Gå til innhold

Foto
* * * * * 1 votes

Amunds garasj

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
700 replies to this topic

#581 simon

simon

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 21 April 2004 - 23:00

Skal du boxe braketten til nedre bærearmen ? Det har jeg sett at gutane hjå are sia av jordi brukar.

Simon
----------------
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 32x11.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE

#582 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

Out for Justice

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

-.....så ut som de hadde en hvis fargeforskjell også....tongue.gif:P:P:P:P

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

#583 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Kopi av melding:
Skal du boxe braketten til nedre bærearmen ? Det har jeg sett at gutane hjå are sia av jordi brukar.

Opprinnelig postet av simon

Boxe? Hva mener du? Lager et lite snitt så bærearmen får plass bare, hvis det blir nødvendig.

Trond, man får dessverre ikke kjøpt dempere med 20 års tectyl, salt, jord og sand på. Men du kan kjøpe mine hvis du vil? blink.gif

#584 simon

simon

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Soleis:

http://www.4x4wire.c.../tjxj_lca_skid/

Simon
----------------
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 32x11.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE

#585 krydderkongen

krydderkongen

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 22 April 2004 - 23:00

fett, da kan jeg poste masse driit, så jeg kan ta igjen storebror i innleggsantall . . øh . . ja, det er mitt livsmål.

____
.ida.

merkelig forhold dere har da amund wtf.gifwtf.gifwtf.gif

BJØLSETGRENDA 4L KLUBB

#586 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Kopi av melding:

merkelig forhold dere har da amund wtf.gifwtf.gifwtf.gif

Opprinnelig postet av krydderkongen

Merkelige innlegg du skriver da, hr. Krydder?

#587 Ida

Ida

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 577 Innlegg:

bøffer snakket mitt OG signaturen min! fyh!

____
.ida.

#588 Raymond

Raymond

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Amund, nå slipper du å lure på om TD40`in hadde passa fint i brannbilen din, for nå står den i HALDEN:D Coming soon to a offroadtreff nær deg:) Rene bilen det jo, vurderer faktisk å sette skilter på den (F4`en). Gikk faktisk ganske bra, automaten gjorde at motoren hadde veldig riktig turtallsområde hele tiden. Selv om jeg var litt skuffa over at det ikke var manuellkasse med splitt og hersk. Er ihvertfall OnBoard air på den (luftbremser).

http://forums.mbworl...line=1055339674
-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, Nå har`n Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger

#589 ZukiJack

ZukiJack

Huffroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Denne skal selges på bilauksjonen som skal finne sted på Exporama motorfestival 2004 på Hellerudsletta i morgen..(lørdag)

"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-

#590 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Kopi av melding:

Amund, nå slipper du å lure på om TD40`in hadde passa fint i brannbilen din, for nå står den i HALDEN:D Coming soon to a offroadtreff nær deg:) Rene bilen det jo, vurderer faktisk å sette skilter på den (F4`en). Gikk faktisk ganske bra, automaten gjorde at motoren hadde veldig riktig turtallsområde hele tiden. Selv om jeg var litt skuffa over at det ikke var manuellkasse med splitt og hersk. Er ihvertfall OnBoard air på den (luftbremser).

Opprinnelig postet av Raymond

ÆÆæh, drittsekk! VURDERER å sette skilter på den, hva skal du ellers med den da? Si fra om du gir'n opp... eller om du kommer over noe lignende motor/kasse til en lignende pris...

#591 Mad Max

Mad Max

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 23 April 2004 - 23:00

Kopi av melding:

Selv om jeg var litt skuffa over at det ikke var manuellkasse med splitt og hersk.

Splitt kom ikke den modellen der med , kun en helt vanlig 5 trinns kasse vis jeg ikke husker helt feil...

Tron Rui 91846960
user posted image
NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

#592 Raymond

Raymond

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 23 April 2004 - 23:00

Ja, klar over det. Har vel ikke mye bruk for mer enn 5 Gir i en slik liten knert. I utgangspunktet hadde vi tenkt å kjøre den på prøveskilt, men vi får se hvor mye det vil koste å få reggan. Største utgiften blir omregistreringsavgiften (6-7000). Du får trøste deg med at den blir til god nytte Amund (for oss;)). Du skulle jo bare skru`n i småbiter alikevel:devil:

http://forums.mbworl...line=1055339674
-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, Nå har`n Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger

#593 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 24 April 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Du får trøste deg med at den blir til god nytte Amund (for oss;)). Du skulle jo bare skru`n i småbiter alikevel:devil:

Det der er antitrøst. blink.gif

Må vel ha med et bilde av brannbilen først:

user posted image

Nye bremseslanger:

user posted image

De er latterlig lange. Kanskje de ble litt FOR lange? Neei, det går ikke an, da må vi bare ha mer fleks.

Så har vi Dødelig Våpen 4:

user posted image

Så var det oss(i). Oss og Aussie. Demontering av stikkaksler gikk kjapt, runda hjørnene på hubbene sist så det skulle bli litt lettere denne gangen. Gjorde en deal med min gode venn Einar, jeg ble med på sykling i Drøbak (vi sykler trial så klart, men nå er det litt lenge siden sist) mot at han hjalp meg å sette sammen bilen når vi kom hjem.

Men så var det denne aussie'n da. Først ble det klart at vi måtte ha diffen ut, fordi siden jeg har 4,11:1 er kronhjulet tykt (liten pinjong), og da er tenna i veien for kryssbolten, sånn at denne ikke går å få ut uten å ta kronhjulet av carrier'n. Og da må diffen ut. Fort gjort.

Vi måtte file carriern ganske heftig for å få aussie'n inn. Det sto nevnt i instruksjonene at det var OK. Forresten, dette er de mest klønete anvisningene jeg har vært borti, for det første er det masse løse ark, og for det andre er det omtrent som oppgavene jeg får på blindern, fem-seks sider med tekst, hvor de gjentar innholdet en tre-fire ganger, men litt forskjellig hver gang, og uten noe system, bare masse preik man må prøve å sette i rekkefølge i huet. Ting gikk lettere når jeg fant ut at teksten og bildene overhodet ikke hadde noe med hverandre å gjøre, så da jeg så på dem hver for seg gikk det litt bedre. Uansett, det beste var å gjemme arkene langt vekk å gjette. Det er ikke så komplisert. Egentlig.

Men. Siden jeg har vacuum disconnect av høyre stikkaksel er denne delt, og innerste del av stikkakselen holdes med et klips inne i diffen. Dette klipset er det selvsagt ingen plass til inne i sperra. Men etter litt tenking og testing tror vi at denne henger på plass av seg selv. Men det er fortsatt ikke helt sikkert at det går i det hele tatt. Det ville ikke vært rart om Aussie har "glemt" de få tidlige XJ'ene med denne patenten, men jeg trodde samtlige YJ'er også ble levert med den, og det er jo en del.

Så kom neste problem. En av pinnene ville ikke helt inn.

user posted image

Disse pinnene skal skyves over til andre siden etter at alle delene til sperra er på plass. Men den ville ikke langt nok til at vi fikk i fjæra (skal se sånn ut (som det da til slutt gjorde)smile.gif

user posted image

Vi måtte herje med dremel for å få sperra fra hverandre og ut igjen, for den pinnen ville ikke ut. Den fikk en omgang sandpapir før den til slutt passet. Dårlig maskinering...

Så, til slutt var diffen på plass i bilen, og da skulle vi måle mellomrommet mellom eh.. dingsene. Det skulle ikke være over 4,3mm eller noe sånt. Det var over 5. Men det viste seg at vi hadde glemt ei skive, som satt bakpå et av tannhjulene vi tok ut. Heldigvis. Men da var klokka nærmere 12, så det får bli i morra. Stay tuned.

P.S. Monterte No-Slippen selv, det var NULL problem. Og instruksjonene kunne en blind lest, de var formet omtrent som sikkerhetsveiledningen på fly, minst mulig tekst, bare enkle tegninger. Veldig lettfattelig i forhold til denne ungdomsskolestilen. Er i tillegg skuffa over alt som ikke passa helt. Men så koster jo No-Slip cirka dobbelt så mye, mulig det er verdt prisen? (Trøsten er jo at "de" (altså de på amerikanske 4x4-forum jeg har snoket rundt i) sier at Aussie'n fungerer omtrent like bra som No-Slippen, altså meget bra.)

#594 massey

massey

Skogs samen Antes veiviser

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Hvordan vil det fungere med en slik sperre foran når du ikka har mulighet til å kople ut navene......når du bare kopler ut ene stikkakselen med "vakuum disconnect" vil jo den ene stikkasselstumpen rotere baklengs mens den "hele" akselen roterer sammen med hjulet......eller er ikke dette noe problem?

-----------------
Toylet
www.toylet.no

#595 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Kopi av melding:
eller er ikke dette noe problem?

Opprinnelig postet av massey

Det er det som er litt spennende da... smile.gif En ting er jo sikkert, og det er at "frihjulsnavet" ikke vil få noen effekt mer, mellomakselen vil jo alltid rotere med. Men jeg er mest spent på åssen det blir å svinge med 4x4 innkobla.

#596 massey

massey

Skogs samen Antes veiviser

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

her er noe jeg fant på offroad.com

Dette er Toyota IFS..men det blir vel mye likt

Pros: Much less slippage in sand, dirt hill climbs and rocks

Cons: On dirt roads it pulls the truck strait even when I want to turn, Some binding and clicking when turning.

Bottom Line: It works nothing pulls like a locker when driving off-road!

http://www.off-road....er/ezlocker.htm

-----------------
Toylet
www.toylet.no

#597 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 25 April 2004 - 23:00

user posted image

user posted image

Puh, ferdig, rakk bare ikke å lufte bremsene, så jeg kjører brannbil.. smile.gif Skriver og putter inn bilder av installeringa en annen dag, masse problemer, sliten.

#598 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

user posted image

Ny bremseslange. Blir litt skeptisk når jeg ser på dette bildet: Ser ikke braketten til røret veldig utsatt ut for hmm.. hjulspinn? Må nok flyttes. Brakettene var jo også såpass genialt laget at de ikke var speilvendte på ene og andre sida, men flytta røret passe mye opp og inn på ene sida, og så masse ned og ut og dermed midt i knastehelvetet for denne siden. Smart tenkt.

Tror også disse slangene kanskje ble litt for lange... blink.gif får vel stripse dem i demper'n.

user posted image

Aussie påplassi. For ørtende og siste gang.

Men det skal jo ikke være lett. Da jeg fikk skrudd alt sammen sto høyrehjulet i spenn pga denne:

user posted image

Indre stikkaksel på høyre side skal da ha et klips som holder den på plass. Dette har australierne ikke fått med seg, så i tillegg til at det ikke går å få klipset på plass er det heller ikke plass til tuppen. Så da jeg skrudde alt sammen sto stikkakslene i spenn så hjulet gikk tregt... ikke bra.

Så denne

user posted image

ble til denne:

user posted image

Kanskje ikke så lett å se på bildet, men jeg slipte vekk en halv millimeter tenker jeg. Da smatt alt på plass, og gikk lett rundt.

Så skulle jeg lufte bremser da. Det er jo moro på gammal bil:

user posted image

Det var altså en luftenippel. Den ville visst ikke ut.

Fikk eksperthjelp av Einar, etter mye banning, blåselamper, glepping med visegriptenger, knekte grisepikker osv ble det sveist en skrue fast i nippelen. Skruen knakk, men da gikk det an å få tak med visegrip rundt sveiseklumpen, så den kom ut. Joho.

Så var det lufte bremser, fattern har finni opp en ting i sitt liv som går an å brukes, selv om han ikke klarte å bruke den sjøl:

user posted image

Prøv å lufte tomme bremserør på gamlemåten så skjønner du. Dette tok to sekunder. Må finlufte til slutt, men fikk hvertfall væske ut luftenipla.

Da rakk jeg ikke stort mer denne helga, fikk kjørt 500 meter tenker jeg, det smalt noe innmari første svingen ut fra kjelleren når sperra løste ut, jeg tenkte "å pokker, er det sånn det blir", men så kom jeg på at sånn var no-slippen også første gangen, sikkert fordi det ikke er noe olje mellom tenna osv, og disse sperrene har jo uansett en innkjøringsperiode. Merka null resten av kjøreturen, og krapp sving på grus med 4x4 kjentes ikke noe verre ut enn før, verken på rattet eller svingradius. Det kjentes litt merkelig å kjøre med fullt gatetrykk i dekka over rullestein på størrelse med fotballer - som ikke rulla. Bilen kjentes plutselig mye bedre sammenskrudd, dro liksom jevnt over alt som var, i steden for å butte forhjula i mot alt mulig... gleder meg vilt til å komme meg hjem og få testa mer.

#599 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Ida fikk tatt noen bedre bilder. (Hu har bedre kamera (og ikke øye))

Ser ut som det ble litt mer pendling enn før, men må nok fram med en pallegaffel...

#600 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Nå ble den vel fin?

Usynlige mods er kulest! biggrin.gif