Det va jo vilt bra :-)
Biltype: Chevrolet Tahoe
Årsmodell: 1997
Motortype: 6,5 TD
Trimming: Ingen.
Dekkdimensjon: 245/75-16 piggdekk
Takgrind: Ja.
Drivstofftype: Diesel
Type kjøring: 590 km landeveiskjøring med tung hestehenger og 500kg gamp baki hengeren. En del ujevn kjøring på glatte, smale og svingete veier.
Kjørestil: Ikke så tung på høyrefoten siden det stedvis var ganske glatt.
A/C: Av..
Utetemp: Høyeste temperatur var vel -16. Laveste var -31, og cirka -25 til -30 i gjennomsnitt.
Forbruk: 1,85 (!) Mye lavere en forventet. Trodde det skulle være over to liter på mila.
Forbruk - siste fylling
#141
Posted 21 January 2014 - 23:41
#142
Posted 22 January 2014 - 01:46
Ikke for å være en gledesdreper, men nye dyser gjør underverker på forbruk samt at luftfilteret er ok
du bør kunne klare 1,2 med så lite som ca1tonn hengende bak tahoen på originalhjul
selv så hadde jeg en langtur med henger i oktober 2012 da jeg ble med en kompis for å hente bil med biltralle
49mil tur retur og biltralle tom nedover men med en merschedes på hengern på tur hjem
var riktignok mye E6 kjøring men det var da noen lange motbakker og brukte 3Gir ikke OD på returen
den turen bikka jeg såvidt litern, mener å huske 1,0? i snitt med subben min. og det var noen lange motbakker på tur hjem også
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#143
Posted 22 January 2014 - 15:00
Luftfilteret er OK, men dyseskifte er på tapeten. Men 1.2 på mila på den turen tror jeg er litt optimistisk. Bruker jo 1.2 på mila om sommeren, uten tilhenger eller noe særlig last. Men man vet jo selvfølgelig aldri hva som skjer med forbruket etter dyseskifte.
#144
Posted 22 January 2014 - 20:32
#145
Posted 27 January 2014 - 07:58
Har kjørt veldig lite med bilen den siste måneden. Bare små kjøring/korte turer og mye tomgang så 98 liter på 51 mil: 1,92 Ikke uventa, bilen er ikke glad i den type kjøring, ikke eiern heller for den saks skyld ;-)
#146
Posted 09 February 2014 - 21:21
Hei!
Ny bruker på forumet, og nybakt Chevrolet eier.
Fylte full tank igjen idag, og regnet meg frem til et forbruk jeg syntes var noe i overkant for tom bil og pen kjøring;
Biltype: Chevrolet Tahoe
Årsmodell: 1997
Motortype: 6,5 TD
Trimming: Ingen.
Dekkdimensjon: 245/75-16 piggdekk
Takgrind: Ja. (Original)
Drivstofftype: Diesel
Type kjøring: 390 km. Til og fra jobb. 2 mil hver vei. Tom bil, uten henger. Flatt / noe oppover. Flatt / noe nedover på vei hjem....
Kjørestil: Meget pent. Ikke mer enn 80 km/h. Kjørt pent for å måle forbruk. (Første tanking / måling som Chevrolet eier...)
A/C: Av..
Utetemp: -2 til +3 grader
Forbruk: 1,81
Bilen har gått 250.000.
Antar at det hverken er byttet dieselpumpe eller dyser på den.
Kan det høye forbruket relateres direkte til slitne dyser og evt. sliten pumpe?
Som nevnt over, har kjørt pent hele uka, kun for å sjekke forbruket siden dette er første tankinga på "nye" bilen.
Vil sliten fødepumpe ha innvirkning på forbruk?
Har byttet olje / oljefilter / dieselfilter, gjenstår å bytte luftfilter. Samt sjekke tilstand på turbo.
Er det ellers noen kurante tips for å senke dieselforbruk ned på et fornuftig nivå? (Sammenlignet med tidligere poster i tråden..)
MVH
Stig-Arne
#147
Posted 09 February 2014 - 23:08
#148
Posted 10 February 2014 - 20:55
Hadde vel en uoffisiell måling rett under 2 liter i sommer, med blanda kjøring.
#149
Posted 20 February 2014 - 07:54
#150
Posted 21 February 2014 - 19:37
1,44l/mil er ikke ille til å ikke ha lært bilen å kjenne enda
mange som får de til å bruke mye mer,, men jeg sier alt over 1l er Hobby
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#151
Posted 25 February 2014 - 19:05
#152
Posted 04 March 2014 - 18:36
Min 2000 mod. GMC Youkon XL 6.0 bruker 2-2,35 pr mil ved kjøring på gass. Synes det er noe høyt siden jeg kjører med svært lett høyrefot og sjeldet over 80. I morgen skal jeg kjøre 15 mil på motorvei, skal se hva forbruket blir da hvis jeg ligger på 80 hele veien. Dekkdim er tilnærmet orginal, ingen skiboks og tom bil
#153
Posted 24 March 2014 - 11:48
Fylte diesel idag: 135,96 l etter 92 mil kjørt. Gir 1,48 pr mil. der ca 60 mil er landeveg og resten småkjøring/bykjøring. Ikke så gæli det
#154
Posted 02 April 2014 - 13:09
Hei!
Ny bruker på forumet, og nybakt Chevrolet eier.
Fylte full tank igjen idag, og regnet meg frem til et forbruk jeg syntes var noe i overkant for tom bil og pen kjøring;
Biltype: Chevrolet Tahoe
Årsmodell: 1997
Motortype: 6,5 TD
Trimming: Ingen.
Dekkdimensjon: 245/75-16 piggdekk
Takgrind: Ja. (Original)
Drivstofftype: Diesel
Type kjøring: 390 km. Til og fra jobb. 2 mil hver vei. Tom bil, uten henger. Flatt / noe oppover. Flatt / noe nedover på vei hjem....
Kjørestil: Meget pent. Ikke mer enn 80 km/h. Kjørt pent for å måle forbruk. (Første tanking / måling som Chevrolet eier...)
A/C: Av..
Utetemp: -2 til +3 grader
Forbruk: 1,81
Bilen har gått 250.000.
Antar at det hverken er byttet dieselpumpe eller dyser på den.
Kan det høye forbruket relateres direkte til slitne dyser og evt. sliten pumpe?
Som nevnt over, har kjørt pent hele uka, kun for å sjekke forbruket siden dette er første tankinga på "nye" bilen.
Vil sliten fødepumpe ha innvirkning på forbruk?
Har byttet olje / oljefilter / dieselfilter, gjenstår å bytte luftfilter. Samt sjekke tilstand på turbo.
Er det ellers noen kurante tips for å senke dieselforbruk ned på et fornuftig nivå? (Sammenlignet med tidligere poster i tråden..)
MVH
Stig-Arne
Oppdatering etter å ha kjørt bilen litt:
Fylte på mandags morgenen denne uke.
Samme forutsetninger som i første innlegg, bortsett fra;
-noe høyere temperatur.
-ikke kjørt på cruise control. Har kjørt akkurat slik det passer meg, kanskje litt nord for fartsgrensa, lock-up'en jevnt i bruk og en del "stram-wire" (Stram fly-by-wire i tilfelle )
Resultat?
1,48 l diesel pr. mil.
(Noterte ikke km/liter, men regna det ut på telefon når jeg satte meg i bilen.
Det er jo plutselig veldig mye mere levelig enn 1,8x....
MVH
S-A
#155
Posted 03 April 2014 - 19:42
min ligger fint og trygt på 2liter
_____________________
Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.
#156
Posted 10 April 2014 - 19:50
Silverado 97mod k2500
har på 36" knastehjul, og noe heving. kjørt stort sett landevei i fartsgrensa, noe e6 og ca 10 mil med bilhenger+bil
resulterte i 476km på 80L ca 1.7l pr mil.
#157
Posted 15 April 2014 - 22:24
Ingen trimming
dekk:litt forskjellig
Kjørestil:various
Av: av
Har hatt tahoen i 2 år og kjørt 43864 km og fyllt 6829 liter diesel.
Forbruk 1.55 pr mil
Motoren har 175000 bak seg.
Ikke skiftet pumpe eller dyser.
Har nye dyser liggende,er vel på tide med bytte?
#158
Posted 25 April 2014 - 09:41
Oppdatering etter å ha kjørt bilen litt:
Fylte på mandags morgenen denne uke.
Samme forutsetninger som i første innlegg, bortsett fra;
-noe høyere temperatur.
-ikke kjørt på cruise control. Har kjørt akkurat slik det passer meg, kanskje litt nord for fartsgrensa, lock-up'en jevnt i bruk og en del "stram-wire" (Stram fly-by-wire i tilfelle )
Resultat?
1,48 l diesel pr. mil.
(Noterte ikke km/liter, men regna det ut på telefon når jeg satte meg i bilen.
Det er jo plutselig veldig mye mere levelig enn 1,8x....
MVHS-A
Quoter meg selv, mest som en "note to self" ang. forbruk...
Oppdatering;
Fylte diesel på søndag.
91,8 mil, fylte 72,3 liter diesel = forbruk på 1,26 liter pr. mil.
Relativt fornøyd, tatt i betraktning at kjørestil er langt fra optimert for drivstoff økonomi.
Ellers samme forutsetninger som sist, eneste endring er nytt luftfilter (byttet 10 mil før tanking, så det utgjorde nok ikke allverdens, viser seg ikke før til søndag / neste fylling) og det faktum at det er varmere i været.
Har slutta å starte bilen før jeg reiser hjemmefra, på slutten av vinteren var jeg ute å starta opp 5-8 minutter før jeg reiste hjemmefra..
Neste mission er som sagt å bytte dyser, håper på en liten-liten inntjening der og...
Og bytte FSD'n, har en del nøkking rundt 90-100 kmh.
Over & out.
EDIT: Bilen går fortsatt på vinterdekk, pumpa til 40 PSI.
S-A
Edited by S-A, 25 April 2014 - 09:41.
#159
Posted 28 April 2014 - 06:51
Fylte I går kveld; 75,7 liter med 47,2 mil kjørt = 1,6. En lengre tur til Sverige ca 20 mil. Resten korte kjøreturer med henger til og fra søppelfyllinga.
#160
Posted 28 April 2014 - 23:22
Fyller jevnt og trutt på min 2001 Chevrolet Suburban 8,1 K2500.
Klarer ganske nøyaktig 400 kilometer på full tank med LPG (135 liter - er 140 liter, men er alltid noe igjen når gassen kutter, får ikke ut alt).
Kjørte langtur ned til Tyskland i påskeferien, uten gass, brukte 2,54 liter bensin på mila.
På bykjøring bruker den ca 3 liter på mila på bensin.
Etter hva jeg leser og hører, så skal dette være noe for mye.
Visst er det 8,1 liter og 340hk, men skulle ikke vært vesentlig verre enn enn ordinar 6.0.
Bilen er 2001-modell og kjørt 278 000 km, så noen ny bil er det jo ikke.
Gassanlegget er fra 2006, Prins Autogas
Har ikke skifta luftfilter, plugger, pluggledninger eller dyser, og vet ikke når dette ble gjort sist.
Har fått pris på alt unntatt dyser, vet dere hva det koster - og er det dyrt å få det skiftet på verksted?
Vurderer å bli kvitt hele bilen...
Tar gledelig imot tips og råd