Holdningsproblemer i Geländewagen-miljøet?
#1
Posted 03 February 2011 - 13:51
Når folk stiller et simpelt spørsmål så kan man velge en av to ting:
1. Man svarer på spørsmålet på en måte som man selv hadde likt å fått svar.
2. Man holder kjeft.
I mange tilfeller kunne en del av deltagerene her ha valgt alternativ 2 istedenfor å svare som respektløse idioter!
Dessverre skjer det samme når det kommer til andres svar på tekniske spørsmål. Jeg har sett flere tilfeller der noen har kommet med et forslag til løsning på et problem, som har vist seg være det riktige selv om en samlet Besserwisser-gjeng har idiotforklart og hånet vedkommendes forslag. Skall det være nødvendig? Vi er da voksne mennesker, de fleste av oss?
Til sammenlikning kan jeg si at jeg også har vært veldig mye inne på Landy-folkets forum, og stilt/lest diverse mer eller mindre idiotiske spørsmål, men jeg har fortsatt til gode å lese eller få et så respektløst og nedlatende svar som en del av folket her på offroad leverer mer eller mindre flere ganger daglig. Det har faktisk gått så langt at jeg flere ganger har vurdert å bytte til Land Rover, med alt det innebærer av tekniske vanskeligheter, bare for at miljøet rundt Geländewagen er så surt
Jeg sitter med et inntrykk av at folk oppfører seg ille ved tastaturet, i forhold til face 2 face, og kan ikke helt forstå hvorfor?
#2
Posted 03 February 2011 - 14:40
#3
Posted 03 February 2011 - 14:53
1) hva er dimensjonene på frontvinduet mitt?
2) Jeg kom over en bil som bremser dårlig på én side og jeg fant ut at calipern var rustet fast. Jeg bruker brekkjern for å få den til å virke igjen midlertidig så jeg kan kjøre sikkert til nærmeste verksted. (min feil i sin tid)
3) Bilen rister og jeg skjønner ikke helt hva som er galt
4) G'en min bruker mye drivstoff. Hva kan jeg gjøre?
og lignende spørsmål, så får man en strak høyre og regelrett knockout. Det får meg til å tenke på takhøyden som er i statskirken for tiden for avvikende ideer. Det er noen uskrevne koder her på forumet rundt hva slags spørsmål man kan stille, og er det for dumt, så får man en skyllebøtte. Jeg tror ikke problemet her på forumet er innholdet i de fleste skyllebøttene man får, men hvordan man fremfører dem. Jeg prøver å skrive på samme måten som jeg ville snakket til en tilfeldig person på bussen, så om vedkommende kommer med et idiotisk spørsmål, så kommer jeg ikke med knyttneven.
Ja, spørsmålet er hva slags forum dette skal være. Det er lett å tenke at man skal være like kuukete tilbake om noen med et ego på størrelse med et kinolerret setter skapet på plass, men jeg prøver ikke å gjøre det. Men om de uskrevne kodene tilsier en "tøff i trynet" - stil, og alle er for det, så er jeg muligens på feil forum. Det blir i allefall lite hyggelig her om alle skal legge seg på det nivået og gi hverandre springskaller i tur og orden. Selv har jeg fått noen skyllebøtter, så man må passe seg litt for hva man skriver her. Selv har jeg begynt å erklære meg selv "grønn" i forkant av alle svar på "hjelp jeg har et problem - tråder", og styre unna alle diskusjoner som har med olje å gjøre. Men jeg har blitt litt vant til det. Det er folk med stort ego her og store kunnskaper, så det er litt som å kjøre i terrenget dette her. Man må liste seg fram og navigere klokt, ellers raser man raskt av veien... Men det virker ut som det er to fraksjoner:
1) besserwisserne. De som kan det meste, har stort ego og ikke er fremmed for å gi noen en skyllebøtte uten nåde om de mener noen fortjener det.
2) De som observerer dette i bakgrunnen uten å ha energi til å være moralist.
Jeg er på noen forum, men dette forumet er eksepsjonelt når det kommer til knyttneve-replikker. Det er ingen spøk å henge her, det er sikkert. Kanskje noen av besserwisserne kan skrive en tråd hvor alle de uskrevne kodene er forklart?
Edited by maelling, 03 February 2011 - 15:10.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#4
Posted 03 February 2011 - 15:02
Når folk stiller et simpelt spørsmål så kan man velge en av to ting:
1. Man svarer på spørsmålet på en måte som man selv hadde likt å fått svar.
2. Man holder kjeft.
I mange tilfeller kunne en del av deltagerene her ha valgt alternativ 2 istedenfor å svare som respektløse idioter!
Dessverre skjer det samme når det kommer til andres svar på tekniske spørsmål. Jeg har sett flere tilfeller der noen har kommet med et forslag til løsning på et problem, som har vist seg være det riktige selv om en samlet Besserwisser-gjeng har idiotforklart og hånet vedkommendes forslag. Skall det være nødvendig? Vi er da voksne mennesker, de fleste av oss?
Til sammenlikning kan jeg si at jeg også har vært veldig mye inne på Landy-folkets forum, og stilt/lest diverse mer eller mindre idiotiske spørsmål, men jeg har fortsatt til gode å lese eller få et så respektløst og nedlatende svar som en del av folket her på offroad leverer mer eller mindre flere ganger daglig. Det har faktisk gått så langt at jeg flere ganger har vurdert å bytte til Land Rover, med alt det innebærer av tekniske vanskeligheter, bare for at miljøet rundt Geländewagen er så surt
Jeg sitter med et inntrykk av at folk oppfører seg ille ved tastaturet, i forhold til face 2 face, og kan ikke helt forstå hvorfor?
Rossi,
Jeg er enig med deg og beklager nok en gang at jeg lot meg dra ned på det nivået. Det hele blir bare enda dummere når Østerklev får støtte fra Initium som endatil fyrer opp om holdningen.
Dette er virkelig et problem på forumet og det er faktisk en gruppe brukere som skiller seg ut med negative kommentarer. "Verdensmestrene" har adoptert forumet som sitt personlige domene og forsvarer det mot "dumme" intrengere. Ihverfall oppfatter jeg det slik.
Uansett hvor upresist eller klønete et spørsmål blir stilt må vi kunne gjøre som du, Rossi, foreslår og da får heller "hetserne" jatte seg imellom via PM (som jeg har oppfattet som Personlig Melding direkte via epost og utenom forumet).
Jeg synes å huske at dette har blitt tatt opp tidligere men det er absolutt på sin plass at vi tar det opp igjen.
Forumet har sin berettigelse og jeg synes vi skal fortsette å bruke det til tross for enkelte sleivspark.
#5
Posted 03 February 2011 - 15:14
Like barn liker seg selv best.
#6
Posted 03 February 2011 - 16:25
Jeg skal på ingen måte skryte på meg å være noen ekspert på noe som helst, jeg føler selv at jeg har noenlunde god greie på hvordan en bil stort sett fungerer eller ikke fungerer, det være seg en G eller hva som helst annet. Min faglige tyngde og utdannelse ligger nok definitivt mer på det teoretiske enn praktiske plan, men jeg liker å mekke, skru og forstå hvordan ting fungerer, og jeg har etter å ha aktivt holdt på med det i ca. 15 år klart å lære meg en god del selv. I tillegg liker jeg å sette meg inn i tekniske dokumenter og teoretiske forklaringer på hvordan ting fungerer, henger sammen og hvorfor det er konstruert som det er.
Selvfølgelig dukker det opp feil, problemer og spørsmål man ikke har peiling på rett som det er, og andre ganger foreslår man ting for andre som kanskje viser seg å være spik spenna gærne, men foreslått i beste mening etter det man selv har mulighet og kompetanse til å foreslå. Jeg har foreslått ting som har vært helt på trynet, og jeg har fått forslag selv som har vært akkurat det samme.
Er det virkelig noen her som ønsker å ha det slik at det skal være en "hard kjerne" som skal kunne påberope seg å være et kunnskapsmonopol og orakel på alt som har med "våre" biler å gjøre, og som ikke tillater noe avvik fra sine standardiserte svar, oppfatninger og meninger? Vil vi at det skal være sånn i ytterste konsekvens at ingen får hjelp uten å måtte betale noen for det, kanskje? Skal det være slik at det ikke finnes takhøyde og rom for at noen kan mer enn andre? Er det virkelig så vanskelig å formulere seg på en litt hyggelig, diplomatisk og inkluderende måte selv når man ser at noen tar feil fremfor å skriftlig "halshugge" vedkommende? Nei, det synes jeg absolutt ikke!
Sånn det har blitt her i det siste er det sammenlignbart med om man skulle bli sendt på gangen og fått med brev hjem av læreren på barneskolen om man svarte feil på en matteoppgave. Om noen nye som har kjøpt seg en G titter innom her er det gjennomgående besserwisservirksomhet, spydighet og sarkasme i nesten enhver tråd, og det burde være HELT unødvendig i et så lite miljø som dette tross alt er snakk om. Selv er min aktivitet her trappet vesentlig ned, da jeg rett og slett ikke har noen spesiell interesse av et forum hvor man må passe på alt man skriver og måten det skrives på for å ikke tirre på seg "eliten" her. Greit at det er enkelte her som har godt over middels god peiling på disse bilene, men må man trumfe gjennom i ethvert innlegg hvor overlegent god kunnskap man i sine egne øyne har fremfor å bare ytre seg informativt, hyggelig og konsist? Min kritikk er ikke rettet mot en person, men jeg vil påstå at det er en håndfull deltakere her inne som peker seg ut som denne "harde kjerne" som ikke klarer å fremstå på en "spiselig" måte.
Nei, dette bør det *umiddelbart* bli en bedring på. Hvis ikke kommer aktiviteten på dette forumet til å dø ut, og det er synd.
Edited by Turbodrive, 03 February 2011 - 16:26.
'94 Mercedes-Benz G350TD
'13 Nissan Leaf
Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt.
#7
Posted 03 February 2011 - 16:31
Uansett så synes jeg det ville være synd å innføre strenge kjøreregler for oppførsel på et internettfora, da ender vi opp med en norsk versjon av Pointedthree, informativt men drit kjedelig.
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#8
Posted 03 February 2011 - 17:28
Når det kommer til humor, er jeg litt i tvil om humoren til de høye herrer er særlig god. De har i allefall bedre evner som orakler enn humorister i så fall Sarkasmen her på forumet fungerer i allefall ikke særlig bra...
Edited by maelling, 03 February 2011 - 17:30.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#9
Posted 03 February 2011 - 17:48
Hvis man ikke klarer å være positiv er det bedre å holde kjeft.
Det ligger et snev av arroganse i mange av de ikke positive innleggene her og arroganse forbindes ikke med kule karer..
nielsa
G300TD
#10
Posted 03 February 2011 - 18:07
Men.. Akkurat her på offroad er det nok 3-4 personer som ødelegger mye.
Uansett når "vi" har mekkekvelder, offroadkjøring og ikke minst landstreff hygger alle seg sammen
Har enda ikke sett slike teite og idiotiske svar på "dumme" spørsmål verken på pirate4x4 eller ngk.no
Stian Overland 92258329
#11
Posted 03 February 2011 - 18:53
Alt er relativt, må være min kommentar til denne linja... JA dem fleste er goe guta... men noen er egoister...
Joda, vi alle ønsker å være trivelige å alrighte, men problemet er att ikke alle skjønner sin begrensning. vips er man arrogant, eller bare spydig, andre ganger brillierer man med kloke svar som faktisk hjelper og andre ganger så pepprer man ut av seg di mest teite svar. Selv om spørsmålet er formulert slik at "hvor langt er eksosanlegget på en G" uten å spesifisere lang/kort type, 460-463 så behøver man ikke sånne kjipe svar som initium har en tendens til å lire fra seg, selv om sprøsmålene ikke alltid innholder alt som trengs å vite. LA TRÅDEN LIGGE eller skriv du trenger litt mere info... Østerklev har en fin tone sarkasme synes jeg, og er lett å skjønne seg på, selv om tonen i frontrutemalen kunne hatt en liten dose smileys... Men kunnskapen er på topp.
Andre heimkokmekkere som fikser alt på en kveld som kommer med råd om alt er easy og fiksbart er noe man skulle kunne tone ned littegrann. Dette sier jeg av erfaring. Jeg har blitt "lurt" med på sånne EASY OG QUICK jobber, og så viser det seg ikke være så lett... Det er kjipt og ha begitt seg innpå prosjekter som er forenklet i skrift og prat via her, for så å sitte igjen med regning eller ett prosjekt som viste seg å være ganske komplisert.
Har sagt det før og gjenntar det igjen... Jekk dere ned noen hakk dere supertalenter og tenk på at ikke alle lever i garasjen og har verktøy eller utstyr til alt. (poengterer ikke kompentansen for den mangler mange som skryter på seg her inne). Les mellom linjene og husk at du ikke anbefaler en besserwisser til en grønnskolling, for da ruller kr ut og problemen inn. nok engang egenerfart.
For ell del folkens... Del kompetansen deres, men ikke fremton deg selv som eneste me det rette svaret, selv om du har utført oppgaven selv. Vær folkelig nok til å komme med råd uten å stikke gaffel i sia på andre, eller den som spør.
G er spess og I love it, men erfaingene suger...
Edited by GIMMY, 03 February 2011 - 19:13.
#12
Posted 03 February 2011 - 19:47
Jeg har hatt en G kun i noen mnd. Kom inn på dette forumet og fant utrolig mye nyttig informasjon. Har solgt G-en men skal en gang ha en annen. Jeg har aldri brukt noe annet forum så vet ikke hva som er normalt i et forum, men har ut i fra denne tråden noen betraktninger.
1. Tror alle ønsker at de såkalte besserwisserne bidrar - for de har definitivt mye kunnskap å dele
2. Forumet blir bedre og hyggeligere hvis en tar bort sarkasme
3. Fleip og ironi kan være vanskelig å uttrykke skriftlig - men forumet blir nok litt fattigere uten....
4. I denne tråden er det flere av dere som kritiserer noen få besserwissere for sitt språkbruk og stygge karakteristikker, les deres egne karakteristikker av besserwisserne i denne tråden....
5. Mange av dere sier at alle besserwisserne er hyggelig folk når de treffer dem face to face - da er de nok sikkert akkurat det
6. Jeg synes flere av de som har tatt litt hardt i ofte faktisk i etterkant har beklaget...
7. Oppfattes spørsmålene som dumme - prøv å la vær å svare, eller spør enkelt og greit om mer informasjon
8. Er det en spydig eller ironisk kommentar - la den ligge, ignorering fungerer ofte i mange sammenhenger
Håper fortsatt å lese mange interessante tråder her.
Mvh
Flakiv
Edited by Flakiv, 03 February 2011 - 19:53.
#13
Posted 03 February 2011 - 20:40
Her er forresten forumregler hentet fra offroad.no:
Forumregler Offroad.no
Dette forumet er til for å diskutere Offroad, og hovedsaklig biler.
Selv om det går an å diskutere uten for emnene, så skal det gjøres der det er satt av til det.
#1: Hold dere til emnet. De som ikke ønsker å gjøre dette kan opprette et eget emne i et passende forum.
#2: Redaktørene skal respekteres når de gjør jobben sin og sier i fra til brukerne. Respekter også deres avgjørelser om å flytte, slette eller stenge emner samt andre avgjørelser. Er vedkommede uenig i redaktørens avgjørelse skal Offroad.no kontaktes på offroad@offroad.no, og klagen skal legges frem på en saklig måte.
#3: Emneoverskrift skal beskrive emnet, kort og konsist. ”Se her” er ikke godt nok.
En god overskrift i feks et salgsforum er ”årsmodell merke modell stand”
#4: Det er ikke lov å plage medlemmer eller gjester. Vær høflig over for dine medbrukere på forumet. Blir man provosert over et innlegg, bruk ”upassende innlegg”-funksjonen!
#5: Hold banning, klaging og kjefting borte fra forumet.
#6: Det ønskes ikke noen form for tekst, lyd eller bilde med innhold av sex eller vold på dette forumet. Dette gjelder også linker til sider med slikt innhold.
#7: Bruk av bilder i signatur er lov, men de skal ikke være større enn en vannlig webbanner på 468x60 og max 15 kb størrelse.
#8: Når du bruker ”Svar med quote”, så ikke bruke hele innlegget, bare den delen (sitatet) du quoter.
#9: Overdriv ikke bruken av smileys og symboler. Det samme gjelder bruk av stor bokstaver.
#10: Gjentatte brudd på disse reglene kan føre til utestengelse. Les derfor gjennom, og lær deg disse reglene og følg dem.
#11: Det er ikke lov å bruke forumet til å reklamere kommersielt for egne produkter eller tjenester. Vi ønsker deg heller velkommen som annonsør!
#12: Et emne skal kun postes en gang i et forum. Altså ikke post samme innlegg i flere forum for at flere skal se det!
#13: Har du handlet fra fra Offroad.no-shoppen (gjerne noe fra kolleksjonen) kan du bruke forumet med god samvittighet, og si din mening hvis det er noe du ikke er fornøyd med!
MERK: Vær oppmerksom på at reglene fort kan bli forandret på hvis det er behov for dette.
#14
Posted 03 February 2011 - 20:46
Ellers vet jeg ikke om ordvekslingen er bitter, men smatter man på fingern og stikker den i været, så kjenner man en ganske entydig vind som blåser mot vest...
En ting er å ha regler for forumet, noe annet er å håndheve dem. Har ikke sett en moderator moderere på dette forumet siden oktober 2006 da jeg ble medlem, dvs aldri. Tror det er på høy tid vi får moderatorer som gjør jobben sin!
Edited by maelling, 03 February 2011 - 21:09.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#15
Posted 03 February 2011 - 20:48
Det er veldig synd, og jeg vil tro at flere føler det slik som meg. Og vil også hindre at nye medlemmer blir aktive her. Offroad.no er et veldig bra forum ellers, men har tendenser til litt forgubbing.
Men kan man bare ikke sparke ut disse sure tomatene? Eller er dette mennesker som selv sitter som moderatorer/eiere på forumet?
Vel, uansett så håper jeg at GD-eiere av ulik kunnskap og erfaring kan bruke dette forumet, uten å bli latterliggjort. Det er vel derfor dette forumet er opprettet?
Ha en fortreffelig kveld videre!
#16
Posted 03 February 2011 - 21:15
Joda, vi er her, og vi har også moderert hos dere tidligere.
Det er fint dere tar opp dette emnet til diskusjon. Generelt kan jeg si at kanskje Merce gutta her er det bilmerke forumet på offroad.no som til tider hakker mest på hverandre. Det er en mer "hyggelig" tone hos de andre merkene.
Jeg registrerer også allerede nå at enkelte her er mer opptatt av å spore av og fjerne fokus fra hva trådstarter startet.
Diskuter videre dette emnet på en saklig måte.
Jeg blir nå å slette de innlegg som ikke har noe med denne tråden å gjøre.
#17
Posted 03 February 2011 - 21:38
Se, der tror jeg vi har noe av kjernen i "mangel på moderatorer"-problemet.
Ingen av G-eierne som er moderatorer, moderatorene omtaler Mercedes-underforumet som "dere"...
Jeg sier, del ut moderatorrettigheter til et par av de peneste guttene her inne.
#18
Posted 03 February 2011 - 21:44
Det er veldig synd, og jeg vil tro at flere føler det slik som meg. Og vil også hindre at nye medlemmer blir aktive her. Offroad.no er et veldig bra forum ellers, men har tendenser til litt forgubbing.
Men kan man bare ikke sparke ut disse sure tomatene? Eller er dette mennesker som selv sitter som moderatorer/eiere på forumet?
Vel, uansett så håper jeg at GD-eiere av ulik kunnskap og erfaring kan bruke dette forumet, uten å bli latterliggjort. Det er vel derfor dette forumet er opprettet?
Ha en fortreffelig kveld videre!
Det er synd det oppfattes slik at forumet har liten takhøyde, for slik burde det ikke være. Jeg er litt positivt overrasket at det er flere som deler samme analyse av klimaet her på Mercedes-delen av forumet. Ellers er det vel mulig å erklære noen medlemmer persona non grata, og det kan tenkes at noen gjør seg fortjent til det om ikke denne tråden fører til en stilendring blant de som måtte føle seg truffet.
Ellers er jeg veldig for en fast moderator på Mercedes-delen av forumet, for her er det nok av jobb å gjøre.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#19
Posted 03 February 2011 - 22:16
Jeg var overhodet ikke ute etter å få folk forvist fra forumet, men synes det er leit at det i utgangspunktet gode klimaet her skall ødelegges for at noen få skall få more seg på andres bekostning. Som Bilkar skriver så er de aller fleste her inne kjempehyggelige folk når man møtes utenfor OR.no, og det inkluderer etter min erfaring både Initium og Østerklev. Jeg skjønner, og er forsåvidt enig i at det skall være rom for humor, sarkasme o s v o s v, men det jeg synes er kjipt er den stadig røffere behandlingen ferske G-wageneiere møter når de prøver å lære seg noe om bilen sin. Det er lett å glemme at de fleste som kjører rundt i en gammel Geländewagen, eller forsåvidt også en ny, er entusiaster som virkelig bryr seg om bilen sin. Vi har i utgangspunktet et felles interesse, og det er det som har gjort at vi samles her. Jeg tviler sterkt på at det er så mange her som stiller spørsmål for å rakkes ned på, å få høre at de er gjerrige/fattige idioter som burde holde seg unna biler generellt, og Geländewagen spesielt.
Det handler i utgangspunktet om å respektere andre mennesker, og hvis det er for vanskelig å i det minste la vær å uttale seg når det eneste som kommer ut er spydige kommentarer, så kanskje man bør vurdere om man i det hele tatt har noe på et offentlig forum som dette å gjøre
#20
Posted 04 February 2011 - 00:29
Når innleggene blir for banale burde man tåle en liten påpekende eller ironisk tone, eller er Mercedes-forumet belastet med en bestemt type mennesker med begrensede skrive- og lese- kunnskaper siden dette ikke er noe problem på andre forum?
Som Tjærand påpeker, fordelingen mellom håpløse innlegg og dårlige svar kan være likt fordelt! Altså, like ofte som noen glemmer seg og stiller lite gjennomtenkte spørsmål - som det ikke går an å svare på - vil det like ofte være andre som tenker like lite gjennom hva de skriver når de svarer eller korrigerer et tåpelig innlegg, eks. meg? Så blir det kanskje noen morsomheter ut av det i alt det tekniske, litt ironi, sarkasme og små uoverenstemmelser, det får man bare leve med om man skal ha et levende og innholdsrikt forum. Dessverre tar jo dette nattesøvnen fra flere, så kanskje dette ikke er plassen for dem, eller? Men sjelden er det de som får disse halvsure svarene som klager, det er heller en følelsesladet G-eier som ikke kan bidra det minste med det tekniske, som reagerer. Hvorfor er det slik? Generelt er det for lite tekniske innlegg på forumet sammenlignet med før så evt. det som oppfattes som negativt utgjør en større andel, samtidig som enkelte lever sitt følelsesliv her inne uten å bidra med noe bilteknisk så nye medlemmer lærer av det, men skal vi sparke ut dem og?
Edited by Horch, 04 February 2011 - 01:15.