Gå til innhold



Foto

Beste potensielle off-roadbil?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
50 replies to this topic

#21 THX

THX

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1918 Innlegg:

Posted 08 April 2004 - 23:00

En Unimog kjører glatt fra en Hummer i skogen!

"An expert is somebody who learns more and more about less and less until one day they know absolutely everything about nothing"

#22 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 08 April 2004 - 23:00

Min liste med begrunnelse

<b>Hummer H1</b>
En syk bra bile med utstyr ingen andre leveres med, desverre for dyr for meg, Unimog i Origian utførelse har store problemer med å henge på i skogen THX, og har ingen mulighet i myr, snø sand. fjell.......

<b>LandRover Defender 90</b>
En bil som brukes svært lite til terrengkjøring i Norge, i Sveits er den like vanlig i biltrial som våre Suzukier, med spiraler og V8 er denne bilen en killer, forholdsvis liten, smidig, fin motor, uslålig fjæring og et hjul i hvert hjørne...

<b>Suzuki LJ80</b>
Dette er skogsbilen og biltrial bilen, liten, lett, en utrolig svingradius.
Kanskje verdens beste trial bil i de minste klassene.
på vei stiller den desverre i samme klasse som scootere og andre mopeder.

Andre bra biler:
Volvo Valp, Suzuki SJ, Toyota HDJ 80,.....

Tommy Olsen

#23 Tore M

Tore M

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1104 Innlegg:

Posted 08 April 2004 - 23:00

Finnes jo en litt større Volvo Felt også. Den har visst portalaksler + div ekstra snacks. Har bare hørt at dem er fantastisk i skauen smile.gif

- '95 Explorer
- '78 Blazer K5

#24 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 08 April 2004 - 23:00

Volvo c303? Men den er visst ganske mye større og tyngre tror jeg.sleep.gif

-Nyinnkjøpt Hilux 2.0D
-91 Isuzu Campo crew cab - SOLGT
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-83 Chevrolet Caprice
stv 350


"Det er aldri så galt at det ikke er godt nok..."

#25 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 08 April 2004 - 23:00

Jeg vil tro Landrover Defender klarer seg MEGET bra. Men selfølgelig forsvarets M6 ville nok klart seg bedre cool.gif

__________________________________________________


MSN-messenger: wazzza@bluezone.no

#26 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 08 April 2004 - 23:00

<font color="blue"> Tror dette er et nokså ultimat Offroadkjøretøy. smile.gif http://www.pinzgauer.uk.com/Intro.htm</font id="blue">

Jarl Martinussen
-93 Hilux
-74 Volvo 142 "Landeveistraktor"
-00 BMW K 1200 LT "Lenestol på 2 hjul"

”Neitakk, æ kjør…”

#27 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 08 April 2004 - 23:00

Jeg mener nå at det ikke finnes noe fasitsvar på hva som er den beste terengbilen. Grunnen til det er at det er så mange forskjellig typer terreng. I f.eks. Svinndal kan det være helt konge med suzukijeep, mens på trandum, midt på vinteren hadde det optimale vært type "islandsrigget" bil med 38 eller 44 tommere. Jeg holder en knapp på stive kvalitetsaklinger m/sperrer og god fleks, skikkelige støtfangere som tåler å brøyte ned noen trær og ta borti litt fjell uten at de blir bøyd (nå skal jeg forresten ut og sveise ny frontfanger til kjerra mi), lave giringer, korte overheng og en liten dieselmotor som er lettes mulig, trenger ikke å være så vanvittig sterk (jeg mener det er en ulempe med tung motor selv om den gir mer effekt, har du lave giringer trenger man ikke mange hundre hester for å komme fram). Dessuten bør også vektfordelingen være tilnærmet 50/50. tilgangen på deler er også viktig (fjærer, felger osv.)Er slettes ikke sikker på hvilken bil som har den mest optimale kombinasjonen, for det er vel egentlig ingen "normalt tilgjengelig" bil som har alt dette. Spørsmålet er vel egentlig å finne et kompromiss som passer best mulig.

#28 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 08 April 2004 - 23:00

Pinzgauer er bare lekebil i forhold til Volvo C303, den har uavhengig oppheng, liten motor, men er muligens litt lettere også. C303 har skikkelige sperrer og portalaksler. Den er ikke så tung heller mener jeg, men nå husker jeg ikke helt vekta. Jeep Wrangler Rubicon kommer med 31" Goodyear MT/R, 4:1 lavserie og trykkluftstyrte sperrer foran og bak som er tannhjulsdrevne diffbremser når de ikke er sperra. Men denne selges selvfølgelig ikke i Norge, og hadde den gjort det hadde den sikkert kosta en million.

#29 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 08 April 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Jeg mener nå at det ikke finnes noe fasitsvar på hva som er den beste terengbilen........Spørsmålet er vel egentlig å finne et kompromiss som passer best mulig.

<i><div align="right">Opprinnelig postet av junkern</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Klokt sagt, jeg solgte G vogna (300 GD STT) fordi den var litt vel primitiv på vei. Kjøpte en Cherokee med 4 liter den passer mitt bruk bedre, men det skulle vært standard med 2,5 toms heving og 31 tommere (som jeg ikke har mellow.gif)

Det er vel egentlig vanskelig å finne en bil som egner seg til alt.....

Pynt e for homsa å småpie!

#30 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 08 April 2004 - 23:00

Det hele kommer vel helt ann på bruken ville nå jeg si da, uten og kaste steinn i glass-hus.. Litt av problematikken blir vel hva kjøper / eier ønsker, vil nok i aller høyeste grad dreie seg om sånn 50% / 50% greie.. Om det dette menes: skal en kjøre like mye off.road som on.road, eller blir det la oss si 80% on.road / 20% hard-core off.road.

Den siste ville helt klart gå utover muligheten for å kjøre på "normal" veg, så jeg ser det er mange kloke hoder som er inne på litt av hvert, men jeg tror nok at til slutt er det eieren som må finne ut om bruken..

#31 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 08 April 2004 - 23:00

<i>Trykkluftstyrte sperrer foran og bak som er tannhjulsdrevne diffbremser når de ikke er sperra.</i>....



General Motor Corporation </center>

#32 SaSeth

SaSeth

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 317 Innlegg:

Posted 10 April 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">En Unimog kjører glatt fra en Hummer i skogen!

"An expert is somebody who learns more and more about less and less until one day they know absolutely everything about nothing"

<i><div align="right">Opprinnelig postet av THX</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">


en unimog er jo vel egentli reg. som lastebil også da... sp.målet her var jo også litt om hva slags bil en ville se på som "best". men som også bli sagt, så er d vel i bunn og grunn der det skal kjøres som avgjør hva som passer best. en stor og tung, eller en lettvekter. terrenget og bruksområdet avgjør jo hva som passer best



#33 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 10 April 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Amund Postet - 09 apr 2004 : 11:19:20
Pinzgauer er bare lekebil i forhold til Volvo C303, den har uavhengig oppheng, liten motor, men er muligens litt lettere også. C303 har skikkelige sperrer og portalaksler. Den er ikke så tung heller mener jeg, men nå husker jeg ikke helt vekta. Jeep Wrangler Rubicon kommer med 31" Goodyear MT/R, 4:1 lavserie og trykkluftstyrte sperrer foran og bak som er tannhjulsdrevne diffbremser når de ikke er sperra. Men denne selges selvfølgelig ikke i Norge, og hadde den gjort det hadde den sikkert kosta en million.
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Ikke helt korrekt. Pinzgauer har portalaksler både på 4x4 og 6x6 utgavene. Det er også sperrer i alle akslinger. Motor er en 2,5 liter TDI fra VW på 136 hk/280 Nm.

Jarl Martinussen
-93 Hilux
-74 Volvo 142 "Landeveistraktor"
-00 BMW K 1200 LT "Lenestol på 2 hjul"

”Neitakk, æ kjør…”

#34 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 10 April 2004 - 23:00

Suzuki LJ80 må vel være best fra fabrikk, siden denne er veldig bra i original klassen i biltrail.

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#35 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 10 April 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">En Unimog kjører glatt fra en Hummer i skogen!

"An expert is somebody who learns more and more about less and less until one day they know absolutely everything about nothing"

<i><div align="right">Opprinnelig postet av THX</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">


en unimog er jo vel egentli reg. som lastebil også da... sp.målet her var jo også litt om hva slags bil en ville se på som "best". men som også bli sagt, så er d vel i bunn og grunn der det skal kjøres som avgjør hva som passer best. en stor og tung, eller en lettvekter. terrenget og bruksområdet avgjør jo hva som passer best



<i><div align="right">Opprinnelig postet av SaSeth</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Hummer er lastebil også da...!

#36 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 10 April 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">
Ikke helt korrekt. Pinzgauer har portalaksler både på 4x4 og 6x6 utgavene. Det er også sperrer i alle akslinger. Motor er en 2,5 liter TDI fra VW på 136 hk/280 Nm.
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Jama</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Kall det hva du vil, de er hvertfall hengslet midt under bilen, som Tatra... eller har jeg misforstått helt? Mener det var sånn...

#37 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 10 April 2004 - 23:00

e det ikkje det som e portalaksla. wtf.gif Kanskje æ har misforstått. wtf.gifblush.gif
i så fall, unnskyld rolleyes.gifblush.gif

Jarl Martinussen
-93 Hilux
-74 Volvo 142 "Landeveistraktor"
-00 BMW K 1200 LT "Lenestol på 2 hjul"

”Neitakk, æ kjør…”

#38 Subbisen

Subbisen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 369 Innlegg:

Posted 10 April 2004 - 23:00

Ang Pinzgauer. Dette ser litt portalt ut:)



#39 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 10 April 2004 - 23:00

Jeep wrangler Rubicon må jo være en potensiell kandidat til beste bil. dana44, sperrer og store hjul, gjør denne ganske god i terrenget. Nå ruller det vel ikke akkurat hundrevis av dem ut av butikken, men de er å få kjøpt på bestilling vel. og da kun som person bil vil jeg anta (for de som har mye penger)

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#40 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 10 April 2004 - 23:00

Nja nei, portalaksler betyr vel egentlig bare at selve akselen er høyere enn senter på hjulet, sånn sett har dere jo rett... men pinzgauer'n sine er som du ser på bildet hengslet på midten, og sånn sett er det ikke en stiv aksel... det var bare det jeg mente. C303 har "stive" portalaksler.