Gå til innhold

Foto
* * * * - 5 votes

HardKåres Amerikanere

• Please log in to reply
302 replies to this topic

#301 HardKåre

HardKåre

Skogens kongle

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7373 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Dodge Ramcharger 5,2 -78
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 10 January 2018 - 13:32

Blir ikke så mye jobbing på bil om vinteren, da jeg ikke har fått kjøpt drømmegarasjen enda. Blir stort sett bare vedlikeholdsskruing.

Fikk plutselig slamring i humper bak venstre på Jeepen. En kjapp runde på rygg viste at det var de beryktede øvre støtdemperfeste hvor en bolt var knekt.

78f03d5db39b6cee91c13bb04ac935a6.jpg
Mange bytter gjerne ut den fastsveisede mutteren, og trekker ny bolt motsatt vei. Men jeg bestemte meg for å borre ut og gjenge opp på nytt.

Problemet med gjengetappene er at det er en håpløs patent på håndtaket, så det smalt sund mens jeg gjenget opp. Trodde jeg var kommet nesten gjennom, så jeg prøvde å skru gjennom en annen skrue, bare for å se om den kom helt gjennom.

Det gjorde den ikke.

Når skruen kom dit gjengene stoppet kjørte den seg fast, og knakk... Fikk heldigvis sveist fast en mutter i restene av bolten, og fikk den ut uten å måtte borre på nytt... :o

Når sveiseapparatet var fremme:
9c9a92da86560eae860bfd781b6d2c62.jpg

Skrudde innpå en M8 fra baksiden, og sveiset fast i gjengetappen.
26e647064e3c232fe8c3d1b73dfee0af.jpg
Da ble det ordning!!!

Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#302 HardKåre

HardKåre

Skogens kongle

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7373 Innlegg:
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Dodge Ramcharger 5,2 -78

Posted 08 June 2018 - 11:32

Dørhengslene på Jeep Cherokee XJ er fantastisk nok sveist inn i doble tynnplater langs A-stolpen på bilen. I tillegg ser det ut til at de lærte opp nye karrosseriarbeidere på å sveise inn dørhengslene, så sveisesømmene ser ut som noe JEG hadde klart å lage.

I utgangspunktet sikkert en lettvint løsning, men dessverre ikke særlig holdbar i lengden. Spesielt ikke på gamle 3-dørsbiler, med de store låvedørene, samt en dørstopper helt uten demping. Så etter 30 år på veien sa til slutt øvre hengsel på førerdøra takk for seg, og ble revet løs fra karosseriet. Et ikke ukjent problem, men rammer heldigvis kun øvre hengsel på førerdøra.

Og problemet er løsbart!

img_7518.jpg?w=640

Start med å støtte opp døra godt. Du trenger faktisk IKKE å fjerne den.

img_7520.jpg?w=640

Det som tar lengst tid med hele operasjonen er å få løs forskjermen! Du må starte med å demontere sideblinkere, og løsne hele fronten! Har du kufanger så er det bare å fjerne den med én gang, den blir i veien.

img_7527.jpg?w=640

Løft fronten sideveis så langt du får den uten å demontere ledninger. Med fronten løftet unna vei kommer du til 3 skruer som fester forskjermen bak frontlykta. Skru gjerne av støtfangerhjørnet med det samme.

Under støtfangeren finner du og fester til frontleppa, og de nedre festene. Midt under hjulbuen finner du et avstandsjern som du kommer til gjennom innerskjermen, med én festeskrue mot innsiden av skjermen. Bak hjulbuen er det to skruer i nedkant. Gjennom døråpningen finner du 2 skruer. Så er det 4 skruer til under panseret. Har du snorkel er det enda litt demontering, ellers er det bare å løfte av skjermen.

img_7521.jpg?w=640

Her ser du avstandsjernet over innerskjermen, så du vet hva du ser etter. Så må du fjerne dørhengslen fra døra.

img_7522.jpg?w=640

Bak A-stolpen er det god plass. Der kan du legge inn et forsterkningsjern. Men du må skjære ut den gamle innfestingen. Dremel kuttemaskin kom til sin rett, siden døra satt litt i veien.

img_7523.jpg?w=640

Jeg gikk for ca 20cm med 5mm flatstål. Sagde ut en vinkel i bunn pga en profil inni A-stolpen, ellers gjenget jeg opp til 8x20mm skruer, plassert der jeg syntes de passet. Husk lakk!

img_7524.jpg?w=640

Jeg slipte bort gammelt grums bak på hengslen. Borret to nye hull i hengslen for å ha noe å skru i, i tillegg til hullet i bakkant.

Her må presiseres, etter å ha borret hull til hengslen i flatstålet, lurte jeg det på plass inn i hullet jeg hadde sagd, og monterte hengslen på flatstålet. Når jeg var fornøyd med plassering, borret jeg nye hull i A-stolpen, 2 over og 2 under hengslen. Når jeg kom gjennom tynnplata fikk jeg merker i flatstålet som jeg borret opp og gjenget opp etter å ha demontert alt igjen. PASS PÅ så du ikke mister plata ned i bunnen av A-stolpen. Den blir et helv å få tak i igjen!

img_7525.jpg?w=640

Som det sees på bildet, så sitter det en plastplugg under hengslen i et stort hull. Dette hullet har kanter som kom i veien for flatstålet, så de kantene klemte jeg flat før montering.

Så er det bare å lure flatstålet på plass inn i hullet i A-stolpen igjen, og montere hengslen. Så monterer du de 4 nye skruene (8x20mm)

img_7537.jpg?w=640

Så er det bare å skru fast hengslen i døra, og montere forskjermen, motsatt av demontering!
  • Tahoe 2000 likes this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#303 HardKåre

HardKåre

Skogens kongle

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7373 Innlegg:
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Dodge Ramcharger 5,2 -78

Posted 16 October 2018 - 17:44

Må skryte litt: Har vært bortreist på kurs i en periode, hvor bilen har stått parkert på flyplassen. En dag på kurs begynte det plutselig å hagle med telefoner og SMSer til meg på lydløs. Så i første pause måtte jeg ringe tilbake og høre hva som sto på. Og her er bakgrunnshistorien som jeg ikke fikk med meg, da jeg var på en annen kant av landet:

Ikke så langt hjemmefra holdes det på å spilles inn en spillefilm, med store, nasjonale aktører. En av «statistene» i filmen var en 19noenog90 Jeep XJ. Men dagen før bilen skulle kjøres opp på settet fikk bileier motorhavari. Og da ble rådyrene gode, da regissøren VILLE ha en slik bil. Det ble sondert høyt og breitt, på Facebook og i de lokale bilmiljøene. Og produksjonen ble til slutt anbefalt 2 lokale XJer, som begge er endel «grovere» enn originalt, og hvor eier kunne akseptere noen nye riper og skrammer i lakken... Den andre bilen sto i smådeler under oppgradering, så også den bileieren anbefalte min bil! Så da var det bare å få organisert at filmproduksjonen fikk lokalisert reservenøkkelenl min, og få hentet bilen min der den sto langtidsparkert på flyplassen!

Så mens jeg har vært bortreist på kurs, så har Jeepen min fått kost seg på små grusveier og gjennom små busker og krattskog!

So, you heard it here first: I 2020 er det premiere på en ny, norsk storfilm på kino under arbeidstittelen «Miss Osaka». Ser dere nøye etter vil dere kanskje kunne kjenne igjen en av stjernene i filmen!

6e2a8ffb-3f1d-4cb4-ba09-340230d87fc0.jpg
  • sub03 and Tahoe 2000 like this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere