Gå til innhold



Foto

Forbruk - siste fylling


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
194 replies to this topic

#141 Golgate

Golgate

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 440 Innlegg:

Posted 21 January 2014 - 23:41



Biltype: Chevrolet Tahoe
Årsmodell: 1997

Motortype: 6,5 TD
Trimming: Ingen.

Dekkdimensjon: 245/75-16 piggdekk
Takgrind: Ja.
Drivstofftype: Diesel
Type kjøring: 590 km landeveiskjøring med tung hestehenger og 500kg gamp baki hengeren. En del ujevn kjøring på glatte, smale og svingete veier.
Kjørestil: Ikke så tung på høyrefoten siden det stedvis var ganske glatt.
A/C: Av..

Utetemp: Høyeste temperatur var vel -16. Laveste var -31, og cirka -25 til -30 i gjennomsnitt.

Forbruk: 1,85 (!) Mye lavere en forventet. Trodde det skulle være over to liter på mila. :)

Det va jo vilt bra :-)

#142 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 22 January 2014 - 01:46

Ikke for å være en gledesdreper, men nye dyser gjør underverker på forbruk samt at luftfilteret er ok

du bør kunne klare 1,2 med så lite som ca1tonn hengende bak tahoen på originalhjul

 

selv så hadde jeg en langtur med henger i oktober 2012 da jeg ble med en kompis for å hente bil med biltralle

49mil tur retur og biltralle tom nedover men med en merschedes på hengern på tur hjem

var riktignok mye E6 kjøring men det var da noen lange motbakker og brukte 3Gir ikke OD på returen

den turen bikka jeg såvidt litern, mener å huske 1,0? i snitt med subben min. og det var noen lange motbakker på tur hjem også


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#143 Rangler

Rangler

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 22 January 2014 - 15:00

Luftfilteret er OK, men dyseskifte er på tapeten. Men 1.2 på mila på den turen tror jeg er litt optimistisk. Bruker jo 1.2 på mila om sommeren, uten tilhenger eller noe særlig last. Men man vet jo selvfølgelig aldri hva som skjer med forbruket etter dyseskifte. :)



#144 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 22 January 2014 - 20:32

Jeg har en tahoe 99mod med nye dyser osv hadde ca 1.4 -1.5 med liten camping vogn på 1300kg rundtur til Sverige ink litt bykjøring osv.

#145 TT-Gunner

TT-Gunner

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 Innlegg:

Posted 27 January 2014 - 07:58

Har kjørt veldig lite med bilen den siste måneden. Bare små kjøring/korte turer og mye tomgang så 98 liter på 51 mil: 1,92 Ikke uventa, bilen er ikke glad i den type kjøring, ikke eiern heller for den saks skyld ;-) 



#146 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 09 February 2014 - 21:21

Hei!

 

Ny bruker på forumet, og nybakt Chevrolet eier.

Fylte full tank igjen idag, og regnet meg frem til et forbruk jeg syntes var noe i overkant for tom bil og pen kjøring;

 

 

Biltype: Chevrolet Tahoe
Årsmodell: 1997

Motortype: 6,5 TD
Trimming: Ingen.

Dekkdimensjon: 245/75-16 piggdekk
Takgrind: Ja. (Original)
Drivstofftype: Diesel
Type kjøring: 390 km. Til og fra jobb. 2 mil hver vei. Tom bil, uten henger. Flatt / noe oppover. Flatt / noe nedover på vei hjem....
Kjørestil: Meget pent. Ikke mer enn 80 km/h. Kjørt pent for å måle forbruk. (Første tanking / måling som Chevrolet eier...)
A/C: Av..

Utetemp:  -2 til +3 grader
Forbruk: 1,81

 

Bilen har gått 250.000.

Antar at det hverken er byttet dieselpumpe eller dyser på den.

 

Kan det høye forbruket relateres direkte til slitne dyser og evt. sliten pumpe?

 

Som nevnt over, har kjørt pent hele uka, kun for å sjekke forbruket siden dette er første tankinga på "nye" bilen.

 

Vil sliten fødepumpe ha innvirkning på forbruk?

 

Har byttet olje / oljefilter / dieselfilter, gjenstår å bytte luftfilter. Samt sjekke tilstand på turbo.

Er det ellers noen kurante tips for å senke dieselforbruk ned på et fornuftig nivå? (Sammenlignet med tidligere poster i tråden..)

 

MVH

Stig-Arne



#147 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 09 February 2014 - 23:08

Nye dyser og rent luftfilter, er nok tingen. :)

#148 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 10 February 2014 - 20:55

Tror min bruker bittelite mer enn det, med skiboksen og 2,5tonn campingvogn bak.
Hadde vel en uoffisiell måling rett under 2 liter i sommer, med blanda kjøring. ;)

#149 Truelovers

Truelovers

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 20 February 2014 - 07:54

Har suburban 5.7 bensin 1998 mod motor bare gått 2400 kjørte fra Trondheim til Bærum bare pen kjøring frem til kløfta dær ble vi stående fast i kø i 30 min, før vi kom frem til Bærum fikk diagnosert at også æ har fått en død lamdasone på side 1 å tenning i ulage fylte på 75, 85 L kjørte 52, 45 mil fikk regnet ut at det ble 1, 44 synes det hva litt vel høyt men vi hadde jo også full bagasje å 4 sommer dekk ++

#150 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 21 February 2014 - 19:37

1,44l/mil er ikke ille til å ikke ha lært bilen å kjenne enda

mange som får de til å bruke mye mer,, men jeg sier alt over 1l er Hobby


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#151 Truelovers

Truelovers

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 25 February 2014 - 19:05

Nei det jo sandt det sies at det tar 6 mnd før at man kjenner et nytt kjøretøy, men regner med at lamdasonen har lit skyld å æ da, siden den er defekt på venstre side.

#152 junkern2

junkern2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 04 March 2014 - 18:36

Min 2000 mod. GMC Youkon XL 6.0 bruker 2-2,35 pr mil ved kjøring på gass. Synes det er noe høyt siden jeg kjører med svært lett høyrefot og sjeldet over 80. I morgen skal jeg kjøre 15 mil på motorvei, skal se hva forbruket blir da hvis jeg ligger på 80 hele veien. Dekkdim er tilnærmet orginal, ingen skiboks og tom bil 



#153 TT-Gunner

TT-Gunner

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 Innlegg:

Posted 24 March 2014 - 11:48

Fylte diesel idag: 135,96 l etter 92 mil kjørt. Gir 1,48 pr mil. der ca 60 mil er landeveg og  resten småkjøring/bykjøring. Ikke så gæli det :)



#154 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 02 April 2014 - 13:09

Hei!

 

Ny bruker på forumet, og nybakt Chevrolet eier.

Fylte full tank igjen idag, og regnet meg frem til et forbruk jeg syntes var noe i overkant for tom bil og pen kjøring;

 

 

Biltype: Chevrolet Tahoe
Årsmodell: 1997

Motortype: 6,5 TD
Trimming: Ingen.

Dekkdimensjon: 245/75-16 piggdekk
Takgrind: Ja. (Original)
Drivstofftype: Diesel
Type kjøring: 390 km. Til og fra jobb. 2 mil hver vei. Tom bil, uten henger. Flatt / noe oppover. Flatt / noe nedover på vei hjem....
Kjørestil: Meget pent. Ikke mer enn 80 km/h. Kjørt pent for å måle forbruk. (Første tanking / måling som Chevrolet eier...)
A/C: Av..

Utetemp:  -2 til +3 grader
Forbruk: 1,81

 

Bilen har gått 250.000.

Antar at det hverken er byttet dieselpumpe eller dyser på den.

 

Kan det høye forbruket relateres direkte til slitne dyser og evt. sliten pumpe?

 

Som nevnt over, har kjørt pent hele uka, kun for å sjekke forbruket siden dette er første tankinga på "nye" bilen.

 

Vil sliten fødepumpe ha innvirkning på forbruk?

 

Har byttet olje / oljefilter / dieselfilter, gjenstår å bytte luftfilter. Samt sjekke tilstand på turbo.

Er det ellers noen kurante tips for å senke dieselforbruk ned på et fornuftig nivå? (Sammenlignet med tidligere poster i tråden..)

 

MVH

Stig-Arne

 

Oppdatering etter å ha kjørt bilen litt:

 

Fylte på mandags morgenen denne uke. 

 

Samme forutsetninger som i første innlegg, bortsett fra;

-noe høyere temperatur. 

-ikke kjørt på cruise control. Har kjørt akkurat slik det passer meg, kanskje litt nord for fartsgrensa, lock-up'en jevnt i bruk og en del "stram-wire" (Stram fly-by-wire i tilfelle :P)

 

Resultat? 

1,48 l diesel pr. mil. 

(Noterte ikke km/liter, men regna det ut på telefon når jeg satte meg i bilen. 

 

Det er jo plutselig veldig mye mere levelig enn 1,8x....

MVH

S-A



#155 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 03 April 2014 - 19:42

min ligger fint og trygt på 2liter B)


_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#156 4x4Rune

4x4Rune

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 10 April 2014 - 19:50

Silverado 97mod k2500

har på 36" knastehjul, og noe heving. kjørt stort sett landevei i fartsgrensa, noe e6 og ca 10 mil med bilhenger+bil

resulterte i 476km på 80L ca 1.7l pr mil.



#157 chevy4wd

chevy4wd

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 15 April 2014 - 22:24

99 Tahoe 6.5td
Ingen trimming
dekk:litt forskjellig
Kjørestil:various
Av: av
Har hatt tahoen i 2 år og kjørt 43864 km og fyllt 6829 liter diesel.
Forbruk 1.55 pr mil
Motoren har 175000 bak seg.
Ikke skiftet pumpe eller dyser.
Har nye dyser liggende,er vel på tide med bytte?

#158 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 25 April 2014 - 09:41

 

Oppdatering etter å ha kjørt bilen litt:

 

Fylte på mandags morgenen denne uke. 

 

Samme forutsetninger som i første innlegg, bortsett fra;

-noe høyere temperatur. 

-ikke kjørt på cruise control. Har kjørt akkurat slik det passer meg, kanskje litt nord for fartsgrensa, lock-up'en jevnt i bruk og en del "stram-wire" (Stram fly-by-wire i tilfelle :P)

 

Resultat? 

1,48 l diesel pr. mil. 

(Noterte ikke km/liter, men regna det ut på telefon når jeg satte meg i bilen. 

 

Det er jo plutselig veldig mye mere levelig enn 1,8x....

MVH

S-A

 

Quoter meg selv, mest som en "note to self" ang. forbruk...

 

Oppdatering;

Fylte diesel på søndag. 

91,8 mil, fylte 72,3 liter diesel = forbruk på 1,26 liter pr. mil. 

 

Relativt fornøyd, tatt i betraktning at kjørestil er langt fra optimert for drivstoff økonomi. 

 

Ellers samme forutsetninger som sist, eneste endring er nytt luftfilter (byttet 10 mil før tanking, så det utgjorde nok ikke allverdens, viser seg ikke før til søndag / neste fylling) og det faktum at det er varmere i været. 

Har slutta å starte bilen før jeg reiser hjemmefra, på slutten av vinteren var jeg ute å starta opp 5-8 minutter før jeg reiste hjemmefra.. 

 

Neste mission er som sagt å bytte dyser, håper på en liten-liten inntjening der og... 

Og bytte FSD'n, har en del nøkking rundt 90-100 kmh. 

 

 

Over & out. 

 

EDIT: Bilen går fortsatt på vinterdekk, pumpa til 40 PSI. 

 

S-A


Edited by S-A, 25 April 2014 - 09:41.


#159 TT-Gunner

TT-Gunner

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 Innlegg:

Posted 28 April 2014 - 06:51

Fylte I går kveld; 75,7 liter med 47,2 mil kjørt = 1,6. En lengre tur til Sverige ca 20 mil. Resten korte kjøreturer med henger til og fra søppelfyllinga.



#160 Blackageddon

Blackageddon

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 28 April 2014 - 23:22

Fyller jevnt og trutt på min 2001 Chevrolet Suburban 8,1 K2500.

Klarer ganske nøyaktig 400 kilometer på full tank med LPG (135 liter - er 140 liter, men er alltid noe igjen når gassen kutter, får ikke ut alt).

Kjørte langtur ned til Tyskland i påskeferien, uten gass, brukte 2,54 liter bensin på mila.

På bykjøring bruker den ca 3 liter på mila på bensin.

 

Etter hva jeg leser og hører, så skal dette være noe for mye.

Visst er det 8,1 liter og 340hk, men skulle ikke vært vesentlig verre enn enn ordinar 6.0.

Bilen er 2001-modell og kjørt 278 000 km, så noen ny bil er det jo ikke.

Gassanlegget er fra 2006, Prins Autogas

 

Har ikke skifta luftfilter, plugger, pluggledninger eller dyser, og vet ikke når dette ble gjort sist.

Har fått pris på alt unntatt dyser, vet dere hva det koster - og er det dyrt å få det skiftet på verksted?

 

Vurderer å bli kvitt hele bilen...

 

Tar gledelig imot tips og råd