Gå til innhold



Foto

Beste potensielle off-roadbil?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
50 replies to this topic

#41 Big noZ

Big noZ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 544 Innlegg:

Posted 11 April 2004 - 23:00

Dette må være den beste aksel-løsningen jeg har sett; uavhengig portalaksling!cool.gif

#42 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 11 April 2004 - 23:00

Æ har nok tatt litt feil, både Pinzgauer og Volvo har portalaksler, men bare Pinzgauer har "uavhengig", mens Volvo C303 har stive. blush.gifblush.gif
<i><b>Pinzgauer
</b>The Pinzgauer uses solid beam half axles pivoted around the differentials with portal reduction hubs at each wheel station. Each is independently sprung allowing individual wheels to follow the ground contour unaffected by the movement of any other wheel. This design provides exceptional traction and the portal hubs add to the already impressive ground clearance. The reduction hubs are sealed for life to prevent the ingress of mud or water.
<b>Volvo C303</b>
The axles themselves have become somewhat of a legend. The portal axle has a reduction hub at end end that drops the drive, thus increasing ground clearance. The axles also have built-in air-operated diff locks that give the vehicle awesome offroad ability. Following the Volvo tradition, all parts of the C303 are engineered to a very high level and are SERIOUSLY over-built. This is real steel!</i>

<font size="1">Volvo C303</font id="size1">


Jarl Martinussen
-93 Hilux
-74 Volvo 142 "Landeveistraktor"
-00 BMW K 1200 LT "Lenestol på 2 hjul"

”Neitakk, æ kjør…”

#43 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 11 April 2004 - 23:00

Hummer H1 har uavhengig og portaler!!

Tommy Olsen

#44 Roger`n

Roger`n

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 394 Innlegg:

Posted 11 April 2004 - 23:00

Hummer`n har vel bare en nedgiringkasse ytterst ved hjulet og derfor sitter drivakseln utafor senter . Bærebrua ligger jo godt neddafor drivakseln så jeg ser ikke grunnen til å kalle det en portal...

#45 odin

odin

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 747 Innlegg:

Posted 11 April 2004 - 23:00

Ein gammal kløvhest med sperrer på alle fire er et godt alternativ

#46 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 11 April 2004 - 23:00

Nå blir nok de store guttan med 3og mange tommers hjul, Hummer, Sugge, Fjallasport osv å flire i sjegget, men det får så være. tongue.gif
Æ meine min orginale -93 Hilux x-cab e den perfekte bil. For mæ!
Passe størrelse, passe liten motor (berger meg fra prikker osv...) dekk i tilnærmet orginal størrelse (ikke dyre i innkjøp/ ok kjøreegenskaper)passelig terrengegenskaper som gjør at man ikke treng de store utfordringan får å få testa bilens (og mine) egenskaper. Altså man trenger ikke de store og mest avanserte kjøreområder.
Passelig ok å kjøre på vei, og der er man jo 98% av tia.
Men skulle det gjøres forbedringer, ville de være i denne priorterte rekkefølge:
1 Sperre bak
2 Vinsj, for bruk både foran og bak
3 Litt større hjul


Jarl Martinussen
-93 Hilux
-74 Volvo 142 "Landeveistraktor"
-00 BMW K 1200 LT "Lenestol på 2 hjul"

”Neitakk, æ kjør…”

#47 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 11 April 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Nå blir nok de store guttan med 3og mange tommers hjul, Hummer, Sugge, Fjallasport osv å flire i sjegget, men det får så være. tongue.gif
Æ meine min orginale -93 Hilux x-cab e den perfekte bil. For mæ!
Passe størrelse, passe liten motor (berger meg fra prikker osv...) dekk i tilnærmet orginal størrelse (ikke dyre i innkjøp/ ok kjøreegenskaper)passelig terrengegenskaper som gjør at man ikke treng de store utfordringan får å få testa bilens (og mine) egenskaper. Altså man trenger ikke de store og mest avanserte kjøreområder.
Passelig ok å kjøre på vei, og der er man jo 98% av tia.
Men skulle det gjøres forbedringer, ville de være i denne priorterte rekkefølge:
1 Sperre bak
2 Vinsj, for bruk både foran og bak
3 Litt større hjul


Jarl Martinussen
-93 Hilux
-74 Volvo 142 "Landeveistraktor"
-00 BMW K 1200 LT "Lenestol på 2 hjul"

”Neitakk, æ kjør…”

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Jama</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Jeg synes du ga det perfekte svaret, jeg!
Du har funnet den bilen som DU syns passer for deg, dermed er det den perfekte offroadbilen for deg!biggrin.giflaugh.gifcool.gif Dette er jo fasiten, folkens, å finne bilen som passer til det man skal bruke den til....!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Delespørsmål:23032000
Mfa@offroad.no

Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#48 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 11 April 2004 - 23:00

enig, et kjempeflott svar

Tommy Olsen

#49 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 11 April 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Nå blir nok de store guttan med 3og mange tommers hjul, Hummer, Sugge, Fjallasport osv å flire i sjegget, men det får så være. tongue.gif
Æ meine min orginale -93 Hilux x-cab e den perfekte bil. For mæ!
Passe størrelse, passe liten motor (berger meg fra prikker osv...) dekk i tilnærmet orginal størrelse (ikke dyre i innkjøp/ ok kjøreegenskaper)passelig terrengegenskaper som gjør at man ikke treng de store utfordringan får å få testa bilens (og mine) egenskaper. Altså man trenger ikke de store og mest avanserte kjøreområder.
Passelig ok å kjøre på vei, og der er man jo 98% av tia.
Men skulle det gjøres forbedringer, ville de være i denne priorterte rekkefølge:
1 Sperre bak
2 Vinsj, for bruk både foran og bak
3 Litt større hjul


Jarl Martinussen
-93 Hilux
-74 Volvo 142 "Landeveistraktor"
-00 BMW K 1200 LT "Lenestol på 2 hjul"

”Neitakk, æ kjør…”

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Jama</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Jeg synes du ga det perfekte svaret, jeg!
Du har funnet den bilen som DU syns passer for deg, dermed er det den perfekte offroadbilen for deg!biggrin.giflaugh.gifcool.gif Dette er jo fasiten, folkens, å finne bilen som passer til det man skal bruke den til....!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Delespørsmål:23032000
Mfa@offroad.no

Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Per F</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

<font color="blue">Hmmm, æ bi no nesten rørt....blush.gif</font id="blue">

Jarl Martinussen
-93 Hilux
-74 Volvo 142 "Landeveistraktor"
-00 BMW K 1200 LT "Lenestol på 2 hjul"

”Neitakk, æ kjør…”

#50 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 11 April 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Hummer`n har vel bare en nedgiringkasse ytterst ved hjulet og derfor sitter drivakseln utafor senter . Bærebrua ligger jo godt neddafor drivakseln så jeg ser ikke grunnen til å kalle det en portal...</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

portalene er nedgiringskasser på alle biler med portaler!!

hvordan akselen er opphengt forandrer jo ikke akselkonstruksjonen...

Tommy Olsen

#51 Roger`n

Roger`n

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 394 Innlegg:

Posted 11 April 2004 - 23:00

Nei det er klart . Vil man ha portaler for i minske belasninga på resten av driverket så er det en ting men folket tenker vel bakkeklaring og sperrer når det gjelder portaler ? Og når det gjelder bakkeklaring er det ikke no særlig bedre klaring under bærebruene på Hummern med portaler enn f.eks Hilux IFS som ikke har portaler hvis bilene hadde hatt samme dekkstørrelse ? Utenom under diffen for der er Hummer høy under da men den har jo ikke no med portalen å gjøre . På en stiv portalaksel er bakkeklaringen god i hele bredden , nesten fra felgkant til felgkant .