Gå til innhold



Foto

Forbruk - siste fylling


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
194 replies to this topic

#121 lsorbye

lsorbye

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 26 August 2013 - 12:13

Apropos egg under foten: 

 

Jeg har forsøkt å kjøre forsiktig/økonomisk, men synes ikke det er noe å spare på det. Snarere synes jeg det blir mer visping i converteren (=mindre effektiv kraftoverføring) med puslekjøring.  Derimot når jeg kjører normalt friskt: God akselerasjon slik at han girer kontant og fint, og vanlig godt driv i oppoverbakkene og ut av svingene, så føles det "riktigere", mer effektivt. Siste forbruksmåling synes å bekrefte denne følelsen.

Er det flere som har det slik?

 

Mvh Terje K.

Hei.

 

Økonomisk kjøring er ikke helt det samme som "egg under foten" nei. Jeg deler din oppfatning om at men har mer igjen for å akselrere kontant (men ikke flat fjøl) når det er nødvendig. Jeg har faktisk deltatt på et kurs i regi av NAF, og der lærte vi det samme. Kom deg opp i fart uten å nøle, ikke bruk for lang tid på akselerasjon. Men det store poenget (og effekten) ligger i å planlegge kjøringen slik at du slipper å endre hastighet mer enn nødvenig. Dette lærer de jo under kjøreopplæringen nå har jeg skjønt, men det er håp for oss noe eldre også. Hvis man planlegger godt, utnytter energien i kjøretøyet og unngår stress så er det prosenter å hente når det gjelder forbruk. Har selv redusert forbruket på en bil med ca 10 %. Og den brukte så lite i utgangspunktet at jeg var neimen ikke sikker på om det gikk an å klare seg med mindre... Utfordringen ligger i å klare dette hver gang man skal bruke bilen. For å prate for meg selv så hender det nok at det ligger Øko kjøring langt frem i panna ved koseturer med Tahoen. Men så er det nok flere turer der det er moro å kjenne på draget og høre lyden. Og da bruker den ganske mye da, sånn er det bare.

 

Mvh

 

Leo.



#122 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 26 August 2013 - 18:32

Jeg tok da selvsagt med rabattene mine både på LPG og bensin  i mitt regnestykke. Ønsket bare ikke å kunngjøre de så offisielt. 

 

Okay. Sorry, da misforstod jeg deg. Men da du skriver: "Men pr i dag hvis jeg sier 6 kr for LPG (før rabatter) og 16 kr for bensin (før rabatter), så ender jeg opp med en besparelse på kr 18,50 pr mil." var det nesten ikke til å unngå.  xsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#123 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 26 August 2013 - 18:39

Det er ikke alltid man får på papiret det man tenker...... :wacko:



#124 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 22 September 2013 - 08:59

Min bil ligger på rundt 1,6 liter/mil på LPG. Vesentlig mindre på bensin virker det som, men det lille jeg har kjørt på bensin er for lite til å gi noen vettug fremstilling av forbruket. 

 

Har dessverre tanken montert inni bilen og må ut med adskillige tusenlapper for å få den flyttet til under i forbindelse med innmontering av seter snart, men tenkte å ta turen til Tyskland for å få byttet tank, da det er mye billigere enn her til lands. :)


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#125 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 22 October 2013 - 19:30

Min Tahoe 5,3 Bensin/LPG 2003mod har snittforbruk som følger :

Forbruk siden jeg kjøpte i desember 2011 og kjørt ca 25.000km, ligger på 1,56

Forbruk siden mai-13 og til nå ligger på 1,46

 

Det er med blandet små og langkjøring, mange langkjøringer har vært med henger og last (båter, flyttelass etc) Merker lite forskjell på og dra med kapellhenger med last.

Småkjøring = Når jeg kjører til jobb, gass rekker nesten ikke å koble inn.

Langkjøring = når jeg kjører til hytta (eller hentet varer/henger) tur/retur ca 30mil

Merker svært liten/ingen forskjell på bensin og gass.

Gassdrift er tingen :)



#126 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 22 October 2013 - 21:16

Er dette målt med kjørecomputer eller regnemåten?



#127 glalaks

glalaks

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 209 Innlegg:

Posted 22 October 2013 - 21:37

96 chevrolet blazer 4,3 vortec med lpg anlegg. Kjørt 320km mest landevei 80-100km/h, og et par by mil. Fylte 55 liter lpg, altså 1,71 pr mil. Synes vel det er noe drøyt, bruker jo like mye som storebrødrene med 8 syl.


Turbo-Terje :-)

#128 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 22 October 2013 - 21:43

Er ikke så ille det. Kommer an på hvilket anlegg du har.  Grand Cherokee 4.0 liter med prins går på rundt 1.6 -1,8 den også. 

 

Hva bruker den på bensin da? merforbruket på LPG er ofte en 20 %



#129 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 22 October 2013 - 23:23

Er dette målt med kjørecomputer eller regnemåten?

Kjørecomputer, ja jeg vet at den ikke er helt rett.

Målte med antall liter og faktiske km (gps) i fjorsommer og fikk = høyere forbruk. Målte både bensin og gass. Hvor mye husker jeg ikke helt, men mener det ble ganske nøyaktig 1,6 over tre fyllinger gass og etterfylt bensin.

På en tur i fjor høst med stor gjennomsnittsfart og ca 1tonn på kroken på retur hadde jeg forbruk på 1,67 l/km, gps-km og faktisk fylt på tankene samlet av både bensin og gass.

Dette at gass bruker 20% mer får ikke jeg til og stemme for min Tahoe. Det er BRC-anlegg.

Mener forbruket har gått litt opp i høst etter jeg bytte tennplugger, med anbefalt åpning.... samt at tomgang er litt mer varierende.



#130 glalaks

glalaks

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 209 Innlegg:

Posted 23 October 2013 - 13:09

Er ikke så ille det. Kommer an på hvilket anlegg du har.  Grand Cherokee 4.0 liter med prins går på rundt 1.6 -1,8 den også. 

 

Hva bruker den på bensin da? merforbruket på LPG er ofte en 20 %                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Har eid bilen i kun 3uker, så har ikke kjørt noe særlig på bensin enda. Jeg har et bigas anlegg montert i 2008 mener jeg d stod å lese. Synes forøvrig at den er litt hvassere når jeg kjører på bensin vs gass.


Turbo-Terje :-)

#131 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 Innlegg:

Posted 27 October 2013 - 02:48

Etter å ha kjørt 8 måneder med min '90 Suburban med 6,2, døende th400 og ræva utveksling, må jeg si at det kunne ha vært mye verre. Langkjøring/bykjøring/tom bil/full bil/pen kjøring/hard kjøring osvosv = 1,4 - 1,5 på mila, ved hver eneste måling. Med en girkasse som funker som den skal, og en mer fornuftig utveksling, hadde det sikkert sunket mer. Får tilrettelegge (koste på) sånt på neste bil. :-)



#132 AVIATOR

AVIATOR

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 Innlegg:

Posted 05 November 2013 - 15:00

96 chevrolet blazer 4,3 vortec med lpg anlegg. Kjørt 320km mest landevei 80-100km/h, og et par by mil. Fylte 55 liter lpg, altså 1,71 pr mil. Synes vel det er noe drøyt, bruker jo like mye som storebrødrene med 8 syl.

 

Lå rundt der min også. Blazeren hadde vel så høyt forbruk som Tahoen både på bensin og gass.


Why are the latest Fords so aerodynamically designed?

It improves the Chevy tow truck fuel consumption.
Min garasje


#133 lastebilmann

lastebilmann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 126 Innlegg:

Posted 11 November 2013 - 21:31

Etter at eg kjøpte suburban i sommar, har eg fylt gasstanken 2 ganger. 5,7L 99 modell. Lambdasonden har trøbla, men den har eg bytta og siste måling var (etter eg bytta sonda):

 

610 km, ca 170 km langkøyring, resten smått, fylte 145 liter gass, dvs 2,37 l/mil. Har økonomikøyring  litt i bakhaudet, men har dradd på et par gonga, for å kjenne suget.

Då har eg ikkje tatt med oppstartane på bensin.

Syns dette var vel mykje, men var forberedt på stort forbruk ved kjøp av chevyen.



#134 Mr.Jack

Mr.Jack

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 501 Innlegg:

Posted 01 December 2013 - 09:46

LPG=brente topper?



#135 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 01 December 2013 - 10:47

Forbruk siden sist fylling ble 636kr. :)

#136 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 01 December 2013 - 12:17

Forbruk målt på ca 125mil. Med henger i 25mil. Kjøring med mye variasjon; tungt føre og glatt med hengeren, kø på fjellet i snøstorm og kø i Oslo, tørr asfalt...

DSC_0018.jpg

Bør vel regne ca 10% mer pga feilvising på speddometer. Men bra allikevel. blir 11 - 12 kr mila.



#137 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 23 December 2013 - 12:25

Nå har jeg kjørt ca 5000 km siden jeg kjøpte Tahoe`n i høst, og kjører på et Prins anlegg, og på småkjøring /blandet får jeg ikke noe bedre resultat en ca 1,8 på gass og ca 1,5 på bensin.
Jeg er fornøyd med det resultatet.

#138 lastebilmann

lastebilmann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 126 Innlegg:

Posted 25 December 2013 - 02:40

LPG=brente topper?

 

 

 

Har ikkje så mykje greie på gassanlegg, men regner med at viss LPG skader toppaane, så (håper eg) det var en barnesjukdom på gassanlegg. Eg har elektronisk ventilsmurning, fyller litt etter ca kvar 500 liter gass


Edited by lastebilmann, 25 December 2013 - 02:41.


#139 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 26 December 2013 - 02:41

kommer vel ann på hvordan systemet er justert det tenker jeg


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#140 Rangler

Rangler

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 21 January 2014 - 16:49

Biltype: Chevrolet Tahoe
Årsmodell: 1997

Motortype: 6,5 TD
Trimming: Ingen.

Dekkdimensjon: 245/75-16 piggdekk
Takgrind: Ja.
Drivstofftype: Diesel
Type kjøring: 590 km landeveiskjøring med tung hestehenger og 500kg gamp baki hengeren. En del ujevn kjøring på glatte, smale og svingete veier.
Kjørestil: Ikke så tung på høyrefoten siden det stedvis var ganske glatt.
A/C: Av..

Utetemp: Høyeste temperatur var vel -16. Laveste var -31, og cirka -25 til -30 i gjennomsnitt.

Forbruk: 1,85 (!) Mye lavere en forventet. Trodde det skulle være over to liter på mila. :)