Gå til innhold



Foto
- - - - -

Kirnehs Eltohundre

mitsubishi l200 eltohundre elto k74 garasje kirneh 4d56

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
149 replies to this topic

#41 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 08 April 2013 - 08:40

Jeg følger med :-) Hva er planen videre?



#42 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 08 April 2013 - 09:20

Jeg følger med :-) Hva er planen videre?


Fikk montert vannpumpa og litt diverse i går kveld, så pakningpastan har fått tørke over natta. I dag blir det å få tak i pakningsmateriale for å lage en pakning til termostathuset, og sette sammen resten uten termostat. Hvis bilen fortsatt koker da er jeg vel nødt til å løfte av toppen og ta en titt.

Sånn utover kjøleproblemet er det å montere nye mansjetter og bærekuler på høyre side foran og få ny frontrute som står først i køen.

#43 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 08 April 2013 - 14:46

Holder lenge med 7x15 på 32/11,5. Hadde det på Paja. :) Du har vel glassforsikring...?


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#44 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 08 April 2013 - 19:39

Holder lenge med 7x15 på 32/11,5. Hadde det på Paja. :) Du har vel glassforsikring...?

 

Får se hva jeg kommer over av felger. Vil helst ha tak i noen stålfelger hvertfall, ellers kan jeg alltids bruke de 15x7 alu felgene jeg har nå. Har glassforsikring ja, så det er ikke noe problem. ;)


Edited by Kirneh, 02 September 2013 - 13:23.


#45 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 09 April 2013 - 16:40

Fikk satt sammen kjølesystemet i går, men når jeg skulle fylle på frostvæske rant det rett ut igjen gitt. Det kom fra røret som går fra termostathuset og bakover under eksos manifoilen. Jeg la merke til at pakningen der var litt hard og gammel når jeg monterte men tenkte at den holdt. Demonterte termostathuset fra vannpumpa og fikk tetta det med litt pakningsguffe. Monterte alt ferdig og lot det stå over natta til i dag for å være sikker på at pakningsguffa jeg brukte hadde satt seg ordentlig.

 

Helte på kjølevæske i dag, og ingen lekkasjer. Fyra opp og alt så bra ut. Varmeapparatet blåste litt varmere på varmt enn kaldt så var sirkulasjon i systemet. Åpnet radiator lokket når bilen sto å gikk på tomgang for å kjekke om kjølevæska hadde minka, og da ble det mye søl. Var en pulserende fontene noe som ikke akkurat er et godt tegn. Etter en liten test tur holdt motoren en lav temeratur, men boblet mye i ekspansjontanken. Tenkte det bare var litt luft i systemet, så toppet opp med kjælevæske og dura tilbake til garasjen. På vei tilbake la jeg merke til hvit og litt mørkere røyk fra eksosen når jeg ga på. Var ikke røyk hele tiden. Virket som det kom og gikk litt, men jeg følte bilen gikk dårlig.

 

Da jeg kom hjem boblet det frisk i ekspansjontanken igjen, og manglet mye kjølevann. Virket nesten som den gikk på tre sylindere. Ikke tvil om at det blir trykk i kjølesystemet, og vannet forsvinner. Ryker godt fra oljeåndinga, men vet ikke om det er normalt eller om det er damp fra kjølevæska som finner veien inn sammen med olja. Er jeg heldig er det "bare" toppakningen som er gåen. Noen som har noen forslag på andre ting jeg kan kjekke før jeg løfter av toppen? Noen måte å teste om det er toppakning eller toppen som er gåen?


Edited by Kirneh, 09 April 2013 - 16:43.


#46 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 10 April 2013 - 16:27

Det får du desverre ikke vite uten å trykkteste toppen... Og desverre så ryker ofte toppen når toppakninga går på disse motorene... 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#47 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 16 April 2013 - 15:20

Fikk av toppen i går, og der var ikke alt tipp topp gitt. Det så ut som det var både olje og kjølevann i sylinder to, men jeg så ingen åpenbare feil på toppakningen.

 

Mye gammal snacks i kjølesystemet.

snacks.jpg

 

Ser ut som sylinder to ikke har hatt det helt bra.

under-toppen.jpg

 

Masse merker, så ser ut som noe har ligget oppå sylindern og hatt en heisatur. Masse sprekker i alle de "lokka" under ventilene.

sylinder-to.jpg

 

Vet ikke om det er noe vits i å begynne å koste på trykktest, deler og plansliping på denna toppen.


Edited by Kirneh, 16 April 2013 - 15:25.


#48 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 19 April 2013 - 21:41

Solgte American Racing felgene med 31 tommerne i dag. Var faktisk naboen som kjøpte dem etter å ha sett annonsen min på nette. Enkel og grei handel. :)

Da er det bare å finne noen 15" ståls til 32 tommerne, så har Elto ordentlige tøffler.

#49 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 22 April 2013 - 18:34

Stakk en tur å handla et sett med American Racing felger i dag som var likt det jeg nettopp solgte, trodde jeg da. Da jeg kom hjem oppdaga jeg at de var mye tykkere og hadde større bolthull, så disse er tydligvis til amerikansk. Fikk skrudd boltene litt innpå så kommer til å ha dem på mens bilen står å venter på topp. Blir å selge dem når jeg finner meg noen ordenlige stålfelger. Jeg kunne sikkert borra og herja litt, men gidder ikke legge så mye jobb i felger jeg egentlig ikke vil ha. :P

 

ikke-helt-passe.jpg


Edited by Kirneh, 22 April 2013 - 18:35.


#50 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 22 April 2013 - 18:47

Amerikanske biler har ikke så store senterhull... :) Men du trenger avstandsbolter for å montere disse felgene, de går inn i felgene for å sentrere bolthullene over bolten. Hadde slike på når jeg hadde tykke alufelger på Paja. 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#51 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 25 April 2013 - 18:52

Var å kjøpte enda ett nytt hjulsett i dag. BFGoodrich 35X12.50R15 MT på 10x15 stålfelger. Ble litt store på bilen, så blir vel å selge dekka og bruke felga på 32 tommerne tenker jeg.
 

elto-femogtrædvetommere.jpg


Edited by Kirneh, 04 July 2013 - 14:31.


#52 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 25 April 2013 - 22:11

Synes det så helt perfekt ut det der... ;) 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#53 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 25 April 2013 - 22:18

Håller med HardKåre ser helt innanför ut.

Är de vatten kanaler på dessa röda punkter?

Mvh Manfred

Topp2.jpg



#54 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 26 April 2013 - 06:45

Är de vatten kanaler på dessa röda punkter?


Var ute å titta på toppen nå, og ser ut som det er vannkanalene ja.

#55 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 26 April 2013 - 07:05

Synes det så helt perfekt ut det der... ;) 


Håller med HardKåre ser helt innanför ut.


Hehe. Får ikke svingt, og så stikker dem litt på utsia av hjulbuene. Må få litt mere høyde på bilen før jeg kan begynne med sånne dimensjoner. Eller kappe en del og det har jeg ikke lyst til enda.

Er litt usikker på om 32" også kommer litt langt ut med de felgene. Jaja, kanskje jeg "må" ha noen nye breddere da. ;)

Edited by Kirneh, 30 April 2013 - 08:49.


#56 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 26 April 2013 - 07:14

Inte lätt o se på en topp, på kort var de läckte men, här ser de inte helt bra ut.  

Mvh Manfred

Topp1.JPG

 



#57 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 26 April 2013 - 09:13

32 du kjører på i dag? Ser ut som disse felgene bygger litt mer ut ja. Mulig at du må frisere litt likevel fremme da, siden hjulene vil vandre lengre i sving... :) På Jeepen min så passer det perfekt med 31" med +22ET, foran mens med 31" med -16 så tar dekkene i skjermen i bakkant... 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#58 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 26 April 2013 - 10:00

De hjula jeg hadde på som jeg solgte til naboen var 31" på ET-6mm felg, og de subba ikke. Disse "nye" felgene har en del mer i negativt innpress, så kan nok hende du har rett med tanke på subbing foran. Jeg får se litt på det. Kanskje jeg nedgraderer til 8x15 felg med litt mer innpress. 10x15 felg på 32X11.50 er kanskje litt overkill. :P

#59 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 29 April 2013 - 18:12

Brukt noen laboratorie metoder for å måle litt i dag. :P

 

15x10-testing.jpg 15x10-uttafor-hjulbuen.jpg

 

Felgene stikker ca 2cm på utsiden av hjulbuene, men tror dekkbanen blir akkurat innenfor. Når jeg måler 32X11.50 dekket så er hele dekket ca 10" bredt og dekkbanen er ca 8,5" bredt.

 

Vil det se rart ut med 32X11.50 på 15x10 felg? Skal jeg gå for detta, eller skal jeg feige ut å skaffe noen 15x8 felger? Tror kanskje det kan bli litt tøft, men er ikke helt sikker på åssen det vil se ut.



#60 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 04 July 2013 - 16:25

Har ikke fått ordna noe særlig på Elto i det siste, men er igang igjen nå etter at Elto har vært topp-løs en stund. :P
 

 

Stakk en tur å handla et sett med American Racing felger i dag som var likt det jeg nettopp solgte, trodde jeg da. Da jeg kom hjem oppdaga jeg at de var mye tykkere og hadde større bolthull, så disse er tydligvis til amerikansk. Fikk skrudd boltene litt innpå så kommer til å ha dem på mens bilen står å venter på topp. Blir å selge dem når jeg finner meg noen ordenlige stålfelger. Jeg kunne sikkert borra og herja litt, men gidder ikke legge så mye jobb i felger jeg egentlig ikke vil ha. :P
 

attachicon.gif.pagespeed.ce.hPGJFKgqtP.gikke-helt-passe.jpg

 

Amerikanske biler har ikke så store senterhull... :) Men du trenger avstandsbolter for å montere disse felgene, de går inn i felgene for å sentrere bolthullene over bolten. Hadde slike på når jeg hadde tykke alufelger på Paja.

 
Ok. Frua hadde faktisk noen sånne bolter ligganes fra en Yaris. De var selfølgelig alt for små i diameteren, og mangler jo også to per hjul da Yarisen har bare 4-bolt. :P hehe

Har solgt unna 35" dekka, og kjøpt inn litt lakk til breifelga, så skal prøve å få lakka de og lagt på 32" så snart jeg er ferdig med topp-prosjektet.

 

 

Inte lätt o se på en topp, på kort var de läckte men, här ser de inte helt bra ut.  
Mvh Manfred
attachicon.gif.pagespeed.ce.hPGJFKgqtP.gTopp1.JPG

 

Godt observert Manfred! Mulig jeg hadde kommet unna med bare et toppakningsbytte, men "måtte" uansett ha planslipt og trykktesta den toppen der, så ble ny kina-topp fra Milner isteden.