Gå til innhold



Foto

Omreg/Nedreg av -04 Tahoe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
85 replies to this topic

#61 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 12 January 2012 - 17:41

QUOTE(eohat @ 12 Jan 2012, 14:22) <{POST_SNAPBACK}>
Du tar feil der. Alle varebilene kan du registrere som personbil og sette i baksetene. Dette med de nye reglene fra 2009 er ned og opp klassing, ikke status endring!
Jeg registrerte min Tahoe 2003 varebil om til person bil med 8 seter i 2010.


Det han tenker på her er at i dei tidene han gjorde dette, vart det stramma kraftig inn på dokumentasjonkrava for biler nyere enn xxx modell.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#62 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 15 January 2012 - 16:07

QUOTE(Jeeps @ 12 Jan 2012, 17:41) <{POST_SNAPBACK}>
Det han tenker på her er at i dei tidene han gjorde dette, vart det stramma kraftig inn på dokumentasjonkrava for biler nyere enn xxx modell.


Noen som har noe ny info/oppdateringer på dette problemet?!?
Har kjøpt meg Tahoe med 6 seter fra 01 og vil ha kone-sjåfør når det trengs (hikk) ;-)

Elvis has left the buil….


#63 eohat

eohat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 16 January 2012 - 10:25

QUOTE(Jeeps @ 12 Jan 2012, 18:41) <{POST_SNAPBACK}>
Det han tenker på her er at i dei tidene han gjorde dette, vart det stramma kraftig inn på dokumentasjonkrava for biler nyere enn xxx modell.


Ikke noe forskjell i dokumentasjonskravet fra den varebilen han hadde til den jeg hadde. Jeg trengte ikke noe dokumentasjon i det hele tatt, fordi det er ingen forskjeller på vektsituasjonen fra en varebil omgjort til en personbil. Det er kun eventuelt avgiftsbetaling hvis nyere enn 10 år og E-merkede belter. Det bar bare tull at tiim måtte registrere fra varebil til personbil innen utgangen av 2009 og betale over 200.000kr for det. Jeg gjorde dette fint i 2010. De endringene etter 2009 gjelder jo opp ned fra klasser, Lett lastebil til varebil, der kommer jo tillatt total vekt inn i bilde. SÅ MERK ALLE: ALLE TAHOER SOM ER VAREBIL KAN UTEN PROBLEMER BLI PERSONBIL!

#64 1-sporet

1-sporet

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 18 January 2012 - 12:56

Det er i diskusjonen om nyere Tahoe viktig og huske på forskjellen mellom statusendring og nedregistrering. Statusendring fra lett lastebil til varebil og personbil ble fra 2009 "umuliggjort" på grunn av krav om ombygning fra fabrikk for den opprinnelige vekta 3560 kg. De som valgte å omregistrere til varebil med vekt 3085 (3160 med fører)kan på lik linje med alle varebiler statusendres til personbil, avgiftfritt etter 10 år.

Mange ønsker fortsatt å nedregistrere totalvekten på sin lastebil-Tahoe til under 3500 kg, og dermed kunne statusendre denne til personbil under 3500 kg. Dette nekter for tiden Statens vegvesen da de mener det er hjemmel for dette i kjøretøyforskriften. Attached File  forelopigSvar_nedvektingssaken_1_.pdf   132.43K   254 downloads

Jeg erkjenner at bilavgifter er med på å finansiere en del andre ting i samfunnet, og aksepterer i grunnen det, men her skyter de seg skikkelig i foten. Alle som omregistrerer fra varebil til personbil har da samme fordel? Bilene det her er snakk om er som regel brukt over ti år med setebegrensning som er prisen for å ha varebil eller lastebil. Unnskyldningene blir bare så utrolig dårlige når det gjelder denne saken. Det fins ingen gode argumenter for at biler skal ombygges fra fabrikk for å tåle mindre vekt enn de er bygd for, det bidrar bare til forakt mot departementet og lovmakere når de prøver å argumentere for det.

4x4 - Gjør det enklere

Chevrolet Tahoe 2001, 5,3 Vortec, 8-seters personbil

Audi A8 V8
VW Polo 1,6 TDI, ansatt som sparebøsse - sparket for ulydighet


#65 Chevydieselpower

Chevydieselpower

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 393 Innlegg:

Posted 18 January 2012 - 18:37

QUOTE(1-sporet @ 18 Jan 2012, 12:56) <{POST_SNAPBACK}>
Det er i diskusjonen om nyere Tahoe viktig og huske på forskjellen mellom statusendring og nedregistrering. Statusendring fra lett lastebil til varebil og personbil ble fra 2009 "umuliggjort" på grunn av krav om ombygning fra fabrikk for den opprinnelige vekta 3560 kg. De som valgte å omregistrere til varebil med vekt 3085 (3160 med fører)kan på lik linje med alle varebiler statusendres til personbil, avgiftfritt etter 10 år.

Mange ønsker fortsatt å nedregistrere totalvekten på sin lastebil-Tahoe til under 3500 kg, og dermed kunne statusendre denne til personbil under 3500 kg. Dette nekter for tiden Statens vegvesen da de mener det er hjemmel for dette i kjøretøyforskriften. Attached File  forelopigSvar_nedvektingssaken_1_.pdf   132.43K   254 downloads

Jeg erkjenner at bilavgifter er med på å finansiere en del andre ting i samfunnet, og aksepterer i grunnen det, men her skyter de seg skikkelig i foten. Alle som omregistrerer fra varebil til personbil har da samme fordel? Bilene det her er snakk om er som regel brukt over ti år med setebegrensning som er prisen for å ha varebil eller lastebil. Unnskyldningene blir bare så utrolig dårlige når det gjelder denne saken. Det fins ingen gode argumenter for at biler skal ombygges fra fabrikk for å tåle mindre vekt enn de er bygd for, det bidrar bare til forakt mot departementet og lovmakere når de prøver å argumentere for det.



jøss, overraskene........ sad.gif
Svartrøyk er tøft! Dieselpower!!! :P

#66 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 20 January 2012 - 00:11

Dette brevet fikk jeg her om dagen fra en faktisk trivelig fyr i SVV. Ikke noe nytt eller revolusjonerende, men..

Attached Thumbnails

  • side1.jpg
  • side2.jpg

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#67 1-sporet

1-sporet

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 20 January 2012 - 09:16

Det finnes heldigvis mange hyggelige mennesker i SVV, det er bare det at det også finnes endel problemtenkere som kan se ut som om de har fått litt vel sentrale roller i departementene. Brevet du har er fra 2010 og viser bare det som også det brevet jeg viser til sier; en må bygge om bilen teknisk fra totalvekt 3560 kg og få vektgaranti fra GM i USA. De har litt andre ting å styre med enn å skrive ut vektgarantier til Norge. Og hvorfor i all verden skal de skrive ut noen papirer på at bilen kan veie mindre? Er det noen som kjører med blylodd og laster de ut etterhvert som en tar på annen last? Skjønner det for å registrere opp (som det nå også er slutt på i og med det gjelder samme regler opp som ned) men ned??? Og dersom en hadde endret reglene til bare opp ville jo problemet dø ut av seg selv etterhvert som (selv) Tahoer ikke er evigvarende.

Min Tahoe er fra 2001. Da ble det alene solgt 280 000 slike i USA alene (Tahoe + Yukon). Det amerikanske VIN-systemet som alle Chevyer nummereres etter er slik at de fleste opplysninger står i nummeret. Dermed kan jeg si at min bil er produsert i Jacksonville, har 4x4, totaltvekt inntil 3160 kg, blant annet. Dette er ikke god nok dokumentasjon (selv om det understellsnummerert er det som står i det norske vognkortet) for vektklasse. Snakke om å gå over bekken får å hente vann.

Jeg synes det er trist at byråkratene i departementet får lov til å utøve så tullete forståelser av regelverk. Vi er til de grader miniputt i verdens bilpark, slik at ingen større bilfabrikker vil noen gang tenke på oss som et viktig marked. Da hadde vi for lengst vært oversvømt med billige stasjonsvogner med mikromotor, 4x4 og stasjonsvogn med høy bakkeklaring fra alle fabrikanter, ikke bare Skodâ.

4x4 - Gjør det enklere

Chevrolet Tahoe 2001, 5,3 Vortec, 8-seters personbil

Audi A8 V8
VW Polo 1,6 TDI, ansatt som sparebøsse - sparket for ulydighet


#68 eohat

eohat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 20 January 2012 - 15:27

QUOTE(1-sporet @ 20 Jan 2012, 10:16) <{POST_SNAPBACK}>
Det finnes heldigvis mange hyggelige mennesker i SVV, det er bare det at det også finnes endel problemtenkere som kan se ut som om de har fått litt vel sentrale roller i departementene. Brevet du har er fra 2010 og viser bare det som også det brevet jeg viser til sier; en må bygge om bilen teknisk fra totalvekt 3560 kg og få vektgaranti fra GM i USA. De har litt andre ting å styre med enn å skrive ut vektgarantier til Norge. Og hvorfor i all verden skal de skrive ut noen papirer på at bilen kan veie mindre? Er det noen som kjører med blylodd og laster de ut etterhvert som en tar på annen last? Skjønner det for å registrere opp (som det nå også er slutt på i og med det gjelder samme regler opp som ned) men ned??? Og dersom en hadde endret reglene til bare opp ville jo problemet dø ut av seg selv etterhvert som (selv) Tahoer ikke er evigvarende.

Min Tahoe er fra 2001. Da ble det alene solgt 280 000 slike i USA alene (Tahoe + Yukon). Det amerikanske VIN-systemet som alle Chevyer nummereres etter er slik at de fleste opplysninger står i nummeret. Dermed kan jeg si at min bil er produsert i Jacksonville, har 4x4, totaltvekt inntil 3160 kg, blant annet. Dette er ikke god nok dokumentasjon (selv om det understellsnummerert er det som står i det norske vognkortet) for vektklasse. Snakke om å gå over bekken får å hente vann.

Jeg synes det er trist at byråkratene i departementet får lov til å utøve så tullete forståelser av regelverk. Vi er til de grader miniputt i verdens bilpark, slik at ingen større bilfabrikker vil noen gang tenke på oss som et viktig marked. Da hadde vi for lengst vært oversvømt med billige stasjonsvogner med mikromotor, 4x4 og stasjonsvogn med høy bakkeklaring fra alle fabrikanter, ikke bare Skodâ.



Husk på at det ikke er bilens vekt som skal senkes for og bli varebil. Tahoene veier rundt 2400-2500kg de. Det er bilens egenskaper for lasting av vekt. Derfor før når det ble utført nedregistrering fra lett til varebil så satt de på orginale fjærer som tåler mindre lasteevne og som også gjør bilen litt mykere i fjæringen og mere komfort på veien! Men fabrikk garanti om at dette var bilens utgangspunkt har vi ikke her til lands.


#69 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 20 January 2012 - 18:30

Hvis dere ikke har oppdaget det før så er alle disse reglene laget utelukkende for å holde disse bilene borte fra Norske veier?????

Hva tror dere tanken bak det å flytte grensen for lastebil registrering av denne typen biler først var 3500 kg, så 5000 kg , så 6000 kg og til slutt 7500kg.....innenfor et par - tre år?
Grensen ble flyttet fortløpende etterhvert som importørene sørget for at vektene ble oppjustert i forhold til regelverket. Det er denne triksingen med vekter som gjorde at tollvesenet satte ned foten. Har ingen ting med at det finnes hundretusener av biler i USA som er lavere i vekta - det er endringene i papirene som er brukt i Norge som er problemet. Wagen AS registrerte jo Suburban på 7500kg - helt borti natta!!
Roar, Lightfoot Racing

#70 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 21 January 2012 - 11:52

Uansett er det vanskelig å klare å se noen faglig begrunnelse for hvorfor dette skal være så umulig. Lastebilregistrert Tahoe har en nyttelast på ca. et tonn mens varebilregistrert Tahoe har en nyttelast på ca. 600 kg. Det eneste som hadde skjedd om man bare forandret tillatt totalvekt fra 3560 kg til et eller annet under 3501 kg er at bilen får redusert nyttelast. Det er jo "ingen" som kjører rundt med et tonn last i bilen til enhver tid uansett, så bilens egenskaper hadde vært uforandret, eneste forandring er at man ikke hadde hatt lov å laste like mye som tidligere. Dette er sunn fornuft, men dette har forskriften satt en stopper for med kravet om vektgaranti og modifikasjon for å registrere NED. Jeg har ingen problemer med å skjønne disse kravene om man skal registrere OPP, men ned, det finnes det ikke *et eneste* godt argument for.

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#71 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 21 January 2012 - 15:43

Helt enig! Ved nedregistrering burde det være nok å redusere bilens nyttelast i vognkortet, uten nødvendigvis å gjøre noen fysiske forandringer som forringer bilens kjøreegenskaper. Motivene er helt klart å forhindre at slike biler skal være tilgjengelige for oss vanlige folk med normal årsinntekt.

Husker et intervju på nyhetene for 8-10 år siden, var enten Kristin Halvorsen eller Valgerd som sa disse smutthullene i avgiftsystemet skulle tettes. Det var selvfølgelig helt hinsides at disse store miljøbombene av noen SUV'er skulle rulle rundt på norske veier. Er vel derfor det ble umuig å registrere Suburban og Tahoe som lastebil etter 2005, og jeg kan ikke oppgradere til en nyere Sub når tiden er inne. mad.gif
"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#72 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 21 January 2012 - 16:52

Ja, det er nok rett og slett en motstand mot såkalte "miljøbomber" som disse bilene blir regnet som i enkelte kretser. I dag var jeg ute og gikk en tur for å handle og tok en ekstrarunde, gikk vel 3-4 km langs en vei her i Trondheim. Det er så mange gamle, slitne lurvete biler som spyr ut blågråsvart røyk som kjører rundt og som omtrent eimen av uforbrent bensin eller sur dieseleksos ligger etter, og det er tydeligvis helt greit for myndighetene, men en moderne motor, gjerne også kjørt på LPG i en større amerikansk bil, en motor som knapt bidrar til lokal forurensning i det hele tatt, det er "versting". Forstå det den som kan.

At det er ren luksusavgift som ligger til grunn ser man enkelt om man setter seg litt inn i bilavgiftene - en BMW 123d med 204 hk får over 100000,- mer i engangsavgift enn en Toyota Auris diesel som slipper ut *mer* CO2, men bare har 116 hk eller noe slikt..

Forresten, også den 300GD'en i signaturen min bruker gjerne 1,4-1,5 liter/mil på langtur, og det er en "liten" motor som ikke engang har 100 hk. Noen har en oppfatning om at alle amerikanske biler bruker minst 2,5 liter på mila, men det er ihvertfall ikke min erfaring. wink.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#73 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 21 January 2012 - 18:33

QUOTE(Turbodrive @ 21 Jan 2012, 17:52) <{POST_SNAPBACK}>
At det er ren luksusavgift som ligger til grunn ser man enkelt om man setter seg litt inn i bilavgiftene - en BMW 123d med 204 hk får over 100000,- mer i engangsavgift enn en Toyota Auris diesel som slipper ut *mer* CO2, men bare har 116 hk eller noe slikt..


Hvis dette stemmer (noe du sikkert har rett i) så burde det jo være et god bevis på at avgiftsgrunnlaget er oppkonstruert og ikke henger på greip.
Det som er trist, er at det ikke gjøres noe. At ikke totalt CO2 utslipp (konstruksjon-bruk/forbruk-gjenbruk) betyr noe for avgiftssetterne.
For det er jo det totale CO2-fotavtrykket som er virkelig. Ikke hva bilen forbruker.

Har hatt artige diskusjoner med Toyota Primus-eier som kjører 30-32.000km/år, hvor jeg med en 5.3 eller 6.0 V8 bensin på 10.000km/år både slipper ut like lite CO2 pr år i bruk, men også mindre CO2 totalt. Det har han (fatter'n) enda ikke klart å ta inn over seg smile.gif

Vel... får ut å måke. Igjen smile.gif

Elvis has left the buil….


#74 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 21 January 2012 - 18:41

Ja, her er de tørre fakta - husket bare feil på CO2, da det er 3 gram lavere på Auris, altså en ubetydelig forskjell.

2012 BMW 123d:
Vekt: 1410 kg
Effekt: 204 hk
CO2: 135 g/km
Total avgift: 174949,-

2012 Toyota Auris D4-D:
Vekt: 1280 kg
Effekt: 90 hk
CO2: 132 g/km
Total avgift: 73664,-

Differanse i avgift: 101285,-

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#75 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 21 January 2012 - 21:43

QUOTE(Turbodrive @ 21 Jan 2012, 11:52) <{POST_SNAPBACK}>
Uansett er det vanskelig å klare å se noen faglig begrunnelse for hvorfor dette skal være så umulig. Lastebilregistrert Tahoe har en nyttelast på ca. et tonn mens varebilregistrert Tahoe har en nyttelast på ca. 600 kg. Det eneste som hadde skjedd om man bare forandret tillatt totalvekt fra 3560 kg til et eller annet under 3501 kg er at bilen får redusert nyttelast. Det er jo "ingen" som kjører rundt med et tonn last i bilen til enhver tid uansett, så bilens egenskaper hadde vært uforandret, eneste forandring er at man ikke hadde hatt lov å laste like mye som tidligere. Dette er sunn fornuft, men dette har forskriften satt en stopper for med kravet om vektgaranti og modifikasjon for å registrere NED. Jeg har ingen problemer med å skjønne disse kravene om man skal registrere OPP, men ned, det finnes det ikke *et eneste* godt argument for.


Det er vel bare det at de ikke vil tenker jeg - de VET at disse bilene er mer uinteressante som lastebil pga førerkortkravet og er derfor vanskelige.
Den tekniske saken med vekter og slikt driter de antageligvis i.....

Heia Norge!!

Edited by Roar, 22 January 2012 - 11:00.

Roar, Lightfoot Racing

#76 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 21 January 2012 - 22:16

Sysler litt med dette her jeg også. Sånn som det er nå så er dette vel å stange hodet i veggen Men det som jeg har av dokumenter er en mail fra GM forhandler i Statene med delenr på fjærene tiil Tahoe med mitt chassisnr og en mail fra GM forhandeleren lokalt med delenr på fjørene på min "lastebil" med lastebilfjærer. Dette er samme delenr. Det er verken Bergheim eller Motorgruppen som sitter på dokumenasjonene på disse bilene og Klintberg har kun deler. Men jeg kan få COC dokument på min bil fra GM i Europa som verifiserer vektene som står i døra.

Frister å prøve seg, men dette hjelper sikkert ikke.....
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#77 Chevydieselpower

Chevydieselpower

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 393 Innlegg:

Posted 21 January 2012 - 22:48

QUOTE(Olav'n @ 21 Jan 2012, 22:16) <{POST_SNAPBACK}>
Sysler litt med dette her jeg også. Sånn som det er nå så er dette vel å stange hodet i veggen Men det som jeg har av dokumenter er en mail fra GM forhandler i Statene med delenr på fjærene tiil Tahoe med mitt chassisnr og en mail fra GM forhandeleren lokalt med delenr på fjørene på min "lastebil" med lastebilfjærer. Dette er samme delenr. Det er verken Bergheim eller Motorgruppen som sitter på dokumenasjonene på disse bilene og Klintberg har kun deler. Men jeg kan få COC dokument på min bil fra GM i Europa som verifiserer vektene som står i døra.

Frister å prøve seg, men dette hjelper sikkert ikke.....



Prøver man ikke så skjer det jo i hvertfall ingenting heller da....kan jo hende man kan være heldig å finne ett "smutthull" smile.gif
Svartrøyk er tøft! Dieselpower!!! :P

#78 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 22 January 2012 - 01:18

COC-dokumentet holder jo til førstegangsregistrering i Norge ved import, så det kan jo være håp ihvertfall.. smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#79 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 22 January 2012 - 11:01

Tror som sagt at dette er mer politikk enn papirer, men som sagt over her - prøver man ikke går det i hvert fall ikke!
Roar, Lightfoot Racing

#80 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 22 January 2012 - 11:08

Ja, jeg mistenker at det ligger mye i at myndighetene ikke VIL at hvem-som-helst skal få kjøre en sånn bil og at de som allerede kjører en sånn bil helst ikke skal få bruke den som familiebil. Man må jo vite at det er mye mer politisk korrekt å frakte familien rundt i en '85 Opel Kadett med rusthull, frieksos og blårøyk.. wink.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)