Prøvd med OBD leser? Sletter vel det meste av feilkoder.
TahoePeder
#121
Posted 25 October 2015 - 18:45
#122
Posted 25 October 2015 - 19:11
Nei, Kjøpte noe Kina OBD greier som skulle kobles med telefonen, som jeg ikke fikk til å fungere.
Skulle sikkert fått tak i noe som fungerer, Har du tips? Og koster de flere tusen?
#123
Posted 25 October 2015 - 19:27
En ekstraopplysning som kanskje kan virke inn, leste noe på ett forum(husker ikke hvilket), servo-oljenivå er lavt og det henger dråper med servo-olje under. Vanskelig å se hvor det kommer fra, mistenker snekka.
Ellers har prøver jeg å skifte sikringene, må kjøpe den store på 40amp, selv om jeg ikke ser noe feil. Ett feilpunkt mindre i hvert fall.
Ved litt opprydding mens jeg ventet på minimum 20 minutt skulle gå, før jeg monterte på minuspolen, kom jeg på å ta vare på de gamle ABS-sensorene. En berget, den andre ble beskyttelsen igjen i hullet. Sikkert tull, men tar ikke stor plass en slik. Kan jo kaste den en annen gang.
Kan det være at sensorene ikke stikker langt nok ned mot lager? Vil tro de komplette HUBène ikke skal justeres på dette........
#124
Posted 26 October 2015 - 06:49
Er ingen guru på dette området, men har slettet koder uten problem med min. Riktignok på 02 modell.
Husker ikkje kor eg kjøpte den, men er en sånn sak man bruker på mobilen med Torqe app.
#125
Posted 26 October 2015 - 07:17
En ekstraopplysning som kanskje kan virke inn, leste noe på ett forum(husker ikke hvilket), servo-oljenivå er lavt og det henger dråper med servo-olje under. Vanskelig å se hvor det kommer fra, mistenker snekka.
Ellers har prøver jeg å skifte sikringene, må kjøpe den store på 40amp, selv om jeg ikke ser noe feil. Ett feilpunkt mindre i hvert fall.
Ved litt opprydding mens jeg ventet på minimum 20 minutt skulle gå, før jeg monterte på minuspolen, kom jeg på å ta vare på de gamle ABS-sensorene. En berget, den andre ble beskyttelsen igjen i hullet. Sikkert tull, men tar ikke stor plass en slik. Kan jo kaste den en annen gang.
Kan det være at sensorene ikke stikker langt nok ned mot lager? Vil tro de komplette HUBène ikke skal justeres på dette........
Hej
Även nya lagerhubbar kan behövas kontrolleras om dom har shimms under abs givaren.
Lägger med en link till inlägg nr 11.
Mvh
Manfred
http://www.offroad.n...i-lavhastighet/
#126
Posted 26 October 2015 - 16:24
Fikk en hyggelig start på dagen i morges! Startet opp og kjørte "Hoppa" noen meter, uten 40amp sikringen til ABS. For jeg skulle kjøpe en likens, jeg hadde den i lomma, stoppet, men motoren i gang, å monterte den gamle sikringen igjen. Litt dumt å kjøre med rødlampa på bremser + gul ABS.
Og vips så sloknet både rød og gul !
No kan æ sjølsagt skryt på mæ at æ trudd det skull hjølp på å sette i sikringen m motor i gang, men hadd vært løgn.
Ka som skjedd vet itt æ men æ e happy!
Bare autoride, eksos og servolekkasje igjen...
#127
Posted 01 November 2015 - 20:57
Taho`n har måtte vente på resten av utfordringer/feilsøk.
Når jeg var innom Mekonomen en dag, spurte de om jeg ikke skulle ha foringene jeg bestilte for snart et år siden. De var til Fabia`n, stabstagforinger, vel måtte da få de påmontert, vintersåler og oljeskift med samme. tok en ordentlig vask og slipte plastlyktene. Lyktene ble ikke så bra som reklamen skryter av
I dag kom en kompis med Duramax innom for å ta oljeskift og smære opp forstillinga, ble snakk om hjullagerskifte mitt. Han hadde skiftet på en side i fjor, også sjekket vi det andre, kav utslitt, mer enn en cm slakke sidelengs, målt på dekket. Han hadde heldigvis kjøpt to i fjor, så da ble det hubskifte i kveld. Brukte ca to timer på alt, hub, oljeskift og smøring.
Prøvde den gamle OBDleser min igjen, fikk kontakt og telefon fant OBD, men klarer ikke utveksle info. Skal prøve å legge inn programmet på nytt på telefonen, neste steg blir å bestille ny leser..... Kan liksom itt gi mæ
#128
Posted 03 November 2015 - 16:25
Ny signalleser bestilt, fra Amerika denne gang... Nån krona mer, kjem vel slutten av november.
Da er det bare å vente med utfordringene, eller....
Nei da, rimelig trygg å at potta mi er for tett, da den ha blåst av en gang og motorlampa ikke vil gi sæ med hardkjøring/turtall/ langkjøring.
Så da er det bare å røkk av skitten, satt godt i enderøret, men det gikk. Etter vinkelsliperkutt og varme- og sleggearbeid. Fremre skjøt gikk lett som bare det, der den blåst av tidligere.
Kappa av øvre del av potta, for å få sjå. Englehår/lyddemping lå som en klump å tetta gjennomstrømming, noen uker etter jeg monterte den. Jeg fikk "overskuddsmatriale" som kom ut, som selgeren sa(Steinar Stolen). Skulle vel ikke gitt meg, e jo itt nån engel heller
Kappa av mellomrøret i potta, satt vinkelsliperen i de to andre rørene, laga et stort hull inn i siste kammeret. No skal eksosen få mye lettere veg ut, lydmessig blir litt spennende. Men har tro på at det bli greit, sjøl på PKK, som skule vært i oktober.
Får ikke gjort ferdig prosjektet i dag;
- Mangle en eksosklemme, den har det vært varmt til og gikk rett av ved skruing, den andre gi lett.
- Har prøvd å sveise på lokket jeg laga, men med pinneapp som er snart 30år gammel og trådapp på 130W blir det hull eller ikke sveisa. Må få noen med mig til å hjelpe meg.
Bilder som kanskje forklarer bedre enn teksten:
#129
Posted 05 November 2015 - 20:01
Da e potta sveisa. Fikk en proff til å sveise med mig, "fraustål" var konklusjonen hans, var helt jævlig å få sveisa
Ble litt utsatt monteringa da æ mangla eksosklemme, glemt å kjøp i går. Innkjøpt to stk nye i dag. Så trangt å få trødd rør inn på eksosstuss har æ aldri prøvd, stammebånd gjorde monn Monterte de på oppheng på hver side. Har sikkert itt trengt eksosklemme på baksiden. Regne med det hold i et kanskje to år
Motor fikk det lettere, raskere opp i turtall, litt mer lyd. Hadde forventet mye mer lyd egentlig, men det kjem væl når sveisan begynne å ruste
Ut å prøvkjørte, motorlampe lyste forsatt Måtte tenke litt mer Luftmengdemåler og luftfilter e læng sia æ hi rensa Vasking av luftfilter, spraya bremserens på luftmåler, lagt luftfilter til tørk. Så får æ vent litt igjen.... Neste bli luftfilterolje, å ut på litt lenger tur
Helga e avsatt t regionmøte. Forsett over hælga med Autoride; Næstn lyst t å sett bort feilsøking, eller så vent på om den nye OBD leseren funke, når den kjæm.
Får væl purring på PKK snart
#130
Posted 06 November 2015 - 22:16
Ikke for å dempe entusiasmen din her, men jeg trur ikke en vanlig OBDII scanner leser av koder til Autoride. Håper jeg tar feil...
#131
Posted 09 November 2015 - 20:47
Nei leser kanskje ikke av autoridefeil, men da reagerer kanskje ikke motorlampa på det heller. Da har æ anna feil, kan vel komme bort med mer kjøring no når eksos har bedre vei ut og bedre lufttilførsel.
Utført i dag: Monterte luftfilteret, etter lang tørking og luftfilteroljeinnsett. Mer lekende motor, kjørt 1mil etterpå, får vel noen mil i morra.
#132
Posted 10 November 2015 - 20:30
Må væl kalles lønn for strevet Maskinist må få miljø å arbeide i
1,23 l/mil med gass til kr 6.99 tilsvarer kr 8,6 pr mil i drivstoff
Sjøl med avvik på speedometer på nesten 10% og olje til gassanlegget kan vi runde opp til 10kr/mil.
Det på litt over 30 mil i dag med fire stopp.
#133
Posted 10 November 2015 - 20:40
Da kan "hoppa" få sæ en kamerat fra samme fabrikk, snart.... Sønnen som blir 17 år om nån daga tenke å kjøpe sæ Blazer -95 mod med lpg.
Tidlig nok, kanskje ... Takknemlig om nån har tips om ka som normalt e feil og ka en må se mest etter både og
#134
Posted 13 November 2015 - 15:21
Da kom ny OBD-leser, monterte og med litt klabb og babb før æ fikk endret til rett obd-leser. Så fikk Torgue kontakt med leser og ecu.
Slettet to alarmer, husker ikke nr på feilkodene, men det var luftmassemåler og avgass. Ut å kjørte en liten tur, motorlampa forble slokket.
Bestilte PKK, skulle vært godkjent i oktober... Feil jeg vet om er svett snekke og autoridedempere ikke virker, satser på det er så små feil at det går igjennom. Ja å litt slapt handbrekk, må vel justere litt, utrulig kor en venne sæ t
#135
Posted 22 November 2015 - 09:35
Pkk på tirsdag, for hoppa.
Har ikke justert handbrekket ennå...
Toyota`n står inne, smelta kontakt/ledning i frontlykta, monterte lysforsterker. Og satte inn 55/60w pære, istede for 80/100 Den må vist få nye glødeplugger.... Huff så myti med Toyota, not, går og går, men kjedelig å kjør Får bytt plass i morra, så parkbremsa ikke får mangel.
Ellers har garasjen bytta moped og vinterhjul manglet. Vinterdekk (knastedekk) på breie felger. Gutn la inn slange for å få lagt ut dekksidene, lære på sånt
#136
Posted 23 November 2015 - 23:28
Justerte handbremsa i kveld, eller ett halvhjerta forsøk, var ikke mer å gå på stammemutter på vaieren. Satte på en litt større mutter, mellom strammemutter og feste, for å få stamme mer, virker som banda er utslitt. Jeg har jo justert i fra for en god stund siden, da det ble varmt der bak
- Regner med å få mangel på handbrekk ... får åpne å bytte band vil æ tru.
- Spent på svettinga på styresnekka
- Har en bitteliten myk kakkelyd med samme en går i gir, har ikke funnet slakker, kan kanskje være litt slitt støttestag bak.....
Ja, ja no står`n å vente utenfor verkstedet, på den store dommen
#137
Posted 24 November 2015 - 20:45
Fire hull i PKK;
Enerfeil lekkasje styreinnretning
Enerfeil lite servoolje. Er på minimum... Må sjekke hvilken type olje, når æ kjøpt bil`n hadde æ på nå lurifax fra Omega i oljen. siden har æ itt fylllt etter, så lekkasjen(eller svetting) er liten.
2erfeil: defekt tåkelys v.side. Pæra defekt, trur itt æ har brukt tåkelys siste år. Dem er jo så dårlige, kjøpt inn to ledpæra en gang, må væl leit opp dæm.
2erfeil på ujevnt handbrekk .
Ja, ja ikke dårlig, hva bare tåkelyset æ itt hadd tenkt på.
Servosnekke; sjekke om det er noe å stramme etter, eller får vente til det bli verre, eller en plutselig ånd kommer......
Må åpne trommel å se om det er noe å justere på, før æ bestille nye bånd, kanskje noe fjærsystem...
Hoppa skal en tur over grensa på langhælg, så blir vel aksjon til neste uke.
#138
Posted 24 November 2015 - 22:33
Tåkelys OK. Ledpærer lå sammen med andre pærer og elnips. Mer hvittlys enn de gamle 35w halogen. Tanke; lysforsterker og 55w led senere, men kunne tenkt mæ sånn kurvelys-spredning(med en slags cutoff) vi hadd på bilan før i tia. Men så vil æ ha lykt som passe i fangeren. Bli væl sånn ei stund.
Første bilde: parklys, med tåkelys og kjørelys(kjørelys kommer når dynamo lader) pluss angellys og ringer
Andre bilde: Blitsen gjør at inne i ringen ved nærlys reflekter i linse. Misvisende.
Tredje bilde: Sammen med nærlys
Fjerde bilde: Alt lyser; tusenmeteringer, langlys, nærlys tåkelys osv samtidig. Skull itt tru en nærme sæ 50
#139
Posted 24 November 2015 - 23:35
#140
Posted 26 November 2015 - 23:58
Ble er en runde med bilen i dag, lell.
Har etterfylt servoolje. Vasket og tørket snekka med handrensekluter, sett og kjent med fingre og negler, finner ikke ut hvor oljen kommer fra. Ser nesten ut til at oljen kommer ut i midten av skruen midt oppe på snekka. Er vel strammeskruen. Er ikke stressa med det, ener feil og nå "rettet", da snekka ikke har synlig lekkasje på en stund.
Tok av bremsetromler i dag, spindelvev er første gang jeg ser inne i en bremsetrommel Tok fram stålbørsta, band fikk en lett omgang på overfalte, selv om banda ikke var glasert. Vaska med bremserens.Tok ut justeringsskruen og den andre tappen, vet ikke hva de heter. På "tappen" er det en avstandsbit inn til der armen skyer ut av sylinderen. Satt inn alt igjen, kopperfett på bevegelig deler og inn i sylinder justerte band så mye som det går for å få på trommel, justerte på vaieren så armen på v.side gikk inn til feste for stag. Handbrekket ble ikke bedre.
Prøvde en gang til, mente jeg måtte få til å justere uten å ta av trommel, via gummiforinga ved arm, men nei. Tok så av trommel igjen, det finnes ingen tilgang til justering uten å ta av trommel. Merkelig
Forsket litt på hvordan det skal være ved sylinder og arm, virker som om den avstandsbiten på v.side ikke blir i sporet(hull) på armen inne i sylinder, og armen er litt for bevegelig ut, rett og slett for slakk/ utslitt. Nå virker ikke handbrekk i det heletatt.
Må vel kjøpe mye nytt der bak.... Litt irriterende når band og klosser er ca halvslitt. Trommel/skive er ok og godkjent. Får sjekke pris på "alt", greit å ha det i orden, og slippe å begynne på igjen. Virker som vaierne går greit.