Gå til innhold



Foto
- - - - -

Kirnehs Eltohundre

mitsubishi l200 eltohundre elto k74 garasje kirneh 4d56

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
149 replies to this topic

#121 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 18 June 2014 - 09:00

Har fått malt hele bilen brun matt nå også, og jeg er veldig fornøyd med looken.
http://www.offroad.n...attach_id=47286

Ble bra den brunfargen... :P


Sent from my iPhone using Tapatalk

Edited by HardKåre, 18 June 2014 - 09:03.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#122 Diesellyd

Diesellyd

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 19 June 2014 - 08:19

Fikk endelig radiatorkrana fra Motor Forum. Bestilling min hadde blitt borte så ble lang bestillingstid. Tipper limet jeg brukte for å lime den gamle krana ikke var noe glad i varme for den knakk selfølgelig igjen når jeg skulle bytte. Tok ut radiatoren igjen for å få ut plastdelene. Tenkte at det passa bra å inspisere regreima bare for å være sikker på at det så bra ut, pluss at jeg hadde mistanke om at simmeringen på veiva lakk.

Det så ikke så bra ut...
attachicon.gif.pagespeed.ce.hPGJFKgqtP.ggammel-reim.jpg
attachicon.gif.pagespeed.ce.hPGJFKgqtP.ggriseri.jpg

Med den tilstanden der følte jeg det på tide med litt nye deler. Demonterte mesteparten foran der, og bestilte deler. Jeg var sløv og roterte ikke drevene til merkene før jeg demonterte den gamle reima, så var litt usikker på åssen det skulle gå, men alle drevene har merking så tror det gikk bra.

Etter en "liten" vask med diesel og oppvaskbørste...
attachicon.gif.pagespeed.ce.hPGJFKgqtP.grengjort.jpg

Jeg tar meg god tid når jeg skrur. Passer på å ta bilder av ting det kan bli usikkerthet av og vasker alle deler før jeg monterer. Da reimene (det er to) var montert roterte jeg motoren et par ganger rundt og kjekket at merkene på drevene fortsatt stemte.

Delene jeg kjøpte fra Milner Off Road
Engine Cam / Timing Belt & Tensioner Kit
Engine Crankshaft Seal Front (fordi den lakk og den er så lett å bytte når man først har det fra hverandre)
2 stk Engine Fan / Alternator Belt (fordi de er så billige og den skreik)
Engine Pas Belt (samme grunn som over)
Engine Crank Gear Balance Lower Flange Plate (fordi den jeg hadde var herja)
Engine Plastic Cover Lower Cam (var sprukene og herja)
Engine Plastic Cover Upper Cam (samme som over)
Radiator Hose Bottom (fordi det var noe motorvarmer greier der jeg ikke trenger)
Engine Oil Filler Cap (fordi den jeg hadde lakk litt)

Spanderte på noen nye skruer til dekselet over regreima også fordi det manglet flere og de som var der hadde sett bedre dager. Kjøpte skruer i løsvekt på Swedol Drammen, akkurat som en godteri-butikk. :)

Brukte verkstedmanualen for litt veiledning underveis.
VERKSTADSMANUALER / TEKNISK INFORMATION / SERVICESCHEMAN ETC

Høres ut som alt gikk bra. (filmsnutt)

Bilen hadde rulla 337872km ved bytte.

 

<script pagespeed_no_defer="">//=a.offsetWidth&&0>=a.offsetHeight)return!1;a=this.j(a);var c=a.top.toString()+y+a.left.toString();if(this.b.hasOwnProperty©)return!1;this.b[c]=!0;return a.top<=this.c[p]&&a.left<=this.c[m]};O[r].l=function(){for(var a=[F,G],c=[],d={},b=0;b{d=y+e(c[b]);if(131072=a[q]+d[q]&&(a+=d),b=!0);N.criticalImagesBeaconData=a;if( B){var c=this.d,b=this.f,l;if(f.XMLHttpRequest)l=new XMLHttpRequest;else if(f.ActiveXObject)try{l=new ActiveXObject©}catch(P){try{l=new ActiveXObject( B)}catch(Q){}}l&&(l.open(D,c+(-1==c.indexOf(z)?z:t)+L+e( B)),l.setRequestHeader(A,E),l.send(a))}};O[r].h=function(){for(var a={},c=h.getElementsByTagName(F),d=0;d=a[b.src].n&&b[p]>=a[b.src].m)a[g]={renderedWidth:b[m],renderedHeight:b[p],originalWidth:b.naturalWidth,originalHeight:b.naturalHeight}}return a};N.k=function(a,c,d,b,g){var k=new O(a,c,d,b,g);M(f,H,function(){f.setTimeout(function(){k.l()},0)})};N.criticalImagesBeaconInit=N.k;})();pagespeed.criticalImagesBeaconInit('/mod_pagespeed_beacon','http://www.offroad.no/forum/index.php?app=forums&module=ajax§ion=topics&do=quote&t=125385&p=1663914&md5check=d53a28f9a8da63c9bc3e2dc4240a4771&isRte=1,WyQ3C4mRrQ,false,VGQqXikTl3c'); //]]></script>

Hei!
Jeg skifter nå regreima og strammer. Jeg spør, er det merker på pumpe hjulet, slik som på veiva og til toppen? Jeg har prøvd å se på ditt bilde her, men klarer ikke å se noen merker? Ja, det er en L 300 2,5 D Bakhjulsdreven. Type vogn er Varebil 1996. Men akkurat samme motor som fins i Pajero. Selv om bunnpanne kan være litt annerledes.
Noen tips, fra feks andre?

Mvh

Diesellyd

 


Edited by Diesellyd, 19 June 2014 - 08:24.


#123 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 19 June 2014 - 08:35

Hei!
Jeg skifter nå regreima og strammer. Jeg spør, er det merker på pumpe hjulet, slik som på veiva og til toppen? Jeg har prøvd å se på ditt bilde her, men klarer ikke å se noen merker? Ja, det er en L 300 2,5 D Bakhjulsdreven. Type vogn er Varebil 1996. Men akkurat samme motor som fins i Pajero. Selv om bunnpanne kan være litt annerledes.
Noen tips, fra feks andre?

Mvh

Diesellyd


Halla. Det er merkinger på alle tannhjula, så vanskelig å gjøre feil. Ventilene kan treffe stemplene hvis du roterer kammen eller veiva for mye, men det er bare å være litt forsiktig så går det bra. Husk å roter motoren et par ganger rundt etter du har satt på reima for å forsikre deg om at alle merkene stemmer. :)

#124 Diesellyd

Diesellyd

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 19 June 2014 - 09:04

Halla. Det er merkinger på alle tannhjula, så vanskelig å gjøre feil. Ventilene kan treffe stemplene hvis du roterer kammen eller veiva for mye, men det er bare å være litt forsiktig så går det bra. Husk å roter motoren et par ganger rundt etter du har satt på reima for å forsikre deg om at alle merkene stemmer. :)

 

Ja, flottings- fant en utskrift hos Hardkåre oppe i Troms. Det e very good. Så nå har jeg sjekka tetteringen, og venter på ny strammer. Det blir bra- ja jeg har skrudd mange typer biler, så det er ikke noe problem, så bare ikke merket på det bildet. :) :book:
Takker for raskt svar!

Diesellyd
Hamarøy


Edited by Diesellyd, 19 June 2014 - 09:05.


#125 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 19 June 2014 - 09:31

:) Skulle akkurat til å komme med samme oppskrift som Kirneh...

Godt at andre kan gjøre nytte av mine gamle skriverier! :) Ellers er det beundringsverdig enkelt å bytte regreima på disse motorene, selv om det nok blir litt knotete trangt fremmi en L300.


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#126 Diesellyd

Diesellyd

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 19 June 2014 - 14:49

:) Skulle akkurat til å komme med samme oppskrift som Kirneh...

Godt at andre kan gjøre nytte av mine gamle skriverier! :) Ellers er det beundringsverdig enkelt å bytte regreima på disse motorene, selv om det nok blir litt knotete trangt fremmi en L300.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Ja, det var liksom ikke synlig ved første øyekast, men med godt lys hjalp det meget. Jeg brukte en nitten nøkkel på pumpehjulet som jeg strappet fast i enden opp mot kroken som sitter på toppen. Ja med straps går mye fint å få til. Bruker også straps for å holde reima i ro mens jeg kløner det på plass- og så går reima akkurat på plass når strammehjulet er satt helt tilbake og skrudd til. Da går akkurat reima rundt krumtappen, slik jeg gjorde det. Det er da bare å slippe opp strammeren, og dreie motoren rundt etterpå for å se at merkene er på plass, joda fint som snus. Videre har jeg fjernet den plagsomme selv-døderreima til balansevekta for mange år siden.

2 L 300 på parkeringen. : :mellow: Og den andre skal jeg bytte topp på. Har liggende en ny-brukt topp med ventiler på.

Så det blir mer kos etterhvert. Den bilen har bare enkel reimskive på generatoren, mens den jeg skrudde i dag har dobbel. Jeg skiftet forresten en oljeslange som går opp bakom generatoren til oljefilteret. Det var trangt om saligheta der gitt.
Takk for rask respons Hardkåre! Her står også en campingbuss som jeg bruker ved anledninger, En Volvo på Arna sjassi.

 

 

Diesellyd



#127 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 07 August 2014 - 19:56

Hadde etterkontroll på fredag, og jaggu ble ikke kjerra godkjent. :D Fikk henta de nye skiltene i dag, så nå blir det lettere å ta en tur på treff. Hadde jo PKK i fjor, så var på tide å få det i orden syntes jeg.

#128 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 August 2014 - 08:33

Hærlig!
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#129 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 24 August 2014 - 07:55

Jeg røkka opp noen røtter på tomta og da ble det hull i radiatoren gitt. Kommer fort når de løsner dissa røttene. :P

 

Jeg prøvde et par radiatortettere, men greide ikke tette hullet ordentlig. Etter litt søking på nettet fant jeg budget-radiators på eBay som solgte det jeg var ute etter.

 

MITSUBISHI L200 2.5 TURBO DIESEL RADIATOR 1996 TO2006

 

En drøy uke etter jeg bestilte hadde jeg varene i hendene akkurat som det ble lovt på eBay. Radiatoren hadde litt "billig" look med litt forskjellige skruer og småbulker, men holder på kjølevannet så da er jeg happy. :D

 

Totalt kom alt på kr 847,17 (746,17 for del + frakt og 101 for momsen når jeg henta den på postkontoret). Jeg tror egentlig jeg skulle betalt litt mere i moms, men klager jo ikke på det. Har opplevd det før også (fra Milner) at de skriver litt lavere verdi enn jeg betalte på tollpapirene. Sikkert for å være greie. :)

 

Neste gang jeg trenger radiator skal jeg hvertfall sjekke ut budget-radiators på eBay.



#130 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 26 August 2014 - 08:43

Hadde egentlig tenkt meg på treff til helga, men totalt havarert hjullager på venstre side foran satt en stopper for det.

Gikk hardt utover gjengene på spindelen, så blir vel å prøve å få tak i en brukt komplett spindel som jeg kan hive på tenker jeg.

#131 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 20 December 2014 - 17:37

Etter en lang sykemelding med havarert hjullager, ble i dag endelig Elto friskemeldt igjen!  :thumbsup:

 

Jeg bestilte komplett brukt spindel med hub fra en høgger da den gamle var herpa ganske bra. Fikk selvfølgelig en del som ikke var lik den jeg hadde. Tror den var til L300 eller noe, selv om den var merka med L200. Fikk hvertfall lappa sammen noe greier med det jeg hadde og det jeg fikk, så nå går det ann å bruke bilen igjen.



#132 Anders Foss

Anders Foss

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 15 January 2015 - 00:08

Hei, hva tror du om å bruke 30mm spacere for å unngå flest mulig store inngrep for å få plass til å svinge med 33" 12,5" dekk ? Har en 2005 mod dobbelcab L200 som jeg skal på med 33", men vil være klar over arbeidsmengden først. Unngår heving for en hver pris, men må jeg så må jeg.

Planen var å bruke 15*10" felg. ER så få som bygger L200 og lurer derfor på om du har noen tips, ettersom jeg ser du har prøvd litt av hvert? evt. innpress også?



#133 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 15 January 2015 - 12:25

Tror ikke spacere hjelper deg noe med klaring. Er ikke på innsiden det er størst problemer med subbing, men mot framfangern og mot bunnen av skjermbreddern når du svinger. Det er nok bedre å få hjula mere inn i hjulhuset istedenfor utover for å unngå subbing. 

 

Det oppsettet jeg har nå subber litt ved fleksing og under sving. Jeg har fjerna skvettlapper, innerskjermene og mesteparten av "overflødig" ting i hjulhusene, men har ikke kappa og banka noe på fangern, skjermbredderne eller karosseriet enda. Jeg har et sett med smalere felger som ikke bygger så mye ut som jeg tenkte å få på etterhvert, og tror det gir nok klaring til 32" uten å kappe og banke noe.

 

Med 33" må du nok stramme opp torsjon og/eller kappe litt for å få vekk evt. subbing. Tror det er fint mulig å få til, men kommer jo litt ann på hvor tøff du er når det kommer til å gjøre permanente endringer på bilen din. ;-)

 

Her er en med 33": Nylunds L-200 '02 (denne har 2" karosseri løft)

Her er en islending som kappa og sveisa plass til 38": My 38" L200 *pics* / l-200 mess!



#134 Anders Foss

Anders Foss

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 15 January 2015 - 13:32

Jeg skal kjøpe meg skjermbredere evt. islandsbreddere, så det spiller ingen rolle om jeg må skjære litt på utsiden, men vil helst ikke skjære noe inni.

Har du noen anelse om hvor man kan få tak i breddere?

Takk for hjelpa så lenge !



#135 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 15 January 2015 - 15:00

Her er noen typer breddere:

 

http://brettakantar.is/?lang=en (Her er det to forskjellige bredder å velge i)

 

http://www.ebay.co.u...S-/310682465853

 

http://www.ebay.co.u...=item339b9c9c5b

 

Finner vel flere typer også bl.a. den som kom på Savana versjonen. :-)



#136 Anders Foss

Anders Foss

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 15 January 2015 - 16:04

Har maila litt med han fra brettakantar, men har ikke fått no svar nå i det siste.
Angående de ebay bredderne, så har jeg sett dem, men må det da sparkles igjen de skruehullene for å få en gjevn overflate?
vil ikke ha de dype skrue forsenkningene.


Edited by Anders Foss, 15 January 2015 - 16:05.


#137 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 15 January 2015 - 20:23

Det er vel meninga at de eBay bredderne der skal ligne på Bushwacker skjermbreddere med "huller", men kan vel sikkert sparkles/glassfibres over. Ser ikke ut som de har så bra passform, så hvis du vil ha det pent er det nok bedre å satse på de fra brettakantar.
 
Savana utgaven har fine breddere syntes jeg, men har ikke funnet ut hvor de kan skaffes enda. Tipper de er stive i pris også!
 
l200savana_450.jpg


#138 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 17 January 2015 - 20:16

Fått hatt litt service i dag. Bytta olje, oljefilter, luftfilter og dieselfilter. Kjører på Biltema Halvsyntetisk motorolje 10W–40 med en boks Bar's Engine Oil Stop Leak. Filterne hadde jeg liggende, men mener å huske at jeg handla dem på Milner Off Road.

 

Bytte ble utført 17/1-15 på 340152km.



#139 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 18 January 2015 - 19:56

Bytta olje på diffene i dag. Biltema Transmisjonsolje Limited Slip SAE 80W-90 på bakakselen og Biltema Transmisjonsolje SAE 80W/90 på fremakselen.

 

Bytte ble utført 18/1-15 på 340177km.



#140 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 10 March 2015 - 13:11

Hadde et solid hjullager ras på høyre side bak. Endte opp med å kjøpe hel bakaksel på huggern og flytte over stikkaksel med bremser og alt sammen. Syntes det romler litt i høyresvinger, så må vel bytte over på den andre siden også tenker jeg.

Kan være tilfeldig at hjullageret ble verre etter jeg hadde på Biltema olja, men droppa å ha på Biltema olje på diffen denne gangen og gikk for samme Castrol jeg brukte forrige gang.

Eksosen røyk tvert av en dag her, så må snekre noen rør snart også. Brumler greit på raka rør gjennom bygda her. ;-)