Forrige uke kjørte jeg langs E-6 på flate østlandsveier og det var lite trafikk, så jeg tok en liten uhøytidelig test på forbruket på 90 og 100 km/t.
Jeg kjørte med cruisekontrollen innkobla på begge strekningene og forbruket er tatt ut av info-senteret på dashbordet. Forbruket ble nullstilt rett etter at bilen hadde nådd cruisehastigheten, og lest av rett før jeg nådde avkjøringa mi. Mao er dette forbruket for jevn kjøring med cruisekontroll på motorvei.
Jeg observerte at motoren gikk på 4 sylindre mye oftere ved 90 km/t enn ved 100.
For de som ikke vet det: på nye Tahoe'ene (fra 2008 og oppover?) går bilen kun på 4 sylindre ved lav belastning, f.eks i nedoverbakker, på flate strekninger med lav vekt og moderat hastighet (lavere enn ca 80 km/t), når man ruller på tomgang inn mot kryss etc. I infosenteret på dashbordet ser man om bilen går på 4 eller 8.
F.eks ser jeg at når bilen slår om til V4-drift på flat vei, synker forbruket (det som vises i øyeblikket) fra ca 1,1 til 0,7 sånn omtrent.
Dette er altså kun en liten test av forbruks-økningen fra 90 til 100 km/t på langkjøring på flate veier, men må tas med ei klype salt fordi de kjørte strekingene er så korte.
Uansett tror jeg målingene gir en viss pekepinn.
Her er utgangspunktet:
Tahoe 2010 modell med bensinmotor. Ingen endringer på bil og motor
Standard dekk: 275/55 R20 med standard lufttrykk
Aleine i bilen og uten last
90 km/t: 1,02
Målt strekning: 42 km
100 km/t: 1,16
Målt strekning: 49 km
Som sagt veldig korte strekninger men tallene viser omtrent det jeg venta: når man øker hastigheten over 90, så øker forbruket forholdsvis mye.
Fra 90 til 100 blir det altså drøyt 10% økning.
Som en tilleggsbemerkning kan jeg jo nevne at forbruket på samme bil på blanda kjøring, sommerføre og omtrent tom bil ligger på 1,3 til 1,4 pr mil.
Da kjører jeg med en veldig pen og økonomisk kjørestil.
Forandrer jeg kjørestilen til "effektiv" øker forbruket raskt til 1,5 eller mere....
Samtlige tall er som sagt tatt ut av info-senteret i dashbordet og IKKE bekrefta ved bensinfyllinger, men en pekepinn mener jeg i alle fall disse tallene er.
Edited by aof, 29 June 2013 - 11:35.