Gå til innhold



Foto
* * * * - 5 votes

HardKåres Amerikanere


  • Please log in to reply
326 replies to this topic

#281 OleH

OleH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Pajero sport 3,0 v6
    Galloper 2,5tdi

Posted 24 November 2016 - 06:25

Oki, takker :)

#282 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 01 December 2016 - 16:15

Fikk anmerket slitte bremseskiver på EU-kontroll. Og på fulltime 4wd så må du ut med ytre hjullager og akseltettingen for å få byttet bremseskiver!

 

Well, here we go:

 

5B09149B-B69C-4F87-822C-14A474E415F6.jpg
Med hjulene plantet godt på bakken må cotter pin ut, og sentermutteren må skrues ut. Så kan du jekke opp bilen og ta av hjulet.

 

8F841BCB-F4AD-4121-B3E6-B457238E1945.jpg
Bremsekalliper løsnes, og løftes ut av vei. Pass på at den ikke blir hengende i bremseslangen. Kalliperen ligger fint oppå akslingen, fortsatt festet i bremseslangen.

 

6C24DE91-5822-4BE2-BF43-B48FC68A885D.jpg
Biltema har en fantastisk avdrager, til tromler og skiver. Dessverre hadde den ikke biltsirkelen til 5x4,5 så jeg måtte modifisere noen bolthull for å få den til å passe. Så var det ingen problem å bare dra skiva rett av.

 

B5511992-E6FC-4FA7-A9F0-38D2965AB1FC.jpg
På høyre side var jeg heldig, der løsnet skiva greit fra hjullageret.

 

40599FAC-02D2-474B-9E2F-F7989F340A03.jpg
Der byttet jeg bare tetteringen, og tok med skiva inn i garasjen. Her sees også smørenippelen for hjullageret godt, til venstre i bildet.

 

77834F53-A8AD-47A2-ACA4-482B9716A2BE.jpg
Hub'en er stukket gjennom skiva fra yttersiden. For å få den løs må hjulboltene bankes gjennom. Bruk en hjulmutter for å skåne boltene. Men hub'en stikker litt på undersiden av skiva, derfor må bremseskiva bygges litt opp. Så er det bare til med en hammer.

 

75EAF2FC-7960-41B1-92D1-370DB22C8754.jpg
Når hjulboltene er plukket ut presses hub'en løs fra den gamle skiva. Vask hub'en godt, og rens alle splines.

 

073A5F90-DB15-46AA-B461-874C5F78EA3A.jpg
Jeg har erfaring med at ubehandlede bremsedeler ruster fort. Derfor valgte jeg et beskyttende lag med maling på de nye skivene.

 

E77E0CA3-4E97-44CB-B581-343E7FA5EF2F.jpg
Hub'en presses på plass i den nye skiva, og hjulboltene bankes igjennom. Husk å line opp hullet i skiva med hullet i hub'en, da det brukes til å fette opp hjullager.

 

5D0411FC-402D-48E0-BB28-C30C1545354A.jpg
Hammer og forlenger.

 

D580A90C-E529-4D43-946E-18AF1142B1CB.jpg
Så bankes hub assembly inn i akslingen igjen. Gummihammer mot hub'en, og slegge mot gummihammeren så kom den greit på den siden. Når du får hub'en så langt inn at sentermutteren får tak, monterer du washer og mutter og bruker dette til å presse hub assembly helt inn. Skru bare til du kjenner at sentermutteren stopper, så løsnes den ca. 1/8 runde og til nærmeste låsehull for cotter pin.

 

50B0A02C-F7A3-4BF3-B694-1CBA68E10B73.jpg
Åpne lokket på mastersylinderen til bremsene. Så presses stemplet i kalliperen tilbake for å gi plass til tykkere skive og tykkere bremsebelegg.

 

BB4BF1BF-64AC-436F-9FB9-95D70B903B6D.jpg
Monter kalliper og nye bremseklosser. Husk kobberfett der klossene er i kontakt med kalliperen.

 

E27A56FB-4C65-4115-B5B6-96E564FACD19.jpg
Så må du huske å fette opp hjullageret, gjennom hullet i skiva. Gjør det gjerne før du monterer dekkene, så slipper du å ta dem av igjen. :) Jeg ble anbefalt 3 gode pump på fettpressa på smørenippelen.

 

F4F95174-741C-4C27-98B1-F7DE424F19DA.jpg
På motsatt side kom hjullageret ut ilag med bremseskiva. Når jeg presset hub'en av den gamle skiva så ble samtidig hjullager og tettering presset av hub'en. Disse delene byttet jeg da med nye. Husk bare å sette inn det nye hjullageret godt med hjullagerfett.

 

På denne siden satt hjullageret så tight mot hub'en at jeg klarte ikke å banke hub assembly inn i akslingen etter montering. Dermed måtte jeg demontere hub assembly igjen, og montere tettering og hjullager på hub assembly i pressa i garasjen. Da gikk montering greit med å bruke sentermutteren til å presse det på plass.

 

Ferdig for i dag!


  • sub03 and dodgepiper like this
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#283 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 09 December 2016 - 17:42

Seriøs bremsejobb på gang... Må bytte ut bremserør både foran og bak.

 

4CC9CC08-6097-41D8-995F-BDE0798158EC.jpg
Kjøpte koningsverktøy for bremserør på Biltema, og bremserør i metervis. http://www.biltema.n...toy-2000022667/

 

9847BAD9-F3F7-4D41-83A6-10F499F7563A.jpg
Funker fint til å kone 45* SAE-kon som er normalt på amerikanske biler. Verktøyet kan også kone DIN/boblekon som er vanlig på enkelte europeere.

 

30EE9410-AD3A-4573-BE6D-E89A26FE9E5C.jpg
Lett å bruke, og ser rett ut!

 

8F32E48F-A066-4417-875F-B579F6BEF2AF.jpg
Nytt rør foran venstre, rundt støtdemperen.

 

010AED9B-8AFA-435F-82ED-A931F23C34E3.jpg
Nye rør foran, og nye bremseslanger.


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#284 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Mine Kjøretøy:
    77-mod Renault 30TS
    01-mod Dodge RAM 2500 Cummins
  • Klubb:AES, TLRK

Posted 12 December 2016 - 21:23

Flott arbeid! Du husket tilogmed å sette på muttera før du konet bremserøret! Det er bedre enn enkelte andre klarer :innocent:


  • HardKåre and Vasvikingen like this
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#285 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 08 February 2017 - 09:12

Da var det på tide å forberede EU på den nyeste veteranen min også...
IMG_3400.jpg

Gikk slett ikke verst, fikk anmerket ei bærekule som må byttes, og ei som bør. I tillegg fikk jeg oljelekkasje mellom motor og gear, men det visste jeg om og har ny simmerring liggende. Det største problemet var lekkasje om eksosmanifolden. Og det skyldes at fremre og bakre pinnebolt er knekt av... De må borres ut og gjenges opp.

I tillegg fant de ikke rammenr i forskjermen, varselstrekanten på gulvet i baksetet og refleksvesten i hanskerommet. Men som de sa, når jeg allerede fikk 2'ere så brukte de ikke mye tid på å lete.

De likte heller ikke 32" mine, :D men visningsdekkene mine er ikke M+S-merket så da ble det slik...

Greit å være tidlig ute, har ikke visningsmnd før i mai, så jeg kan vente på høyere temperatur i garasjen før jeg går igang.. .
  • Vasvikingen likes this
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#286 j--

j--

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Østfold
  • Mine Kjøretøy:
    '92 Jeep Cherokee XJ 4.0L HO

Posted 15 February 2017 - 07:35

Fine bremsebyttebilder. Og garasjekos i minusgrader er ikke noe særlig om man ikke må :-)



#287 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 19 April 2017 - 21:43

Fikk etpar anmerkninger på EU. Men heldigvis har jeg fortsatt god tid på å få utbedret alt. :) Starter ut med å bytte bærekuler på førersiden.

 

Start med bilen godt parkert på jorda. Napp ut splinten til akselmutteren, og dra av mutterskiva.

142BDD2F-9717-4254-94F0-43C1DBEC9204.jpg

 

Nå klarer du å løsne akselmutteren med en LANG latmann. Så løsner du hjulboltene, jekker opp dekket og fjerner hjulet. Dette legger du under bilen som sikkerhet.

AE46893B-0CBD-458E-ADC1-71110342BA37.jpg

 

Sørg for at du støtter GODT opp under bilen så den ikke faller ned. Her har jeg en 10t jekk, støttebukk og hjulet under ramma som siste skanse.

8BE1BD63-B24E-48E3-BEF1-D4FD207FAF63.jpg

 

Bremsecalliperen løsnes, to glideskruer i bakkant, og henges opp godt ute av vei.

255D36E3-DA99-4DF5-9279-1432BEB98B41.jpg

 

Demonter bremseklosser og bremseskiva.

70D9CA6D-3FF2-45A3-B6EE-C04248862997.jpg

 

Så løsner du de 3 12-kantede spindelboltene. Bruker du en 1/2" fastnøkkel eller en koppnøkkel med 12-kant løsner de med litt makt. Men det er likevel vanskelig å få løst hjulhub'en. Jeg brukte en langkopp som jeg kilte mellom krysset og spindelen, så dreide jeg rattet. Stikkakslingen og hub'en ble presset rett ut.

777D93B2-C25A-47B5-8568-4EEA72C4A2E1.jpg

 

Så er det bare å trekke stikkakslingen forsiktig ut av akselhylsa. PASS PÅ så du ikke får noen skader på splines'ene på akslingen. Og hvis du lurte, så NEI, du trenger ikke å tappe ned differensialen. Oljenivået står lavere enn akslingen.

BC1FED11-5FED-4AE9-8199-DC4291B5C3BF.jpg

 

Nå passer det SVÆRT godt å sjekke drivkryssene NØYE! Når du har kommet så langt er det fort gjort å få byttet disse når du alt har stikkakselen ute av akselhuset. Se HER: How to: Bytte drivakselkryss.

 

Fjern låsesplintene og skru ut kronmutterne på begge bærekuler. På den øverste kula kom jeg greit til, og noen velrettede slag på en brytegaffel så smalt bærekula løs. Den øvre skal opp av akseløret.

28DC66ED-7CC9-44EA-9863-71B3618A3402.jpg

 

Den nedre kula satt endel verre, så da var det frem med den STORE C-clamp'en min for å presse løs spindelen.

E1A13D0B-D6F0-43DC-B2CB-FF4F21386887.jpg

 

Når spindelen var unna vei tok jeg nytt grep med verktøyet, og presset nedre bærekule ned og ut av akselen.

50319219-EB95-43BC-B5E8-F8B0DBA2CD49.jpg

 

Fjernet litt overfladig dritt, og rengjorde anlegget til de nye bærekulene i akselørene.

CF45D15A-0477-4998-A816-31F4412A3A5D.jpg

 

Hmm her menglet det noen bilder... Men jeg brukte C-clampverktøyet til å presse på plass de nye bærekulene. Den nederste skal oppover, og den øverste skal nedover i akselfestet.

D68A5E67-25FA-4B0E-A3D1-6026ECF16A75.jpg

BTW, genialt at Jeep har brukt avsmalnende akselører til bærekulene. Dvs at kulelagerverktøyet ikke kan stå vinkelrett på bærekule og akseløre ved montering. Men med litt forskjellige adaptere som fulgte med verktøyet gikk det seg da til.

 

Så er det montering i motsatt rekkefølge. Bærekulene trekkes til med et moment på 100NM.

EBD57068-7C57-4B14-8926-F41FC4FC2895.jpg

Fettnippelen som fulgte med bærekulen fra MOOG bygde litt høyt, så den kom nesten i kontakt med akselkrysset. Denne byttet jeg senere ut med en mindre fettnippel jeg hadde liggende.

 

Den øvre bærekula hadde litt lang kulebolt, så ved tilstrekkelig moment dro jeg kronmutteren forbi låsehullet i bolten.

8DF66920-0661-4EEA-94E1-3D113FF70C2E.jpg

 

Dette lot seg løse med en stoppskive mellom spindel og kronmutter.

6E6287A7-FB6D-41DA-8499-16B711A7BEE4.jpg

 

Så satte jeg inn splines'ene med drivakselfett, og satte akslingen inn i hjullagersatsen. Jeg rengjorde godt akslehylsa så langt jeg kom til, og stakk stikkakslingen forsiktig inn i akselhylsa. Drei litt forsiktig på den for å få den til å gå i inngrep i differensialen.

BC7989C8-E782-4272-B823-453B92B28D73.jpg

 

Så er det bare å montere de 12-kantede spindelboltene, stramme godt til, montere bremseskive og klosser, og feste calliper. Husk nytt glidefett på glideskruene til calliper.

EDB7375C-29DF-4FEC-8291-5AE622BA30DB.jpg

 

Monter dekket, og senk bilen ned på bakken igjen.

A1EC1D85-D5C1-4867-AB57-EC3453C79864.jpg

 

Nå kan du stramme akselmutteren til foreskrevne 235NM. Monter mutterskiva og stikk inn splinten igjen.

 

Ferdig arbeid! :)


Edited by HardKåre, 19 April 2017 - 21:46.

  • Tahoe 2000 likes this
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#288 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 21 April 2017 - 18:00

Mens jeg nå allerede har bilen inne i garasjen: 

DCF49B82-1617-4B82-83BA-4D457472B0B2.jpg

 

Lenge siden fremdiffen har fått TLC. 

73E8B745-C74B-4CC9-B72C-E623D628890A.jpg


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#289 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 24 April 2017 - 10:44

440072D7-C876-4408-ABDE-AB3B15D32B6C.jpg

Plutselig fikk jeg kjøpt meg nye dekk og felger. 265/70-16 Cooper Discoverer STT på 8x16 Dick Cepek DC2 med backpressure på 4". Så må jeg bare bestemme meg om jeg vil ha de på Dodgen eller Jeepen... :)


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#290 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 20 May 2017 - 15:43

19D3F7FC-B214-4F52-A60C-69C21153850C.jpg
Når man insisterer på å kjøre med kufanger blir selv et vanlig lyspærebytte en knøen operasjon...
4877C4B0-98E7-4D94-8817-50FAE94E06D5.jpg
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#291 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 31 May 2017 - 16:29

Da begynner det å nærme seg fristen for PKK take 2 på Jeepen. Så da er det bare å stålsette seg og forsøke å få byttet pinneboltene på eksosmanifolden. Begge to. 

 

5B8B0E06-A903-44CF-8A67-B16CBDA1B54A.jpg

Mye greier å plukke ned. 

 

5DB73437-67EC-470B-AE51-E0D488758816.jpg

Endelig nede på manifolden. 

 

3AAD5B77-DD90-413B-82F7-2A22D3241B4A.jpg

F***, for trangt til å komme til for å borre ut den bakre pinnebolten! Men ikke noe ikke litt gla'vold kan fikse!!! 

 

24DFA571-66C3-490D-9765-22CE4C48D518.jpg

Se der, ja... Med fullt press inn mot torpedoveggen ble vinkelen nesten helt rett! 

 

1168341A-B9BE-4408-871D-90BDD1DDDA96.jpg

Nesten like trangt å komme til å få gjenget opp nye skruehull... 

 

FEECC9E3-E2FE-4F2F-9E55-752B834F93C8.jpg

JADDAA!!! Alt går med tålmodighet og vold! Foran var det jo en lek å borre og gjenge, så nå er det bare montering igjen! 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#292 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 01 June 2017 - 18:59

DF464FAE-A6DD-4D6A-B352-4B0EEC5DC643.jpg
Da begynner det å nærme seg!

679763EF-4562-4E28-AC58-033F993B9006.jpg
Jadda, da var vi klare! Tok ca. 2 arbeidsdager å bore ut begge boltene, med all demontering og montering.

F4D67619-0241-4C8D-B0DA-A67A02DB7545.jpg
Dette hjul-steppet er genialt å ha når man skal å jobbe oppi motorrommet!

Edited by HardKåre, 01 June 2017 - 19:00.

  • sub03 likes this
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#293 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Elverum
  • Mine Kjøretøy:
    2009 Chevrolet Tahoe LTZ
    1977 Dodge Aspen SE

Posted 01 June 2017 - 21:29

Nice job! Hvor fikk du tak i trappedingsen? Den så smart ut.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#294 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 02 June 2017 - 09:01

http://www.biltema.n...ige-2000034150/
Kan tilpasses forskjellige hjulbredder og høyde! :)
  • sub03 likes this
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#295 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 18 June 2017 - 18:47

Siste feil før EU skulle gå fort: Bare å bytte bakre simmerring på veiva. Jeepen har en 2-delt simmerring, derfor kan den byttes med automaten i bilen.
 
Det hele startet supert. Når jeg hadde løsnet alle boltene til bunnpanna (alle 26) så satt den fortsatt som f... Og etter å ha jobbet i flere timer med noe som virket til å være størknet rutelim fikk jeg endelig bunnpanna løs. Men den var ikke mulig å få lurt ut bak akslingen, da oljepickup'en hektet i ei metallplate inne i bunnpanna.
9d286eaa-f387-46b7-9dfe-0ace59760385.jpg
 
Alle videoer og monteringsanvisninger på nett sa at bunnpanna skulle slippe rett ut, så jeg prøvde det meste: Løsnet dempere og styredemper, løsnet på forakslingen, jekket på motoren, jekket på automaten. Uansett fikk jeg den ikke løs. Til slutt måtte jeg demontere selve oljepumpa, og håpe at jeg får den montert igjen!
25a1a00e-11bf-493c-bf1d-7aadb16129b9.jpg
 
Når oljepumpa og oljepickup'en løsnet så kom bunnpanna rett ut.
6b8615c6-5634-40ae-a6c4-5b634d79c517.jpg
 
Endelig fikk jeg alt løst, men etter å ha brukt 3 dager i garasjen og på internet for å bare få demontert bunnpanna, så er det jobb i ei uke... :(
a43b3f76-b232-4566-b005-d5023f6960d1.jpg

Edited by HardKåre, 29 August 2017 - 16:26.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#296 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 06 July 2017 - 17:04

Da jeg ikke er villig til å la meg utpresse av min tidligere bildedelingstjeneste så kommer jeg til å flytte how-to-innleggene mine over på egen nettside. Den finnes her: https://rustflekk.wordpress.com for de som er interesserte.

 

1987 Jeep Cherokee XJ Chief 4,0LO
1978 Dodge Ramcharger AW-100 318cid
1965 Plymouth Barracuda Formula S 273cid

 

Da jeg er nødt til å skrive de fleste innleggene mine på nytt, vil det ikke bli så mange flere underveis-innlegg i denne tråden på en stund. :(


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#297 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Elverum
  • Mine Kjøretøy:
    2009 Chevrolet Tahoe LTZ
    1977 Dodge Aspen SE

Posted 06 July 2017 - 20:40

Keep up the good work HardKåre.

 

Den Barracudaen er jævlig fin. Fatter'n hadde en 64-modell Plymouth Valiant da jeg var liten, så den fronten der vekker gamle minner gitt...

Bra med bildene av bærekulebyttet også, har skrudde øvre kuler på min Aspen. Har fått gjort en del på den de siste par årene, så den begynner faktisk å bli bra teknisk etter den har stått lagret på en låve i 16-17 år. Fikk skilt på den i fjor høst har vært i daglig bruk i sommer.

 

Biler med sjel disse gamle Moparene.


  • HardKåre likes this
"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#298 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 28 August 2017 - 14:00

How to: Bytte Rear Main Seal Jeep 4,0 R6
En typisk plass hvor det blir lekkasjer på en AMC242 4,0 R6, (og også AMC150 2,5 R4 bensin) er mellom motor og gearkasse. Dette skyldes at Rear Main Seal er en to-delt gummipakning, som gjør at det er to ekstra skøyter i pakningen som kan skape lekkasjer. Fordelen med denne konstruksjonen er at du kan bytte hele pakningen med motor og gearkasse montert i bilen!

Start med å kjøre motoren varm. Kjør inn i garasjen, og stopp motoren. Koble fra batteriet. Så tapper du ned oljen fra motoren. Bunnpanna sitter fastskrudd med et 20-talls bolter, og 4 studs. Pass på å merke hvor det skal sitte studs. De skal bl.a holde fast kjølerør fra automaten.

img_6879.jpg

Det finnes noen fine gummipakninger som ikke behøver mye pakningssement ved montering av bunnpanne, og som slipper med noen velrettede slag med gummihammer. Og så finnes det gamle korkpakninger med pakningssement som sitter som rutelim. Jeg måtte være kreativ, og endte opp med å banke inn et bryteblad fra en bladkniv som jeg fikk banket rundt bunnpanna til den til slutt slapp. Dette resulterte faktisk i noen små skader i monteringsflata på bunnpanna mi, dette må bankes jevnt igjen med en planke eller noe før montering!

img_6876.jpg

Det er noe enklere å få ut bunnpanna hvis du fjerner startmotoren, men det er ikke nødvendig. Men uansett er den vanskelig å få ut fra under motoren: Jeg måtte løsne styredemperen for å få plas å jobbe, og jeg har 3″ heving på bilen! Så kunne jeg jekke opp karosseriet så høyt at forakslingen lettet fra bakken. Da hadde jeg maks åpning mellom aksling og automat, og burde kunne få vridd bunnpanna sideveis og lurt den ut. Men ikke at den ville komme ut!

9d286eaa-f387-46b7-9dfe-0ace59760385.jpg

Det viser seg at på min motor sitter det et «splash shield» over halve oljesumpen. Og uansett hvordan jeg lirket og vrei bunnpanna så hektet oljepickupen i dette shieldet.

25a1a00e-11bf-493c-bf1d-7aadb16129b9.jpg

Dermed måtte jeg til med å demontere hele oljepumpa. Den sitter med 2 bolter på passasjersiden av motoren, like innenfor bunnpanna.

6b8615c6-5634-40ae-a6c4-5b634d79c517.jpg

Med oljepumpe og oljepickup løs kom bunnpanna greit ut.

a43b3f76-b232-4566-b005-d5023f6960d1.jpg

Da er vi kommet inn til det aller helligste. Jeg vil anbefale å ta en pause nå, og la motoren få stå og dryppe av seg det verste over natten f.ex, da du skal inn og ligge under der Husk å legge under noe som kan samle opp oljedrypp.

Før vi går videre må jeg komme med litt produktplassering: Du skal komme til bakre rådebukk, og der er det både trangt og mørkt, og vanskelig å komme til med noen lyskilder. Heldigvis har jeg i et svakt øyeblikk vært på ebay og kjøpt meg et sett med LED gloves. De var til uvurdelig hjelp, selv om det krevde litt teknikk å få LED-kildene til å peke i riktig retning.

img_6840.jpg

Now, back to work.

Nå må du på rygg under den dryppende motoren, og dra deg helt inn til bakerste rådebukk.

img_6873.jpg

Denne er festet med 2 skruer, og vil også trenge noen lette kakk for å slippe. VÆR FORSIKTIG så du ikke skader rådebukk, eller veivaksel. Når du har fått løs rådebukken ser du opp på øvre del av simmeringen, gjennom to hull helt bak mot gearkassen. Der går også en ring rundt veiva i forkant av simmeringen, vær forsiktig med denne.

img_6827.jpg

Øvre del av simmeringen må kakkes forsiktig rundt, og over veivakselen med en syl eller liten skrutrekker. Den kan bankes hvilken som helst vei. Se på bildet.

img_6828.jpg

Du trenger ikke å banke ringen helt rundt, det går ikke. Når du får banket den såpass gjennom at du får tak på den med en liten nebbtang i motsatt ende så er det lettere å trekke den ut så du ikke riper opp veiva.

img_6831.jpg

Dra i en «sirkulær» bevegelse, slik at ringen følger langs veiva helt til den kommer ut.

img_6848.jpg

NÅ må du ta deg GOD tid til å inspisere rådebukken, og få dradd ut den nedre pakninga fra denne. Denne renses godt, før du forsiktig presser den nye pakningen på plass. Pga «ørene» vil den bare passe den ene veien. Det er viktig å starte med den nedre delen av pakninga, for den øvre delen kan gå begge veier men MÅ monteres samme vei som den nedre!

img_6847.jpg

Før du begynner å montere den øvre pakningen må du smøre den slik at den går lett. På innsiden, inn mot veivakselen skal du bare bruke ren motorolje. Langs hele yttersiden og begge sidene bruker du flytende såpe. Dette gjør du slik at pakningen skal gli greit inn i sporet i blokka.

Sørg for at den øvre delen blir montert samme vei som den nedre. I mitt hode virker det ulogisk, men sporet i pakningen skal altså peke fremover i motoren.

img_6833.jpg

Nå skal du tre den øvre delen på plass: Legg pakningen opp mot veivakslingen, slik at den ligger rundt veiva og inn mot åpningene i blokka. Så må du forsiktig presse pakningen inn i sporet sitt.

img_6834.jpg

PASS PÅ, blokka er skarp så det skal veldig lite til å skade ringen når du trer den inn i sporet sitt. Er det første gang du skal gjøre jobben vil jeg anbefale deg å kjøpe 2 pakninger, jeg trengte selv èn for å lære meg teknikken.

På bildet øver jeg press med pekefingeren INN mot veiva, slik at sporet i pakninga presses sammen til jeg får ført pakningen inn i sporet. Tommelen bruker jeg til å føre inn pakningen, med et rolig trykk i en sirkulær bevegelse. Så er det bare å forsiktig føre inn pakningen helt til den kommet ut igjen på motsatt side. Den skal nesten flukte med blokka, men skal komme bittelitt ut på begge sider.

img_6839.jpg

På rådebukken skal du sette inn «ørene» på pakningen med pakningssement. I tillegg skal du ha pakning opp langs kanten, opp mot skruehullene. Men IKKE på anlegget inn mot bultehullene, da blir klaringen til rådelagetet feil! Så setter du inn pakningen og rådelageret med ren motorolje, så er du klar til å montere!

Når du får rådebukken på plass, så skrur du det først fast med fingrene. Det er viktig at rådelageret ikke strammes skjevt, så du må ha momentnøkkel og stramme i flere omganger. Jeg kjørte 55NM 75NM 95NM 108NM.

25a1a00e-11bf-493c-bf1d-7aadb16129b9.jpg

Etter å ha renset bunnpanna og oljepickupen, og fjernet alle pakningsrester på blokk og på bunnpanne, er det montering i motsatt rekkefølge.

Bruk ny pakning. Ha gjerne litt pakningssement i hjørnene på pakninga, foran og bak, og i skøyten mellom blokka og frontdekselet mellom de fremste skruehullene. Ellers skal det ikke være behov for pakningssement over det hele. Så løfter du bunnpanna på plass, og monterer oljepumpa igjen. Den korte skruen på oljepumpa festes med 13NM, den lange med 23NM.

Så er det bare å skru fast bunnpanna. Det er 3 skruer og 1 stud som er litt kraftige enn resten. De skal sitte nest fremst, og helt bakerst for å holde fast en «brace» inn mot automaten. For meg funket det bra å tre de to bakerste skruene gjennom brace, bunnpanne og pakning, og så løfte bunnpanna på plass. Så skrudde jeg disse så de gikk i grep med skruehullene, og sørget for å få på plass en skrue ca. midt på bunnpanna for å holde bunnpanna oppe uten å bøye skruehullene bak. Da plasserte bunnpannepakninga fra Victor Reinz seg fint. Så var det de to nest fremste skruene, de 3 siste studs og så bare å fylle på med resten av skruene. Når ALLE skruer var på plass strammet jeg skruene inn til jeg møtte motstand. Så torquet jeg dem opp til 10NM. De 4 kraftige skal opp til 17NM.

img_6879.jpg

Sjekk at bunnpluggen er skrudd i, fyll opp med olje, og monter styredemper og braketter. Kjør bilen varm, og sjekk for lekkasjer.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#299 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 10 October 2017 - 14:35

Jeepen har fått kjørt seg litt etter at jeg fikk justert opp tilhengervekta til 5000lbs...

5e37fccae7770b1a7f823345291ec4dc.jpg
Først skulle Barracudaen til vinterlagring. Og med varmgang i ene forhjulet ble det slik transport.

324826416d964e5951873756ef093b10.jpg
På veien tilbake med tom henger passet det bra med en XJ på vei til huggeren...


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#300 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 17 October 2017 - 14:04

Nok en veteran i hus! Svenske denne gangen. 1970 Volvo Bolinder-Munktell BM430T.

b71f8ecf9f7ef097635dce7598b1928e.jpg

3f5ed7bc23846e5062f2d82212b20101.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere