekanisk fiks. Ellers har jeg funnet ut at jeg får ny nedre indre frontruteramme og det ene hjørnet bak som originaldeler for godt under 2000 kroner, og utover dette (samt muligens en utvendig flekk på frontruterammen) er det enn så lenge ikke noe mer sveisebehov i karosseriet utenom at jeg tenkte å skifte nedre del av bakdøren. Noen som har brukt reparasjonsplaten her som VTP leverer?

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#12 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 09 September 2010 - 01:42

I morgen (eller, senere i dag, torsdag) skal bilen på EU-kontroll, så da får jeg se hvordan det går.. wink.gif Har småpuslet litt de siste dagene:

* Skiftet manifoldpakning på motor (endelig lekker det ikke lenger)
* Skiftet begge dieselfiltre og returslanger for diesel
* Justert ventiler (var knapt nok klaring på noen sylindre)

Ellers vasket og støvsugd litt. Alt som det pleier, holder på å forske litt på et problem med motoren som iblant faller ut på en sylinder på tomgang. Satser på at det er noe luft som trekkes inn i dieselsystemet som er synderen.. Når den sylinderen faller ut er det så voldsomme vibrasjoner i bilen og motoren at man skulle tro den faller fra hverandre, motoren står og gynger skikkelig. Noen som har noen erfaring med hva som kan forårsake en sylinder som ikke henger med på tomgang? Jeg vil ikke være dommedagsprofet før jeg har gått over alle enkle småting.. wink.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#13 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 September 2010 - 11:34

Har selv justert ventiler på mine biler og motorsykler, og nesten bestandig er det for lite klaring. På 300-motoren er det som natt og dag etter ventiljustering. Da går den mykt som en cadillac cool.gif

Ellers når det gjelder luft i drivstoffsystemet, så slet jeg voldsomt med det en periode mens jeg hadde skilter på min W123, og grunnen til det viste seg å være at pre-filteret nede ved pumpa hadde for liten kapasitet (var rimelig nytt biltema-filter), så det vel ble et vakuum inni rørene på vei opp til pumpa gjennom hovedfilteret osv. Jeg byttet alle slanger og sjekket at det ikke var lekk ved hovedfilteret. Etter det gikk bilen mye bedre, siden den fikk mye mer diesel etter at jeg fjerna pre-filteret. Ellers har jeg ikke opplevd at kun én sylinder detter ut. Det virker litt snodig. Opplevde en rekke ganger at bilen plutselig sa takk for seg og humpet, før jeg fikk svingt inn på en sidevei for å lufte. Den gav ofte forvarsel om at nå var det luft i systemet ved litt loking nå og da. Det skjedde både på E18 og i nærområdet. Luft i dieselsystem er ikke gøy!

Edited by maelling, 09 September 2010 - 11:34.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#14 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 09 September 2010 - 13:42

Da har jeg vært på EU-kontrollen med et resultat som vel omtrent var som ventet. Masse feil, men mange er bagateller og de aller fleste visste jeg om fra før. smile.gif


1.1.10 Bremserør svekket pga. rustangrep, venstre bak.
1.2.1 Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel - bak.
1.2.3 Parkbrems for dårlig bremsevirkning - venstre og høyre side.
2.3 Stor slitasje i ytre endeledd - venstre side.
3.2 Utslitte pusserblader - venstre og høyre side.
5.3 Brudd i fjær - venstre bak.
5.8 Ulyd i hjullager - venstre og høyre foran.
6.9 Eksoslekkasje - bakre.
6.10 Drivstofftank - lekker.
8.2 Tydelig ujevn motorgange med feiltenninger.
8.4 Oljelekkasje fra motor.
9 Forevises trafikkstasjon - feil innpress på felger.


Med unntak av punktene 5.3, 8.4 og 9 visste jeg om alt. Jeg visste forsåvidt også om at felgene var feil (BWA-felger uten breddere stikker godt utenfor), men har aldri hatt en så nidkjær kontrollør før at noen har brydd seg.

Finnes det i det hele tatt noe TÜV-dokument til BWA-felger slik at jeg kan få det godkjent når jeg får på bredderne, eller må jeg ta den lettvinte løsningen og sette på stålfelger for etterkontrollen og bytte tilbake igjen etterpå?

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#15 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 September 2010 - 13:46

Utslitte pusserblader og oljesvetting får jeg bestandig. Begge deler er helt idiotisk. Men pusserbladene skal vel være perfekte pga "trafikksikkerhets-grunner". Gamle mercedeser svetter rundt motoren. Begge mine gamle gjør det, men ingen av dem bruker olje. Kan ikke se at oljemengden minker heller, men det er bare å rengjøre rett før kontrollen. Bruke avfetting og slikt. Ellers ser det ut som du har enkle og vanskelige ting på listen der smile.gif


Sånn så min ut da jeg fikk mangel på oljegris (før jeg rengjorde):


Selv ser jeg ikke problemet. Oljegriset hindrer forakselen min fra å ruste slik som bakakselen gjør : )

Edited by maelling, 09 September 2010 - 13:59.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#16 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 09 September 2010 - 15:10

Ja, oljelekkasjen ser egentlig ut som den i stor grad er fra nedre bunnpanne, og pakningen her på en OM617 er særdeles billig og enkel å skifte, så tenker jeg bytter den og går godt over med såpe & vann, så er det nok ikke verre enn en slik gammel sak pleier å svette.. wink.gif

Bakbremsene er vel bare å plukke opp, fra hverandre og se hva som er problemet, det har nok satt seg skikkelig, for brekket har null respons.

Endeledd og fjærbrudd er jo særdeles enkelt - bare å bytte. Styredemperen er helt kaputt, så den blir byttet med det samme.

Eksosanlegget er også greit, bilen har eksosanlegg fra sugediesel og det er uansett alt for smått, så det blir noe litt større saker uansett der, bare jeg får motoren på stell først.. wink.gif

Har vært Stjørdal rundt for å finne noen som har dieseldyse-tester, men det var det dårlig med, så må nok finne noen andre som kan gjøre det et eller annet sted. Jeg mistenker at motorens dårlige gange skyldes dyser som er mildt sagt dårlige. Jeg vet ikke om de er dårlige, men det er overveiende sannsynlig slik som motoren går..


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#17 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 09 September 2010 - 17:14

Da ble det orden på dieseldyse-greiene: Et komplett sett nye dysespisser, shims til justering og verktøy for å måle åpningstrykk og sprøytebilde kom på snaut 2000 kroner fra USA. Selvgjort er velgjort, har gjort dette med dyser før, og med de prisene på verkstedarbeid det er i Norge er det lite tvil om at det er bedre å investere i slikt. Kanskje det går an å tjene inn igjen noen kroner på å bytte dysespisser og justere åpningstrykk for andre også etterhvert.. smile.gif



'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#18 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 17 September 2010 - 12:30

Da har jeg i ledige stunder såvidt fått puslet litt - har tatt av lokket på diffen foran, målt at dette var ok og tatt ut innmaten. Herlig olje som så ut som tynt drivknutefett.. tongue.gif

Bildene taler for seg selv, neste prosjekt blir å rengjøre dette og sjekke tilstand. Må få lånt verktøyet for å få opp mutteren på pinjongen også så jeg får fra hverandre det etterhvert..










Edited by Turbodrive, 17 September 2010 - 13:57.

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#19 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 17 September 2010 - 21:46

QUOTE(Turbodrive @ 17 Sep 2010, 13:30) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg i ledige stunder såvidt fått puslet litt - har tatt av lokket på diffen foran, målt at dette var ok og tatt ut innmaten. Herlig olje som så ut som tynt drivknutefett.. tongue.gif

Bildene taler for seg selv, neste prosjekt blir å rengjøre dette og sjekke tilstand. Må få lånt verktøyet for å få opp mutteren på pinjongen også så jeg får fra hverandre det etterhvert..


Stilig! Denne jobben lurer jeg på å ta fatt på selv, men er veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem så om du har tid håper jeg du skriver litt om overhalingen når du holder på smile.gif Har du tatt hele akslingen m/diff av bilen?

#20 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 September 2010 - 22:29

Dæven, den oljen der ser helt jævlig ut. Det kan ikke vært byttet olje i diffen der på maaaange år og kanskje 100 000 km? hehe. Jeg har en mistanke om at manglende vedlikehold fra forrige eier på min 300 TDT førte til at diffen har tatt kvelden på 287000 km. Oljen som kom ut var riktignok svart, men seig var den ikke. Oljeskift på diff er viktig å huske på smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)