HardKåres Amerikanere
#301
Posted 10 January 2018 - 13:32
Fikk plutselig slamring i humper bak venstre på Jeepen. En kjapp runde på rygg viste at det var de beryktede øvre støtdemperfeste hvor en bolt var knekt.
Mange bytter gjerne ut den fastsveisede mutteren, og trekker ny bolt motsatt vei. Men jeg bestemte meg for å borre ut og gjenge opp på nytt.
Problemet med gjengetappene er at det er en håpløs patent på håndtaket, så det smalt sund mens jeg gjenget opp. Trodde jeg var kommet nesten gjennom, så jeg prøvde å skru gjennom en annen skrue, bare for å se om den kom helt gjennom.
Det gjorde den ikke.
Når skruen kom dit gjengene stoppet kjørte den seg fast, og knakk... Fikk heldigvis sveist fast en mutter i restene av bolten, og fikk den ut uten å måtte borre på nytt...
Når sveiseapparatet var fremme:
Skrudde innpå en M8 fra baksiden, og sveiset fast i gjengetappen.
Da ble det ordning!!!
Sent from my iPhone using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#302
Posted 08 June 2018 - 11:32
I utgangspunktet sikkert en lettvint løsning, men dessverre ikke særlig holdbar i lengden. Spesielt ikke på gamle 3-dørsbiler, med de store låvedørene, samt en dørstopper helt uten demping. Så etter 30 år på veien sa til slutt øvre hengsel på førerdøra takk for seg, og ble revet løs fra karosseriet. Et ikke ukjent problem, men rammer heldigvis kun øvre hengsel på førerdøra.
Og problemet er løsbart!
Start med å støtte opp døra godt. Du trenger faktisk IKKE å fjerne den.
Det som tar lengst tid med hele operasjonen er å få løs forskjermen! Du må starte med å demontere sideblinkere, og løsne hele fronten! Har du kufanger så er det bare å fjerne den med én gang, den blir i veien.
Løft fronten sideveis så langt du får den uten å demontere ledninger. Med fronten løftet unna vei kommer du til 3 skruer som fester forskjermen bak frontlykta. Skru gjerne av støtfangerhjørnet med det samme.
Under støtfangeren finner du og fester til frontleppa, og de nedre festene. Midt under hjulbuen finner du et avstandsjern som du kommer til gjennom innerskjermen, med én festeskrue mot innsiden av skjermen. Bak hjulbuen er det to skruer i nedkant. Gjennom døråpningen finner du 2 skruer. Så er det 4 skruer til under panseret. Har du snorkel er det enda litt demontering, ellers er det bare å løfte av skjermen.
Her ser du avstandsjernet over innerskjermen, så du vet hva du ser etter. Så må du fjerne dørhengslen fra døra.
Bak A-stolpen er det god plass. Der kan du legge inn et forsterkningsjern. Men du må skjære ut den gamle innfestingen. Dremel kuttemaskin kom til sin rett, siden døra satt litt i veien.
Jeg gikk for ca 20cm med 5mm flatstål. Sagde ut en vinkel i bunn pga en profil inni A-stolpen, ellers gjenget jeg opp til 8x20mm skruer, plassert der jeg syntes de passet. Husk lakk!
Jeg slipte bort gammelt grums bak på hengslen. Borret to nye hull i hengslen for å ha noe å skru i, i tillegg til hullet i bakkant.
Her må presiseres, etter å ha borret hull til hengslen i flatstålet, lurte jeg det på plass inn i hullet jeg hadde sagd, og monterte hengslen på flatstålet. Når jeg var fornøyd med plassering, borret jeg nye hull i A-stolpen, 2 over og 2 under hengslen. Når jeg kom gjennom tynnplata fikk jeg merker i flatstålet som jeg borret opp og gjenget opp etter å ha demontert alt igjen. PASS PÅ så du ikke mister plata ned i bunnen av A-stolpen. Den blir et helv å få tak i igjen!
Som det sees på bildet, så sitter det en plastplugg under hengslen i et stort hull. Dette hullet har kanter som kom i veien for flatstålet, så de kantene klemte jeg flat før montering.
Så er det bare å lure flatstålet på plass inn i hullet i A-stolpen igjen, og montere hengslen. Så monterer du de 4 nye skruene (8x20mm)
Så er det bare å skru fast hengslen i døra, og montere forskjermen, motsatt av demontering!
- Tahoe 2000 likes this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#303
Posted 16 October 2018 - 17:44
Ikke så langt hjemmefra holdes det på å spilles inn en spillefilm, med store, nasjonale aktører. En av «statistene» i filmen var en 19noenog90 Jeep XJ. Men dagen før bilen skulle kjøres opp på settet fikk bileier motorhavari. Og da ble rådyrene gode, da regissøren VILLE ha en slik bil. Det ble sondert høyt og breitt, på Facebook og i de lokale bilmiljøene. Og produksjonen ble til slutt anbefalt 2 lokale XJer, som begge er endel «grovere» enn originalt, og hvor eier kunne akseptere noen nye riper og skrammer i lakken... Den andre bilen sto i smådeler under oppgradering, så også den bileieren anbefalte min bil! Så da var det bare å få organisert at filmproduksjonen fikk lokalisert reservenøkkelenl min, og få hentet bilen min der den sto langtidsparkert på flyplassen!
Så mens jeg har vært bortreist på kurs, så har Jeepen min fått kost seg på små grusveier og gjennom små busker og krattskog!
So, you heard it here first: I 2020 er det premiere på en ny, norsk storfilm på kino under arbeidstittelen «Miss Osaka». Ser dere nøye etter vil dere kanskje kunne kjenne igjen en av stjernene i filmen!
- sub03 and Tahoe 2000 like this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#304
Posted 21 March 2019 - 22:37
Sent fra min H8324 via Tapatalk
- Tahoe 2000 likes this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#305
Posted 08 June 2019 - 18:32
Så i dag var det bare å hive seg til og senke tanken! Og rett nok, slangen fra tanken og frem til bensinrøret hadde morknet! Nå starter den som bare det igjen!
Edited by HardKåre, 08 June 2019 - 18:37.
- Tahoe 2000 likes this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#306
Posted 14 June 2019 - 15:10
Interessant...
Etter å ha kjørt ca. 2:30 med henger på rundt 1300kg, kom jeg ut på en hovedvei i en ganske bratt bakke. Jeg ga såpass med gass at jeg fikk kickdown til 2.gear på automaten, og akselererte rolig opp mot fartsgrensen på 60km/t. Hadde ca. 2.500rpm, 96grader på motoren. Plutselig bare stoppet motoren, uten forvarsel.
Stakk hodet under panseret, og oppdaget dette!!
Senterelektroden på fordeleren var smeltet tvert av! Og når jeg tok av fordeleren viste også rotoren tydelige tegn på varme.
Jeg fikk forklart at antagelig har avstanden mellom elektrodene blitt for stor, slik at det har oppstått en sveiseflamme mellom polene som har smeltet toppen. Det kan skyldes at en del av elektroden har løsnet, eller at rotoren ikke fjærer langt nok inn i fordeleren.
Uansett grunn, jeg hadde brukt rotor og fordeler liggende fra sist bytte, og bilen går som ei klokke igjen! Nye 5t med henger, ikke antydning til problemer!
Edited by HardKåre, 05 March 2020 - 19:42.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#307
Posted 17 July 2019 - 13:18
- Tahoe 2000 likes this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#308
Posted 01 November 2019 - 18:07
En «nødordre» fra http://www.sarpsborgmotor.no, og nye bremsedeler i hus. Fikk byttet begge bremsepumpene samtidig siden bremseskoene gikk ujevnt.
Ford-deler??? Vil jeg bli plaget med masse feil fremover???
- TahoePeder likes this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#309
Posted 18 July 2020 - 00:00
Det finnes dessverre ingen vei utenom å montere 3-punktsbelter bak: Før du går i gang med jobben så er du nødt til å plukke ned all trim i bilen, inkludert innertaket. I mitt tilfelle var det en perfekt anledning til å få limt opp taktrekket på nytt, da det hadde begynt å sagge.
On the bright side, når du kommer inn til metallet er det ferdige utskjæringer i karosseriet til å feste beltene.
Jeg fikk selv lov å skru ut beltene av en ca. 1995 Jeep Cherokee 5-dørs. Men merkelig nok, på donorbilen var beltesnella bare festet i det store hullet nederst på bildet.
På andre Cherokeer jeg har sett belter på så sitter det en brakett mellom det nederste hullet, og det fremste av de to små som beltet er festet i. Jeg ville ha det beste av begge verdener, så jeg fabrikkerte kraftige braketter som jeg festet i det bakerste hullet, og med en skrue gjennom bakskjermen godt innsauset i karosseritetting.
Når jeg hadde festet braketten godt, monterte jeg snella gjennom braketten, og videre gjennom det store hullet med 7/16 inch grade 5 UNF-bolter.
Oppe i taket var det også ferdige hull til beltefeste.
Men pga det tynne metallet kjøpte jeg «seat belt anchor plate» fra Omix-ADA, 13202-06 som jeg fester bak plata. 1/2 inch mutter med UNF. Plata er 10×6 cm, så den gir god kraftfordeling til metallet. Bedre enn det originale festet!
Det var selvsagt for mye forlangt at hullene i taket skulle matche hullene i plata. Men det fikses med drill.
Plata måtte lures inn bak metallet helt i bakkant med bakluka, og trekkes med streng frem til endelig posisjon. Der poppet jeg den på plass med kraftige 4,8mm popnagler.
Her er det litt tricky: Det øvre beltefestet må festes gjennom innertrekket i taket. Og for å få pendel på belteskinna kjøpte jeg 1/2 inch grade 5 UNF bolter med skulder, i tillegg monterte jeg en mutter innerst på skruen mot skuldra for å space beltefestet utenfor taktrekket.
Under baksetet var det bare å skru løs de gamle festene, og montere de «nye». 7/16 inch grade 5 UNF. Husk å montere magebeltet i midten på de samme boltene som beltespennen. Jada, det kommer..
Da er det bare å sette sammen setet og legge sitteputa på plass.
Til slutt kommer selvsagt jobben med å tilpasse og skjære ut huller i interiøret ( taktrekket og sidedekslene ) men det må gjøres etter at beltene er montert så du får de helt riktige målene.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#310
Posted 05 December 2020 - 19:03
Med 2 andre veteranbiler å holde på skilter, samt nybilkjøp, tidenes våteste vår og høst og ellers at livet går for fort fremover, gikk det forholdsvis sakte fremover å få rettet opp alle avvik. Og ikke minst, med et kjøreforbud er det tungvindt å måtte bruke ei uke på å få time hos SVV for prøveskilter for hver gang jeg skulle kjøre etter vei.
Plutselig fikk vi en kjempeflott høst i november, med oppholdsvær og +6c så da bestemte jeg meg for et skippertak. Fikk gjort unna de siste avvikene, hentet ut prøveskilter, og dro på kontroll! Problemet var bare at PÅ VEI TIL VERKSTEDET begynte plutselig den ene sylinderen å kutte... Men verkstedet tok den inn, og konkluderte med alt for høy CO, én sylinder for lite og ellers bare småting. Så måtte vi «halte» oss hjem på bare 7, og se hva vi fant ut.
Det viste seg at den ene pluggledninga på det nye settet jeg akkurat hadde montert hadde løsnet fra terminalen. Så med én gammel pluggledning og 7 nye, fikk jeg justert inn tenning, vasket forgasser med mineralvann og justert inn drivstoffmengden, og vi seilte rett gjennom etterkontroll. Etter å ha ventet nok ei uke på prøveskilter, selvsagt.
Men.
På vei hjem fra kontrollen begynte bilen å skyte i eksosanlegget hvis jeg la på litt gass. Og det kunne jeg ikke skjønne, for jeg var jo sikker på at jeg hadde byttet alle tenningsdeler når jeg byttet til de pluggledningene (som var deffekte)! Hadde ikke nådd å kaste de gamle delene, så da måtte jeg hjem og sjekke. Der lå de gamle pluggene. 6 i tallet. Det viste seg at jeg byttet plugger på Jeepen, og resten på Dodgen! 8 nye plugger var det som skulle til.
Som en bonus fikk jeg innvilget søknad om US-skilt i perioden den sto uten skilter på, og fikk kjøpt inn tidsriktige, grå skilter fra Skiltmakeriet. Og endelig er alle lekene på skilt igjen!
Edited by HardKåre, 05 December 2020 - 19:06.
- sub03, Jonta og Tahoe 2000 like this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#311
Posted 19 December 2020 - 21:15
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Tahoe 2000 likes this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#312
Posted 20 January 2021 - 17:50
Sent from my iPhone using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#313
Posted 26 January 2021 - 14:53
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Tahoe 2000 likes this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#314
Posted 11 March 2021 - 16:08
Edited by HardKåre, 11 March 2021 - 16:12.
- sub03 and Tahoe 2000 like this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#315
Posted 31 March 2021 - 19:29
Det har vært noe frustrasjon underveis. Men det har også vært mye glede. Jeg kan likevel trøste meg med at den blir tatt godt vare på der den ender.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#316
Posted 11 May 2021 - 22:11
Aisin AW4 er en utrolig sterk og god automatkasse, som tåler det meste. Men også de beste trenger litt vedlikehold, om enn sjelden. Kassa vil helst ha mineralsk olje, Dexron II eller bedre. Jeg gikk for Comma AQM, anbefalt av min lokale delepusher basert på reg.nr. Med 10l olje har jeg også en rest til transfer-kassa, som trenger ca. 2l.
Start med å tappe ned oljen av bunnpanna. Tappepluggen er helt i bakkant mot gearkassetraversen. Når det slutter å renne, setter du i bunnpluggen og løsner alle skruene. Det ER mer olje igjen i bunnpanna. Peilepinnen kommer ned på passasjersida, men røret kan deles etpar cm opp fra panna. Hos meg slapp delene lett. Det er trangt mellom traversene og eksosen, men hold bunnpanna ca horisontal mens du vrir løs peilepinnerøret og lurer ut panna, det ligger ca. 0,5l olje igjen.
Når du har bunnpanna nede bytter du selvsagt filter også. Selv om AW4 har en grovsil mer enn det er et filter. Bare 3 skruer der.
Vask bunnpanna godt, og skrap og rens anleggsflatene på både panna og kassa. I bunnen av panna ligger det to kvadratiske magneter som plukker opp løst spon i olja. Tørk godt av disse, og slipp de på plass igjen.
Når jeg har panna nede så monterer jeg en oljetemperaturmåler i kassa. Toyota har det originalt i sine AW4-kasser, Jeep har det ikke. Det er derfor ferdig hull med blindplugg like foran kjølerøret på passasjersida. Men med bunnpanna i, er røret til peilepinnen i veien for å komme til blindpluggen.
For å komme greit til så demonterte jeg kjølerøret fra kassa, det er festet med en klemkobling så kan du dra det ut. Så løsnet jeg på festebrakettene så jeg kunne bøye røret litt unna vei. Du trenger en torx T55 for å få ut blindpluggen. Mye skitt i området, så den må bankes på, og da vil den passe.
De fleste temperatursensorer har 1/8NPT-gjenger, og blindpluggen har M14-1.5 gjenger. Jeg brukte Autometer 2267 metric adaptor for å få skrudd inn sensoren. Jeg kjøpte ATP RG-31 bunnpannepakning, av kompositt som kan monteres uten silikon. Monter bunnpanna, trekk til boltene til ca. 7NM og fyll på så mye olje som du tappet ut, ca. 4l.
Nå har du fått byttet ut olja i automatkassa, men det er fortsatt gammel olje i converter og oljekjøler. Det er for så vidt helt greit, ny og gammel olje vil blande seg fint, men når jeg var i gang kjørte jeg en «poor mans flush» for å bytte ut mest mulig av dette.
Olja går fra fremre oljerør og gjennom oljekjøleren, før den kommer tilbake til gearkassa gjennom returrøret bakerst. Returen koblet jeg fra kassa, samme klemkoblingen som på det fremste røret. Klem sammen, trekk ut. Så koblet jeg på en gummislange med slangeklemme, slik at jeg hadde kontroll på olja.
Returslangen hadde jeg i en gjennomsiktig kanne, med litersmerker. Når jeg da startet motoren, pumpet automaten olje ut av automaten, inn i kjølekretsen, gjennom oljekjøleren og via slangen og ned i kanna mi. Husk at det er bare 4l totalt på kassa, så ikke pump ut for mye før du etterfyller. Jeg lot automaten pumpe ut 1l, så stoppet jeg motoren og etterfylte 1l ny olje. Dette gjentok jeg til jeg hadde pumpet igjennom 4l totalt. Da så jeg og på olja som kom i returdunken min at den hadde frisk og rød farge.
Så er det bare å montere sammen returrøret, montere rørbrakettene jeg demonterte, og koble opp selve temperaturmåleren inne i bilen. Ta deg en prøvetur, kjør kassa god og varm. Dra automaten gjennom alle gear, la motoren stå å gå mens du peiler olja. Etterfyll hvis det er lite, kjør inn i garasjen og ta en sjekk etter lekkasjer. Er alt tørt og fint, er det bare å kjøre, med smidige gearskift og rolig gange.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#317
Posted 22 May 2021 - 18:23
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#318
Posted 23 May 2021 - 15:36
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#319
Posted 08 June 2022 - 16:52
Hva VAR det Jeep tenkte på da de monterte eksosanlegget med bolter sveist i eksosopphenget!
Det er fysisk umulig å få løsnet gamle muttere på eksosanlegg, så da var det frem med vinkelsliper og borre ut til gjennomslagsbolter.
Ser litt teit ut med to rørklemmer så tett på hverandre, men her har jeg tidligere utvidet anlegget til 2,5" fra resonatoren og bakover, så resten av anlegget er tipp topp!
- sub03 and Jonta like this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#320
Posted 07 July 2022 - 17:53
Etter å ha installert radio med DAB i sommerbilen, med antennesplitter i stedet for den grusomme glassantenna ble jeg motivert til å gjøre det samme i Jeepen. Og noe moderne DAB-drid med neonlys og epilepsi-effekter ble ikke aktuelt i en 35 år gammel bil! Så- Da ble det en Caliber RMD 120 DAB-BT-B med en antennesplitter for SMA-kontakt på radioen! Funker bra så langt, men det er en forferdelig jobb å bla seg gjennom DAB-kanalene til man får seg noen kanaler lagret!
- sub03 and Jonta like this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere