Gå til innhold



Foto

ARB difflock


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
65 replies to this topic

#21 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 05 November 2010 - 22:51

Kompressor hadde jeg så var kun for sperre ja. Men billi var det;)
Ja tenker i samme bane selv. Får søke noe hjelp tenker jeg, så det holder så lenge som mulig;)

-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#22 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 05 November 2010 - 23:21

Start ut med en Hayne's manual, der står det godt forklart hvordan du shimser opp en diff for å få rett inngrep på drevene. Hvis det viser seg at du kan gjør det selv slipper du unna med 1/2 verkstedtime i utgifter...

Edited by HardKåre, 05 November 2010 - 23:22.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#23 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 08:15

Tar oppsett av diffen ca. en halvtime på verksted ? Så vi som da kun har litt peil på å skru bør kunne klare det på 1 times tid vi da eller ? Og hvor lang tid trur du hele operasjonen tar....fra jeg begynner å slippe ned bakakselen og får lagt den foran meg på 2 bukker, og til bilen er kjøreklar igjen ? Eller hadde du gjort jobben under bilen ?

Jeg har 2 lange ålreite oppkjøringsramper som gir meg såpass høyde på en såpass høy bil, at jeg helt fint kan sitte der eller stå på kne også hvis det skulle bli nødvendig. Løftebukk hadde jo vært det mest ideelle, men det har ikke jeg veit du sad.gif

Nå er jeg bare nysgjerrig her, men det er fordi jeg så inderlig ønsker meg ei ARB sperre, så hvis det skulle dukke opp en mulighet, så kaster jeg meg på den. Jeg har jo en Patrol Y60 1991 mod. med en slapp brems bak. På flat mark så spoler begge hjula, men så fort det ene møter litt motstand, så er det kjørt. Så da blir mitt spm... i hvilken aksel ville du satt ARB locker'n, Hardkåre ? Jeg føler sjøl at foran kanskje hadde vært best mtp. å spole/grave unna snøen for bakjula da jeg prøver å få kommet meg oppi skauen for å jakte....på den annen side, så får jeg jo mer "makt/trykk" på hjula hvis jeg setter den bak + at da beholder jeg jo styre egenskapene også....dette er vel og merke på en umåka privat grusvei...det meste jeg har opplevd er vel rundt 50 cm. der og Patrolen min vil ikke noe særlig over 20-25 cm. av en eller annen grunn, sjøl om jeg sjølsagt bruker 1. lav, så da er det jo bare å snu og dra hjem ohmy.gif

Bilen begynner bare å riste noe jævlig mens det røkker og napper i hele drivlinja + rister i filler oss inni bilen, samtidig som bilen drar seg sidelengs ut av veien dry.gif
Føles som om jeg prøver hardt å rive i filler hele bilen, så jeg gir meg som oftest fortere. Sånn var/er Pajero'n også, men det skjer på på et seinere tidspunkt, hvis du forstår. Patrolen begynner sånn med en gang den begynner å spole i snø. Det er det samme om jeg kjører eller rygger. Jeg har ikke klart å kjenne noen som helst slakk i drivlinja eller i kryss på noen av akslene. Men det er mulig jeg gjør feil da jeg sjekker etter slakk...ikke veit jeg.

Jeg trudde at et smalt vinterdekk ville hatt brukbart med grep på løs snø også jeg da men....men der tok jeg visst feil....mulig det bare er en stor fordel på andre underlag enn snø....Jeg syntes Pajero'n min var "dårlig" på snø også, men med Cooper piggdekk i 235/75-15 så tok den seg faktisk litt bedre fram enn Y60'n min. Disse 215 Hakka dekka fulgte med bilen da jeg kjøpte den i 2008, og jeg er veldig fornøyd med dem til alt annet enn dyp snø. Blir nok enten Hakka eller Cooper neste gang også, men dim. er jeg veldig usikker på. Jeg har sikla litt på 32x11.5 M+S serru, også kjøpe skrupigger med ca. 3 mm. utstikk, og sette i rundt 150-200 pigger i hvert hjul, men da blir vel bilen helsefarlig på bar asfalt, sjøl om det er is og glatt ? Da håper jeg ikke gulvesta sjekker hjula mine nærmere ved en evt. rutinekontroll. For da har jeg vel et "lite" forklaringsproblem... Nei, ikke veit jeg hva jeg skal gjøre, men jeg må ihvertfall få bedra framkommeligheta på snø. Jeg veit bare ikke åssen jeg skal få løst det.

Siden det er veeeldig sjelden jeg kjører på sånne extreme snøveier, så er det uaktuelt å kjøpe dekk til det bruket, for jeg veit jo at breie dekk med lite luft er det absolutt beste på mye snø. Men jeg har jo ingen kompressor så jeg får luft i hjula midt uti skauen igjen heller veit du....med mindre jeg hadde kjøpt et ARB locker sett da, eller en kompressor til et sånt sett. Men kanskje jeg skulle gått og kjøpt meg 4 stk. hurtigkjettinger. Det er jo den billigste og greieste løsningen. Trur du jeg hadde fiksa 40-50 cm. snø da, uten å lage trøbbel for meg sjøl ? Hm, bilen er jo ikke heva da...enda..., så sånne mengder snø er vel kanskje bare en våt drøm å klare å forsere.

Dekka jeg bruker på Patrolen er Nokian Hakka 215/85-16 med bra pigger. Nå hjelper selvfølgelig ikke pigger i snø da, men jeg bare nevnte åssent dekk jeg har på bilen cool.gif Jeg pleier de gangene det er mulig å kjøre ca. 40 meter inn en vintervei/traktorvei også da jeg har kommet meg inn til området jeg skal gå i.

Ja ja, her ble det et ganske langt innlegg, og det ble mye spm., forklaringer, og fortellinger, så jeg setter det opp "litt" mer oversiktelig, og håper du tar deg bryet med å svare meg cool.gif biggrin.gif

1. ARB locker i hvilken aksel ?
2. hadde du montert ARB mens akselen sitter på bilen ?
3. hvor lang tid mener du en fersking som meg bør bruke på oppsett av diff, ved hjelp av Hayne's bok ?
4. og hva du mener om sånne skrupigger i sånne dekk ?
5. og om du trur 4 stk. hurtigkjettinger ville løst mitt problem med rundt 40 cm. snø ?
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#24 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 09:23

QUOTE(Kenneth32 @ 6 Nov 2010, 08:15) <{POST_SNAPBACK}>
Tar oppsett av diffen ca. en halvtime på verksted ?

NEI! Hayne's manualen koster ca 300. En verkstedtime fra 600 og oppover.

Har ikke ARB selv, så får håpe noen med kompetanse kan svare... Eneste jeg har gjort er å bytte ut en åpen diff med en med brems og fikk stoor forbedring i fremkommelighet... Men som du sier selv, et smalt dekk er best på vinterveier og is, da du får bedre marktrykk, mens i løssne er det flate som gjelder. Jeg kjører også på smale vinterdekk da jeg er sjelden på sneturer. De gangene har jeg heller med meg sommerdekkene (32") og legger om når jeg har kjørt av veien. Vet ikke om hurtigkjetting er noe for vårt bruk, da de vel mer er beregnet for å komme seg opp den siste bakken og ikke til å grave bilen frem gjennom løssne, der har jeg mer tro på skikkelige kjettinger.

Edited by HardKåre, 06 November 2010 - 09:32.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#25 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 10:03

kenneth: tror nok jeg ville satt sperre bak for å beholde styringa i best mulig grad.

om du vil ha veivennlige dekk som også hjelper deg i dyp snø, så gå opp til 235-85-16 (Nokian hakka lt finnes i denne dimmen, og er skikkelige dekk)- det skulle gå fint på en uheva patrol. få deg også et sett med hurtigkjetting til disse, så tipper jeg at du kommer deg rimelig godt fram!

skikkelig kjetting er selvfølgelig best, men får du tak i et sett med rimelige hurtigkjetting (4x4 type som er litt kraftigere) så holder disse også bra. Har ikke klart å ta livet av mine - hverken på jeepen eller på pajen...

Edited by jasswass, 06 November 2010 - 10:06.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#26 Rogern

Rogern

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 71 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 15:16

QUOTE(HardKåre @ 6 Nov 2010, 09:23) <{POST_SNAPBACK}>
Men som du sier selv, et smalt dekk er best på vinterveier og is, da du får bedre marktrykk,..

Jeg hater å korrigere folk, men jeg skulle ønske folk kunne slutte å holde liv i denne myten.
Marktrykket er likt lufttrykket i dekkene, punktum.

Dekkdimensjonen har ingen betydning for hverken marktrykk eller kontaktareal, men stivhet i gummi og sidevegger har en liten innvirkning på det faktiske kontaktarealet til dekket.

Fysikken bak det hele er enkel nok:
Bilens vekt 1500kg
Trykk i dekk: 2.1bar (2.142kg/cm2)
Kontaktareal per dekk blir da: (1500/4) / 2.142 = 175cm2

Det kommer da ganske greit fram at dekkdimensjonen ikke spiller noen rolle smile.gif

Det sier sitt når denne myten er så dypt innarbeidet at Boieng for noen år siden så seg nødt til å sende ut et skriv om dette.

At smale dekk fungerer bedre på enkelte typer vinterføre har altså andre årsaker enn det som nevnes her.
Jeg kjører forøvrig selv på 31x10,5 på vinterføre og det fungerer fint på alt utenom sørpeføre, da dekkene har en tendens til å ville klatre opp på sørpa.

#27 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 15:56

Samlet marktrykk er det samme uansett og er korrekt.

Men smale dekk får et kontakt felt mer på langs (bilens retning) enn et tykt dekk(på tvers). Hvis man tenker på ytterpunktene så vil et dekk med 1 cm bredde, profil x og trykk x få et annet avtrykk og retning på avtrykk enn et dekk som er 50 cm bredt med profil x, og trykk x.

I praksis på "normale" dekk så vil dette mest kunne merkes på ytterpunktene av dimmensjonene og ikke i praksis noen stor forskjell på f.eks 235 vs 265.
Men å si at dekkdimmensjon ikke har noe å si blir vel å ta litt i wink.gif

Ellers hadde jeg jo kunne putte på 125 brede dekk på bilen min(profil x) og kjørt ut i skaugen med AT gutta (profil x) tappa ned luft og kommet like bra fram på f,eks snø wink.gif

Edited by Driving, 06 November 2010 - 16:02.


#28 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 16:58

Rett nok så er ikke jeg en ingeniør eller noe slikt, men så lenge bilen har samme vekt, og identisk hjuldiameter, så kan nødvendigvis den vekten fordeles ut over et større område/hjulkontaktflate?

Edited by HardKåre, 06 November 2010 - 17:12.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#29 Rogern

Rogern

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 71 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 19:29

QUOTE(HardKåre @ 6 Nov 2010, 16:58) <{POST_SNAPBACK}>
Rett nok så er ikke jeg en ingeniør eller noe slikt, men så lenge bilen har samme vekt, og identisk hjuldiameter, så kan nødvendigvis den vekten fordeles ut over et større område/hjulkontaktflate?


Og akkurat der ligger ligger hunden begravet, for ved samme totalvekt og lufttrykk i dekkene, så endrer ikke kontaktflatens areal seg uansett hvilken diameter eller bredde dekket har, den endrer kun form. Et bredt dekk gir en bred og kort kontaktflate, mens et smalt dekk gir en smalere men lengre kontaktflate.

Som tidligere nevnt så spiller også stivhet i gummi og sidevegger en rolle i kontaktflatens areal og form.

Men når de fleste av oss tenker på dette, så tenker vi automatisk at f.eks. et bredere dekk nødvendigvis må gi en større kontaktflate mot bakken, men det stemmer ikke så lenge bilens vekt og dekkenes lufttrykk er uforandret. Hvis noen da lurer på hvorfor brede dekk gir bedre grep i racingsammenheng så er Google plassen å lete smile.gif (stikkordet er bl.a. mindre deformasjon ved belastning)

Mente ikke å sette dine kunnskaper i et dårlig lys, akkurat denne myten er dypt begravet i de fleste av oss, meg inkludert inntil jeg av årsaker jeg ikke lenger husker, satte meg inn i fysikken rundt det.

Dette ble veldig offtopic, beklager det.

#30 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 22:09

Har nå lastet ned og holder på å printe ut Mitsubishi service manual.
825 sider! Det tar noe til når jeg printer på begge sider å setter alt inn i en perm.

Men uansett, når jeg skal installere diffen så skal jeg strame opp "backlash". Klarer ikke sette norsk ord på dette, "slark" kanskje?, uansett så trenger jeg verktøy for å måle dette. Noen som vet hva et slikt verktøy heter og hvor jeg får kjøpt det? Og OM det fins på biltema, kan jeg da stole på at det er korrekt?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#31 Lille-Lay

Lille-Lay

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 22:44

kan du gi oss linken til denne manualen?
Nissan Patrol 2.8GR. orginal

#32 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 23:00

Ja klart det;)
Jeg fant den forsåvidt her i Mitsu-forumet under nyttige linker..
http://www.mitsubishilinks.com/
Her kalles de vel og merke Montero. Men de er jo samma det;)
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#33 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 23:04

Oki. Takk for svar på mitt spm. folkens biggrin.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#34 Lille-Lay

Lille-Lay

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 08 November 2010 - 12:29

QUOTE(Rogern @ 6 Nov 2010, 15:16) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg hater å korrigere folk, men jeg skulle ønske folk kunne slutte å holde liv i denne myten.
Marktrykket er likt lufttrykket i dekkene, punktum.

Dekkdimensjonen har ingen betydning for hverken marktrykk eller kontaktareal, men stivhet i gummi og sidevegger har en liten innvirkning på det faktiske kontaktarealet til dekket


Hvorfor kan en tanks på 50 tonn kjøre over ei myr uten å synke da?????
Nissan Patrol 2.8GR. orginal

#35 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 08 November 2010 - 12:55

QUOTE(Lille-Lay @ 8 Nov 2010, 13:29) <{POST_SNAPBACK}>
Hvorfor kan en tanks på 50 tonn kjøre over ei myr uten å synke da?????


Fordi den ikke har jul/utrolig mange hjul men belter.

________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#36 Lille-Lay

Lille-Lay

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 08 November 2010 - 17:20

QUOTE(Bergum @ 8 Nov 2010, 12:55) <{POST_SNAPBACK}>
Fordi den ikke har jul/utrolig mange hjul men belter.


Så du tror ikke det har noe å gjøre med marktrykket altså?
Nissan Patrol 2.8GR. orginal

#37 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 08 November 2010 - 17:33

Hva har dette medmtopic å gjør?
Noen som heller vet svaret på det jeg spør om?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#38 Lille-Lay

Lille-Lay

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 08 November 2010 - 18:04

Beklager. Ikke meninga å ta tråden din
Nissan Patrol 2.8GR. orginal

#39 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 08 November 2010 - 18:55

ser ut som en ganske god tråd:
http://www.4x4wire.c...ch/ARB_install/

men hvor du skal få tak i utstyret her omkring veit jeg ikke.
Om man vil leke og lære kan man jo starte her: http://shop.ebay.com...-All-Categories
Ser det er et par som er ment for akslingjobbing der...koster ikke mange kronene...men så var det det der med at det hjelper ikke med verktøy om man ikke kan å bruke det...

Det er ikke en mulighet å gjøre jobben fram hit og ta med akslingen til et verksted i omegn for å få satt det riktig? Og så ta resten sjøl. Spørs imidlertid om de vil ta på seg noe slik halvjobbing da...

Edited by jasswass, 08 November 2010 - 19:02.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#40 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 08 November 2010 - 19:08

Litt av poenget er å lære seg dette og da;) er interessant. Å justere backlash begge veier har jeg lest en del om og det ser ikke ut som skal bli for vanskelig. Jeg vil gjøre hele jobben selv, så kjenner jeg til en som kan sjekke diffen etterpå om det stemmer eller ikke;) lærer best på den måten;)
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no