Gå til innhold



Foto

Omreg/Nedreg av -04 Tahoe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
85 replies to this topic

#21 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 24 June 2011 - 14:12

Wagen presterte bl.a. å registrere Suburban på 7500 kg for å regge den som C1 bil....prøv å lesse 4,5 tonn baki en slik bil:)
Roar, Lightfoot Racing

#22 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 25 June 2011 - 00:51

Du får re eksportere bilen til utlandet, for så å ta den inn som personbil igjen. Dyrt men sikkert mulig. ohmy.gif
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#23 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 28 June 2011 - 19:15

QUOTE(Roar @ 24 Jun 2011, 14:10) <{POST_SNAPBACK}>
Hele denne suppa kan man takke Bergheim, Wagen, Ford, etc for.
Problemet er at de i en årrekke har tilpasset vektene på disse bilene slik at de skulle kunne registreres billigst mulig.

Når tollvesenet så sidestilte avgiftene på lastebil og varebil så begynte de plutselig å skrive dokumenter på at bilen allikevel var "lett".
Tollvesenet ble lei av hele denne triksinga og inndro alle autorisasjoner til å skrive ut slike papirer.....derfor kan man ikke få disse papirene lenger.


Men det bør da være en utvei her, hvis dere går på www.nrk.no/autofil så har jo hr Larsen testet Tahoe PERSONBIL, så lenge denne er godkjent og registrert som personbil i riket så kan ikke en byråkrat med forkjærlighet for flower power syns noe om dette, er det en som har midler og pågangsmot nok til å kjøre denne saken helt til topps og vel så det, så tror jeg bilen igjen kan bli godkjent som personbil selv etter å ha startet tilværelsen som C1 bil, de kan ikke straffe en hel kjøpergruppe pga en importørs gjøren og laden, finnes det ingen advokat på forumet? cool.gif
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#24 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 28 June 2011 - 19:46

Det ble regget noen Tahoe som vanlig personbil for de som hadde nok penger til å betale avgiftene....
Setter du inn bakseter i en slik Tahoe nå som er over 10år blir den en Personbil på over 3500kg - ergo må du ha C1 lappen....

Det er maaange som gjerne vil gjøre dette så hadde det vært mulig ville nok noen ha funnet en vei rundt dette.

Tror løsningen er å få et dokument direkte fra GM (i USA) som verifiserer vektene på akkurat DITT VIN nummer, men dette er så godt som umulig å få til hvis ikke hadde Bergheim klart det selv.
Mange av disse bilene er i tillegg tatt inn på veldig kreative måte (utenom Bergheim) og disse heter ikke Chevrolet en gang - de Autonova tok inn heter "Truck Masters" og de Wagen tok inn heter "Studebaker".


Roar, Lightfoot Racing

#25 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 28 June 2011 - 21:11

QUOTE(Roar @ 28 Jun 2011, 19:46) <{POST_SNAPBACK}>
Det ble regget noen Tahoe som vanlig personbil for de som hadde nok penger til å betale avgiftene....
Setter du inn bakseter i en slik Tahoe nå som er over 10år blir den en Personbil på over 3500kg - ergo må du ha C1 lappen....

Det er maaange som gjerne vil gjøre dette så hadde det vært mulig ville nok noen ha funnet en vei rundt dette.

Tror løsningen er å få et dokument direkte fra GM (i USA) som verifiserer vektene på akkurat DITT VIN nummer, men dette er så godt som umulig å få til hvis ikke hadde Bergheim klart det selv.
Mange av disse bilene er i tillegg tatt inn på veldig kreative måte (utenom Bergheim) og disse heter ikke Chevrolet en gang - de Autonova tok inn heter "Truck Masters" og de Wagen tok inn heter "Studebaker".


Den gangen eg handla Tahoe vart eg advart mot å kjøpe biler som kom til landet UTENOM Bergheim systemet..... Dette hadde med dokumentasjon, godkjenninger osv å gjøre. T.d å få den nedregga til grønne skilter var veeldig vanskelig å få til om den ikkje var tatt inn av Bergheim. Om det er tilfelle veit eg ikkje, men men....

Min er nedregga, men regner med smutthullet for bakseter lukkes for godt før eg rekker å få inn seter gratis:p Tia vil vise.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#26 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 01 July 2011 - 06:25

QUOTE(Roar @ 28 Jun 2011, 20:46) <{POST_SNAPBACK}>
Det ble regget noen Tahoe som vanlig personbil for de som hadde nok penger til å betale avgiftene....
Setter du inn bakseter i en slik Tahoe nå som er over 10år blir den en Personbil på over 3500kg - ergo må du ha C1 lappen....

Det er maaange som gjerne vil gjøre dette så hadde det vært mulig ville nok noen ha funnet en vei rundt dette.

Tror løsningen er å få et dokument direkte fra GM (i USA) som verifiserer vektene på akkurat DITT VIN nummer, men dette er så godt som umulig å få til hvis ikke hadde Bergheim klart det selv.
Mange av disse bilene er i tillegg tatt inn på veldig kreative måte (utenom Bergheim) og disse heter ikke Chevrolet en gang - de Autonova tok inn heter "Truck Masters" og de Wagen tok inn heter "Studebaker".



Har vært i kontakt med GM i usa og sendt div mail rundt om. Kan få et dokument som verifesere vekter på min bil som er -02 på 3085 kg.. Min har forøvrig begge lappene i døråpningene på plass. Men dette er ikke godt nok fordi ?????? Dette kan BT ikke svare på, men jeg holder på med dette høyere opp i systemet. Fikk først ja til nedregg av min pr telefon men så ble det bråstopp. Det er kun biler som har VIN med 1GNEK18xxxxxxx og oppover som blir godkjent nedregget.

Når det gjelder import så har Bergheim ikke noe Impotørstatus,

Edited by Olav'n, 01 July 2011 - 06:31.

Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#27 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 01 July 2011 - 06:37

QUOTE(Olav'n @ 1 Jul 2011, 07:25) <{POST_SNAPBACK}>
Når det gjelder import så har Bergheim ikke noe Impotørstatus,

Ergo BT godtar ikke papirer fra bergheim
DU må skaffe papirene fra importør,, er kun de som BT godtar eller fra produsent da

mener det er Motor Forum som er importør nå.. altså OPEL

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#28 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 01 July 2011 - 08:32

QUOTE(KapteinMike @ 1 Jul 2011, 07:37) <{POST_SNAPBACK}>
Ergo BT godtar ikke papirer fra bergheim
DU må skaffe papirene fra importør,, er kun de som BT godtar eller fra produsent da

mener det er Motor Forum som er importør nå.. altså OPEL



Neida, det er ikke GM Opel eller Motor Forum Chevrolet. Det er Clintberg som er Europeisk/ Nordisk kontakt men de kan heller ikke hjelpe. har vært i kontakt med dem. GM har en teknisk support som jeg tror er i Nederland, vært i kontakt med dem om en løsning. Vil ikke si for mye før dokumentasjonen er på plass komplett. Må og få et KONKRET svar fra BT/ Vegdirektoratet hva som blir godkjent som dokumentasjon.
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#29 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 01 July 2011 - 09:12

QUOTE(Olav'n @ 1 Jul 2011, 08:32) <{POST_SNAPBACK}>
Neida, det er ikke GM Opel eller Motor Forum Chevrolet. Det er Clintberg som er Europeisk/ Nordisk kontakt men de kan heller ikke hjelpe. har vært i kontakt med dem. GM har en teknisk support som jeg tror er i Nederland, vært i kontakt med dem om en løsning. Vil ikke si for mye før dokumentasjonen er på plass komplett. Må og få et KONKRET svar fra BT/ Vegdirektoratet hva som blir godkjent som dokumentasjon.


Dette gir jo grunn til forsiktig optimisme eller?
Hva sier AMCARs tekniske ekspertise til det du jobber med?
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#30 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 01 July 2011 - 09:37

Amcar har fullt fokus på dette og har hatt flere møter om dette med SVV. Det virker som on det skal bli mulig å registrere OPP bilene uten ombygging. Men ved nedregistrering så må man plutselig gjøre tekniske inngrep før godkjenning. Logikk er ikke byråkraters sterke felt.
Men de har som sagt fullt fokus på dette med advokater og møtevirksomhet, så har vi flaks så blir det kanskje en løsning på dette.

Det er helt riktig det som Roar sier over her. Det er de kreative gråimportørene som for det meste er skyld i dette. Bergheim var vel ikke helt borte de heller. Deres "ombygginger" var vel nesten på grensen til svindel. Det var jo en lang rettsak der et par gutter i Moss som ble anklaget for svindel og unndragelse av MVA og avgifter. De hadde jo ikke gjort noe annet en det alle de andre gråimport-firmaene hadde gjort tidligere. Fått et uavhengig firma eller "bilprodusent" i utlandet til å ta en eksisterende bil og gi den en ny identitet med justerte vekter så de passet bedre inn i skattesystemet vårt her i Norge. Så er spørsmålet. Hvordan skal man klare å få gjort om en Truckmaster på 6500kg totalvekt om til en Chevrolet på 3549kg?

Jeg har selv en Dodge på 3990kg som hadde vært veldig greit å fått ned under 3500kg. Men jeg tok den hjem som lastebil uten avgifter. Kanskje man bare skal godta at man ikke alltid får i pose og sekk samtidig??
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#31 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 01 July 2011 - 09:54

QUOTE(blackdev @ 1 Jul 2011, 10:12) <{POST_SNAPBACK}>
Dette gir jo grunn til forsiktig optimisme eller?
Hva sier AMCARs tekniske ekspertise til det du jobber med?



Amcar, meldte meg ut fra ACCN for maaange år siden. De sier jo nei til alt. muligens dette har forandra seg wink.gif
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#32 ilcapitano

ilcapitano

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 05 July 2011 - 08:27

Kan se ut som om det er AMCAR's forsøk på å få dette til man må håpe på gir resultater.

Tar sjansen på å lime inn svaret jeg fikk fra de:

Dette med å få redusert totalvekt til under 3500 kg på denne bilen er for tiden umulig.
Vi har hatt en sak gående med både Vegdirektorat og Samferdselsdepartement angående å få til en fornuftig løsning på dette.
De har ikke gitt etter enda og vi har nå fått jurister til å vurdere deres svar angående dette og det er nå sendt et nytt brev til Samferdselsdepartementet som vil bli fulgt opp av spørsmål i spørretimen i Stortinget. Vi vet enda ikke om dette fører frem, men du får følge med i bladet og på nettsidene da vi vil skrive om hvordan dette går.
Med for øyeblikket forlanger Statens vegvesen dokumentasjon som er umulig å tilfredstille/fremskaffe.



Limer også inn svaret jeg fikk fra biltilsynet:

Endring til personbil kan gjøres. Ved bruk av originale seter/bilbeltefestepunkter og bilbelter som er i hht kjøretøyforskriften er det normalt ikke noe problem. Ved endring av kjøretøygruppe må alle bilbelter (også de foran) tilfredsstille kravene til den nye kjøretøygruppen. Biler som er under 10 år siden første gang reg i Norge må behandles av tollvesenet om det skal betales tileggsavgift. Det vil som du sier fortsatt kreves klasse C1 å kjøre bilen i og med tillatt totalvekt er over 3500 kg. Det er ingen "øvre" tillatt totalvekt på personbil når det gjelder førerkort, men det krever riktig førerkortklasse for de forskjellige vektklasser.

Når det gjelder endring av tillatt totalvekt, er kravet at det skal gjøres en teknisk endring i noe som har med tillatt totalvekt å gjøre (f.eks hjuloppheng, etc). Den endringen skal beskrives av fabrikant sammen med en ny vektgaranti utstedet av fabrikant. Det som er poenget her er at det er fabrikanten som kan skrive vektgaranti, ikke en forhandler. Det går frem av kap. 10 i kjøretøyforskriften som omhandler vektgaranti og definisjon på fabrikant. Det er kravet som gjelder når det skal endres tillatt totalvekt på kjøretøy. Er ikke sikker på hva du mener med hull i systemet, men de kjøretøyene er første gang registrert etter de regler som var på den tiden med nødvendig dokumentasjoner som var kravet da.

Vår erfaring med forskjellige forum på nettet er vel kanskje at mange av råd og meninger der ofte er mye synsing og " har hørt at det går an", ref din setning;...produsent som beviser at bilen veier under 3500 i utgangspunktet... Nå er det ikke hva bilen veier som har noen betydelse vedrørende tillatt totalvekt. I Norge er det kjøretøyforskriften som gjelder med de krav til forskjellige kjøretøy som går frem der. Det er lov å være uenig med bestemmelsene, men ved godkjenning av kjøretøy er det de bestemmelsene som følges, ikke gode råd fra forskjellige forum.



Noen som vil kjøpe bil..?

If you can't beat'em. So fu**** try harder then!!

#33 tiiim

tiiim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 08 July 2011 - 22:42

... kan kjøpe min tahoe!
2003/4 model, registrert for 6 seter u/3500 tonn på førerkort klasse B!

Jeg var vel sistemann som fikk til dette for 3år siden.

#34 exe

exe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 375 Innlegg:

Posted 10 July 2011 - 14:36

Etter mye kontakt med GM i alle verdensdeler rolleyes.gif har jeg funnet noen som kan skrive ut bl. annet vekt info utfra VIN nummeret (GM godkjent) . Vil dette hjelpe i forbindelse med nedreg ? Eller må jeg i tillegg ha dokumentasjon på "fysiske inngrep" som må gjøres? Dette får man i alle fall ikke fra GM.

#35 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 10 July 2011 - 15:18

QUOTE(exe @ 10 Jul 2011, 14:36) <{POST_SNAPBACK}>
Etter mye kontakt med GM i alle verdensdeler rolleyes.gif har jeg funnet noen som kan skrive ut bl. annet vekt info utfra VIN nummeret (GM godkjent) . Vil dette hjelpe i forbindelse med nedreg ? Eller må jeg i tillegg ha dokumentasjon på "fysiske inngrep" som må gjøres? Dette får man i alle fall ikke fra GM.

Spennende!
Håper du tar kontakt med accn om dette, hvis dette kan være det skal til for at vi kommer i mål i saken så skal du ha stor takk!
Henter selv min nye 04 Tahoe c1 med lpg til uken, fruen har IKKE lappen for denne klassen :-)
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#36 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 10 July 2011 - 21:05

QUOTE(blackdev @ 10 Jul 2011, 16:18) <{POST_SNAPBACK}>
Spennende!
Håper du tar kontakt med accn om dette, hvis dette kan være det skal til for at vi kommer i mål i saken så skal du ha stor takk!
Henter selv min nye 04 Tahoe c1 med lpg til uken, fruen har IKKE lappen for denne klassen :-)



Har og orda meg dette dokumnentet. Har og fått delenr på fjærer fra den lokale GM forhandleren og fra GM i Statene. Samme nr. Venter på et konkret svar fra BT/ Veidirektoratet HVA DE VIL HA AV DOKUMENASJON. Slik som det er nå så sier de bare. Går ikke an pga dokumenter ikke kan skaffes..
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#37 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 10:54

QUOTE(Olav'n @ 10 Jul 2011, 21:05) <{POST_SNAPBACK}>
Har og orda meg dette dokumnentet. Har og fått delenr på fjærer fra den lokale GM forhandleren og fra GM i Statene. Samme nr. Venter på et konkret svar fra BT/ Veidirektoratet HVA DE VIL HA AV DOKUMENASJON. Slik som det er nå så sier de bare. Går ikke an pga dokumenter ikke kan skaffes..

Når du sier "GM i statene" og "GM forhandler", mener du da fabrikken?
Problemet er vel at myndighetene ikke godtar forhandler/importør dokumentasjon, kun papirer fra fabrikk?
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#38 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 13:49

QUOTE(blackdev @ 11 Jul 2011, 11:54) <{POST_SNAPBACK}>
Når du sier "GM i statene" og "GM forhandler", mener du da fabrikken?
Problemet er vel at myndighetene ikke godtar forhandler/importør dokumentasjon, kun papirer fra fabrikk?



Vektdokumentet kommer ikke fra noe Importør men fra GM sitt system linket til VIN . Delnr på fjærene komme fra Autorisert GM forhandler i USA og den lokale GM forhandleren her i distriktet.
Men problemet nå er jo at det kreves en teknisk endring på kjøretøyet for å få utført dette. Dette bekrefter kun at det IKKE er gjort en teknis endring på bilen. Men får nå se hva som hender....
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#39 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 13:52

QUOTE(Olav'n @ 11 Jul 2011, 13:49) <{POST_SNAPBACK}>
Vektdokumentet kommer ikke fra noe Importør men fra GM sitt system linket til VIN . Delnr på fjærene komme fra Autorisert GM forhandler i USA og den lokale GM forhandleren her i distriktet.
Men problemet nå er jo at det kreves en teknisk endring på kjøretøyet for å få utført dette. Dette bekrefter kun at det IKKE er gjort en teknis endring på bilen. Men får nå se hva som hender....

Da venter vi i spenning! :-)

#40 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 14:27

QUOTE(Olav'n @ 11 Jul 2011, 13:49) <{POST_SNAPBACK}>
Vektdokumentet kommer ikke fra noe Importør men fra GM sitt system linket til VIN . Delnr på fjærene komme fra Autorisert GM forhandler i USA og den lokale GM forhandleren her i distriktet.
Men problemet nå er jo at det kreves en teknisk endring på kjøretøyet for å få utført dette. Dette bekrefter kun at det IKKE er gjort en teknis endring på bilen. Men får nå se hva som hender....


Men kordan stemmer det delenummeret på fjørene overens med dei som står på bilen pr dags dato? Stemmer dei ikkje, så bytter du berre til nye fjører med riktig delenr så er den saken i boks. Men no tviler eg på at Bergheim gjorde noko med dette ved reg i Norge.... Dei satte jo på nokre andre fjører på min ved nedregg. Orginale fjører har eg liggandes, så det hadde vore kjekt å fått bekrefta at desse er orginale......
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!