Gå til innhold



Foto
* * * * - 6 votes

TahoePeder


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
170 replies to this topic

#81 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 20 June 2014 - 20:55

Da fant jeg ut jeg skulle rense luftfilteret, Orange motorlampe har ikke slokket på lenge. Tidligere kom den etter mye kort kjøring, og forsvant i løpet av en litt lengre tur.

Av med filter, kakket litt for å se om det ble mye støv, nesten ingenting. Så litt skittent ut lell, vasket med Zalo og lunkent vann. Tørket  sola en dag og opp på varmvannstanken over natta. Satte inn filter med luftfilterolje.

 

Av med luftrørene fram til innsug, gikk ganske fort og greit. Se bilde hvor skittent det var. Vasket med bremserens, brukte sterkt tørkepapir og Q-tips. Sprayet luftmengdemåler også, selv om den så helt ren ut. Vasket inn i innsuget så langt jeg kom med fingrene, holdt oppe spjelet med fingrene, vasket også baksiden av spjelet (Var ganske rent der).

Startet opp, fukset og ville stoppe. Prøvde noen ganger og så summet motoren ok. Sprayet mens motoren gikk i innsug :wacko: var litt spent... joda motor kvaltes :o  Prøvde 2-3ganger. Fikk hjelp inne  fra førersete med å gi gass, fant ikke ut hvor jeg kunne gjøre det fra motorrom mens jeg skulle spraye :mellow:. Vel etter litt økning av turtall ved lett spraying, sa jeg meg fornøyd.

Satte sammen delene, startet opp og Tahoen summer fint, reagerer raskt ved gasspådrag, Liten poff akkurat med samme jeg trammer full fjøl :jump: YES! Ut å prøvekjøre, drar på like mye gass som jeg bruker inn på asfalten og en liten gneldlyd :)  Joda dette var vellykket akser som før, har glemt hvor kjap Tahoen min var :innocent:

Virker som motoren har det lettere og forbruket inn til Levanger retur, ca 10 mil ble 1,44

 

 

 

 

Attached Thumbnails

  • 001.jpg
  • 002.jpg
  • 003.jpg
  • 004.jpg
  • 012.jpg


#82 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 20 June 2014 - 21:09

Har en utfordring som øker: Giring har tidligere hengt noe, ved fullt pådrag, mellom 3 og overdrive. Byttet olje og filter selv, og fik fløsset kassa i fjor engang. Ble vel ikke bedre ... Nå har jeg det også delvis mellom 1 og 2.

Virker som den slurer før den får bestemt seg om hvilket gir som er rett, får ikke forklarte det bedre. Går greit å kjøre "vanlig" selv med lass om jeg har utfordringen i bakhode...

Har sjekket litt både her på forumet, googlet og snakket med Chey-folk...

Foreløpig konklusjon: slitt adapter, er vist ganske vanlig. Men dette med sluring og ikke spesielt hard giring, gjør at jeg føler det må ha noe med kløtsjene. Men æ e no bare sjøllært "grusmekaniker" :unsure: på godt og vondt :innocent:



#83 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 23 June 2014 - 21:20

Girkasseutfordringa er som før. Akte meg under bilen, så ingen løse kontakter. Ikke helt enkelt og se med bare noen cm løft på garasjejekk :innocent:

 

Påført silikon på nedre frontlykter og tåkelys, tåkelys fikk en runde i stekeovnen ca en halvtime på 40-50 grader først. Mest for å få vekk fukt, ene lykta sto med 2cm vann. Regner med det blir bra selv i langvarig regnvær.

 

Limte gummien helt oppe på bakluka med silikon også. Lurte en stund på hva jeg skulle få holdt gummien på plass med, da det tok noen timer før silikonlimet "herdet" 

Spiker kan brukes til mangt :thumbsup:

   

Attached Thumbnails

  • 20140623_210937.jpg


#84 franken_san

franken_san

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 22 August 2014 - 23:56

Veldig underholdende lesning på en fredagskveld\natt.med en øl og nyankomne papirer fra vdocs på salongbordet. :-) nå d bli væl itj likar i mårra! :-)

#85 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 23 August 2014 - 20:23

Da har æ fått sjekka kassa hos Carcraft. Konklusjon:Sannsynlig en ventil som henger på skiftet mellom 2 og 3 gir. Lukte fortsatt ikke svidd av girolja.

Men når æ drar på maks e kassa litt træger på andre girskift å. 

Går helt fint å kjør med "vanlig" aks / gasspådrag. Skjønt det e litt mer kos å kunne dra på litt med en sånn bil.. :innocent: 

Vel har fyllt på Omega 317, ska kjør en ukes tid, skift olje. Syns æ må prøvd ut d før skifte av kassa, passere sikkert 20tusen i kostnad :wacko:

Når æ kjøpt Omega 317 , kommentert selgeren; at det kunne være nok å få nullstilt girkassa, da disse "lærer" seg kjøremønsteret til fører.... Har hørt nå om det på gamle Chey, men tru om det sånn på min?...

 

Bli væl skifte etter hvert :(



#86 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 24 August 2014 - 20:37

Da ble det vinterdekkene som var med bilen som blir sommerdekk, 265/75 -16. litt mer høyde og grovere mønster. Bedre enn de gamle 70 profil firestonemønsteret. Mener det hadde sett bedre ut med 285/75 -16 og grovmønster, men må tenke på kostnadene med girkasseutfordringa, nye støtdempere og kompressor. Får se til neste sommer om det blir dekk som fyller i hjulbuene bedre :thumbsup:

 

 

Attached Thumbnails

  • 005.jpg


#87 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 02 October 2014 - 21:29

Girkasseutfordringa:

Girer fortsatt fint på "normal" kjøring, og kan gi på litt mer etter jeg fylt på omega 317.Men ikke bra, enda...

Tappa av giroljen, så mye som går med å ta ned bunnpanna, ca 3liter. Tørka av inne i bunnpanna, oljen så helt fin ut og lukter ikke svidd. Men ved magneten i panna var det noe grå gørr, ikke mye men ett drag med fingeren så var det borte. Gørra virker forholdsvis fast ,nesten som leire. Bilde viser gørra tørka av fingern på en plastpose.

 

Fylt etter med rett mengde olje og ett rense/smørestoff, må prøve litt mer i håp om det kan bli bra.

 

 

 

Attached Thumbnails

  • 008.jpg
  • 010.jpg


#88 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 07 December 2014 - 13:29

Etter noe tid med rensestoff, olje og filter på girkassa, ble konklusjonen overhaling.

 

Fant ut om jeg skulle ta skifte med kassa selv. Av erfaring fant jeg ut at jeg må ha meg en løftebukk....., skal ikke bli fastklemt flere ganger.. Også har jeg en sønn på 16 år som skrur på påhengsmotorer og mopeder, som har planer om et Hilux eller Landrover-prosjekt. Uansett kommer det til og bli skruing med biler som trenger å løftes.

 

Forberedelser:

Utgraving gammelt betonggolv og nytt armert betonggolv 0,2m tykt.

 

 Ny løftebukk montert.

 

Tahoe på tur opp.

 

Etter litt bannskap og prakk, så er kassa klar til sending for overhaling. Sender med conveter å.

Attached Thumbnails

  • 041.jpg
  • 045.jpg
  • 046.jpg


#89 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 07 December 2014 - 20:15

Hvor får du overhalt?


Sent from my iPad using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#90 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 07 December 2014 - 20:16

Hvor får du overhalt?


Sent from my iPad using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#91 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 09 December 2014 - 19:48

Leverte til Car Craft, blir vel sendt til Nederland. Regner med det går noen uker med jula så nære...



#92 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 08 January 2015 - 18:19

I ventetiden på nyoverhalt girboks, så monterte jeg nye foringer, da de andre så slitte ut. Men var bedre enn ventet..

 

De nye med smørenipler.

003.jpg

004.jpg

Attached Thumbnails

  • 003.jpg
  • 004.jpg


#93 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 08 January 2015 - 18:44

Mer ventetidssyssel... Markeringslysene jeg kjøpte i høst....

005.jpg
006.jpg

 

Lurer på om jeg skal bore hull i stigtrinnet..... eller bruke blekk.
Blir tre stk pr side, fire blir litt for mye, to for lite, etter min smak.
008.jpg

Attached Thumbnails

  • 005.jpg
  • 006.jpg
  • 008.jpg


#94 meino

meino

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 97 Innlegg:

Posted 16 January 2015 - 10:46

Det ser veldig bra ut med lys på stigtrinnene, hvor tar du strøm fra?


Er på utkikk etter en Silverado Duramax 03+, kan bruke min 04 Tahoe som delbetaling!


#95 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 18 January 2015 - 22:27

Har dratt ledning fram til conerlight i front, la den oppe på innerskjermen på begge sider. Ble jeg monterte to stk pr side.... men har ikke prøvd de ennå.

Vil ikke koble på batteriet ennå, kobla fra da jeg demonterte starteren. Venter på girboksen, kommer vel i disse dager....



#96 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 19 January 2015 - 22:11

Da er det støtdemperskifte pågang. Skiftet framdempere.

 

009.jpg
Det var ikke "mellomstykker" på de gamle, oppe på toppen av demperen. Men regner med de skal på når de er med... Skjønner ikke helt hva støtfølerne er godt for/hva de styrer. i front kan de ikke gi mer støtdemping da demperne ikke kan justeres. Kan det gi mer bremseeffekt, eller gir det signal til bakdemperne?? Hmm, får spekulere litt mer på dette.
 
012.jpg

Nydemper på plass

 

Eldre bakdemper ennå ikke demontert

013.jpg

 

 
 

 

 

 

Attached Thumbnails

  • 009.jpg
  • 012.jpg
  • 013.jpg


#97 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 20 January 2015 - 19:31

 

 
Det var ikke "mellomstykker" på de gamle, oppe på toppen av demperen. Men regner med de skal på når de er med... Skjønner ikke helt hva støtfølerne er godt for/hva de styrer. i front kan de ikke gi mer støtdemping da demperne ikke kan justeres. Kan det gi mer bremseeffekt, eller gir det signal til bakdemperne?? Hmm, får spekulere litt mer på dette.
 

Autoride systemet justerer hardhet på framdempere.


Edited by Chryslercrap, 20 January 2015 - 19:35.

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#98 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 20 January 2015 - 20:14

Autoride systemet justerer hardhet på framdempere.

 

Er "mellomstykket" en ventil som øker/minsker trykket? Det er jo bare strøm/signal-ledninger som er på kontakten.

Om så må det være svært så lite hull i stemplet, jeg registrerte ikke noe hull....

009.jpg

 

 



#99 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 20 January 2015 - 21:01

Du tenker på "plastdingsen" som er tredd nedover gjengene? Det er nok bare en slags festebrakett, signalet går fra ledning og gjennom stempelet inn i støtdemper.

Det er lite info å finne på nettet som beskriver autoride systemet i detalj, men det ble utviklet av Delphi for GM. Står litt her http://en.wikipedia....ological_damper


92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#100 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 20 January 2015 - 22:50

Du tenker på "plastdingsen" som er tredd nedover gjengene? Det er nok bare en slags festebrakett, signalet går fra ledning og gjennom stempelet inn i støtdemper.

Det er lite info å finne på nettet som beskriver autoride systemet i detalj, men det ble utviklet av Delphi for GM. Står litt her http://en.wikipedia....ological_damper

 

Ok, takk for deling av kunnskap :)

 

Slik jeg klarer å forstå det er:

Det er signal som sendes inn i demperen, fra følere, som igjen på noe magnetisk vis gjør dempingen tilpasset sterkere eller svakere.

 

Blir mer fornøyd når æ veit koles ting fungere   :thumbsup: