Aisin AW4 er en utrolig sterk og god automatkasse, som tåler det meste. Men også de beste trenger litt vedlikehold, om enn sjelden. Kassa vil helst ha mineralsk olje, Dexron II eller bedre. Jeg gikk for Comma AQM, anbefalt av min lokale delepusher basert på reg.nr. Med 10l olje har jeg også en rest til transfer-kassa, som trenger ca. 2l.

Start med å tappe ned oljen av bunnpanna. Tappepluggen er helt i bakkant mot gearkassetraversen. Når det slutter å renne, setter du i bunnpluggen og løsner alle skruene. Det ER mer olje igjen i bunnpanna. Peilepinnen kommer ned på passasjersida, men røret kan deles etpar cm opp fra panna. Hos meg slapp delene lett. Det er trangt mellom traversene og eksosen, men hold bunnpanna ca horisontal mens du vrir løs peilepinnerøret og lurer ut panna, det ligger ca. 0,5l olje igjen.

Når du har bunnpanna nede bytter du selvsagt filter også. Selv om AW4 har en grovsil mer enn det er et filter. Bare 3 skruer der.

Vask bunnpanna godt, og skrap og rens anleggsflatene på både panna og kassa. I bunnen av panna ligger det to kvadratiske magneter som plukker opp løst spon i olja. Tørk godt av disse, og slipp de på plass igjen.

Når jeg har panna nede så monterer jeg en oljetemperaturmåler i kassa. Toyota har det originalt i sine AW4-kasser, Jeep har det ikke. Det er derfor ferdig hull med blindplugg like foran kjølerøret på passasjersida. Men med bunnpanna i, er røret til peilepinnen i veien for å komme til blindpluggen.

For å komme greit til så demonterte jeg kjølerøret fra kassa, det er festet med en klemkobling så kan du dra det ut. Så løsnet jeg på festebrakettene så jeg kunne bøye røret litt unna vei. Du trenger en torx T55 for å få ut blindpluggen. Mye skitt i området, så den må bankes på, og da vil den passe.

De fleste temperatursensorer har 1/8NPT-gjenger, og blindpluggen har M14-1.5 gjenger. Jeg brukte Autometer 2267 metric adaptor for å få skrudd inn sensoren. Jeg kjøpte ATP RG-31 bunnpannepakning, av kompositt som kan monteres uten silikon. Monter bunnpanna, trekk til boltene til ca. 7NM og fyll på så mye olje som du tappet ut, ca. 4l.
Nå har du fått byttet ut olja i automatkassa, men det er fortsatt gammel olje i converter og oljekjøler. Det er for så vidt helt greit, ny og gammel olje vil blande seg fint, men når jeg var i gang kjørte jeg en «poor mans flush» for å bytte ut mest mulig av dette.

Olja går fra fremre oljerør og gjennom oljekjøleren, før den kommer tilbake til gearkassa gjennom returrøret bakerst. Returen koblet jeg fra kassa, samme klemkoblingen som på det fremste røret. Klem sammen, trekk ut. Så koblet jeg på en gummislange med slangeklemme, slik at jeg hadde kontroll på olja.

Returslangen hadde jeg i en gjennomsiktig kanne, med litersmerker. Når jeg da startet motoren, pumpet automaten olje ut av automaten, inn i kjølekretsen, gjennom oljekjøleren og via slangen og ned i kanna mi. Husk at det er bare 4l totalt på kassa, så ikke pump ut for mye før du etterfyller. Jeg lot automaten pumpe ut 1l, så stoppet jeg motoren og etterfylte 1l ny olje. Dette gjentok jeg til jeg hadde pumpet igjennom 4l totalt. Da så jeg og på olja som kom i returdunken min at den hadde frisk og rød farge.

Så er det bare å montere sammen returrøret, montere rørbrakettene jeg demonterte, og koble opp selve temperaturmåleren inne i bilen. Ta deg en prøvetur, kjør kassa god og varm. Dra automaten gjennom alle gear, la motoren stå å gå mens du peiler olja. Etterfyll hvis det er lite, kjør inn i garasjen og ta en sjekk etter lekkasjer. Er alt tørt og fint, er det bare å kjøre, med smidige gearskift og rolig gange.