Kan se ut som om det er AMCAR's forsøk på å få dette til man må håpe på gir resultater.
Tar sjansen på å lime inn svaret jeg fikk fra de:
Dette med å få redusert totalvekt til under 3500 kg på denne bilen er for tiden umulig.
Vi har hatt en sak gående med både Vegdirektorat og Samferdselsdepartement angående å få til en fornuftig løsning på dette.
De har ikke gitt etter enda og vi har nå fått jurister til å vurdere deres svar angående dette og det er nå sendt et nytt brev til Samferdselsdepartementet som vil bli fulgt opp av spørsmål i spørretimen i Stortinget. Vi vet enda ikke om dette fører frem, men du får følge med i bladet og på nettsidene da vi vil skrive om hvordan dette går.
Med for øyeblikket forlanger Statens vegvesen dokumentasjon som er umulig å tilfredstille/fremskaffe.
Limer også inn svaret jeg fikk fra biltilsynet:
Endring til personbil kan gjøres. Ved bruk av originale seter/bilbeltefestepunkter og bilbelter som er i hht kjøretøyforskriften er det normalt ikke noe problem. Ved endring av kjøretøygruppe må alle bilbelter (også de foran) tilfredsstille kravene til den nye kjøretøygruppen. Biler som er under 10 år siden første gang reg i Norge må behandles av tollvesenet om det skal betales tileggsavgift. Det vil som du sier fortsatt kreves klasse C1 å kjøre bilen i og med tillatt totalvekt er over 3500 kg. Det er ingen "øvre" tillatt totalvekt på personbil når det gjelder førerkort, men det krever riktig førerkortklasse for de forskjellige vektklasser.
Når det gjelder endring av tillatt totalvekt, er kravet at det skal gjøres en teknisk endring i noe som har med tillatt totalvekt å gjøre (f.eks hjuloppheng, etc). Den endringen skal beskrives av fabrikant sammen med en ny vektgaranti utstedet av fabrikant. Det som er poenget her er at det er fabrikanten som kan skrive vektgaranti, ikke en forhandler. Det går frem av kap. 10 i kjøretøyforskriften som omhandler vektgaranti og definisjon på fabrikant. Det er kravet som gjelder når det skal endres tillatt totalvekt på kjøretøy. Er ikke sikker på hva du mener med hull i systemet, men de kjøretøyene er første gang registrert etter de regler som var på den tiden med nødvendig dokumentasjoner som var kravet da.
Vår erfaring med forskjellige forum på nettet er vel kanskje at mange av råd og meninger der ofte er mye synsing og " har hørt at det går an", ref din setning;...produsent som beviser at bilen veier under 3500 i utgangspunktet... Nå er det ikke hva bilen veier som har noen betydelse vedrørende tillatt totalvekt. I Norge er det kjøretøyforskriften som gjelder med de krav til forskjellige kjøretøy som går frem der. Det er lov å være uenig med bestemmelsene, men ved godkjenning av kjøretøy er det de bestemmelsene som følges, ikke gode råd fra forskjellige forum.
Noen som vil kjøpe bil..?
Hei.
Ang dette her:
Når det gjelder endring av tillatt totalvekt,
er kravet at det skal gjøres en teknisk endring i noe som har med tillatt totalvekt å gjøre (f.eks hjuloppheng, etc). Den endringen skal beskrives av fabrikant sammen med en ny vektgaranti utstedet av fabrikant. Det som er poenget her er at det er fabrikanten som kan skrive vektgaranti, ikke en forhandler.
Det går frem av kap. 10 i kjøretøyforskriften som omhandler vektgaranti og definisjon på fabrikant. Det er kravet som gjelder når det skal endres tillatt totalvekt på kjøretøy.
Vet at det er flere utleiere av tilhengere som f.eks har 2 t totalvekt, disse er registrert ned til 1,2 t , slik at de aller fleste har lov til å trekke dem etter bilen. Men det er ikke gjort noen teknisk endring på hengeren som gjør at den bare tåler 1,2 t og ikke 2 t som den gjorde før. Vis en tilhenger er godtkjent til f.eks 3,5 t. Og vis samme type henger blir registrert ned til 1,5 t tillatt totalvekt, uten at det er gjort noen fysiske endringer på hengeren, så er det kun 1,5 t tillatt totalvekt en kan bruke den hengeren for. Så her en det lov til å registrere ned tilhengere uten å gjøre noen teknisk endring på hengeren.
Men så over til bil, hvorfor skal du her bli nødt til å gjøre tekniske endringer på bilen slik at den ikke tåler mer enn f,eks 3450 kg?? Når selve bilen veier under 3t, men men den har en tillatt totalvekt på f,eks 6t og har blitt registrert som lett lastebil. Etter min mening så burde det holdt i massevis og endret på tillatt totalvekt i papirene for bilen.
Det er vel på tide å få byttet ut de personene som sitter å lager disse reglene. Burde få inn noen med sunn fornuft.
Og hva med fartsgrensene da? En sensor hos biltilsynet har sagt at ho ikke kunne forstå hvorfor bilene skulle gå fortere enn 100 km/t, for det er jo maks lov til å kjøre 100km/t i norge.
Ender vel opp med at alle bilene får farts sperre slik at en ikke kan kjøre for fort. Maks 70 km/t for da blir skadene mindre ved møteulykker og flere overlever ulykkene.
Hva med alle de før 1992 som fikk C1 når de tok lappen på bil? Men aldri har kjørt en lett lastebil ? Er disse personene bedre skikket til å kjøre lett lastebil enn det jeg er , som kun har kl B?
Når STATEN NORGE ikke får inn nok penger i statskassen, så sitter de vel å fundere på hva neste steg de kan gjøre ang biler for å få inn mere penger.
Snart kommer det vel regler som sier at en ikke har lov til å kjøre om natten fordi da er det flest ulykker som skjer...
Kommer vel regler for hvor mye du kan få lov til å kjøre på 1 år, for når en kjører mye , så øker jo risikoen for at du kan havne i en ulykke eller skade andre..
Det er jo farlig å kjøre bil i Norge.
Her i Norge har vi jo inntekten i fra oljen. Noe som ikke Sverige har, men der har de råd til å bygge ordentlige veier som en kan kjøre på. Det beste er vel å flytte til Sverige.
For holder Norge på kjøre fremover på samme måte, så kommer vi til å ende opp som et U-LAND til slutt.