Pluss:
* Pent interiør uten hull i seter, skruehull, røyklukt og lignende, dog i skrikende behov av en skikkelig rens.
* OM617A (tilstand noe mer tvilsom..) [14.10.2010: ny OM617A kjøpt]
* Overhalt (visstnok) Getrag 5-trinns, fungerer ihvertfall upåklagelig uten ulyder og problemer.
* Aluminiumsfelger (wow, liksom.. )
* Registrert som 9-seter. (slipper årlig EU-kontroll som det er med minibuss)
* I enkelte problemområder er det utrolig nok lite (kun overflate) eller ingen rust. (trolig takket være ekstra hulromsbehandling)
* En eier fra 1987 til 2009.
* Krommede knokkelhus på foraksel.
Minus:
* Rust både her og der. (har "ny" venstre bakdør liggende)
* Rust som må kappes ut/sveises en del steder.
* Foraksel trenger overhaling. [deler bestilt 15.10.2010]
* Bremser må sees over. (brekket er helt dødt, blant annet)
* Dieseltank svetter noe. (drypper sjelden, men den blir fuktig)
* Eksosanlegg må lages på nytt på grunn av turbomotoren.
* Radiatoren synger nok på siste verset - den lekker ikke, men ribbene går mer og mer i oppløsning.
* Trenger EU-kontroll. [gjennomført med 10 2'ere!]
Så det kan vel oppsummeres i foreløpig to-do-liste med noen tillegg, kommer til å oppdatere etterhvert:
* Fikse mangler etter EU-kontroll [10 2'ere]
* Ta ned tank, sjekke tilstand og utbedre. [utført sommer 2011]
* Diverse sandblåsing, kapping, sveising og lakkering.
* Gå over bremser. [utført sommer 2011]
* Overhale foraksel. [byttet med brukt aksel]
* Montere skjermbreddere når karosseriet er på stell. [montert før karroseriet er på stell pga. godkjenning]
* Nye dekk - de gamle er GAMLE og har heller ikke så mye mønster lenger. [nye BFG A/T i 32x11.5x15 kjøpt]
* Fikse wiregreier til varmeapparatventil så det ikke er full pupp på varmen konstant. [trenger både wire og ventil]
* Ny laderegulator med høyere ladespenning. [OK]
* Fikse speedometer som viser alt for lite og hopper. [fikset]
* Fikse oljelampe som ikke virker. [trenger overgang pga. OM617A]
Jeg er student med noe begrensede ressurser både når det gjelder tid og penger, så ikke forvent bilen til å gjenoppstå som strøken og i topp stand i løpet av et par måneder, det kan jeg skuffe dere og si med en gang at ikke vil skje.. Heldigvis har jeg også en fot innenfor i Forsvaret (tidligere ansatt), så det er en del spesialverktøy jeg nok kan få tilgang til ganske enkelt. Målet er i første omgang å få bilen teknisk bra, jeg tror ikke jeg setter på skilter før over nyttår så jeg slipper en halv årsavgift nå. Uansett må man ha litt "motivasjonsmekking" innimellom, så skal vel gjøre noe moro iblant også.
Her er noen bilder av stasen:
Ja, jeg har stjerne liggende, bare ikke fått montert ennå:
En rens er på sin plass, men fillete og utslitt er det ihvertfall ikke her:
Et virkelig kraftverk:
Så kommer nærbildene av rusten:
Hjørnet generelt ser noenlunde bra ut, men akkurat i plateskjøtene og her er det ikke særlig pent:
Dieseltank og deksel, det er jo sjelden et godt tegn at dekselet smuldrer opp..
Skikkelig fagmessig reparasjon av kablene mellom karosseri og bakdør:
Trolig fin sandblåsermat, tilsynelatende er det lite som er gjennomgående rust:
Plateskjøten her er derimot litt mer lurvete, her mistenker jeg at det blir "lufting" etter å ha brukt sandblåseren:
Her er det nok heller ikke så mye stål igjen om man pirker på det:
Her er det jo ingen tvil, men reparasjonsplate her er jo heldigvis ikke avsindig dyrt:
Med den totalt opprustede skiltholderen er det jo et ganske sørgelig syn..
Her var det derimot mye bedre enn jeg har sett på mange andre gamle G'er:
Edited by Turbodrive, 19 November 2011 - 20:01.