Gå til innhold



Foto

Omreg/Nedreg av -04 Tahoe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
85 replies to this topic

#41 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 16:20

QUOTE(Jeeps @ 11 Jul 2011, 15:27) <{POST_SNAPBACK}>
Men kordan stemmer det delenummeret på fjørene overens med dei som står på bilen pr dags dato? Stemmer dei ikkje, så bytter du berre til nye fjører med riktig delenr så er den saken i boks. Men no tviler eg på at Bergheim gjorde noko med dette ved reg i Norge.... Dei satte jo på nokre andre fjører på min ved nedregg. Orginale fjører har eg liggandes, så det hadde vore kjekt å fått bekrefta at desse er orginale......



Delenr er enkeltšå sjekke. Send en mail til den lokale GM forhandleren og be om pris og delenr på fjører til din bil med VIN og reg nr. Si at du trenger dette pga noe tull med BT. Send en mail med VIN til noen av de amerikanske delepusherne. Flere av dem ligger og på nett direkte med kataloger som du legger inn VIN i.

Olav
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#42 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 16:21

QUOTE(Jeeps @ 11 Jul 2011, 15:27) <{POST_SNAPBACK}>
Men kordan stemmer det delenummeret på fjørene overens med dei som står på bilen pr dags dato? Stemmer dei ikkje, så bytter du berre til nye fjører med riktig delenr så er den saken i boks. Men no tviler eg på at Bergheim gjorde noko med dette ved reg i Norge.... Dei satte jo på nokre andre fjører på min ved nedregg. Orginale fjører har eg liggandes, så det hadde vore kjekt å fått bekrefta at desse er orginale......



Delenr er enkeltšå sjekke. Send en mail til den lokale GM forhandleren og be om pris og delenr på fjører til din bil med VIN og reg nr. Si at du trenger dette pga noe tull med BT. Send en mail med VIN til noen av de amerikanske delepusherne. Flere av dem ligger og på nett direkte med kataloger som du legger inn VIN i.

Olav
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#43 Nightmare

Nightmare

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 19 August 2011 - 01:23

Nå har det gått to mnd og folk er vell ferdig ferie.
Lurer på om noen har gjort noe mer ut av dette her eller fått noen svar fra noen?

#44 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 19 August 2011 - 08:07

http://www.finn.no/f...synd_type=agent

Kom over denne i dag. De nye suburban kan faktisk kjøres på B.

#45 Chevydieselpower

Chevydieselpower

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 393 Innlegg:

Posted 19 August 2011 - 14:47

QUOTE(Chevy-LPG @ 19 Aug 2011, 09:07) <{POST_SNAPBACK}>
http://www.finn.no/f...synd_type=agent

Kom over denne i dag. De nye suburban kan faktisk kjøres på B.



Bare synd den koster 800 000.-......... sad.gif
Svartrøyk er tøft! Dieselpower!!! :P

#46 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 19 August 2011 - 15:15

Om noen år så er den innen rekkevidde. Ny skal de jo ha 1,5 mill for denne.

Det er verditap på 200 000kr pr år det....

#47 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 19 August 2011 - 16:47

QUOTE(Nightmare @ 19 Aug 2011, 02:23) <{POST_SNAPBACK}>
Nå har det gått to mnd og folk er vell ferdig ferie.
Lurer på om noen har gjort noe mer ut av dette her eller fått noen svar fra noen?



BT glimter til og svarer ikke på forespørselen min. Får ta en tur innom en dag .....
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#48 Chevydieselpower

Chevydieselpower

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 393 Innlegg:

Posted 19 August 2011 - 19:35

QUOTE(Chevy-LPG @ 19 Aug 2011, 16:15) <{POST_SNAPBACK}>
Om noen år så er den innen rekkevidde. Ny skal de jo ha 1,5 mill for denne.

Det er verditap på 200 000kr pr år det....



Da er det jo muligens håp, kanskje jeg skal beholde tahoen ei stund til likevel da..... tongue.gif
Svartrøyk er tøft! Dieselpower!!! :P

#49 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 19 August 2011 - 20:12

Snakket med min lokale bt kar her om dagen, han kunne fortelle at helt uoffisielt så var det "noen" i departementet som nå snakket sammen om muligheten for å nedregistrere C1 Tahoer til klasse B, det var ikke så mye avgifter å hente lengre mente han, så det kunne være håp!
Men jeg fikk ikke lov til å referere han på dette sa han....hehehe.....
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#50 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 19 August 2011 - 20:24

Er vel neppe dette som får prioritet i Finansdepartementet om dagen eller de neste månedene....

#51 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 20 August 2011 - 14:32

QUOTE(Chevy-LPG @ 19 Aug 2011, 20:24) <{POST_SNAPBACK}>
Er vel neppe dette som får prioritet i Finansdepartementet om dagen eller de neste månedene....

Livet går nok videre også i departementet på tross av de tragiske hendelsene du sikter til.

#52 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 20 August 2011 - 14:36

Stemmer nok det. men vil nok være Statsbudsjettet som har mye fokus for de personene nå fremmover.

#53 sveingrunn

sveingrunn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 30 August 2011 - 20:15

QUOTE(ilcapitano @ 5 Jul 2011, 08:27) <{POST_SNAPBACK}>
Kan se ut som om det er AMCAR's forsøk på å få dette til man må håpe på gir resultater.

Tar sjansen på å lime inn svaret jeg fikk fra de:

Dette med å få redusert totalvekt til under 3500 kg på denne bilen er for tiden umulig.
Vi har hatt en sak gående med både Vegdirektorat og Samferdselsdepartement angående å få til en fornuftig løsning på dette.
De har ikke gitt etter enda og vi har nå fått jurister til å vurdere deres svar angående dette og det er nå sendt et nytt brev til Samferdselsdepartementet som vil bli fulgt opp av spørsmål i spørretimen i Stortinget. Vi vet enda ikke om dette fører frem, men du får følge med i bladet og på nettsidene da vi vil skrive om hvordan dette går.
Med for øyeblikket forlanger Statens vegvesen dokumentasjon som er umulig å tilfredstille/fremskaffe.



Limer også inn svaret jeg fikk fra biltilsynet:

Endring til personbil kan gjøres. Ved bruk av originale seter/bilbeltefestepunkter og bilbelter som er i hht kjøretøyforskriften er det normalt ikke noe problem. Ved endring av kjøretøygruppe må alle bilbelter (også de foran) tilfredsstille kravene til den nye kjøretøygruppen. Biler som er under 10 år siden første gang reg i Norge må behandles av tollvesenet om det skal betales tileggsavgift. Det vil som du sier fortsatt kreves klasse C1 å kjøre bilen i og med tillatt totalvekt er over 3500 kg. Det er ingen "øvre" tillatt totalvekt på personbil når det gjelder førerkort, men det krever riktig førerkortklasse for de forskjellige vektklasser.

Når det gjelder endring av tillatt totalvekt, er kravet at det skal gjøres en teknisk endring i noe som har med tillatt totalvekt å gjøre (f.eks hjuloppheng, etc). Den endringen skal beskrives av fabrikant sammen med en ny vektgaranti utstedet av fabrikant. Det som er poenget her er at det er fabrikanten som kan skrive vektgaranti, ikke en forhandler. Det går frem av kap. 10 i kjøretøyforskriften som omhandler vektgaranti og definisjon på fabrikant. Det er kravet som gjelder når det skal endres tillatt totalvekt på kjøretøy. Er ikke sikker på hva du mener med hull i systemet, men de kjøretøyene er første gang registrert etter de regler som var på den tiden med nødvendig dokumentasjoner som var kravet da.

Vår erfaring med forskjellige forum på nettet er vel kanskje at mange av råd og meninger der ofte er mye synsing og " har hørt at det går an", ref din setning;...produsent som beviser at bilen veier under 3500 i utgangspunktet... Nå er det ikke hva bilen veier som har noen betydelse vedrørende tillatt totalvekt. I Norge er det kjøretøyforskriften som gjelder med de krav til forskjellige kjøretøy som går frem der. Det er lov å være uenig med bestemmelsene, men ved godkjenning av kjøretøy er det de bestemmelsene som følges, ikke gode råd fra forskjellige forum.



Noen som vil kjøpe bil..?



Hei.

Ang dette her:

Når det gjelder endring av tillatt totalvekt, er kravet at det skal gjøres en teknisk endring i noe som har med tillatt totalvekt å gjøre (f.eks hjuloppheng, etc). Den endringen skal beskrives av fabrikant sammen med en ny vektgaranti utstedet av fabrikant. Det som er poenget her er at det er fabrikanten som kan skrive vektgaranti, ikke en forhandler. Det går frem av kap. 10 i kjøretøyforskriften som omhandler vektgaranti og definisjon på fabrikant. Det er kravet som gjelder når det skal endres tillatt totalvekt på kjøretøy.

Vet at det er flere utleiere av tilhengere som f.eks har 2 t totalvekt, disse er registrert ned til 1,2 t , slik at de aller fleste har lov til å trekke dem etter bilen. Men det er ikke gjort noen teknisk endring på hengeren som gjør at den bare tåler 1,2 t og ikke 2 t som den gjorde før. Vis en tilhenger er godtkjent til f.eks 3,5 t. Og vis samme type henger blir registrert ned til 1,5 t tillatt totalvekt, uten at det er gjort noen fysiske endringer på hengeren, så er det kun 1,5 t tillatt totalvekt en kan bruke den hengeren for. Så her en det lov til å registrere ned tilhengere uten å gjøre noen teknisk endring på hengeren.

Men så over til bil, hvorfor skal du her bli nødt til å gjøre tekniske endringer på bilen slik at den ikke tåler mer enn f,eks 3450 kg?? Når selve bilen veier under 3t, men men den har en tillatt totalvekt på f,eks 6t og har blitt registrert som lett lastebil. Etter min mening så burde det holdt i massevis og endret på tillatt totalvekt i papirene for bilen.

Det er vel på tide å få byttet ut de personene som sitter å lager disse reglene. Burde få inn noen med sunn fornuft.

Og hva med fartsgrensene da? En sensor hos biltilsynet har sagt at ho ikke kunne forstå hvorfor bilene skulle gå fortere enn 100 km/t, for det er jo maks lov til å kjøre 100km/t i norge.

Ender vel opp med at alle bilene får farts sperre slik at en ikke kan kjøre for fort. Maks 70 km/t for da blir skadene mindre ved møteulykker og flere overlever ulykkene.


Hva med alle de før 1992 som fikk C1 når de tok lappen på bil? Men aldri har kjørt en lett lastebil ? Er disse personene bedre skikket til å kjøre lett lastebil enn det jeg er , som kun har kl B?

Når STATEN NORGE ikke får inn nok penger i statskassen, så sitter de vel å fundere på hva neste steg de kan gjøre ang biler for å få inn mere penger.

Snart kommer det vel regler som sier at en ikke har lov til å kjøre om natten fordi da er det flest ulykker som skjer...

Kommer vel regler for hvor mye du kan få lov til å kjøre på 1 år, for når en kjører mye , så øker jo risikoen for at du kan havne i en ulykke eller skade andre..

Det er jo farlig å kjøre bil i Norge.

Her i Norge har vi jo inntekten i fra oljen. Noe som ikke Sverige har, men der har de råd til å bygge ordentlige veier som en kan kjøre på. Det beste er vel å flytte til Sverige.

For holder Norge på kjøre fremover på samme måte, så kommer vi til å ende opp som et U-LAND til slutt.



#54 aof

aof

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 30 August 2011 - 21:35

Mange bra poenger her! biggrin.gif

En annen måte å bruke statistikk:
I ca 5% av alle bilulykkene er bilførerern påvirka av rusmilder, mao skjer 95% MED EDRU BILFØRERE.... så da er løsningen: KJØR I FYLLA FOR DA HAR DU BARE 5% SJANS TIL Å KOMME I EN ULYKKE... tongue.gif

Edited by aof, 30 August 2011 - 21:36.


#55 Tahoe 00

Tahoe 00

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 12:08

2000 - 2006 Tahoe'er som er tatt inn av Bergheim har fått kraftigere spiralfjærer bak for å tåle en høyere totalvekt. Disse fjærene har tykkere gods og noe større ytterdiameter. Bergheim spesifiserte tidligere hvilket delenummer du måtte ha på fjærene bak for å få redusert totalvekten til under 3.500kg. Det nye delenummeret er identisk med det du finner i nettbutikker / delekataloger fra USA.

Problemet er vel egentlig at myndighetene nå krever dokumentasjon fra fabrikk på hvilke endringer som skal gjøres, for å redusere totalvekten, men fabrikken har ingen dokumentasjon på hvilke endringer Bergheim har gjort ved importen til Norge.

For å gjøre saken enda mer kompleks: I USA, og i de norske orginalbrosjyrene fra Bergheim (2001/2002), er det angitt 2 ulike totalvekter avhengig av om bilen har 2 eller 3 seterader. Fjærene bak er imidlertid de samme! Så vidt jeg har klart å finne ut er det ingen fysisk forskjell på bil/understell om den har 2 eller 3 seterader.

Jeg skiftet spiralfjærer på min 2000 Tahoe høsten 2007. Den ble da registrert som personbil med 3 seterader og med en totalvekt under 3.500kg. Beskrivelse av hvilke endringer som var nødvendig, samt ny vektgaranti fikk jeg den gang fra Bergheim. 3. seterad ble kjøpt fra USA. Nå er vi fortsatt lykkelige eiere av fantastisk familiebil.


Prins Tahoe

#56 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 17 September 2011 - 19:42

QUOTE(Tahoe 00 @ 13 Sep 2011, 13:08) <{POST_SNAPBACK}>
2000 - 2006 Tahoe'er som er tatt inn av Bergheim har fått kraftigere spiralfjærer bak for å tåle en høyere totalvekt. Disse fjærene har tykkere gods og noe større ytterdiameter. Bergheim spesifiserte tidligere hvilket delenummer du måtte ha på fjærene bak for å få redusert totalvekten til under 3.500kg. Det nye delenummeret er identisk med det du finner i nettbutikker / delekataloger fra USA.

Problemet er vel egentlig at myndighetene nå krever dokumentasjon fra fabrikk på hvilke endringer som skal gjøres, for å redusere totalvekten, men fabrikken har ingen dokumentasjon på hvilke endringer Bergheim har gjort ved importen til Norge.

For å gjøre saken enda mer kompleks: I USA, og i de norske orginalbrosjyrene fra Bergheim (2001/2002), er det angitt 2 ulike totalvekter avhengig av om bilen har 2 eller 3 seterader. Fjærene bak er imidlertid de samme! Så vidt jeg har klart å finne ut er det ingen fysisk forskjell på bil/understell om den har 2 eller 3 seterader.

Jeg skiftet spiralfjærer på min 2000 Tahoe høsten 2007. Den ble da registrert som personbil med 3 seterader og med en totalvekt under 3.500kg. Beskrivelse av hvilke endringer som var nødvendig, samt ny vektgaranti fikk jeg den gang fra Bergheim. 3. seterad ble kjøpt fra USA. Nå er vi fortsatt lykkelige eiere av fantastisk familiebil.



Javel...

Var på Sven Kvia og fikk pris på bakfjører og delenr. Dette er det samme delenr som en får fra Statene til Tahoe på GMT800 plattformen. Samme fjæreme på alle utenom sportsutgaven. Om den er US eller "Norsk" tilpasset.

Edited by Olav'n, 17 September 2011 - 19:44.

Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#57 Nightmare

Nightmare

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 28 September 2011 - 20:38

QUOTE(Olav'n @ 19 Aug 2011, 17:47) <{POST_SNAPBACK}>
BT glimter til og svarer ikke på forespørselen min. Får ta en tur innom en dag .....


Har du vært innom enda.
Du er vell den person jeg vet om som jobber mest seriøst med dette med nedregistrering.
Jeg kan ikke klare i min villeste fantasi forstå hvorfor dette ikke er mulig.
Ingen ser ut til å ville svare heller på hva som trengs eller er det ingen som vet?
Ser ut som de bare sier nei fordi de har fått beskjed om det.
Litt av et service organ for samfunnet gitt.......... blir så forbannet og frustrert over vrangvilje.

Jeg syns det er rart de ikke skjønner at folk ville ha betalt inn avgifter for å sette inn bakseter og få bilen nedregget til det den er.
Så lenge vektgarantien fra GM står trykt i 2 dører.
Er vell ingen som gidder betale avgifter for å sette inn bakseter i en lastebil.
Hvorfor må man egentlig betale avgifter for å sette inn bakseter i en lastebilen?

Edited by Nightmare, 28 September 2011 - 20:43.


#58 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 15 October 2011 - 20:21

Har ikke vært innom enda siden jeg har helt frem til Mai på meg. Men ikke noe svar enda.
Skal få surra meg innom neste uke. Kjenner jeg blir litt irretert...
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#59 Jørn Larsen

Jørn Larsen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Posted 16 October 2011 - 10:08

mad.gif

Edited by Jørn Larsen, 16 October 2011 - 10:13.

Jørn Larsen
IPB Image

#60 eohat

eohat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 12 January 2012 - 14:22

QUOTE(tiiim @ 8 Jul 2011, 23:42) <{POST_SNAPBACK}>
... kan kjøpe min tahoe!
2003/4 model, registrert for 6 seter u/3500 tonn på førerkort klasse B!

Jeg var vel sistemann som fikk til dette for 3år siden.



Du tar feil der. Alle varebilene kan du registrere som personbil og sette i baksetene. Dette med de nye reglene fra 2009 er ned og opp klassing, ikke status endring!
Jeg registrerte min Tahoe 2003 varebil om til person bil med 8 seter i 2010.