Her er en liten sammenlikning på økningen i forbruk på å kjøre med gass og det å kjøre med bensin med en 2010 Tahoe med Prins-anlegg.
Konklusjonen først: bilen min bruker ca. 20% mere gass en bensin.
De siste fire gangene jeg har fylt gass, har jeg samtidig lest av bensinforbruket på info-senteret på dashbordet.
Når man kjører på gass, går bensinpumpa som om man kjørte på bensin. Forskjellen er at bensinen blir sendt i retur til tanken via en returslange. (den monteres da gassanlegget blir montert)
Bilen tror altså at den kjører på bensin og bensinforbruket kan leses av i infosenteret.
Her er utgangspunktet:
1) Kjøringa har vært på flate østlandsveier.
2) Standard dekk (275/55 R20) med standard luft-trykk.
3) Ingen endringer på bil eller motor.
4) Økonomisk kjørestil
Fylling nr 1: 65,0 mil kjørt med 85.5 liter bensin i forbruk = 1,32 liter pr mil
Fylling nr 2: 64,1 mil kjørt med 84,6 liter i forbruk = 1,32 liter pr mil
Fylling nr 3: 60,4 mil kjørt med 77,4 liter i forbruk = 1,28 liter pr mil
Fylling nr 4: 58,1 mil kjørt med 83,5 liter i forbruk = 1,44 liter pr mil
Kjøringa på fylling nr 1 og 2 var mest småkjøring (turer inntil 30 minutter) med lite eller ingen last.
Kjøring på fylling nr 3 var 50% langkjøring, resten som fylling 1 + 2.
Kjøringa på fylling nr 4 var småkjøring (turer inntil 30 min) med stor boggi varehenger: 1,75 meter x 3,20 kassemål, tomvekt ca 500 kg. , tillatt totalvekt 2000 kg
Last på hengeren var i snitt 300 kg pr lass. (varierte mellom 50 og 1000 kg)
På alle disse turene målte jeg altså forbruket med gass hver gang jeg fylte gasstanken og sammenliknet med bensinforbruket.
Økningen i forbruk med gass kontra bensin lå på mellom 18 og 23%, og det kaller jeg 20% i snitt.
Når man så kan fylle gass fra ca kr 7,00 til 7,50 pr liter, dvs ca 50% prisen av bensin, og ha en 20% økning i forbruket, er det jo ingen dårlig butikk å kjøre på gass... (men det visste vi jo fra før)
Effekt-tapet ved gass kontra bensin er ca 2%, og med 325 HK på bensin blir det jo plenty med "gass-hester" igjen.
Det jeg var interessert i med dette, var å finne ut nøyaktig hvor mye økningen var med gass kontra bensin, og det lå omtrent der jeg forventa: +20%.
Det er en liten unøyaktighet her: bilen starter ALLTID på bensin men skifter over når kjølevanns-tempen er varm nok.
Min er stilt inn på 45*C og det tar et minutt eller to fra kaldstart til gassdrift nå på varme sommerdager.
Bilen har derfor gått noen få km på bensin som jeg har ikke har tatt hensyn til, fordi jeg har regnet alt som gassdrift.
På start med VARM motor, skifter den over til gass etter 0,5 sek (!) etter man vrir på nøkkelen, mao går den på gass før oppstarten er ferdig.
Forskjellen på starter med varm motor er derfor tilnærmet null.
Ikke noen epokegjørende nyhet dette her antagelig, men det var uansett moro å få bekrefta det jeg trodde.
Bra post.
Hvor lenge må jeg da kjøre (10.000 km/år) for å komme i null med investeringen i LPG-anlegget til 38.000kr?
Sent from my iPhone using Tapatalk 2