Gå til innhold



Foto

Forbruk - siste fylling


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
194 replies to this topic

#101 Golgate

Golgate

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 440 Innlegg:

Posted 09 August 2013 - 21:21

Min ligger på 1,5 - 1,6 på bare riksekjøring,dvs ingen langturer!

#102 lsorbye

lsorbye

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 11 August 2013 - 14:58

1,5L på mila på småkjøring er veldig bra synes jeg da. Sikker på at fødepumpa virker så den får det den skal ha av suppe? :D  :jump:

Åjada, ingen fare med det. Får fint til å øke konsumeringen hvis det er noe mål!!!!!



#103 Danielm

Danielm

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 19 August 2013 - 17:46

suburban 6.2 Diesel den bruker 1.2

 

malibu wagon 79 383 stroker som er gooodt trimma, bruker IKKE under 2.3 på mila. :punk:



#104 lsorbye

lsorbye

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 19 August 2013 - 19:09

suburban 6.2 Diesel den bruker 1.2

 

malibu wagon 79 383 stroker som er gooodt trimma, bruker IKKE under 2.3 på mila. :punk:

1,2 med sub på småkjøring er pent! Det må bety pen fot og godt blikk.



#105 Danielm

Danielm

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 20 August 2013 - 16:12

nei, er du gaal? hehe 1.5 på bykjøring og 1.2 på langkjøring.

 

var høyre forbruk da jeg kjøpte min første suburban pga måtte lære meg kjørestilen. har kjørt suburban i nesten 4 år nå og man må legge opp en kjørestil for å få den til å bruke minst mulig. men under 1 litern går faktisk ikke ant!. men ingen her vil komme til å tro meg. men for 2 år siden hadde jeg en langkjøring. lå jamt i 90 km/h kjørte 25 mil på den langturen i strekk. målte den hva den brukte da. den gikk da på 1.07 altså under 1.1 det var første og eneste gangen jeg har målt. måler en sjeeelden gang. for jeg driter i hva den bruker. fyller og er fornøyd jeg. kan ikke sette en pris på komfort og framkommelighet. :D

 

men såklart. om den plutselig hadde brukt mye mere enn normalt så hadde jeg jo begynt å finne ut hva som var galt pga man vet jo selv hvor mye den bruker og hvor langt man kan kjøre og man vet jo hvordan kjørestil man selv har :)

 

men malibuen. er jo bensiner men under 2.3 uansett kjøring er umulig. har målt den med normal kjøring. men når ræva mi kommer innenfor den bilen og jeg kommer meg på asfalt så ja, da strekkes det godt på høyrefoten hehehehe


Edited by Danielm, 20 August 2013 - 16:14.


#106 tahoe6.5

tahoe6.5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 20 August 2013 - 16:27

min 1999mod chevrolet tahoe bruker 1,4L på mila, nesten uansett hvordan jeg kjører. :)



#107 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 20 August 2013 - 21:52

min 1999mod chevrolet tahoe bruker 1,4L på mila, nesten uansett hvordan jeg kjører. :)


Lengesiden du har byttet dyser da, min ligger omtrent der også med vogna på 2,5 tonn etter. ;)

#108 tahoe6.5

tahoe6.5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 20 August 2013 - 22:06

dysene skal bytte før vinteren kommer ;)



#109 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 21 August 2013 - 09:22

kjøp komplett sett med nye dyserør også.. er så fort gjort å få skada de gamle når man driver på

om ikke anna så skru de fra IP rør for rør


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#110 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 21 August 2013 - 10:34

Hatt min første ferie (2880km) tur med 99mod tahoen 6,5td. Byttet motor i vår å byttet da samtidig ut dysene , fikk turbo havari så kjører nå med ATT turbo. Motor og bil har gått ca 210000km
Kjører med 31/15 -10" bf at
Campingvogn ca 1400kg

Langkjøring
Forbruk med vogn i ca90 Kmt 1,5l
Forbruk uten vogn i ca 90 Kmt 1.1l

Forbruk bykjøring uten vogn 1.3-1.5dette varierer (akkurat som kjørestil :))

Noen som har funnet ut ideel hastighet med campingvogn på ? 90 så har låser overdrive men da har du mer motvind, under 90 så er det ingen lockup men mindre vindmotstand ?


#111 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 22 August 2013 - 15:16

1992 Suburban K2500, 5.7 bensin:  51 mil - 79 liter = 1.55

 

Det synes jeg er veldig (nesten utrolig ..) bra, spesielt tatt i betraktning at det omfatter mye fjellkjøring med både lange og tildels bratte (7%) klatreetapper, bla a. t/r Tinn-Rødberg over Imingfjell og t/r Tinn-Kongsberg over Hovinheia, samt småkjøring i fjellbygda der jeg bor.

 

Terje K.


---------------------

Terje S. Knutsen


#112 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 22 August 2013 - 16:36

Hatt min første ferie (2880km) tur med 99mod tahoen 6,5td. Byttet motor i vår å byttet da samtidig ut dysene , fikk turbo havari så kjører nå med ATT turbo. Motor og bil har gått ca 210000kmKjører med 31/15 -10" bf atCampingvogn ca 1400kgLangkjøringForbruk med vogn i ca90 Kmt 1,5lForbruk uten vogn i ca 90 Kmt 1.1lForbruk bykjøring uten vogn 1.3-1.5dette varierer (akkurat som kjørestil :)) Noen som har funnet ut ideel hastighet med campingvogn på ? 90 så har låser overdrive men da har du mer motvind, under 90 så er det ingen lockup men mindre vindmotstand ?



Sett forskjell på 85 og 90, gikk endel mer når jeg kjørte over 90 i følge med annen bil hjem, enn da jeg kjørte samme strekning ned i 85.
Blir nok mer kjøring med vogn neste år, da skal jeg forsøke å lage en liten logg på forbruk.
Bryr meg egentlig ikke så mye om den bruker 1,2 eller 1,7 på mila med vogn, eller om den bruker 0,86 eller 1,5 uten vogn.
Kjører altfor lite i året til att det blir noe å spare, ved å kjøre normalt eller ha ett egg under pedalen. :)

#113 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 23 August 2013 - 06:20

Tror talla fra Tromsø for besparelse ved LPG-kjøring er litt feil.

Her er mitt regnestykke:

Bensinforbruk pr mil: 1,3 liter x kr 15,- = 19,50, avrunda til kr 20,-
LPG-forbruk pr mil: 1,56 (20% mere enn bensin) x 7,50 = 11,70, avrunda til kr 12,-

Dvs at man sparer kr 8,- pr mil ved å kjøre på LPG.
Videre: kr 80 spart pr 10 mil, kr 800 spart pr 100 mil, kr 8000 spart pr 1000 mil

Fairdinkum kjører 1000 mil pr år og anlegget hans kosta 38.000, dvs at han er i null etter snaue 5 år.

Så må man regne inn at man bruker noe sånn "gassventil-olje" ved LPG kjøring, samt at man bruker litt bensin pr år. (Bilen starter jo på alltid på bensin.)

Sånn grovt regna vil jeg tro at han er i null på 5 år.
Hadde han kjørt det dobbelte (20.000 km/år) hadde han altså vært i null etter 2 1/2 år og da begynner det jo å likne noe... det er jo mange som kjører 20' i året.

Dette forutsetter jo at forholdet mellom bensinpris og LPG forblir det samme i framtida men det veit man jo aldri.
LPG har jo økt MYE mere enn bensinprisen i de siste 5 åra for eksempel, men prisen ser jo ut til å ha stabilisert seg nå, så man kan jo alltids HÅPE....

Eller kanskje noen andre har et annet regnestykke?
Er jo ganske mange variable her.... :innocent:


Fem år ja... Det var det jeg trodde.
Alt for lenge til å være aktuelt.
Takk :)

Elvis has left the buil….


#114 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 23 August 2013 - 08:53

Hvor fort et anlegg innspares er basert på to ting.... kjørelengde og gasspris der du handler.

 

Nå skal jeg ikke provosere, men her er mitt regnestykke.....

 

Der jeg tanker er prisen pr i dag 5,95 på LPG og tett på 16 for bensin. 95 oktan. Etter at de begynte å blande E85 i bensinen, så har jeg gått over til 98 oktan. Men for å være sammenlignbar, så regner jeg på 95.oktan.

 

Forbruk med gass er ca 2 liter, på samme kjøring med bensin når jeg fikk bilen gikk den på 1,6. Da hadde jeg egg under foten. Tallene her er på blandet kjøring på Nedre Romerike/ Oslo.

 

Nå har jeg en del rabatter på LPG, noe jeg ikke vet hvor lenge jeg har i fremtiden. Men pr i dag hvis jeg sier 6 kr for LPG (før rabatter) og 16 kr for bensin (før rabatter), så ender jeg opp med en besparelse på kr 18,50 pr mil. Jeg kjører ca 24 000 km i året, dermed har jeg spart kr 44.400kr på et år. Dvs jeg har det inntjent etter 1 år.

 

Ingen vits å sende PM, du får ikke de rabattene lell.... :(



#115 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 24 August 2013 - 00:07

Jeg får det til at din besparelse blir kr. 13,60 pr. mil, altså 32 640 kroner i året, men dog...

 

Her er min utregninger med litt mer realistiske priser og min kjørelengde.

 

 

 

ser at prisene på LPG i Hedmark ligger i snitt på ca. kr 7,50

 

7.5 x 2 x 1200 mil = 18 000 kr

 

 

bensin varierer rundt kr 15,50

 

15,5 x 1,6 x 1200 mil = 29 760 kr

 

Årlig besparelse blir 29 760 - 18 000 = 11 760 kr.

 

 

Da tar det fort 4-5 år før anlegget er tjent inn. I tillegg har jeg ventet i spenning på hva våre rødgrønne venner kunne finne på av avgifter på LPG da de ser at

befolkningen har funnet en billigere måte å bruke bilen på. Derfor slo jeg fra meg tanken om å investere i gassanlegg da jeg handlet Cheva`n.

Men jeg har lav årlig kjørelengde da, ser at det stiller seg annerledes for de som kjører mye.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#116 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 24 August 2013 - 00:20

Jeg får det til at din besparelse blir kr. 13,60 pr. mil, altså 32 640 kroner i året, men dog...

 

Hvordan kommer du frem til det?



#117 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 24 August 2013 - 18:01

Med tallene du oppgir på forbruk og pris.

 

Kostnad pr. mil med gass: 2 l/mil x 6 kr/l = 12 kr

Kostnad pr. mil med bensin: 1,6 l/mil x 16 = 25,60 kr

 

Besparelse pr mil: 25,60 - 12 = 13,60 kr

Besparelse pr år: 13,60 x 2400 mil = 32 640 kr


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#118 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 24 August 2013 - 19:49

Apropos egg under foten: 

 

Jeg har forsøkt å kjøre forsiktig/økonomisk, men synes ikke det er noe å spare på det. Snarere synes jeg det blir mer visping i converteren (=mindre effektiv kraftoverføring) med puslekjøring.  Derimot når jeg kjører normalt friskt: God akselerasjon slik at han girer kontant og fint, og vanlig godt driv i oppoverbakkene og ut av svingene, så føles det "riktigere", mer effektivt. Siste forbruksmåling synes å bekrefte denne følelsen.

Er det flere som har det slik?

 

Mvh Terje K.


---------------------

Terje S. Knutsen


#119 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 24 August 2013 - 20:33

Med tallene du oppgir på forbruk og pris.

 

Kostnad pr. mil med gass: 2 l/mil x 6 kr/l = 12 kr

Kostnad pr. mil med bensin: 1,6 l/mil x 16 = 25,60 kr

 

Besparelse pr mil: 25,60 - 12 = 13,60 kr

Besparelse pr år: 13,60 x 2400 mil = 32 640 kr

 

Jeg tok da selvsagt med rabattene mine både på LPG og bensin  i mitt regnestykke. Ønsket bare ikke å kunngjøre de så offisielt. 



#120 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 24 August 2013 - 20:34

Apropos egg under foten: 

 

Jeg har forsøkt å kjøre forsiktig/økonomisk, men synes ikke det er noe å spare på det. Snarere synes jeg det blir mer visping i converteren (=mindre effektiv kraftoverføring) med puslekjøring.  Derimot når jeg kjører normalt friskt: God akselerasjon slik at han girer kontant og fint, og vanlig godt driv i oppoverbakkene og ut av svingene, så føles det "riktigere", mer effektivt. Siste forbruksmåling synes å bekrefte denne følelsen.

Er det flere som har det slik?

 

Mvh Terje K.

 

Både og.... skal du gi gass ut av hvert lyskryss så får du et forbruk du ikke kommer til å like. Men på landeveien holder jeg jevnt driv.