Gå til innhold



Foto

Forbruk - siste fylling


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
194 replies to this topic

#61 aof

aof

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 29 June 2013 - 08:26

Forrige uke kjørte jeg langs E-6 på flate østlandsveier og det var lite trafikk, så jeg tok en liten uhøytidelig test på forbruket på 90 og 100 km/t.

 

Jeg kjørte med cruisekontrollen innkobla på begge strekningene og forbruket er tatt ut av info-senteret på dashbordet. Forbruket ble nullstilt rett etter at bilen hadde nådd cruisehastigheten, og lest av rett før jeg nådde avkjøringa mi. Mao er dette forbruket for jevn kjøring med cruisekontroll på motorvei.

 

Jeg observerte at motoren gikk på 4 sylindre mye oftere ved 90 km/t enn ved 100.

For de som ikke vet det: på nye Tahoe'ene (fra 2008 og oppover?) går bilen kun på 4 sylindre ved lav belastning, f.eks i nedoverbakker, på flate strekninger med lav vekt og moderat hastighet (lavere enn ca 80 km/t), når man ruller på tomgang inn mot kryss etc. I infosenteret på dashbordet ser man om bilen går på 4 eller 8.

F.eks ser jeg at når bilen slår om til V4-drift på flat vei, synker forbruket (det som vises i øyeblikket) fra ca 1,1 til 0,7 sånn omtrent.

 

Dette er altså kun en liten test av forbruks-økningen fra 90 til 100 km/t på langkjøring på flate veier, men må tas med ei klype salt fordi de kjørte strekingene er så korte.

Uansett tror jeg målingene gir en viss pekepinn.

 

Her er utgangspunktet:

 

Tahoe 2010 modell med bensinmotor. Ingen endringer på bil og motor

 

Standard dekk: 275/55 R20 med standard lufttrykk

 

Aleine i bilen og uten last

 

90 km/t: 1,02

Målt strekning: 42 km

 

100 km/t: 1,16

Målt strekning: 49 km

 

Som sagt veldig korte strekninger men tallene viser omtrent det jeg venta: når man øker hastigheten over 90, så øker forbruket forholdsvis mye.

Fra 90 til 100 blir det altså drøyt 10% økning.

 

Som en tilleggsbemerkning kan jeg jo nevne at forbruket på samme bil på blanda kjøring, sommerføre og omtrent tom bil ligger på 1,3 til 1,4 pr mil.

Da kjører jeg med en veldig pen og økonomisk kjørestil.

 

Forandrer jeg kjørestilen til "effektiv" øker forbruket raskt til 1,5 eller mere....

 

Samtlige tall er som sagt tatt ut av info-senteret i dashbordet og IKKE bekrefta ved bensinfyllinger, men en pekepinn mener jeg i alle fall disse tallene er.


Edited by aof, 29 June 2013 - 11:35.


#62 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 29 June 2013 - 09:12

Jeg så det samme på en 2004 Tahoe jeg hadde før. Med infosenteret på øyeblikksforbruk på flat vei så viste den 1.1 i 90km/t og 1.4 i 100km/t. Så at det er stor forskjell på forbruk på relativt liten forskjell i hastighet tviler jeg ikke på.



#63 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 29 June 2013 - 21:51

man må flytte på ganske mye mer m3 med luft pr sekund fra 90km/t enn i 80km/t

så det har mye å si på forbruk...


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#64 Hallen

Hallen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 30 June 2013 - 20:20

Forbruk fra Skibotn troms- til Luleå Sverige, 1,71 l/mil med bil på 3480kg og vogn på 1680kg 230brei og 680 lang.
full tank ved start og nådde ned på en tank, det har vært litt små kjøring noen småturer her før opptanking.
Men de f... pumpene som stopper på 55liter... måtte jo trekke korte tre ganger før tanken var full...

En del cc kjøring og mellom 80-88km/t dekk 265/75-16 på bil og vogna husker jeg ikke. er godt fornøyd, volvo 940 med samme vogn og ca samme oppakning brukte 1,6-1,8 l/mil på samme strekning.


Edited by Hallen, 30 June 2013 - 20:20.

Hallen
H_K_H@msn.com

____________________________________________________

eide biler:
Volvo 740 GLE 1984 solgt påkostet alt for mye, SOLGT alt for billig, og angrer på det i dag!
Toyota Lj 73 safari 2,4td tre lykkelige daga, da eg kjøpte de, da den startet i -17. og da eg SOLGTE den!
Jeep Grand Cherokee 1995 5,2l V8 SOLGT meget go bil!
VW vento 1,9td Kondemnert pga motor havari! BIL som imponerte mang en gang!
Chevrolet suburban 1988 SOLGT
Pontiac safari 1988 5,7 V8 bensin 1,1L/Mil 1,8L/Mil med bjølseth 680gdl SOLGT
Volvo 945 Ex. politibil! 1998 2,3fk selges
 

 

 


#65 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 30 June 2013 - 23:06

Hvilke pumper som stopper på 55 liter? Husker pumpa stoppet på 1000kr når jeg fylte på Tahoe'en, men det var mye mer enn 55 liter. Det var riktignok bensin, men jeg har fylt mer enn 55 liter diesel på drosjen jeg kjører.



#66 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 01 July 2013 - 00:47

Har heller aldri opplevd det. Meste jeg har fylt, er 118L Diesel, og det var ikke tegn til at den skulle stopp på 55L.



#67 Sub_1994_diesel

Sub_1994_diesel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 409 Innlegg:

Posted 01 July 2013 - 00:58

Har hatt stopp på 1000kr og noen på 1500kr.... Mn ikk på liter...

#68 TT-Gunner

TT-Gunner

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 Innlegg:

Posted 01 July 2013 - 07:38

Shell Brakerøya i Drammen vet jeg har stopp på 120 liter, samme med st1(tidligere Jet). I Sverige har jeg vært borti flere stasjoner med stopp på 55l, men da har de gjerne pumper med en knapp for lastebil. Trykk på den, så kan du fylle helt full tank uten stopp:-)



#69 Hallen

Hallen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 02 July 2013 - 09:15

Shell Brakerøya i Drammen vet jeg har stopp på 120 liter, samme med st1(tidligere Jet). I Sverige har jeg vært borti flere stasjoner med stopp på 55l, men da har de gjerne pumper med en knapp for lastebil. Trykk på den, så kan du fylle helt full tank uten stopp:-)

Det var vanlig småbil pumper (Statoil) med knapp for lastebil, trykket på denne knappen men det samme var det samme... LIker best truckdiesel, der går det unna, og ingen begrensing på hverken volum eller sum...
hadde for så vidt samme problem i Honningsvåg men på bensin, da fikk jeg bare 120 L så måtte jeg starte på nytt, skulle jo ha 175L til lettbåten..


Hallen
H_K_H@msn.com

____________________________________________________

eide biler:
Volvo 740 GLE 1984 solgt påkostet alt for mye, SOLGT alt for billig, og angrer på det i dag!
Toyota Lj 73 safari 2,4td tre lykkelige daga, da eg kjøpte de, da den startet i -17. og da eg SOLGTE den!
Jeep Grand Cherokee 1995 5,2l V8 SOLGT meget go bil!
VW vento 1,9td Kondemnert pga motor havari! BIL som imponerte mang en gang!
Chevrolet suburban 1988 SOLGT
Pontiac safari 1988 5,7 V8 bensin 1,1L/Mil 1,8L/Mil med bjølseth 680gdl SOLGT
Volvo 945 Ex. politibil! 1998 2,3fk selges
 

 

 


#70 TT-Gunner

TT-Gunner

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 Innlegg:

Posted 03 July 2013 - 06:07

Etter en måned med bare småkjøring og mye tomgang, så fylte jeg tanken i går på Esso på E6 ved Ås. 135 liter(ingen stopp i fyllinga der:-)) på 65 mil. 2,08 i forbruk:-(. Absolutt ikke lønnsomt å stå timesvis på tomgang :D. Til sammenligning pleier jeg å ha ett forbruk på ca 1,2 på langkjøring og 1,5-1,6 blanda småkjøring i Drammen by/omegn. 



#71 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 19 July 2013 - 23:04

Fikk omsider gjort ei måling på Yukon, og synes ikke det ble så aller verst egentlig.

 

Biltype: GMC Yukon XL 6.0, veid til 3300 kg med ferie-oppakning.

Årsmodell: 2001

Motortype: 6.0 Vortec, original.

Dekkdimensjoner: 245/75-16, som originalt.

Drivstofftype: BF95

Langkjøring: Første måling, Tr.heim-Lillehammer samt noen dager med småkjøring rundt omkring på Øyer, havnet på 1.51.

Andre måling, Lillehammer-Tr.heim havnet på 1.43 med et par fullgass forbikjøringer.

        


92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#72 Hallen

Hallen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 20 July 2013 - 13:46

Kjørte hjem fra Luleå til Nordreisa, motvind heile veien, og lå å taua med bil og vogn, fullt opp pakka så vi var nok maks last og vell så det... (kjerringa hadde vært innom ikea i Happaranda) lå vel meste part av veien i 87-90km/t forbruket blei klokka til 1,78 så det er ikke så galt med tanke på bilen er gått over 300 000km og forstilling er skjev og dårlig hjullager på ene framhjul.


Hallen
H_K_H@msn.com

____________________________________________________

eide biler:
Volvo 740 GLE 1984 solgt påkostet alt for mye, SOLGT alt for billig, og angrer på det i dag!
Toyota Lj 73 safari 2,4td tre lykkelige daga, da eg kjøpte de, da den startet i -17. og da eg SOLGTE den!
Jeep Grand Cherokee 1995 5,2l V8 SOLGT meget go bil!
VW vento 1,9td Kondemnert pga motor havari! BIL som imponerte mang en gang!
Chevrolet suburban 1988 SOLGT
Pontiac safari 1988 5,7 V8 bensin 1,1L/Mil 1,8L/Mil med bjølseth 680gdl SOLGT
Volvo 945 Ex. politibil! 1998 2,3fk selges
 

 

 


#73 hot-chevy

hot-chevy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 550 Innlegg:

Posted 22 July 2013 - 05:57

for første gang siden jeg kjøpte tahoen,har jeg nå målt bensinforbruket,og det var en hyggelig opplevelse.skulle ikke tro at en slik stor og tung bil,bruker så lite bensin.forbruket ble målt nå under ferieturen,med fire personer i bilen og ellers fullastet.målingen ble foretatt delvis i norge men mesteparten i sverige.så det ble liggende mye på 110 til 120 km i timen,men også en del ujevn kjøring grunnet campingbiler,osv,som lå i veien.

 

chevrolet tahoe 2002 mod

5,3 vortec

160000 km

275/55-18 dekk

34 psi lufttrykk

forbruk : 1,33

 

 

 



#74 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 23 July 2013 - 19:35

Faderen kjørte fra Oppdal til Tønsberg med sin 2005 Suburban med vogn på 6,2m. Forbruk på 1,4-1,5. Jeg kjørte Pug'en samme distanse på 0,41. :-)

#75 Spinn-Vill

Spinn-Vill

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 24 July 2013 - 10:34

Faderen kjørte fra Oppdal til Tønsberg med sin 2005 Suburban med vogn på 6,2m. Forbruk på 1,4-1,5. Jeg kjørte Pug'en samme distanse på 0,41. :-)


OT:

Da er spørsmålet... ;-) hvem hadde den fineste kjøreopplevelsen??

#76 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 24 July 2013 - 19:43

Faderen kjørte fra Oppdal til Tønsberg med sin 2005 Suburban med vogn på 6,2m. Forbruk på 1,4-1,5. Jeg kjørte Pug'en samme distanse på 0,41. :-)

 

Hadde du like stor vogn etter din da? i såfall kan ikke forbuket sammenlignes


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#77 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 25 July 2013 - 21:36

Nå var det ikke ment som en seriøs sammenligning siden Pug'en trolig ikke hører inn under kategorien Chevrolet & GMC. :)



#78 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 25 July 2013 - 21:53

måtte jo bare kommentere den da anledningen bydde seg hehe


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#79 aof

aof

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 28 July 2013 - 21:31

Her er en liten sammenlikning på økningen i forbruk på å kjøre med gass og det å kjøre med bensin med en 2010 Tahoe LTZ med Prins-anlegg.

Konklusjonen først: bilen min bruker ca. 20% mere gass en bensin.

 

De siste fire gangene jeg har fylt gass, har jeg samtidig lest av bensinforbruket på info-senteret på dashbordet.

Når man kjører på gass, går bensinpumpa som om man kjørte på bensin. Forskjellen er at bensinen blir sendt i retur til tanken via en returslange. (den monteres da gassanlegget blir montert)

Bilen tror altså at den kjører på bensin og bensinforbruket kan leses av i infosenteret.

 

Her er utgangspunktet:

 

1) Kjøringa har vært på flate østlandsveier.

2) Standard dekk (275/55 R20) med standard luft-trykk.

3) Ingen endringer på bil eller motor.

4) Økonomisk kjørestil

 

Fylling nr 1: 65,0 mil kjørt med 85.5 liter bensin i forbruk = 1,32 liter pr mil

Fylling nr 2: 64,1 mil kjørt med 84,6 liter i forbruk = 1,32 liter pr mil

Fylling nr 3: 60,4 mil kjørt med 77,4 liter i forbruk = 1,28 liter pr mil

Fylling nr 4: 58,1 mil kjørt med 83,5 liter i forbruk = 1,44 liter pr mil

 

Kjøringa på fylling nr 1 og 2 var mest småkjøring (turer inntil 30 minutter) med lite eller ingen last.

Kjøring på fylling nr 3 var 50% langkjøring, resten som fylling 1 + 2.

Kjøringa på fylling nr 4 var småkjøring (turer inntil 30 min) med stor boggi varehenger: 1,75 meter x 3,20 kassemål, tomvekt ca 500 kg. , tillatt totalvekt 2000 kg

Last på hengeren var i snitt 300 kg pr lass. (varierte mellom 50 og 1000 kg)

 

På alle disse turene målte jeg altså forbruket med gass hver gang jeg fylte gasstanken og sammenliknet med bensinforbruket.

Økningen i forbruk med gass kontra bensin lå på mellom 18 og 23%, og det kaller jeg 20% i snitt.

 

Når man så kan fylle gass fra ca kr 7,00 til 7,50 pr liter, dvs ca 50% prisen av bensin, og ha en 20% økning i forbruket, er det jo ingen dårlig butikk å kjøre på gass... (men det visste vi jo fra før)

Effekt-tapet ved gass kontra bensin er ca 2%, og med 325 HK på bensin blir det jo plenty med "gass-hester" igjen.

 

Det jeg var interessert i med dette, var å finne ut nøyaktig hvor mye økningen var med gass kontra bensin, og det lå omtrent der jeg forventa: +20%.

 

Det er en liten unøyaktighet her: bilen starter ALLTID på bensin men skifter over når kjølevanns-tempen er varm nok.

Min er stilt inn på 45*C og det tar et minutt eller to fra kaldstart til gassdrift nå på varme sommerdager.

Bilen har derfor gått noen få km på bensin som jeg har ikke har tatt hensyn til, fordi jeg har regnet alt som gassdrift.

 

På start med VARM motor, skifter den over til gass etter 0,5 sek (!) etter man vrir på nøkkelen, mao går den på gass før oppstarten er ferdig.

Forskjellen på starter med varm motor er derfor tilnærmet null.

 

Ikke noen epokegjørende nyhet dette her antagelig, men det var uansett moro å få bekrefta det jeg trodde.


Edited by aof, 28 July 2013 - 22:26.


#80 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 28 July 2013 - 21:49

Her er en liten sammenlikning på økningen i forbruk på å kjøre med gass og det å kjøre med bensin med en 2010 Tahoe med Prins-anlegg.
Konklusjonen først: bilen min bruker ca. 20% mere gass en bensin.

De siste fire gangene jeg har fylt gass, har jeg samtidig lest av bensinforbruket på info-senteret på dashbordet.
Når man kjører på gass, går bensinpumpa som om man kjørte på bensin. Forskjellen er at bensinen blir sendt i retur til tanken via en returslange. (den monteres da gassanlegget blir montert)
Bilen tror altså at den kjører på bensin og bensinforbruket kan leses av i infosenteret.

Her er utgangspunktet:

1) Kjøringa har vært på flate østlandsveier.
2) Standard dekk (275/55 R20) med standard luft-trykk.
3) Ingen endringer på bil eller motor.
4) Økonomisk kjørestil

Fylling nr 1: 65,0 mil kjørt med 85.5 liter bensin i forbruk = 1,32 liter pr mil
Fylling nr 2: 64,1 mil kjørt med 84,6 liter i forbruk = 1,32 liter pr mil
Fylling nr 3: 60,4 mil kjørt med 77,4 liter i forbruk = 1,28 liter pr mil
Fylling nr 4: 58,1 mil kjørt med 83,5 liter i forbruk = 1,44 liter pr mil

Kjøringa på fylling nr 1 og 2 var mest småkjøring (turer inntil 30 minutter) med lite eller ingen last.
Kjøring på fylling nr 3 var 50% langkjøring, resten som fylling 1 + 2.
Kjøringa på fylling nr 4 var småkjøring (turer inntil 30 min) med stor boggi varehenger: 1,75 meter x 3,20 kassemål, tomvekt ca 500 kg. , tillatt totalvekt 2000 kg
Last på hengeren var i snitt 300 kg pr lass. (varierte mellom 50 og 1000 kg)

På alle disse turene målte jeg altså forbruket med gass hver gang jeg fylte gasstanken og sammenliknet med bensinforbruket.
Økningen i forbruk med gass kontra bensin lå på mellom 18 og 23%, og det kaller jeg 20% i snitt.

Når man så kan fylle gass fra ca kr 7,00 til 7,50 pr liter, dvs ca 50% prisen av bensin, og ha en 20% økning i forbruket, er det jo ingen dårlig butikk å kjøre på gass... (men det visste vi jo fra før)
Effekt-tapet ved gass kontra bensin er ca 2%, og med 325 HK på bensin blir det jo plenty med "gass-hester" igjen.

Det jeg var interessert i med dette, var å finne ut nøyaktig hvor mye økningen var med gass kontra bensin, og det lå omtrent der jeg forventa: +20%.

Det er en liten unøyaktighet her: bilen starter ALLTID på bensin men skifter over når kjølevanns-tempen er varm nok.
Min er stilt inn på 45*C og det tar et minutt eller to fra kaldstart til gassdrift nå på varme sommerdager.
Bilen har derfor gått noen få km på bensin som jeg har ikke har tatt hensyn til, fordi jeg har regnet alt som gassdrift.

På start med VARM motor, skifter den over til gass etter 0,5 sek (!) etter man vrir på nøkkelen, mao går den på gass før oppstarten er ferdig.
Forskjellen på starter med varm motor er derfor tilnærmet null.

Ikke noen epokegjørende nyhet dette her antagelig, men det var uansett moro å få bekrefta det jeg trodde.


Bra post.

Hvor lenge må jeg da kjøre (10.000 km/år) for å komme i null med investeringen i LPG-anlegget til 38.000kr?

:)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Elvis has left the buil….