Gå til innhold



Foto
* * * * * 1 votes

Pers garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
485 replies to this topic

#41 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 20 March 2003 - 00:00

Som dere ser, det er en god stund før denne Hilux'en møter på treff!

Per
91791531 / 23032044
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#42 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 20 March 2003 - 00:00

Siste nytt! Satt på "offroad.no" streamer på Pajero'en i ettermiddag!
Blir antagelig bilder i morgen!

Per
91791531 / 23032044
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#43 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 21 March 2003 - 00:00

X-files ............... Wattlink........
coils...nei skrufjærer ...........





#44 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 21 March 2003 - 00:00

Aha, så det er sånn wattlink fungerer. Det var jo ikke dumt i det hele tatt! Ganske lurt, spør du meg. Men man må vel fortsatt ha minst tre stag forover for å holde akselen rett opp og ned? Eller to stk. som er boltet fast i akselen, men da vil de jo stritte i mot når man flekser.

#45 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 22 March 2003 - 00:00

Ikke så lenge det sitter gummiforinger/uniballs på staget i begge ender. Jeg har brukt frontstagene til Toyota LC 70, og lagt disse oppå akselen. De stagene er festet både foran og bak på akselhylsa med de orginale gummiforingene, så de tar opp akselens vridning under akselerasjon/nedbremsinger. I stagenes innfesting til ramma er det påsveisa uniballs istedenfor de orginale gummiforingene for best mulig vandring

Per
91791531 / 23032044
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)


Endret av - Per F on 22 mar 2003 01:50:15

#46 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 22 March 2003 - 00:00

Joda, men tenk på der stagene er festet i akselen. Når det ene hjulet og opp og det andre ned, altså fleks, må den ene armen bøye seg opp i forhold til akselen og den andre ned. Da stritter gummiforingene i mot. Mulig det er nok bevegelse i gummiforingene, eller at det rett og slett er bra at de holder igjen, men armene VIL begrense fleksinga di.

#47 Smurfen

Smurfen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 22 March 2003 - 00:00

Enig med deg Amund . Ved bruk av disse armene fungerer akselhylsa nærmest som et stabstag . Det finner Per lett ut av ved å jekke bilen på en side av akseln . Så kan han ta ut en bolt av en av foringene for å bli kvitt bindinga mellom stagene . Jekk en gang til , og se hva som skjer . Har Per gjort sveisejobben ordentlig ved festene på akselen kan han faktisk kjøre med en foring avkoblet . Det holder med det ene staget for å hindre at akselen vrir seg , mens det andre staget holder da bare hjulet på plass .Og da blir det verken bedre eller dårligere med Uniballer eller gummi i andre stagenden .Tro faktisk jeg selv ville beholdt gummiforingene.

#48 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 22 March 2003 - 00:00

Aha, nå skjønte jeg hva du mente, Amund!
Fordelen med disse gummiforingene er at de har en patent som gir stor vandring uten at det blir slarkete. Vet ikke helt åssen jeg skal forklare funksjonen, men det gir seg nok til at jeg ikke merka noe særlig forskjell med og uten bolt!
Jeg har nemlig testa ut det!

Per
91791531 / 23032044
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#49 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 22 March 2003 - 00:00

Hvis man skal kjøre med bare ett stag boltet i begge boltene (eh.. altså en bolt fjernet på en side) vil jo bare en side holde akselen rett. Hvis du da drar på skikkelig, eller får skikkelig moment på hjula i krabbegir, vil det ene staget løfte bilen, altså blir det litt rart siden det er på ene siden, altså vil bilen krenge (selv på flatmark). Kan bli litt merkelig, men det er ikke sikkert man merker det ved offroading..

#50 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 24 March 2003 - 00:00

Kom til Svinndal til helga så skal du få se at det virker!

Per
91791531 / 23032044
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#51 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 25 March 2003 - 00:00

3-dørs'en ser vertfall kortere ut.............

FULL SIZE OR NO SIZE

#52 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 25 March 2003 - 00:00

Alt dette hadde Per i garasjen sin, 2 dørs, tredørs og en uten dører, både for små og store høvdinger... å så tok det av igjen .. må få tatt noen flere bilder Per, tydelig at det sporer av når det ikke er bilder å kommentere.

#53 Roger`n

Roger`n

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 394 Innlegg:

Posted 25 March 2003 - 00:00

Alle garasjer trengeren opprydning en gang i blandt .
Det er jo alltid noe ubetydelige dingser som ligger i hjørnene men forskjellen her er at han som eier garasjen klarer ikke å kaste dingsene selv. Det må de som har lagt dem der gjøre , eller i allefall legge dingsene i riktig "hylle".

#54 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 26 March 2003 - 00:00

Jeg sliter litt med dette i den "fysiske" garasjen min også, jeg, så dette er kjent!!! Jeg har nemlig både en bror og endel venner som "glemmer" igjen en del (i mine øyne) tral i MIN garasje!
Det blir sjelden hentet/ fjernet uten trussel om kasting eller hvis det er noe som jeg vurderer om dem skal kaste eller ta vare på så settes det utenfor inngangsdøra deres!

Per
91791531 / 23032044
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#55 ray

ray

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 26 March 2003 - 00:00

Likte ideen om å sette det foran inngangsdøra
Takker for ideen

Roar
KORC

#56 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 26 March 2003 - 00:00

Det er utrolig effektivt, og så skjønner dem etterhvert at de kan få hjelp når det passer, MEN at det ikke er noen oppsamlingsplass for andre enn meg sjæl....!
Dette kan godt være ett hint til alle som har lånt litt plass her i garasjen min, men nå ønsker jeg meg ikke flere Cherokee'er, hverken tre eller 5 dørs her, eller andre biler!
Har nemlig ett håp om at dette kunne være en motivasjon til å komme ordentlig igang med Hilux'en og legge inn bilder etterhvert som det skrider frem!
Tips, råd og kommentarer er kjempehyggelig og ønskelige, men heretter ønsker jeg at dette kan få være min garasje! Please, respekter dette!

Per
91791531 / 23032044
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#57 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 27 March 2003 - 00:00

Dæven, så trøtt og surmaga jeg var i går kveld, da....!
Var ikke så surt ment, men det blir innimellom litt mye utenom det opprinnelige emnet. Da er det bedre å legge tinga der de hører hjemme med en gang, de fleste leser alle emnene allikavel!
Med dette har jeg også lagt hodet på hoggestabben, så jeg skal også skjerpe meg med å legge inn for mye svada.
Litt humor skal få være med, men den skal vi prøve å holde innen former som gleder alle og ikke bare de som kjenner sjargongene!
Dette var dagens moralske tekst, håper ingen er såra eller føler seg tråkka på for det var ikke meningen!



Per
91791531 / 23032044
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#58 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 30 March 2003 - 23:00

I kveld er det "vaskeRockydag med svamp og steamer og såpevann" , men imorgen blir det nok nye karosserifester, det hadde jo vært litt kjedelig å sitte å se på at understellet kjørte offroad, mens jeg satt å så på spent fast i firpunkten..!

Per
91791531 / 23032044
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#59 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 30 March 2003 - 23:00

Jeg klarte målsettingen...!

Før ( I dagslys)!




Etter...(i skumringen)!

Per
91791531 / 23032044
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#60 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 31 March 2003 - 23:00

Bli finvær, da for h.....!
Jeg orker ikke å stå ute å skru i regnvær idag!

Per
91791531 / 23032044
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)