Gå til innhold



Foto
* * * * - 6 votes

TahoePeder


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
170 replies to this topic

#101 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 25 January 2015 - 19:43

Bakdempere på plass endelig, influensa har bremsa farten i monteringa.

Litt irriterende å ikke få legge inn bildene i/imellom teksten, uten at de kommer på nytt etterpå. Kun de jeg brukt før. Mener jeg fikk til dette før... :innocent:

 

Litt fra monteringa:

Trykker i sammen og lar demperen gå helt i topp før ny sammentrykking i loddrett stilling, ti ganger, for å være sikker på ingen luftlommer i oljesylinderen. Passer på å holde demperne stående til de monteres.

Luftbelgen siger i fra toppen, jeg ga litt førstehjelp med trykkluft, bare så jeg fikk trekt opp til en noe svak låsing. Men det er sikkert nok låsing når systemet er i gang.

 

Det står igjen å bytte kompressor, bilde viser den gamle: Eler det som er igjen av den :wacko: Kan sikkert gi vegsalt mye skyld, uten at det hjelpe. Er noe dårlig beskyttet disse kompressorene. Får bytte når tempen i kroppen tillater mer hobbyarbeid.

Attached Thumbnails

  • 004.jpg
  • 006.jpg
  • 007.jpg
  • 008.jpg
  • 009.jpg


#102 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 25 January 2015 - 21:48

Last opp bildene til f.ex www.photobucket.com, da kan du lime bildene inn hvor du vil i teksten... :) 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#103 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 27 January 2015 - 21:53

En liten rapport fra ett mindre offroadkjøretøy som Tahoe`n deler garasje med. Den er vel mer off the road enn den på fire hjul :blink:

Mopeden eies nå av minste sønnen i "garasjen", har vist nok fått ny sylinder(så noe større ut...), powerfilter etc. Også fikk den en sjøllaga løfter, laga etter bilde fra biltemakatalogen. Seiping av dekk med vanlig handsag og innskrudd pigger i spor, fungere visstnok "fjell"

 

 

Attached Thumbnails

  • 008.jpg
  • 009.jpg


#104 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 15 February 2015 - 00:01

Det var med filter, fjær og pulver til fuktfordriveren til kompressoren. Lokket var vanskelig å få løsnet, måtte bruke makt.

 

10L spylerkanner ble skjært til for deksel til kompressoren, Istede for gummi. Laget med kniv til jeg fikk det som jeg ville, blir drenering helt i bakkant.

Forbruk:

to kanner, laget den første speilvendt :)

fire små skruer

to strips

Litt lakk.

Om det blir bra vil vise seg etter hvert....

 

Attached Thumbnails

  • 002.jpg
  • 003.jpg
  • 005.jpg
  • 008.jpg
  • 009.jpg
  • 012.jpg
  • 014.jpg


#105 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 03 March 2015 - 23:39

Ventetiden er over :) Girkassa i hus før helga, tok noe lengre enn ventet.

Ble ikke sendt lengre enn til Oslo. Og prisen ble litt mer enn forventet....

 

De fant to feil:

  • En dråpe med frostvæske inne i boksen. Må være derfor olja ble mer og mer grå.. Kjøpte med ny oljekjøler, ble anbefalt å ikke la oljen gå gjennom "hovedradiator". Den nye er litt større en den originale. Tenker litt på om jeg burde koble sammen begge, men jeg kjører normalt ikke med tung henger.... Blåser vel trykkluft gjennom rørene fra for å få fjerne fukt.
  • En annen feil var en "tunnel" som hadde blitt skjev. Det gjorde at det ble noe dyrere en antatt. Og lengre ventetid....

Vel nå er boksen montert nesten ferdig..

  • Minus armen fra boksen til vaieren Har rett og slett rota bort den! Merkelig da jeg mener å ha lagt alle skruer ol på stigtrinnet. Spørs om det har vært nån småkalla på besøk i jula. Satt itt ut julegrøt i år :unsure: :innocent:, heller itt juleøl ! Får vel bestille ny arm i morra :wacko:
  • Oljekjøleren blir vel montert i morra

Også ha æ en lufteslange for olje som jeg ikke har funnet ut hvor skal. Det er to slanger med luftenippel som ender opp på girboksen.

En som kommer fra overkant av motorojlefilteret.

Og en som har en y- deling midt på. Den delingen er noe mindre diameter og er lufting fra girkassa, men andre enden finner jeg ikke noe plass til :angry:  Den er så lang at den kan komme fra motorrommet.

 

 

 



#106 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 07 March 2015 - 10:47

Fikk tak i armen til girskifte hos Carcraft, egentlig rart den gamle ikke har dukket opp, enno......

Det ble prøvekjøring med nyoverhalt girkasse. Girer mye jevnere på 1, 2 og 3. Overdrive har litt "heng", men ingen rykking. Mulig det skal være slik, får prøve litt mer en noen km, så jeg får prøvd med fart rundt 75 km/t. Klunkelyden er borte :)

 

Har fått "Control ride service" i displayet. Må vel sjekke kontakter på demperne og sikring. Klart stivere bil og mer behagelig på hullete grusveg. Har ikke fått prøvd om bakdemperne reagerer på tung last enno.

 

Sidemarkeringene lyser for mye opp, må tenke ut noe med kiler for å utligne kråen i stigtrinnet.

 

Uansett det var godt å få hjulene til å rulle igjen :thumbsup:

Garasjen tar nå inn Fabia`n for skifte av noe i forstillinga eller Passaten til eldste sønnen for bremseskifte.



#107 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 07 March 2015 - 18:35

Du finner ikke svakere pærer å montere? Evt finnes det noen pærer med en oransje "dong" trekt over pæra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du finner ikke svakere pærer å montere? Evt finnes det noen pærer med en oransje "dong" trekt over pæra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#108 storbond

storbond

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 08 March 2015 - 07:06

Hva med å koble 2 og 2 i serie? Man får kansje fint lys med bare halv spenning på pæra?

Edited by storbond, 08 March 2015 - 07:08.


#109 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 08 March 2015 - 10:50

Litt klompete forklart dette at "sidelysene lyser opp" :D

  • Vedrørende styrken på lyset  så er det ok, burde vel ikke være sterkere heller... Det er ledlys, så tildekking av ledpære kan være en mulighet, men seriekobling vil vel ikke virke inn på led slik. Usikker men ... 
     
  • Retningen på lyset er mer utfordring; lykta er montert på stigtrinnet og dermed blir ikke lykta loddrett. Og lysstrålen blir ikke vannrett, men kanskje 20 grader opp. Så det godt en natt jeg kjørte forbi en vegg ca to meter fra bilen. Trodde det var mindre "stråle" og mer spredning. Her jeg tenker på en kile bak lykta.

 

Attached Thumbnails

  • 004.jpg


#110 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 15 June 2015 - 19:48

Taho`n bare går og går. Girkasse helt fin. Stigtrinnlysene blir sånn, litt vanesak, blir bare to på hver side. får feilmelding(service) på demperne, men de funke helt fint. mulig nå resetting....

 

Har to slitte cooper helårsdekk 3-4mm og to med 11mm mønster. Vet ikke om jeg tar meg råd til fire nye... litt grådig, etter vinterens reparasjoner. Synes felgene er litt for blasse å....

 

Har hatt et "uhell" med eksosanlegget for noen uker siden, ga på flat fjøl i bratt stigning, spant og Boff var lyden. Bakre potte løsnet, og det var merker etter eksosklemma på midtre del, så jeg mener å ha skrudd til nok, trødde innpå igjen og strammet enda mer. Mener potta er for tett, merket også på effekten rett etter jeg monterte den. Har lest litt om forskjellige typer anlegg her på forumet og har mest tro på flowmaster. Legger kanskje penger på ny potte før nye dekk. Også savner jeg litt lyd på turtall :)



#111 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 11 September 2015 - 07:12

Byttet ut vakuumoljesystemet, det for å smøre ved gassdriftstoff, med elektronisk.

Vakuumsmøreren var utslitt, filter defekt, o-ring borte, over ti år gammel. Kjøpte Flashlube, og monterte. Noe spekulasjon på hvor ledningene skulle. Men nå smører det bare når gass er innkoblet, vakuumsmøreren ga olje også til bensin.

Brukte sikkert to timer fra start til ferdig, men man skal jo ikke lete etter loddebolten i en halvtime, for eksempel ;) Sånn er det når verktøy ligger her og der, pga ombygging innvendig garasje og flere bruker av utstyr. Også kikke på monteringscd som var med etter å ha startet montering. Vil tro om en skulle gjort en gang til med utstyret på plass, er jobben unnagjort på mindre enn en time.

Hadde en svak, nesten ikke hørbar, kaklelyd ved hard belastning og lavt turtall( rett før nedgiring) før, nå er den borte :) Mulig jeg fikk litt falskluft og ujevn smøring med defekt vakuumsmører.



#112 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 11 September 2015 - 22:55

Hei!

 

Hvis du skal kjøpe nye dekk, men bare skal kjøpe 2, vil jeg anbefale deg Nokian Hakka 8.

Kjøpte 4 nye slike til samboern's bil, Mitsu Lancer 4WD. Å jøyes... Den tok seg fram mer enn greit fra før, med halvslitte vinterdekk uten pigg, men med nye Hakka 8 ble den reine fjellgeita.

I vinter hadde vi "noen" seanser med speilholke fra huset og ned til hovedveien. Relativt bratt, svingete, og nesten i bunnen en 180 grader sving, såklart med bratt skråning og bekk på nersia.. Tidligere har jeg lagt på hurtigkjetting,f or å være sikker på at hu ikke sklir av veien, med med Hakka-dekka tenker jeg ikke tanken engang.

Til sammenligning så prøvde jeg på tur _opp_ bakken, å stoppe på det bratteste, og ta i gang igjen relativt hardt. (Til å være blank holke, i motbakke....)

Det var såvidt det spant litt, også tøffa det oppover som reine sommer-føret...

 

Hakka 8 er dyrt, ja, men det biter no vanvittig. 

 

Prøvde forøvrig i snø og, Mitsu'n brøyter seg oppover i motbakke.Helt fantastisk til å være en så liten / enkel bil. Med gode dekk.

 

Det blir 2 nye Hakka 8 på Tahoe'n i vinter. Så kan jeg forhåpentligvis redusere antall ganger jeg legger på kjetting for å komme ned bakken... 

(Tar ingen sjanser med veslefrøkna i barnesetet bak....)

 

MVH

S-A
 



#113 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 12 September 2015 - 09:53

Har fire Hakka SUV piggdekk, kjøpt for tre år siden. De skal brukes en sesong til, lite slitasje og godt grep, sikkert dårligere i år enn i fjor... Ellers takk for godt råd S-A :thumbsup:

Blir Hakka neste gang å. Har kjøpt Hakka å aldri blitt misfornøyd, både til for-, bak-, og firehjul-drift, store og små biler i 30 år straks.....

 

Cooperdekka var vinterdekk når æ kjøpt Taho`n, var livredd i svinger i noen uker, før Hakka pigg tok over. I år tok æ i bruk Cooper som sommer-dekk, men neste år bli det fire nye Michelin Latiude Cross, tru æ :unsure: Da har æ to Cooper rimelig til salgs...

Kjøpte Dunlop på fabia`n sist (ble overtalt av forhandler), bra første år og merkbart dårligere året etter, blir Hakka t vinter`n  :jump:



#114 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 20 October 2015 - 20:07

Da er det hjullagerskift på gang. Har hatt litt slakke på høyre side i det siste, ingen ulyd. Bestemte meg å skifte før /ved vinterhjulskift, bestilte ett hjullager og olje og filter. Varene ble bestilt på Sarpsborg Motor på torsdag og skulle komme på lørdag/mandag. Dro på en helgatur ca 7 mil tur retur, etter ca 3 mil begynte det å lugge på venstre side og abs-lampa lyste konstant, har blinket og lyst i kort perioder i det siste. Ja, ja tenkte jeg, så mye slakke at abs får feilsignal pga defekt høyrelager.

 

Men på tur heim på Søndag lugget det og skrapte mer og mer. bremsskiva ble varm som fy på venstre side. Begge hjullager kjentes bare litt mer enn normalt varm ut. Nesten hjem, kanskje siste halv mil ble det skraping og mer som høvling i metall, luktet svidd! hadde to stopper på kvarters tid før jeg "tomgangskjørte" (ca 25km/t) siste biten heim.

 

Når jeg skulle rygget på grusplassen låste venstre hjulet seg. Defekte bremser tenkte jeg.

 

Mandagskveld tok heiste jeg opp bilen, har aldri hatt så slakkt/dårlig hjullager noen gang, flere cm slakke side veis !

 

Har bestilt en hub til og nye bremser, skiva sikkert har blitt litt for varm, selv om klossene er mindre enn halvslitte og nesten ikke slitasje på skiva, kommer vel på torsdag...

 

Var på møte i Naf i kveld, så får demontere i morgen, gjøre klart  og montere torsdag/fredag.

 

Kanskje sjekke hvorfor kompressoren på demperne ikke starter, finne signalfeilen... Kjørt sånn i hele sommer.



#115 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 24 October 2015 - 19:59

Tar litt lengre tid en planlagt å bytte Hub og bremser. Men er i gang, med korte arbeidsøkter.

Venstre side først, selv om jeg etter å begynt på venstre side, fikk råd fra en mekanikker; Begynn med høyresida først, den sitter som regel verst, da går venstre så mye lettere.

 

Med noe kakking på skralla ved demontering bremsekaliberen kom skruene trægt men greit nok. Hadde sprayet med rustløser. Løsne lufteskruen var verre, så rå makt ble løsningen, da bremsene skal skiftes lell.

 

De tre skruene som holder Hubèn måtte få mye rustløser og kakking med hammer på skralla og fastnøkkel på den øverste. Brukte mothold på skralla og langkopp, for å klare å holde retningen, så koppen ikke skulle vrid seg av. Træg nesten helt ut alle tre skruene. Så ble det stopp, har ikke 35mm kopp til mutteren på drivaksel. Lånte muttertrekker med kopp og den banka løs to dager senere. Hub løsnet ganske greit når alle skruer var løse.

Bildene viser hvor dårlig det stod til på venstre side som jeg, etter å oppdage det var dårlig lager hadde kjørt ca sju mil, for å få heim bilen. Temmelig knuste lagerruller, og mye dritt.

 

Så kom siste Hub og bremsene på posten. Så måtte Tahoe`n vent igjen, måtte på styremøte. Men fredagskvelden ble det litt tid. Demontering

høyre side. Her satt skruer mer fast. Den ene på Hub måtte jeg varme, før løs den kom. Mekanikeren hadde rett.....

Lufteskrue til bremser løsnet merkelig nok greit og enklere å fjerne kaliber når man kan trykke inn stemplene, med tang. Hub sitter som f.... Tersj, mer rustløser, varmer og slår så mye jeg klarer inne i skjermbuen. Vel, rustløser får jobbe litt den natta...

 

Attached Thumbnails

  • 024.jpg
  • 026.jpg
  • 027.jpg


#116 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 24 October 2015 - 20:08

Har du mulighet å gjøre som jeg gjorde på Jeepen, jeg kilte en lang koppnøkkel mellom hub'en og spindelen og dreide på rattet, så poppet hub'en løs selv om den ikke rikket seg før!
777D93B2-C25A-47B5-8568-4EEA72C4A2E1.jpg

Edited by HardKåre, 24 October 2015 - 20:10.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#117 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 24 October 2015 - 20:52

Deler opp posten litt for at det ikke skal bli Norsk stil også tilslutt fotoalbum :jump: Kanskje litt mer interessant å lese, med en blanding.

Startet ikke før midt på dagen.

Rustløser på Hub-nav og kvesse et skrujern. Bruker skrujernet for å lage en liten sprekk ved bremseskjoldet, prøver å banke skrujernet ved bremseskjold, men det nytter ikke på denne siden. Får ingen sprekk, tanken er å få rustløser inn, samt at da er det løsnet litt.

Strammer tersen litt mer, banker på skifte nøkkelen og holder igjen tersen med foten. Banker med 1,5kg sleggehammer på baksiden av skiva, som jeg vrir rundt  for å få fordelt krafta . Men nei... Matbit og kaffe på grusmekanikkeren.

Skifter feste på tersj og dæljer til igjen. Skulle hatt en tyngre hammer, og kommer på 5kg`s slegga med knekt skaft. Ikke helt enkelt å slå på baksiden av skiva med så lite frirom bak. Men da kom den, saaaakte. Her ser lagret helt ut....

 

Hub sitter fortsatt. Sprayer flere ganger.

 

Grusmekanikkeren er lei.. Finner fram stålbørsten, sandpapir etc og pusser rene bremseskjoldene for tektyl, gammel lakk og noe overflaterust. Lakkerer tre strøk svart lakk.

 

Dæljer løs på Hub, og den må gi tapt :thumbsup:

Mer rengjøring, smører på litt kobberpasta der Hub skal inn. Monterer bremseklosser med medfølgende fett. Men så var det lufteskruen på venstre side, rå makt igjen. Banker på sekskant 9mm å banker på lilleskralla, gir skralla seg? Nei, lufteskruen glir trægt opp! Merkelig kor trægt alt det hær ska gå ! Vel får trykt inn stempel og begge bremsekaliberne er klar for montering.

 

Monterer Hub på høyreside, går som smurt. skruene entrer og har passelig motstand, strammer med erfaringsmoment (så myti æ tørs). Så under middag med vin, Happy for at det går lættar, kjem æ på at bremsskjoldan heng te tørk enno :o. Dæm ska jo innom Huben, ja, ja da bli det sikkert ei økt i morra å :unsure:

 

En titt i kjøleskapet "varmer" :beer: :beer:

 

Attached Thumbnails

  • 028.jpg
  • 030.jpg
  • 031.jpg
  • 033.jpg


#118 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 24 October 2015 - 21:06

Tenke litt på noe sånt men fikk ikke nok trykk :wacko: . Bremseskiva satt jo som f... den å. Trur det satt for godt på høyresida. Men løsningen din ser lettere ut enn den jeg endte med.... Bra det kommer råd, selv om jeg er ferdig så er jeg sikkert ikke sistemann som sliter med samme utfordring.

 

Brukte mottrykk for å holde skralla og koppen på plass når jeg slo, med nesten samme prinsipp.

 

 

Attached Thumbnails

  • 023.jpg


#119 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 24 October 2015 - 23:46

Se her ja, jammen meg godt det er flere som lurer seg selv til å dra i gang med slik elendighet!  :wacko:

 

I min korte fartstid som eier av amerikansk bil (1,5 år), så må jeg innrømme at lignelsen "Det er som Volvo, bare amerikansk", ikke er så borti natta. Relativt enkelt å skru på, den store og essensielle forskjellen fra f.eks Volvo, er det at ting & tang er såpass grovt, at
det ruster ikke i stykker, slik som ting gjerne gjør på mindre biler. Det er rett og slett mer gods "i alt" på yankee-jerna våres. Og godt er det  :jump:

 

Lykke til videre, og hold oss oppdatert  :pc:

 

 

MVH

S-A



#120 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 25 October 2015 - 16:52

Alt montert å ABS-lampa lyser hele tiden.

Sjekket koblinger, tatt av minuspol på batteri, ventet i noen minutter. Lyser like vel. Ut å kjørt, brukte bremsene mye, brukte venstre fot på brems og høyre på gasspedal på korte strekk. Tanken var at det skal "slitte seg til"... Men nei. lampa lyser når tening slåes på, starter motor; Abs-lampa forsvinner i noen sekunder, når bremselampa slukker, men ABS kommer tilbake.

Har sjekket, visuelt, sikringen i motorrommet og ign3 i ved førerdør, begge virker å være hele.

Kikket på yuotube etc, fant noe om minuspol må være avkoblet i 20min for å fjernet feilkode. Det prøver jeg nå...