Gå til innhold



Foto

Forbruk - siste fylling


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
194 replies to this topic

#81 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 28 July 2013 - 21:50

Her er en liten sammenlikning på økningen i forbruk på å kjøre med gass og det å kjøre med bensin med en 2010 Tahoe med Prins-anlegg.
Konklusjonen først: bilen min bruker ca. 20% mere gass en bensin.

De siste fire gangene jeg har fylt gass, har jeg samtidig lest av bensinforbruket på info-senteret på dashbordet.
Når man kjører på gass, går bensinpumpa som om man kjørte på bensin. Forskjellen er at bensinen blir sendt i retur til tanken via en returslange. (den monteres da gassanlegget blir montert)
Bilen tror altså at den kjører på bensin og bensinforbruket kan leses av i infosenteret.

Her er utgangspunktet:

1) Kjøringa har vært på flate østlandsveier.
2) Standard dekk (275/55 R20) med standard luft-trykk.
3) Ingen endringer på bil eller motor.
4) Økonomisk kjørestil

Fylling nr 1: 65,0 mil kjørt med 85.5 liter bensin i forbruk = 1,32 liter pr mil
Fylling nr 2: 64,1 mil kjørt med 84,6 liter i forbruk = 1,32 liter pr mil
Fylling nr 3: 60,4 mil kjørt med 77,4 liter i forbruk = 1,28 liter pr mil
Fylling nr 4: 58,1 mil kjørt med 83,5 liter i forbruk = 1,44 liter pr mil

Kjøringa på fylling nr 1 og 2 var mest småkjøring (turer inntil 30 minutter) med lite eller ingen last.
Kjøring på fylling nr 3 var 50% langkjøring, resten som fylling 1 + 2.
Kjøringa på fylling nr 4 var småkjøring (turer inntil 30 min) med stor boggi varehenger: 1,75 meter x 3,20 kassemål, tomvekt ca 500 kg. , tillatt totalvekt 2000 kg
Last på hengeren var i snitt 300 kg pr lass. (varierte mellom 50 og 1000 kg)

På alle disse turene målte jeg altså forbruket med gass hver gang jeg fylte gasstanken og sammenliknet med bensinforbruket.
Økningen i forbruk med gass kontra bensin lå på mellom 18 og 23%, og det kaller jeg 20% i snitt.

Når man så kan fylle gass fra ca kr 7,00 til 7,50 pr liter, dvs ca 50% prisen av bensin, og ha en 20% økning i forbruket, er det jo ingen dårlig butikk å kjøre på gass... (men det visste vi jo fra før)
Effekt-tapet ved gass kontra bensin er ca 2%, og med 325 HK på bensin blir det jo plenty med "gass-hester" igjen.

Det jeg var interessert i med dette, var å finne ut nøyaktig hvor mye økningen var med gass kontra bensin, og det lå omtrent der jeg forventa: +20%.

Det er en liten unøyaktighet her: bilen starter ALLTID på bensin men skifter over når kjølevanns-tempen er varm nok.
Min er stilt inn på 45*C og det tar et minutt eller to fra kaldstart til gassdrift nå på varme sommerdager.
Bilen har derfor gått noen få km på bensin som jeg har ikke har tatt hensyn til, fordi jeg har regnet alt som gassdrift.

På start med VARM motor, skifter den over til gass etter 0,5 sek (!) etter man vrir på nøkkelen, mao går den på gass før oppstarten er ferdig.
Forskjellen på starter med varm motor er derfor tilnærmet null.

Ikke noen epokegjørende nyhet dette her antagelig, men det var uansett moro å få bekrefta det jeg trodde.


Bra post.

Hvor lenge må jeg da kjøre (10.000 km/år) for å komme i null med investeringen i LPG-anlegget til 38.000kr?

:)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Elvis has left the buil….


#82 JorgenSuburban

JorgenSuburban

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 29 July 2013 - 15:46

Fylte etter feritur til svergie med vogn, da lå den på 1.9.. er dette normalt på en 6.5 Td? vogna veier 1700 kg.. lå i mellom 80 og 90 heletiden omtrent..


Eksosanlegg med Potter er barnslig, har det under 6 liter motorvolum så er det ikke no for meg ;)

#83 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 29 July 2013 - 16:01

Er du sikker på at LPG gir 2% lavere effekt? LPG har jo endel høyere oktan og jeg trodde at høyere oktan gir mer effekt.

#84 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 29 July 2013 - 18:43

Fylte etter feritur til svergie med vogn, da lå den på 1.9.. er dette normalt på en 6.5 Td? vogna veier 1700 kg.. lå i mellom 80 og 90 heletiden omtrent..

tror du kan vurdere et dysebytte... hvor mye bruker den uten vogn da i samme hastighet


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#85 aof

aof

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 29 July 2013 - 19:17

Ang 2% mindre effekt: dette fikk jeg opplyst av Even på Autogassenteret i Skotselv, og han burde jo ha peiling.

 

Han sa også at motoren i neste generasjon Tahoe kan bruke neste generasjons gassanlegg, og på DETTE anlegget blir det en viss økning av effekten; mener å huske at han sa 10%?

Dette pga at LPG har et høyere oktan-tall og at dette nye anlegget sprøyter inn gassen på en litt annen måte.

 

Sorry at jeg ikke kan være mere spesifikk, men det går sikkert an å finne ut mere fakta for den som er interessert.



#86 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 29 July 2013 - 19:38

Da jeg ble kurset i montering av Prins gassanlegg så fortalte instruktørene at det ble mer hk med gass, men jeg vet ærlig talt ikke. E85 har også høyere omtanke og gir mer hk. Det er mulig at motoren må være laget spesielt for LPG og E85 for å få økningen da.

#87 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 29 July 2013 - 21:36

Ang 2% mindre effekt: dette fikk jeg opplyst av Even på Autogassenteret i Skotselv, og han burde jo ha peiling.

 

Han sa også at motoren i neste generasjon TahoeMerk  kan bruke neste generasjons gassanlegg, og på DETTE anlegget blir det en viss økning av effekten; mener å huske at han sa 10%?

Dette pga at LPG har et høyere oktan-tall og at dette nye anlegget sprøyter inn gassen på en litt annen måte.

 

Sorry at jeg ikke kan være mere spesifikk, men det går sikkert an å finne ut mere fakta for den som er interessert.

 

Med sekvensielle anlegg har du et effekt tap på rundt 7 %. her i Norge.

Dette er basert på kjemi og energien som ligger i gass kontra bensin. Der er jo nettopp derfor vi har merforbruket. Man må bruke mer gass for å kompensere for den lavere verdien i forhold til bensin. Dermed blir det litt pussig i mine ører hvis man nå med ett har laget noe revolusjonert som en effekt økning. Man vet at man kan bruke propan som effektanlegg på diesel, men dette er ikke tilsvarende på bensin. Jeg tror ikke noe av dette før det er dokumentert.

 

Merk at på kontinentet har de "renere" gass. Gass som selges som lpg i Norge er 100% propan hele året. På kontinentet er lpg en blanding av butan og propan, ofte en "summer blend" med mye butan og en "winter blend" med større andel propan. Butan gir høyere BTU,lavere forbruk og mindre krafttap. I Norge kan man av temperaturmessige årsaker ikke blande butan i lpg da dette vil føre til at kokepunktet for lpg blir for høyt og det blir problemer når vintertemperaturene blir for lave. Propan koker ved -42 grader Celcius og Butan koker ved rundt 0 grader Celcius. Dermed vil vi ikke få så effektive anlegg som man kan finne dokumentasjon på i sørligere strøk. Merker selv at bilen gikk bedre når jeg er på Europatur. Samt at eks polakker jeg snakker med forteller at vi har "urein" gass og bilene deres går dårligere. Men som sagt... det er en naturlig forklaring på det....



#88 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 29 July 2013 - 21:37

Da jeg ble kurset i montering av Prins gassanlegg så fortalte instruktørene at det ble mer hk med gass, men jeg vet ærlig talt ikke. E85 har også høyere omtanke og gir mer hk. Det er mulig at motoren må være laget spesielt for LPG og E85 for å få økningen da.

Det veldig få er klar over er at hvis du kjører med E85 på en turbo motor...så får du masse effekt...men..... forbruket øker med inntil 40 - førti - %......



#89 aof

aof

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 30 July 2013 - 06:41

Ser man det! Det med butan-innblanding var nye greier for meg, så det er alltid noe å lære. :mellow:  

 

Jeg har det siste halvannet året KUN fyllt på LPG Norge stasjoner.  De har visstnok gass utvinnet fra gass og er reinere enn den gassen som er utvunnet fra olje. (ref det problemet mange av oss fikk for halvannet år siden da det kom inn en tankbåt med forurenset gass til Gøteborg som så ble distribuert rundt på østlandet)

 

Dessuten gir det meg en god følelse å IKKE fylle gass på Shell-stasjoner pga blodprisen de tar....

 

Ang ny type gass-anlegg: jeg har lite peiling på det tekniske rundt gassanlegg, så jeg må høre hva folk rundt meg snakker om.

Antar vi får mere fakta utover høsten når den nye Tahoe'n kommer på markedet og de tekniske detaljene blir tilgjengelige.

 

Chevy-LPG: flott LPG side du har! Mye fin info og fin oversikt over fyllestasjonene. Keep it up! :thumbsup:



#90 Hallen

Hallen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 30 July 2013 - 17:55

Noen som kjører bensiner og gass Suburban som har vært ute å kjørt med campingvogn i sommer?
Hadde vært intressant å sett forbruket.


Hallen
H_K_H@msn.com

____________________________________________________

eide biler:
Volvo 740 GLE 1984 solgt påkostet alt for mye, SOLGT alt for billig, og angrer på det i dag!
Toyota Lj 73 safari 2,4td tre lykkelige daga, da eg kjøpte de, da den startet i -17. og da eg SOLGTE den!
Jeep Grand Cherokee 1995 5,2l V8 SOLGT meget go bil!
VW vento 1,9td Kondemnert pga motor havari! BIL som imponerte mang en gang!
Chevrolet suburban 1988 SOLGT
Pontiac safari 1988 5,7 V8 bensin 1,1L/Mil 1,8L/Mil med bjølseth 680gdl SOLGT
Volvo 945 Ex. politibil! 1998 2,3fk selges
 

 

 


#91 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 30 July 2013 - 21:55

En av bilene vi bygde om var en Sub 8,1 og eieren sa at forskjellen på forbruk av gass med bare bil og med tung henger var større enn på bensin. Dvs han mente ar gassforbruket gikk opp mere med henger enn bensinforbruket gjorde under like forhold.

#92 JorgenSuburban

JorgenSuburban

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 31 July 2013 - 08:13

tror du kan vurdere et dysebytte... hvor mye bruker den uten vogn da i samme hastighet

jeg har ikke vært på noe langtur med den uten vogn, kun kjørt et par mil i rundt samme hastighet.. omtrent bare nedoverbakker til jobb å oppover hjem, da ligger den på 1.69 jeg syntes dette var vel drøyt jeg da..

 

tror nok dysene lekker litt når den er av også, for kommer ett alvorlig gufs når jeg starter den om morran som det lukter allvorlig diesel av :)


Eksosanlegg med Potter er barnslig, har det under 6 liter motorvolum så er det ikke no for meg ;)

#93 SKlev

SKlev

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 31 July 2013 - 13:47

Noen som kjører bensiner og gass Suburban som har vært ute å kjørt med campingvogn i sommer?
Hadde vært intressant å sett forbruket.


Har verken suburban eller campingvogn, men kjører bensintaho med ca 1,7 tonns svær skaphenger på mellom 2,2 og 2,4 liter gass på mila.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2



#94 SKlev

SKlev

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 31 July 2013 - 13:48

Noen som kjører bensiner og gass Suburban som har vært ute å kjørt med campingvogn i sommer?
Hadde vært intressant å sett forbruket.


Har verken suburban eller campingvogn, men kjører bensintaho med ca 1,7 tonns svær skaphenger på mellom 2,2 og 2,4 liter gass på mila.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2



#95 1-sporet

1-sporet

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 06 August 2013 - 12:06

Siden besparelsen er 30%, og literprisen på bensin er 15 kr, vil spart beløp per kilometer være 45 øre. 38 000,-/0,45=84444. Altså nedbetalt over 8 1/2 år (uten hensyn til finanskostnader da).

4x4 - Gjør det enklere

Chevrolet Tahoe 2001, 5,3 Vortec, 8-seters personbil

Audi A8 V8
VW Polo 1,6 TDI, ansatt som sparebøsse - sparket for ulydighet


#96 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 06 August 2013 - 18:23

Siden besparelsen er 30%, og literprisen på bensin er 15 kr, vil spart beløp per kilometer være 45 øre. 38 000,-/0,45=84444. Altså nedbetalt over 8 1/2 år (uten hensyn til finanskostnader da).

 

Keee? Er det besparelse på LPG du snakker om?



#97 1-sporet

1-sporet

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 06 August 2013 - 19:16

 
Keee? Er det besparelse på LPG du snakker om?


Beklager, gjelder Fairdinkums innlegg lenger opp.

Endte opp med et usammenhengende innlegg - sorry😶.

4x4 - Gjør det enklere

Chevrolet Tahoe 2001, 5,3 Vortec, 8-seters personbil

Audi A8 V8
VW Polo 1,6 TDI, ansatt som sparebøsse - sparket for ulydighet


#98 aof

aof

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 07 August 2013 - 22:00

Tror talla fra Tromsø for besparelse ved LPG-kjøring er litt feil.

 

Her er mitt regnestykke:

 

Bensinforbruk pr mil: 1,3 liter x kr 15,- = 19,50, avrunda til kr 20,-

LPG-forbruk pr mil: 1,56 (20% mere enn bensin) x 7,50 = 11,70, avrunda til kr 12,-

 

Dvs at man sparer kr 8,- pr mil ved å kjøre på LPG.

Videre: kr 80 spart pr 10 mil, kr 800 spart pr 100 mil, kr 8000 spart pr 1000 mil

 

Fairdinkum kjører 1000 mil pr år og anlegget hans kosta 38.000, dvs at han er i null etter snaue 5 år.

 

Så må man regne inn at man bruker noe sånn "gassventil-olje" ved LPG kjøring, samt at man bruker litt bensin pr år. (Bilen starter jo på alltid på bensin.)

 

Sånn grovt regna vil jeg tro at han er i null på 5 år.

Hadde han kjørt det dobbelte (20.000 km/år) hadde han altså vært i null etter 2 1/2 år og da begynner det jo å likne noe... det er jo mange som kjører 20' i året.

 

Dette forutsetter jo at forholdet mellom bensinpris og LPG forblir det samme i framtida men det veit man jo aldri.

LPG har jo økt MYE mere enn bensinprisen i de siste 5 åra for eksempel, men prisen ser jo ut til å ha stabilisert seg nå, så man kan jo alltids HÅPE....

 

Eller kanskje noen andre har et annet regnestykke?

Er jo ganske mange variable her.... :innocent:


Edited by aof, 07 August 2013 - 22:05.


#99 lsorbye

lsorbye

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 09 August 2013 - 15:12

Hei.

 

Til dere med erfaring igjen: er 1,5 på mila når det meste er småkjøring, og da mener jeg KORTE turer, mye? Spør kun fordi jeg mistenker at det aldri er gjort noe med dysene på denne bilen, og nå har den bikket 154000 km. Skjønte det slik at økende forbruk KAN være et tegn på at det er på tide å bytte dyser.

 

Mvh

Leo



#100 Ståggå

Ståggå

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 799 Innlegg:

Posted 09 August 2013 - 15:55

1,5L på mila på småkjøring er veldig bra synes jeg da. Sikker på at fødepumpa virker så den får det den skal ha av suppe? :D  :jump:


Edited by Ståggå, 09 August 2013 - 15:55.

Iron Maiden & V8 Diesel er musikk i mine ører.