Gå til innhold



Foto
* * * * - 6 votes

TahoePeder


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
170 replies to this topic

#141 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 27 November 2015 - 22:29

God kveld, 

 

 

#1; Godt å se det er flere som tyner seg ut om kvelden for å skru gammel bil, i de kretser jeg frekventerer så blir jeg sett rart på når jeg forteller at jeg har brukt "hele forrige kvelden" på å skru bil...

      (De som ser rart på meg kjører selv små FWD f*ttebiler, og er grådig stolte når de har lagt om hjul på bilen. Ingen av de skifter olje selv...)

 

#2. Håndbrekk opplegget vist på bilder ser veldig annerledes ut, enn det som er på forrige generasjons Tahoe. Men for forrige generasjons Tahoe, og tilsvarene biler på samme chassi-type, leste jeg her om dagen at 

selvstrammingsfunksjonen "bare" fungerer ved / når man rygger og bremser hardt. Det var ikke noen spesifikk forklaring på det, men siden det er forskjellig lengde på bremsebanda som står "foran" / "bak" på bakakselen, 

så antar jeg det har noe å gjøre med det? Er det noe av det samme prinsippet på nyere Tahoe? Eller kanskje patentet blir annerledes, når det er skivebremser med innvendig trommel-funksjon for håndbrekk...?

 

 

Igjen, som nevnt over, godt å se det er flere som må ut å skru bil om kvelden  ^_^



#142 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 28 November 2015 - 11:44

Har bestilt armen fra inne i trommel til vaier, kommer vel ikke før om 1,5uke... Samt nye band og skjold.

Skal da prøve rygge og bremse for å prøve om stramminga fungerer sånn. Ingen vits i det ennå for meg , da armen er helt slakk.



#143 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 09 December 2015 - 22:23

I vente på handbrekkdeler:

Ble båten tatt opp og rengjort, smørenipler på motor og hjullager på henger, lada batteri osv.

 

Traktoren fikk inn en tur, MF565 78mod. Vinteren har banka på døra......

Lade batteri, kjølevæskesjekk, luftfilterrengjøring, smørepunkter, få festet vindusviskeroverføringer både foran og bak, og en rydding ut av hytta. Samt kjetting på tre hjul. lade batteri. Sikringer som bare smeller, på ekstrays, det var ledning inne i lykta som smelta inn mot reflektor :thumbsdown: . Det er fire rele med div sikringer til 8 ekstralys, pluss til roterende bak instrumentdeksel....Tok litt tid finne en sånn feil, når ledninger går litt hit og dit i kanaler og tak.

Ved rengjøring inne i hytta skjønte jeg hvorfor den har dugget sånn. Matta har skum ned mot stålet, sikkert for lyddemping, klissblaut, rant vann av matta, med div rust i golv. Rustpussing, lapping hull , owatrol, bodysafe og lakk. Da gjenstår å lage ny golvmatte. Og olje med filter, pluss dieselfilter, får vente til det blir god tid :P

Lakkering og sjekk ag snøskjær og snøfræs ble vist glemt av i sommer :innocent: Litt som traktorklipperen som står der den sto i fjor vinter, i ett hjørne på plena.....

 

Toyota`n har nye glødeplugger i hus, men venter utålmodig. Får ikke ut å kjøre stort no, ryker som f... før den blir varm B)  Bør vel få en vintersjekk den å ; kjølevæske, ny olje og filterbytte etc.

 

Mest offroad er kanskje mopeden som fikk en oppfiksing: hjullager bak, kjedesett, justering kløtsj, bakbrems som bare var stål mot stål :thumbsdown: ny olje(girhus)og noe deksel som hadde fått litt medfart.... Stille om bilkjøp fra junior no, tru kor læng d vare?

 

 

Vel, vel lite Chey-vedlikehold i det siste, men Hoppa får no ut å lufte seg hver dag. Blir en langtur til hælga, må se om det ikke går greit å få kjørt snøscooter. Hmm, kommer på det var vel litt for grå girolje på begge scooterne :whistle: Da har`n nå å finn på i hælga å   :lol: + :beer:



#144 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 10 December 2015 - 12:18

Høres kjent ut, mye av det du nevner over  :innocent:

 

 

MVH

S-A



#145 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 10 December 2015 - 23:13

Da er handbrekkdelene i Trondheim, da skal de sikkert omlastes, sendes til Steinkjer, omlastes, sendes til Frosta. Får håpe jeg får de på mandag.

Har bestilt tåkelykter til Fabia`n, etterspurte og sjekket sporing i dag. De har egentlig ankommet Frosta den 7 des (iflg sporing) , men er ennå ikke i praksis kommet til utleveringsstedet. Og sporingsnumre finns ikke. Ja, ja sånn kan det gå.

 

`Golvmatte til MF får vente litt, la inn de utslitte lærvan. Skal i ett pukkverk og få skjært til av transportbånd, en dag.

 

Carina`n fikk nye glødeplugger, for en forandring. Tenke på tråden din S-A, når jeg tok av luftinnsugmanifold. Oljedamp rett inn i sammen lufta, tenke på å sleppe dampen rett ned, men det er vel ikke helt etter boka. Kanskje jeg stjeler ide om å samle i en kopp, liker den patent :thumbsup: Litt etterfyll frostvæske, ladding av batteri og står å lufter/tørker seg i garasjen til over helga, no.



#146 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 11 December 2015 - 13:03

Hva med å lede olja inn i ramma? Bruke utslipp til rusthemmer... Men det er selvsagt mulig at det er noen ulumskheter i brukt motorolje / damp så det ikke egner seg til det... Mener å ha hørt at man ikke skal bruke spillolje til rustforebyggende pga rester av forbrenning...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#147 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 11 December 2015 - 17:42

Da fikk jeg to pakker i dag. Tåkelys til Fabia, den hadde ligget på posten........en plass.. og bremsedeler til Taho`n kom i dag.

 Melder regn og friskbris på hytta, og deler på plass, da ble det utsatt hyttetur/snøscootertur.

 

Men gleden datt fort når demontering på en side var ferdig, feil arm! :angry: Dobbeltsjekker på flere sider, men finner ikke den jeg har :pc:

Bremseskjold og bånd virker som er rett. Og oljen er rett, eneste jeg får til er skifte av olje på fordelinga. Takknemlig om noen vet hvor en får kjøpt eller nummer på delen?

PKK var oktober, og frist ut året.

 

HMM, kanskje jeg må se i eska med tåkelys, om de er rett :wacko:

 

Virker som smånissene er i gang, igjen. Er vel like greit å sette ut julegrøt både i garasjen og på posthuset... først som sist.

Men arma til girboksen som "forsvant" i fjor, dukket opp da eldste junior vasket Passat`n i sommer....

 

 

 

Attached Thumbnails

  • 015.jpg
  • 013.jpg
  • 011.jpg
  • 012.jpg


#148 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 14 December 2015 - 16:24

Da ble PKK godkjent.

Fikk pludra på plass armen og justert bånd, tok litt tid.

Etterfyllt olje med en omegaskvett i, servo. lukket to pkt

Skiftet pære tåkelys.

 

Da kommer belønninga, montere en tusing til, etter hvert.



#149 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 14 December 2015 - 19:57

Gratulerer! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#150 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 19 December 2015 - 21:18

Tåkelys til Fabia passa helt fint og lyser godt, angre for æ itt har gjort det for leng sia. Grunnen til oppfriskinga på Fabia er at Tahoe og Fabia skal skille lag, Fabia annosert på finn.no i dag, for 25 lappa. Satse på den går kjapt, kjem sannsynlig en 2012 Golf som erstatter i løpet av få daga. Veldig lite med Chey å gjør, men....

 

Mye jobb og førjuls ditt og datt, har gjort utsettelse av ekstra tusingen, bli væl snart.



#151 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 03 January 2016 - 12:59

Fabia`n solgt etter to dager på finn.no Med tre sett aluhjul og dermed noen kroner mer enn annonsert !

Golf handlet dagen etter, fjernstyrt webasto, automat og xenonlys..... fornøyd med handelen.

 

Vakt med noe strøing, første dager i jula.

 

Så ble det snøscooter tur 5.juledag. Etter en mil smalt det, veiva kom ut, rev løs motorfester, bøyde innslagsarm på starter..... Husket å ta med telefon, fikk tauehjelp fra en go hyttenabo. Scooter står under tak og avventer ny motor, leter etter bruktmotor som ikke koster all verden.

 

Også durer det litt mer i fordelingskassa, enn jeg tror det har gjort før.

 

Lediggang er vel roten til alt ondt.....

 

 



#152 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 03 January 2016 - 22:29

Fabia`n solgt etter to dager på finn.no Med tre sett aluhjul og dermed noen kroner mer enn annonsert !

Golf handlet dagen etter, fjernstyrt webasto, automat og xenonlys..... fornøyd med handelen.

 

Vakt med noe strøing, første dager i jula.

 

Så ble det snøscooter tur 5.juledag. Etter en mil smalt det, veiva kom ut, rev løs motorfester, bøyde innslagsarm på starter..... Husket å ta med telefon, fikk tauehjelp fra en go hyttenabo. Scooter står under tak og avventer ny motor, leter etter bruktmotor som ikke koster all verden.

 

Også durer det litt mer i fordelingskassa, enn jeg tror det har gjort før.

 

Lediggang er vel roten til alt ondt.....

 

 

 

Høres kjent ut!

"Er det ikke det éne, så er det det andre, sa jenta da hu blødde neseblod."

 

 

 

 

MVH

S-A
 



#153 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 28 January 2016 - 22:49

Da har siste tusenmetring blitt montert! Svart tusj hjelper på den stygge røde ringen..... Ny lykt er spot/stråle og de to andre er flood/noe bredere lys. Ble perfekt ;) lysbilde.

Ved full lyssetting lyser nærlys(xenon) langlys(halogen), tre xenon tusinger, tåkelys og alle "park/markeringslys"....Får væl skryt i evnt teknisk kontroll, NOT!

 

Ellers har hoppa å æ vært på langtur, oppe på fjellet på Hattfjelldal, med kapellhenger og henta en snøscoter sist hælg. Runda 90 mil, da jeg kjørte scoteren inn til hytta i Sverige. Forbruk, ja. 1,8 målt, med delvis firehjulstrekk inn og div føre, Kjørte i ett strekk, kom fram på hytta halv fem om morgenen. Scotertur kl 13.00 :)

 

Har forsatt during i fordelingskassa...... Må væl på bukken og under å sjekke snart, står en passelat der no, og i hælga kommer en polo...

Ellers må jeg sette varmeapparat ca tre grader mer enn før, skitt på føler/giver? Men holder jevn varme.

Også har jeg skiftet frostvæske samtidig med lyktmontering for ett par uker siden, gamleste gutten skiftet på passelaten sin samtidig.

 

20160105_195101.jpg

20160105_195655.jpg



#154 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 28 January 2016 - 23:06

Den nye tusingen lyste litt for mye opp etter montering, og jeg justerte ett hakk ned, men da ble det for lavt.

 

20160128_225511.jpg

Det er spor som bestemmer høyden, derfor ble denne løsningen utført oppe i Hattfjelldal ;)

 



#155 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 01 May 2016 - 15:13

Lenge siden jeg har gjort noe som er å skrive om med "hoppa", fungert fint i vinter. Fordelingskassa durer ennå.....

No bli det sommerdekk snart, treng itt piggdekka mer ;)

Tenkt kanskje å tynn ut litt mer av sommerdekkan, som er cooper piggdekk uten pigg. Men mønsteret på to er lite å skryte av- Blir vel;

Michelin Latitude Cross
265/70 R16 112H

 

, ikke helt bestemt på størrelse, ennå. Vurderer 265/75-16, eller 275/70-16

 

 

20160501_152516.jpg

 

Sommerfelger har mistet klarlakk og har ir, har avfetta de i dag med felgrens og grovsvamp, og lunka vann på høytrykken. Tror jeg sliter litt med å få felgene fine med vanlig lakk, forholdsvis grov overflate pga ir. Blir vel plasdip i mattsvart farge, med krom navkopp.

Navkopp ble ganske bra etter rens med cola og krompolish etterpå.



#156 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 05 May 2016 - 12:05

Sandblås og poler de opp med Meguiars NXT metal polysh. 😊image.jpeg image.jpeg

#157 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 05 May 2016 - 13:21

Oj! De ble flotte... 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#158 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 05 May 2016 - 16:16

Holdt seg godt i vinter også, med kun ett lag med voks fra Meguiars etter poleringen i høst.

#159 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 05 May 2016 - 17:31

Hmm, kjøpt plastdip, men lyst til å sandblåse no....

Sandblåst du sjøl? Må man bruke fin sand og lite trykk?



#160 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 05 May 2016 - 20:19

Mine var ikke lakkerte, blåste de kun med pulver og polerte de etterpå.
Dine må vel blåses med fint sand, så restene av klarlakken forsvinner og se om de trenger å blåses med pulver.
Har ett sett med 22 tommere som chromen har løsnet og de irrer som dine, tenkte å blåse de og polere.
Har aldri prøvd dipp men lest mange delte meninger om det, men blåse de må du for alle ugjevnheter synes gjennom dippen.
Da er det bare å prøve det billigste først og se om du er fornøyd med blanke felger, om ikke da er det bare å dippe på.