Gå til innhold



Foto
- - - - -

Kirnehs Eltohundre

mitsubishi l200 eltohundre elto k74 garasje kirneh 4d56

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
149 replies to this topic

#101 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 01 February 2014 - 19:05

Skikkelige vinterdekk på bilen, og lekedekk på planet! :) 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#102 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 02 February 2014 - 12:24

Vinterdekk er utvilsomt det man bør ha på vinteren, men blir ikke å bruke den etter veien foreløpig, så ordentlige vinterdekk er i grunn ikke på prioriterings lista.

 

Var ute å testa litt nå. Greier ikke kjøre i litt høy våt snø hvertfall. Kjettinger på alle hjula er nok tingen. Skulle hatt tak i noen gamle lastebilkjettinger som har røket eller noe, som jeg kan korte ned og tilpasse.

 

Første pri nå er egentlig å få bilen til å lade igjen, så jeg slipper å ha på batteriladern hver gang jeg har kjørt. Hadde vært greit med en brukt dynamo til en billig penge, men er dritt hvis den ikke funker ordentlig. Blir vel en ny "billi" dynamo til et par tusen fra nettet et sted tenker jeg.



#103 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 04 February 2014 - 21:02

Bytta til meg et hjulsett i dag. Noen gamle whitespoke med noen eldgamle 32X11.50R15 dekk. Dekkene bærer navnet Wide Climber RVT Radial og har en DOT merking fra tidenes morgen. Tenker disse dekka kommer til å duge godt som reservedekk.

 

Liker faktisk felgene, tror de jålete kromringene kommer til å se bra ut med Elto-grønne felger. :P Lurer på å legge 32" jeg har på breifelgsa over på dette settet isteden. Kanskje jeg tørr å kjøre litt lavere lufttrykk med smalere felger. Vet ikke innpresset på whitespoken enda, så er litt usikker på åssen det blir på bilen, men vil tro det kommer til å se "normalt" ut.

 

wide-climber.jpg

 

Disse dekkene er vel enten fra uke 39 i 1991 eller 1981!

wide-climber-dot.jpg



#104 Stian216

Stian216

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 06 February 2014 - 09:52

Passer dynamoen fra en Pajero Sport? Jeg har en som har stått på en 99 V6. 85amp.



#105 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 06 February 2014 - 11:43

Passer dynamoen fra en Pajero Sport? Jeg har en som har stått på en 99 V6. 85amp.

 

Det er jeg usikker på. Er det snakk om v6 bensin? Bensin biler har vel ikke vakuumpumpe på dynamoene da motoren lager vakuum selv.

 

Har du et bilde av den eller noe delenummer eller noe?



#106 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 13 March 2014 - 08:56

Har fått vært en tur på dekksjappa og tatt de "nye" reservedekka av felgene. La det beste dekket på reservefelgen min, som selfølgelig har fått "Elto-grønn" lakk på seg.

 

klar-for-tur-til-dekksjappa.jpg

 

Jeg blir nok å bruke felgene fra dette hjulsettet isteden for breifelgene jeg bruker nå. Disse er 7" breie og passer mye bedre til 32X11.50 dekk, så er det litt mindre sjans for at dekka mine slipper fra felgen når jeg kjører lavt lufttrykk. Disse felgene har også ett innpress som holder hjula i hjulhuset.

 

Har skrudd av framfangeren og grillen for å finne plass til vinsjen i front. Driver nå å flytter oljekjøleren horisontalt istedenfor vertikalt. Var noen fryktelige fæle "reparasjoner" og masse rust som ventet under plastikken foran. Er mye nødrep på denne bilen. Tyder vel på at noen har prøvd å tjene noen raske kroner på å ta snarveier tidligere.

 

Leker litt med tanken om å kappe / banke plass til 33" eller 35" hjul. Vi får se hva økonomien tillater av dekkvalg. Fungerer fint med 32", men er i minste laget når man skal leke litt med de andre i skogen.



#107 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 13 March 2014 - 10:27

32" på 7" er en veldig fin kombinasjon. Hadde det på Paja, fikk det aldri å slippe luft, selv om jeg kjørte veldig lavt trykk... Men på en såpass lang bil hadde det nok gjort seg med 33"!

Har du sett hvordan jeg løste vinsj i Pajero-garasjen min? Satte ei plate under ramma på bilen, så vinsjen kom mellom rammevangene. Vinsjen vil komme LITT lavt, med rullende ut ca. rett under støtfangeren. (Det må du tilpasse for å få et rett trekk) Men et lavest mulig trekk er stabilt...


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#108 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 13 March 2014 - 10:28

32" på 7" er en veldig fin kombinasjon. Hadde det på Paja, fikk det aldri å slippe luft, selv om jeg kjørte veldig lavt trykk... Men på en såpass lang bil hadde det nok gjort seg med 33"!

Har du sett hvordan jeg løste vinsj i Pajero-garasjen min? Satte ei plate under ramma på bilen, så vinsjen kom mellom rammevangene. Vinsjen vil komme LITT lavt, med rullende ut ca. rett under støtfangeren. (Det må du tilpasse for å få et rett trekk) Men et lavest mulig trekk er stabilt...


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#109 pajemann

pajemann

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 59 Innlegg:

Posted 16 March 2014 - 21:57

hei, såg du hadde bestilt en del deler på milner, er det bra deler det de selger der??? og få du mye toll på varene ??? :-)



#110 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 17 March 2014 - 07:14

hei, såg du hadde bestilt en del deler på milner, er det bra deler det de selger der??? og få du mye toll på varene ??? :-)

 
Delene er av helt ok kvalitet, hvertfall til mitt bruk. Eneste jeg syntes er litt vel dårlig er gummi mansjetter og gummien på bærekuler. Sprekker fort og holder ikke spesielt lenge, men er vanvittig billig da. :P
 
Det er ikke toll på bildeler, men man må betale merverdiavgift på varens verdi og frakten. Frakten er litt dyr på Milner selv om man bestiller lite, så lønner seg å handle mye og sjelden istedenfor lite og ofte.
 
Når man bestiller betaler man varen uten VAT + frakt. Etter du har fått varene levert (på døra) får man en regning fra fraktselskapet med merverdiavgift på varen + frakten, og et lite behandlingsgebyr.



#111 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 17 March 2014 - 21:05

Har du sett hvordan jeg løste vinsj i Pajero-garasjen min? Satte ei plate under ramma på bilen, så vinsjen kom mellom rammevangene. Vinsjen vil komme LITT lavt, med rullende ut ca. rett under støtfangeren. (Det må du tilpasse for å få et rett trekk) Men et lavest mulig trekk er stabilt...

 
Får ikke festa vinsjen på den måten på L200 tror jeg. Ramma stopper ved radiatorfestet, så er litt kålete. Tror jeg lager til et feste jeg skrur i støtfangerfestene. De er ganske solide og sitter rett i ramma.
 

Sånn ser Elto ut der han står nå uten ansikt! Ser ut til å ha gode muligheter for å kappe / banke plass til større hjul.
elto-face-off.jpg
 
Har fått snudd oljekjøleren for å få litt bedre plass ved fangern. Original panserlås tok jeg vekk, så blir vel å borre et par hull i panseret å montere hurtiglås tenker jeg. Var en del rust som dukket opp også, men da trenger jeg hvertfall ikke ha dårlig samvittighet for å bruke bilen som jeg gjør. :P
elto-vertikal-oljekjøler.jpg
 
Passe herlig sveisejobb. Om bare biler kunne prate...
elto-dodgy-reparasjon.jpg



#112 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 18 March 2014 - 08:22

Hehe ser ut som de har kuttet ut fronten for et motorbytte... JEG foretrekker å splitte motor og gir.


Edited by HardKåre, 20 March 2014 - 14:35.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#113 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 20 March 2014 - 09:13

"Lettvint-løsning"



#114 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 15 April 2014 - 21:23

Da lader endelig beistet igjen!

Ble til at jeg kjøpte en brukt dynamo denne gangen. Om ikke den satt skeivt nok før, sitter den veldig skeivt nå. Greide å knekke det ene feste øret som sitter i bakkant på dynamoen, så ble ganske jallamekk, men fikk nå "frankensteina" det sammen så det funker sånn tårlig. :P

#115 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 17 April 2014 - 21:25

Har startet med å bytte farge på Elto. Har aldri vært noe glad i den todelte lakk jobben. Tanken da jeg valgte grønnfargen på felgene var å ha bilen brun matt.

 

Fikk feil lakk første gangen, som dere ser på bildet under ble ikke resultatet veldig matt akkurat. Har selfølgelig iPhone som matcher felgene! ;)

brun-blank-selvportrett.jpg

 

Etter å ha fått riktig lakk ble det mye bedre. Sikkert delte meninger om fargevalget mitt, men jeg er veldig fornøyd. Skal ut å leke på Svarstad til lørdag, så måtte få satt sammen bilen. Har fjernet alt av stål og braketter i frontfangeren og skrudd den sammen med grillen, så nå er hele fronten en del festet med fire strips. Sitter overraskende godt på. Hvis bilen får karosseriløft en dag slipper man styret med å heve fangeren også.

elto-ikke-klar-for-avreise.jpg

 

Etter et par timer mekking i dag ble bilen klar, så nå er det bare å hoppe inn og ta seg en tur på treff. Har tilogmed kjøpt prøveskilter for anledningen.

elto-klar-for-avreise.jpg



#116 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 17 April 2014 - 23:12

....du har fjernet alt stål fra framfangeren...? Har du tenkt på HVORFOR man har støtfanger på biler? Fargevalget ble coolt nok, men resten.... :/


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#117 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 18 April 2014 - 14:04

Var ikke så voldsomt som det høres ut. :P Var nok mest for å holde plasten sammen at det var noen braketter og greier inni der. Hvis det skal monteres vinsj foran må det uansett vekk for å få plass til noe kraftigere saker å feste vinsjen i. Jeg skal ikke nekte for at det nok hadde en tiltenkt sikkerhets funksjon fra fabrikk, men er ikke så beskymret for det når jeg banker rundt i skogen.

#118 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 18 April 2014 - 18:41

Hehe på et skogstroll er det meste greit... Husk bare solide slepefester, det får man bruk for... :)

Smart forresten med en slik "plastkappe" til å skjule vinsj bak... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#119 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 17 June 2014 - 19:14

Ikke blitt til at jeg har skrevet så mye her da mye tid har gått med i garasjen. Bestilte ca 80kg i deler fra Milner, så har hatt endel å pusle med. Har den siste tiden styra med å få bilen klar til Sommerløpet i Terreng Touring på Svarstad som var i helgen. Var som vanlig kjempe gøy å kjøre konkurranse, selv om jeg skulle ønske jeg hadde hatt noen konkurrenter. :P Har fått malt hele bilen brun matt nå også, og jeg er veldig fornøyd med looken.

 

Her er et bilde etter treffet på Svarstad 24. mai. Gøy med gjørme! :thumbsup:

muddy-elto.jpg



#120 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 17 June 2014 - 20:50

574459d1323448327-ever-date-girl-whos-mo