Gå til innhold



Foto
- - - - -

Kirnehs Eltohundre

mitsubishi l200 eltohundre elto k74 garasje kirneh 4d56

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
149 replies to this topic

#81 1965-L3314N

1965-L3314N

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 07 October 2013 - 16:27

vet du om det er anbefalt og overfylle superselect kassa på 94 pajero?



#82 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 07 October 2013 - 17:22

vet du om det er anbefalt og overfylle superselect kassa på 94 pajero?

 

Jeg er ikke helt skråsikker, men det er vel den 5-trinns manuelle girkassa som liker litt ekstra olje. Om man har Super Select eller Easy Select fordelingskasse tror jeg girkassa er lik. Så har du fem gir så tror jeg girkassa di liker en ekstra skvett med olje.



#83 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 07 October 2013 - 19:16

Strengt tatt er det bare den første generasjonen manuellkasse som trenger ekstra olje. Dette skyldtes at kubbeakslingen til 5.gearet kom for høyt opp i forhold til oljenivået. Har ikke hørt om at neste generasjon gearkasser hadde noen spesielle svakheter, men det skader selvfølgelig ikke med litt ekstra smurning, så lenge du ikke fyller på så mye at det begynner å røyne på pakninger o.l. 

 

girkasse.jpg

1ste generasjon øverst, neste generasjon "Canter"-kasse nederst. 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#84 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 07 October 2013 - 20:07

trenger ikke mer olje på v5mt1 kassa, fyll til det kommer ut nivåskruen... bare pass på å bruk riktig olje :)

ang 33" på l200, så satt en kjenning 33x12,5 på orginale patrol y160 felger de funker fint med kun moderat stramming av torsjon.. samme type l200 som din



#85 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 07 October 2013 - 20:47

En av kara på det lokale verkstedet mente det var lurt å ha på litt ekstra olje på girkassa. Mulig han trodde jeg hadde eldre bil. Så hadde jeg lest noe om det her inne, men da vet jeg at jeg ikke trenger det på kassa mi. :)

 

Hadde dere giddi å skrudd ut påfyllingsskruen for å tappe det ned til normal nivå? Blir jo ikke så mye høyere nivå når man fordeler en halvliter over hele kassa.

 

Har satt øvre bærekule på undersiden av øvre bærebru, flytta torsjonsstagene to hakk og stramma så de øvre bærebruene treffer ramma. Mangler de gummi stopperne på bærebruene også, ser ut som de har rusta av. :P Ble litt overrasket over hvor bra fjæringsvei jeg har med de orginale torsjonsstagene. Hjalp nok en del å fjerne stab staget. Hvis jeg skal tukle med litt spacere å sånn for å kunne skru enda mer, må jeg nok ha litt bedre drivakselmansjetter. Ser ut som Milner greiene revner under litt hard påkjenning. Tror neste steg blir litt karroseriløft hvis jeg trenger mere plass til hjul.

 

Noen som vet om Suspension Leaf Spring Kit Rear (light Work) fra Milner gir litt løft eller om de gir orginal høyde? Regner med de fjærene jeg har nå er litt signe, hvertfall den som er knekt. :P



#86 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 07 October 2013 - 22:31

nei.. hadde ikke giddet det, tar neppe noen skade med noen få dl mer :)

 

stabstag er fyfy på en offroader :P



#87 1965-L3314N

1965-L3314N

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 07 October 2013 - 22:39

noen som vet om demperne bak tåler att man fjerner stabstaget? tenkte å lage en "hurtigkobling" på ene lenkearmen til stabstaget bak

tåler de å bli strekt helt ut?, som sannsynligvis skjer ved offroadkjøring uten stabstag.. 

 

og tror dere det vil funke å bare koble det fra på ene siden? funderer på en løsning som er kjapp så demontere/montere

 

er vel ikke å anbefale å kjøre uten stabstag etter vei vil jeg tro...


Edited by 1965-L3314N, 07 October 2013 - 22:41.


#88 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 08 October 2013 - 06:25

noen som vet om demperne bak tåler att man fjerner stabstaget? tenkte å lage en "hurtigkobling" på ene lenkearmen til stabstaget bak
tåler de å bli strekt helt ut?, som sannsynligvis skjer ved offroadkjøring uten stabstag.. 
 
og tror dere det vil funke å bare koble det fra på ene siden? funderer på en løsning som er kjapp så demontere/montere
 
er vel ikke å anbefale å kjøre uten stabstag etter vei vil jeg tro...


Vil tro det er laget så det tåler å bli brukt hele fjæringsveien. Fjæra vil jo holde igjen litt. Hvis ikke kan man jo hive på noen lengere dempere.

Er "vanlig" å ha demonterbare stab stag i offroad verdenen. Tror man får kjøpt diverse kit, men kanskje ikke til Mitsubishi.

Jeg syntes bilen min har blitt mykere og bedre å kjøre etter jeg fjernet stab staget foran. Krenger jo selvfølgelig litt mer i svinger, men var ikke akkurat noen racerbil i utgangspunktet. :P



#89 1965-L3314N

1965-L3314N

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 08 October 2013 - 09:05

Hmm si er du det ja..
Da skal jeg sjekke eBay..

Ps koblet fra stabstaget bak da jeg sveiset ramma, og var ut og prøvekjørte litt. Pajero' n ble i alle fal merkbart mere "vinglete" å kjøre.. men har ikke prøvd å ta av forran enda.

Sent from my XT910 using Tapatalk 2



#90 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 22 October 2013 - 21:47

Da er det vel tid for å rable ned noe greier her igjen.

Noen dager før jeg kjørte løpet på Svarstad gikk bremsepedalen i gulvet under en oppbremsing. Da hadde ene bremseklossen ramlet av! Når jeg pumpa pedalen ble den ganske grei, så har ikke giddi å gjort noe med det. Har hatt problem med at kalliperen har sitti fast så kanskje derfor det funka uten en kloss. Da jeg var å kjørte på GMS i helga ramla også den andre klossen av, så nå må det pumpes godt før bremsen tar. :P Gadd ikke dra hjem på grunn av det så ble mye trim for håndbrekket. Hadde det grisegøy selv med reduserte bremser. Greide å sette meg godt fast neddi et gjørmehøl også, så nå har bilen knekt speil, og en haug med bulker og riper nedover passasjersiden. Akkurat sånn det skal være. ^_^

Her kan man se litt kosebulker i døra og teipa speil.
elto-i-skogen.jpg
Er megabulk bak også, men syntes ikke på bildet. Skjermbreddern bak satt ikke så bra lenger heller, og selv med litt hjelpeteip for å holde den på plass, valgte den å forlate bilen i vaskeautomaten. :innocent:

Etter litt herjing og kortslutninger er ikke dynamoen helt frisk lenger heller tror jeg. Kommer å går litt. Har finni ut at siden jeg har to batterier, kobler jeg bare fra jordinga på det ene batteriet etter jeg har starta, så har jeg et batteri med startstrøm. ;) Blir jo nødløsning, men er en del andre ting som står i kø for å bli ordna.

Så nå er det tid for en ny økt med skruing igjen, før jeg ødlegger noe mere tror jeg. Blir vel en røselig bestilling med deler fra England.



#91 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 23 October 2013 - 07:51

Noen dager før jeg kjørte løpet på Svarstad gikk bremsepedalen i gulvet under en oppbremsing. Da hadde ene bremseklossen ramlet av! Når jeg pumpa pedalen ble den ganske grei, så har ikke giddi å gjort noe med det. Har hatt problem med at kalliperen har sitti fast så kanskje derfor det funka uten en kloss. Da jeg var å kjørte på GMS i helga ramla også den andre klossen av, så nå må det pumpes godt før bremsen tar.

...regner med at denne ikke brukes etter vei...? 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#92 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 23 October 2013 - 08:15

Nei, ikke nevneverdig. Den har skilter og er forsikret, men står stort sett hjemme foran garasjen og venter på deler. :P Jeg har vært litt rampete og kjørt den til de to siste treffene. Før den siste klossen ramla av i helga så var det såpass med bremser at jeg lett besto bremsetesten på konkurransen jeg kjørte. Fra november blir det avskiltingsbegjær på den, så nå blir den stående til jeg har fått fiksa og etterkontrollert den.



#93 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 27 October 2013 - 23:10

Hei , yep , var meg som taua :)
Er med på slutten snutten her :

http://m.youtube.com...h?v=kdd28y8EEzk

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#94 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 29 October 2013 - 10:13

Hehe! Bittelille Elto leker i gjørma sammen med de store barna. :P

 

Større hjul med grovere mønster er på ønskelista. B)



#95 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 30 December 2013 - 11:32

Da har jeg vært å levert skiltene. Vil heller bruke litt penger på å fikse bilen enn å betale årsavgift på en bil jeg ikke får brukt etter veien nå uansett.



#96 1965-L3314N

1965-L3314N

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 12 January 2014 - 17:56

Da har jeg endelig fått i gang Elto igjen. :)

Handla Kina-topp, pakningsett og oljefilter fra Milner Off Road.

Fikk vaska vekk en del griseri rundt motoren når toppen først var ute. La merke til runde ventil merker på alle sylinderne, så motoren har nok vært ute i hardt vær før. :P

Siden jeg handlet en Kina-topp tittet jeg nøye over den, og fjernet alle grader og spon jeg måtte finne. Ble en del filing på noen av hullene, men sånn er det med billig-varer. Det krever litt mere jobb enn med orginal deler. Justerte også ventilene etter beste evne.

Rundt hull i Kina…
attachicon.gif.pagespeed.ce.hPGJFKgqtP.grundt-hull-i-kina.jpg


Tok å modifisere innsuget litt. Fjernet sikkerhetsventilen fra innsuget og erstattet det med overgang til kuleventil og videre til turbotrykksmåler. Sikkerhetsventilen satt godt, så måtte borre og banke litt for å få den ut. Ser ut som dirringa ble borte når jeg strupa trykket til målern litt.

Blir til at jeg fikser litt ting og tang når jeg først driver å surrer rundt bilen. Dukker stadig opp ting som trenger oppmerksomhet.

Bytta selfølgelig olje og oljefilter før jeg fyra opp bilen første gang. Motoren fungerte veldig bra på testturen, men bilen har nok stått litt lenge nå for høyre bremsekalipper foran ligger på.

Har også fjernet ekstralysa da jeg allerede hadde fjernet kablinga for en tid tilbake. Kablene så ut som de var koblet av Kaptein Kabel Satan med lampettledninger, uisolerte kabelsko, manglende sikring og uten bryter. Det så ut som Stevie Wonder hadde hjulpet til med å trekke kablene.

 

(Bilen har rulla 337991 km - 24/7-13)

 

hei!

hvordan har denne toppen fungert for deg??

lurer på og kjøpe en lik en selv...



#97 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 12 January 2014 - 19:00

hei!
hvordan har denne toppen fungert for deg??
lurer på og kjøpe en lik en selv...

 

Jeg syntes kanskje den tikker litt, men er usikker på om det er noe mer enn det som er "normalt" på en diesel. Kjører også på litt "billig" olje, så mulig det er derfor. Ellers har jeg ikke hatt noe trøbbel med den, men jeg har ikke kjørt så mye heller. Angrer hvertfall ikke på kjøpet foreløpig. :P



#98 1965-L3314N

1965-L3314N

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 12 January 2014 - 20:15

Høres bra ut. Kostet d mye med frakt og toll?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk



#99 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 12 January 2014 - 21:10

Høres bra ut. Kostet d mye med frakt og toll?

 

Husker ikke helt eksakt, men mener jeg betalte ca 400/500 kroner i frakt. Det er ingen toll på bildeler, men du må betale merverdiavgift på delene og frakten. Man får regning i posten på merverdiavgiften (som er 25%) pluss et lite gebyr på et par hundre kroner fra fraktselskapet etter man har fått varene.



#100 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 01 February 2014 - 17:40

Da er endelig Elto kjørbar igjen. B)

 

Har styra litt med bremsene foran. Det viste seg at det "bare" var den ene bremseklossen som manglet. Prøvde meg på noen bremseklosser fra Biltema, men den ene typen de hadde var for store. Etter litt nærmere undersøkelser så jeg at det finnes forskjellige størrelser på bremseklosser til L200.

 

Bestillte riktige på skruvat.no, og fikk dem på etter litt krangling med vrange calipere. Caliperne burde egentlig vært bytta da de er meget lurvete, men fikk de til å funke ganske bra etter en del lufting av bremsene. Nå må jeg passe på å ta en liten tur innimellom så ikke bremsene setter seg med en gang igjen.

 

Har lyst til å ta en tur på treff, men er meget usikker på om jeg kommer fram i snø sånn som bilen står nå. Gamle MT dekk er ikke noe særlig på vinterføre. Kommer nesten ikke fram på brøyta vei engang når bilen står i 2H.