Gå til innhold



Foto
- - - - -

Kirnehs Eltohundre

mitsubishi l200 eltohundre elto k74 garasje kirneh 4d56

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
149 replies to this topic

#61 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 24 July 2013 - 21:50

Da har jeg endelig fått i gang Elto igjen. :)

Handla Kina-topp, pakningsett og oljefilter fra Milner Off Road.

Fikk vaska vekk en del griseri rundt motoren når toppen først var ute. La merke til runde ventil merker på alle sylinderne, så motoren har nok vært ute i hardt vær før. :P

Siden jeg handlet en Kina-topp tittet jeg nøye over den, og fjernet alle grader og spon jeg måtte finne. Ble en del filing på noen av hullene, men sånn er det med billig-varer. Det krever litt mere jobb enn med orginal deler. Justerte også ventilene etter beste evne.

Rundt hull i Kina…
rundt-hull-i-kina.jpg


Tok å modifisere innsuget litt. Fjernet sikkerhetsventilen fra innsuget og erstattet det med overgang til kuleventil og videre til turbotrykksmåler. Sikkerhetsventilen satt godt, så måtte borre og banke litt for å få den ut. Ser ut som dirringa ble borte når jeg strupa trykket til målern litt.

Blir til at jeg fikser litt ting og tang når jeg først driver å surrer rundt bilen. Dukker stadig opp ting som trenger oppmerksomhet.

Bytta selfølgelig olje og oljefilter før jeg fyra opp bilen første gang. Motoren fungerte veldig bra på testturen, men bilen har nok stått litt lenge nå for høyre bremsekalipper foran ligger på.

Har også fjernet ekstralysa da jeg allerede hadde fjernet kablinga for en tid tilbake. Kablene så ut som de var koblet av Kaptein Kabel Satan med lampettledninger, uisolerte kabelsko, manglende sikring og uten bryter. Det så ut som Stevie Wonder hadde hjulpet til med å trekke kablene.

 

(Bilen har rulla 337991 km - 24/7-13)


Edited by Kirneh, 25 July 2013 - 07:08.


#62 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 25 July 2013 - 20:41

Tok en liten rens av kjølesystemet i dag. Brukte radiatorrenser og hageslange. Fylte opp med longlife frostvæske med en skvett vannpumpesmøring i etter rensen.

 

Dagens problem er at den har sluttet å lade (igjen). Sjekket kabelen som var problemet forrige gang, men alt så tipp topp ut. Batteriene virket ok, og den tykke kabelen fra dynamoen har kontakt med begge pluss polene til batteriet. Ser de har rimelig dynamo på Milner, så kanskje det blir en sånn en. Den ser ikke lik ut på bildet demmes, men er kanskje et standard bilde de bruker.

 

Dørhåntaket på førerdøra stoppa plutselig å virke her om dagen. Var bare å ta av dørtrekket og huke på staget igjen.



#63 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 28 July 2013 - 18:19

Satt noen LED pærer med blåaktig lys i parklysene foran når jeg fikk bilen. Er ikke så glad i den looken så har bytta til noen orange isteden. Har også fjernet lyktespylerne da jeg føler de er unødvendige.
 

parklys.jpg



#64 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 31 July 2013 - 10:27

Med bil som har originalt orange park vet jeg at de ikke alltid er like glad i det på EU-kontroller... :P Og Kabel Satan og Stevie Wonder hadde gjort en iherdig innsats der også... :D

 

Send bare mail med chassisnr til Milner, så sjekker de at du får rett dynamo! Dynamo er forbruksvare på en bil som brukes litt, genialt å plassere den som laveste punkt på motoren... :P Når Pajeroen min var aktivt i bruk skiftet jeg dynamo ca. 1g/året, men den var på 3-5 gjørmetreff i året, og jeg byttet alltid til brukte dynamoer...  :iiam:


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#65 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 08 August 2013 - 08:56

De parkpærende er min minste bekymring på PKK (som er rett rundt hjørnet), hehe...

 

Nå er bilen hvertfall kjørbar igjen etter å ha stått alt for lenge. Fått satt sammen høyre hjuloppheng med nye mansjetter, øvre bærekule og nedre bærekule. Fikk også til å smøre opp stempelet i bremsekalipperen, så funker kanskje den en liten stund til.

 

På testturen bort til den lokale Statoilen for å ha litt luft i piggdekka (!) som sitter på bilen, fungerte alt flott. Bortsett fra at den ikke lader da, men har bestillt ny dynamo fra Milner, så satser på at det ordner seg når jeg får putta inn den.

 

Da gjenstår det bare å få dura bort til en dekksjappe for å legge 32" mud dekka på breifelgsa og få bytta frontruta, så er den klar for litt action. :)



#66 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 09 August 2013 - 06:52

Da fikk jeg den nye dynamoen fra Milner i går, så fikk satt inn den i løpet av kvelden. Måtte flytte over reimhjulet fra den gamle da den nye bare hadde enkelt reimhjul. Var vanskelig å få holdt igjen så jeg fikk løsna skruen, så endte med at den gamle dynamoen måtte bøte med livet i prossessen med å få det av.


Tok også å borret ut nedre festeskruehull på dynamoen til 10mm da bolten er "oppgradert" fra M8 til M10 på grunn av skeivt hull-syndromet som ikke er et ukjent problem. Festet er fortsatt urundt og skulle egentlig fått borra opp festet til 12mm, men kom ikke til med drillen min neddi der, så dynamoen for sitte litt på snei. Det er ikke så mye at det blir problematisk vil jeg tro.


Tok også å bøyde vekk to vakumtilkoblinger bak på dynamoen da de gikk oppi oljefilteret.


Etter dynamobytte lader bilen igjen, og alt er bare velstand.  B)



#67 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 11 August 2013 - 18:49

Har fått på 32" nå. Ble litt uttafor hjulbuene og har frisert litt på skvettlappene foran for at de ikke skal ta borti. Bestemte meg for at å ikke ha sølv, sorte, hvite eller chrome felger, så da ble det noe litt annet. :)

Har også tatt av stigtrinnene da jeg ikke syntes de var så fine pluss at de fleste skruene som skulle holde den på plass var knekt. Knakk faktisk resten av skruene når jeg tok de av. :P Bilen ser litt høyere ut uten også.
 

elto-med-nye-tøffler.jpg

 

Bilen skal til rutebytte i morra, så da begynner den å bli sånn tårlig i orden.  :D


Edited by Kirneh, 11 August 2013 - 22:21.


#68 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 14 August 2013 - 21:07

I går kveld justerte jeg ventilene ordentlig og fikk etterdratt toppboltene.

 

I kveld har jeg fått bytta olje på diffene. Olja så ikke spesielt bra ut verken foran eller bak, og magnetene på tappeskruene hadde masse drit på seg, så var nok på tide med et oljeskift.

 

På framdiffen ble det Biltema Transmisjonsolje SAE 80W/90 og bak Castrol Axle Z Limited Slip 90. (Bytte ble utført 14/8-13 på 338154km).

 

Før jeg bytta olje på bakakselen jekka jeg opp bilen å dreide et av hjula rundt. Da gikk det andre hjulet motsatt vei. Ble litt i tvil om at det faktisk var LSD på bilen, men konkluderte med at det skulle være det. Tappa av olja og fylte opp med diesel. Kjørte en liten tur sakte med så mye svinger jeg kunne. Tappa av dieselen og helte gjennom litt olje for å prøve å få ut all dieselen. Fylte så opp med LS olje, og tok en liten test tur. Jekka opp bilen igjen, og når jeg dreier et hjul sakte nå, går begge samme vei.  B)

 

Har også mekka litt på vindusvisker mekanismen da det var meget slarkete.

 

Planen er å ha bilen klar til litt action på GMS til lørdan. :D



#69 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 15 August 2013 - 08:12

Ofte at feil eller gammel olje gjør at bremsen ikke virker ja... :) 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#70 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 16 August 2013 - 18:51

Da står bilen klar på tunet for treffet på GMS i morra.  B)

Vinduspusserarmene fikk seg en trøkk når panseret slo i frontruta, men fått lappa sammen vinduspussermekanismen igjen nå med nye viskerblader og greier, så satse på at det holder en liten stund. Bøyde panseret litt også for å få det til å gå klar av viskerne.

Har fått satt på bunndekselet igjen og har også revet vekk isoleringa på innsiden av panseret. Skvettlappene bak er også fjerna.



#71 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 19 August 2013 - 08:36

Kjempe flott vær og masse hyggelige offroadere på treffet denne lørdagen. Jeg fikk desverre problemet med bilen, så ble ikke så mye kjøring som jeg hadde håpet på. Det som skjedde var at når jeg bare kjørte rolig på veien innover til løypene, døde bare bilen plutselig. Ikke noe fusking eller dårlig effekt eller noe, bilen bare døde. Etter å ha lufta diesel og diverse feilsøking, ble jeg tauet ut til parkeringsplassen av en hyggelig kar i en Defender.

 

elto-reddet-av-defender.jpg

 

Etter mye diverse feilsøking sammen med masse hjelpsomme og hyggelige folk fant vi til slutt ut at det ikke kom diesel til dysene. Tok en ledning fra batteriet og satt rett på stoppern bak på fødepumpa og da fyra bilen rett opp. Fikk hvertfall kommet meg hjem igjen.

 

Har feilsøkt og styra litt her hjemme. Når jeg slår på tenninga får jeg ingen av varsellampene i dæsjen, turtellern og voltmeteret virker ikke og stoppern får ikke strøm. Jeg kan dra motoren rundt på startern, men bilen fyrer ikke så lenge ikke jeg setter strøm på stoppern. Setter jeg strøm på stoppern og inn på ledningen som egentlig skal gi strøm funker alt som det skal bortsett fra at jeg ikke får stoppa bilen på nøkkelen da fordi stoppern får strøm hele tiden.

 

Har ikke funnet helt ut av det enda, men jeg lurer på om det er et av releene som sitter i sikringsboksen ved siden av batteriet som ikke er friske eventuelt kanskje et ledningsbrudd.



#72 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 26 August 2013 - 10:02

Etter litt leking på søndagen ble det et par nye ting å ta tak i. Bilen døde plutselig igjen, og det var ledningen til stoppern som hadde brent av. Det var en løs liten brakett av noe slag på stoppern som hadde kilt seg slik at ledningen som gikk til stoppern gikk rett til jord. Tipper det var dette som skjedde forrige gang også. Nå har jeg fått fjernet problem-braketten, men tror den nye dynamoen min gikk istykker på grunn av kortslutningen. Den lader hvertfall ikke lenger. Jeg har heller ikke glødelampe lenger når jeg setter på tenninga, usikker på om det har noe med ladinga å gjøre.

 

Sammendrag skader:

  • Brant av ledning til stopper.
  • Indre drivknutemansjett på venstre side er bare filler.
  • Kontakta på hengerfestet er sånn passe ødelagt.
  • Forstillinga er ikke mindre slarkete.
  • Begge parklysa foran har gått.
  • Det ene dekselet bak ved siden av skiltet mangler.

Dette er jo i grunn bagatellmessige problemer og alt i alt var dette en strålende dag. :)


Edited by Kirneh, 26 September 2013 - 10:14.


#73 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 26 August 2013 - 16:29

Litt svinn må man regne med...  B)

Har også opplevd det at ledninger i motorrommet kortsluttet og skapte brann på offroadtreff...  :showoff:


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#74 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 18 September 2013 - 15:41

Da har Elto vært på PKK. Selv om jeg gjorde en del forbredelser, så ble det som forventet en del feil og mangler.

 

  • 2 Mer enn 25% rust på en side av skive - skivene foran
  • 2 Bremserør svekket pga rustangrep - fra lasteventil til bremseslange bak
  • 2 Slitasje i hjelpesnekke - slakk hjelpesnekke h/side
  • 2 Stor slitasje i ytre endeledd - v/ytre
  • 2 Nærlys- feil innstilling
  • 1 Skiltlys- defekter
  • 2 Ekstra hjelpelys- feil tilkoblet arbeidslys -
  • 2 Refleks- mangler h + v side bak -
  • 2 Slitt bærekule - slakk v/nedre bærekule
  • 2 Brudd i fjærblad h/ bak ( nr. to fra toppen )
  • 1 Eksoslekkasje - bakre potte
  • 2 Oljelekkasje fra motor - olje avdamingslange tatt av - ikke lov med egen tank -

 

Hjelpesnekka er mega slarkete, og den blir holdt stram for øyeblikket av en stropp, så ingen bombe at det ble mangel. At lysene var feil var jo heller ikke så rart med tanke på at jeg har stramma torsjonen foran. De justerte lysa før jeg fikk igjen bilen, så den saken er jo grei. Bærekulene mine er nærmest nye, så må fått sett på om jeg får stramma litt der. Ellers blir det vel litt nye deler fra Milner tenker jeg.

 

Så da har jeg litt å tusle med ut over høsten (vintern). Jeg vet om en del flere feil også, som ikke ble oppdaget, så kan ikke klage. :P



#75 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 30 September 2013 - 08:43

Tid for en liten oppdatering!

 

Det som har skjedd i det siste er at jeg har pusla litt med noen av manglene jeg fikk på PKK og gjort bilen helt klar til Terreng Touring konkurransen jeg kjørte i helga. Spissinga var blitt helt vill etter forrige lekedag, så fikk grov stilt det sånn tårlig. Har også fjerne stab. staget, arbeidslysa på bøylen og skvettlappene foran.

 

elto-sørlandscup-svarstad-før-start.jpg

Her er Elto klar til start. Ren og pen med noen nye klistremerker. :)

 

elto-heva-hengerfeste.jpg

Etter å ha testet litt terrengkjøring har jeg oppdaget at det som tilbringer mest tid på bakken bortsett fra dekka er hengerfestet. For å bedre dette har jeg snudd hengerfeste opp ned og kappa festene med 3", så nå sitter det helt opptil bilen.

 

elto-sørlandscup-svarstad.jpg

 

En gledelig ting var at bilen begynte å lade igjen uttpå dagen. Tydeligvis godt av å få rista seg litt. :P

 

Er lysten på å få kjørt flere konkuranser for det var veldig gøy. :D Bilen fungerte helt fint, men føler jeg har litt små hjul. Har dratt på meg både tommesyken og boggerdilla, så har lyst å komme meg opp på 33" etterhvert nå. :innocent:



#76 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 30 September 2013 - 09:10

Hehehehe, skjer fort ja... For 33" må du vel bare være kreativ med vinkelsliper tenker jeg? Husk også at det ikke hjelper så mye med 33" i terrenget hvis ikke akslen for rom til å pendle... :)

Tror du kan få problemer med å trekke henger med det oppsettet ditt??


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#77 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 30 September 2013 - 09:53

Hehehehe, skjer fort ja... For 33" må du vel bare være kreativ med vinkelsliper tenker jeg? Husk også at det ikke hjelper så mye med 33" i terrenget hvis ikke akslen for rom til å pendle... :)


Mulig det må kappes og bankes litt, men tror faktisk jeg skal få på 33" med "litt" karosseriløft. Bilen er jo stiv som en pinne, så lite pendling på gang. :P Siden jeg har knekt den ene bakfjæra tenkte jeg å kjøpe "light work" bakfjærer fra Milner, så kankje bilen blir litt mykere bak. Foran må jeg vel ha tak i andre torsjonsfjærer for å bedre fjæringsvei, og det er et stykke ned på prioriteringslista. :P

 

 

Tror du kan få problemer med å trekke henger med det oppsettet ditt??

 

Er ikke noe særlig å dra henger med vil jeg tro. :P Har ikke el. kontakt til henger heller da den er knust og stripsa oppunder bak der. Har sett at det går ann å få kjøpt sånn høydejusterbart hengerfeste sett, men jeg kjører aldri med henger, så har bare kroken der til tauing. Syntes det er fint å ha noe litt solid bak der å slå neddi med også.



#78 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 30 September 2013 - 15:17

Jepp, kroken tåler litt mer enn plaststøtfangeren... :) Drop hitch krever desverre 4-kantfeste for å montere...


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#79 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 30 September 2013 - 20:31

Jepp, kroken tåler litt mer enn plaststøtfangeren... :) Drop hitch krever desverre 4-kantfeste for å montere...


Er ikke plastfanger bak, men greit med litt beskyttelse alikevel.

 

Fant denne på Milner, men er sikkert ikke lovlig i Norge. :P

tow-bar-ball-height-adjuster-hitch.jpg

Tow Bar Ball Height Adjuster Hitch



#80 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 06 October 2013 - 19:34

Da har jeg fått bytta olje på fordelingskasse og girkasse. Jeg brukte helsyntetisk 75W–90 transmisjonsolje fra Biltema. Overfylte girkassa med ca 0,5 liter. Bilen hadde rulla 338768 km ved bytte.