Apropos egg under foten:
Jeg har forsøkt å kjøre forsiktig/økonomisk, men synes ikke det er noe å spare på det. Snarere synes jeg det blir mer visping i converteren (=mindre effektiv kraftoverføring) med puslekjøring. Derimot når jeg kjører normalt friskt: God akselerasjon slik at han girer kontant og fint, og vanlig godt driv i oppoverbakkene og ut av svingene, så føles det "riktigere", mer effektivt. Siste forbruksmåling synes å bekrefte denne følelsen.
Er det flere som har det slik?
Mvh Terje K.
Hei.
Økonomisk kjøring er ikke helt det samme som "egg under foten" nei. Jeg deler din oppfatning om at men har mer igjen for å akselrere kontant (men ikke flat fjøl) når det er nødvendig. Jeg har faktisk deltatt på et kurs i regi av NAF, og der lærte vi det samme. Kom deg opp i fart uten å nøle, ikke bruk for lang tid på akselerasjon. Men det store poenget (og effekten) ligger i å planlegge kjøringen slik at du slipper å endre hastighet mer enn nødvenig. Dette lærer de jo under kjøreopplæringen nå har jeg skjønt, men det er håp for oss noe eldre også. Hvis man planlegger godt, utnytter energien i kjøretøyet og unngår stress så er det prosenter å hente når det gjelder forbruk. Har selv redusert forbruket på en bil med ca 10 %. Og den brukte så lite i utgangspunktet at jeg var neimen ikke sikker på om det gikk an å klare seg med mindre... Utfordringen ligger i å klare dette hver gang man skal bruke bilen. For å prate for meg selv så hender det nok at det ligger Øko kjøring langt frem i panna ved koseturer med Tahoen. Men så er det nok flere turer der det er moro å kjenne på draget og høre lyden. Og da bruker den ganske mye da, sånn er det bare.
Mvh
Leo.