Hei igjen,
Da var det tid for oppdatering igjen..
Tahoe 2000;
Selve snekka er grei å demontere. 3 grove skruer. Må brette ut litt av innerskjermen for å komme til innerste skruen, men en trenger ikke å skjære..
MEN; Å komme "helt frem" til snekka er en annen sak.
Mulig jeg har skrivd dette før, men dette er min anledning til å bytte snekka;
Skulle "bare" bytte no kuler og ledd i forstillinga. Alt løsna greit, bortsett fra leddet / kon mellom senterlink'en og armen fra snekka.
Ikke F... om det var rå å få demontert. Pga utforminga på senterlink og leddet på armen fra snekka er det vanskelig, bortimot umulig å komme til med avdrager.
Hvertfall de avdragerne jeg har. Endte med å måtte skjære av kon på nevnte styrearm. Og armen som sitter på snekka, den sitter på splines, med kon.
Sitter som grunnfjell. Så da endte jeg med å måtte fjerne snekka.
(Siden jeg skulle bytte armen pitmanarmen. Er det ikke det den heter, den som sitter rett på snekka?)
Hadde egentlig ikke tenkt å bytte snekka, men når den først var ute, og jeg hadde konstatert "en del" slakk, og oljesvetting, så var veien kort til å bestille en ny.
Hvertfall siden jeg allerede hadde ei passe full handlevogn hos rockauto.
Hvis du har tilgang på løftebukk så anbefaler jeg det, kontra å ligge ute i grusen..
Har du prøvd å stramme noe på snekka på bilen din?
Her kommer litt bilder fra siste dagers skruing;
"Oppstrekk" av armen som drar på håndbrekket.
Er spent på om jeg får til håndbrekket, så alle tips & tricks for å få smooth gange på håndbrekksdeler benyttes....
Test-montering av håndbrekksdeler før montering på bil.
Måtte inn å sjekke bilder på pc'n et par ganger, før jeg fikk det sammen riktig..
Og slik ser det ut ferdig montert.
Nye band, monteringsdetaljer og bremsepumpe
Ny bladfjær og draband syntes såvidt i bakgrunnen.
Samme på høyresida såklart, men ble bare bilde på venstresida.
Enda et fra bakstillinga. Nye bremserør, dempere og de nevnte bladfjærene...
De var såpass dyre at jeg kommer nok til å nevne de flere ganger!! (haha)
Hjelpesnekke med pitman-arm (?), som har fått seg smørenippel med 90 grader vinkel. Forhåpentligvis litt mer servicevennlig.
Vanlig 6mm smørenippel, kjøpt på TESS.
Av en eller annen grunn ble bildene av hjelpesnekka skikkeli dårlige, tok noen flere, dette var det beste...
Indre endeledd. MOOG. En såkalt "problem solver" iflg. rockauto.
Her passa ikke 6mm smørenippel, måtte bruke den som fulgte med. 6mm ble såvidt for liten.
Ville helst hatt smørenippel med 90 grader vinkel hel og.
"Operasjon hjullager".
Dette er vel det jeg har utsatt lengst, ganske enkelt fordi jeg er blitt fortalt "det er en j..... drittjobb, sitter som F...."
TIPS TIL DEG SOM SKAL BYTTE HJULLAGER:
Jeg banka på ei 14mm pipe. Børsta først reint med stålbørste etc.
Brukte muttertrekker. Løsna med en gang, null problem.
Meeeen: skruen sitter igjen i pipa.. No så dugelig.. Opp i skrustikka, frem med 3-kilos slager og dor. Etter nok vold løsner skruen og spretter langt avgårde.
Veldig artig å stå ute i grusen å holde på da ja...
Brukte 14mm pipe på 4 av 6 bolter. Den 4. jeg skrudde ut, satt så fælt, at jeg i dritt-sinne skjærte et snitt i pipa for å få ut skruen. Så da er den pipa skrot.
Så til nestemann som skal gjøre samme jobben: Bruk ei 9/16 pipe. Den smetter bedre på. Og du slipper unne med et liiite rapp med hammer og dor, så slipper skruen fra pipa.
Er det noen som vet om det er metrisk eller kroppsdel-mål (tommer) på disse boltene som holder hjullageret?
Klossa opp som vist på bildet. Første lageret rappa jeg til 2-3 ganger, så slapp det.
Lager #2 fikk étt rapp så løsna det. Bare velstand. Så langt har hjullager jobben vært det letteste...
Nærbilde av ansatsen på hjullageret.
Nærbilde av ovennevnte 14mm pipe som måtte bøte med livet... (Etter at bildet ble tatt..)
Simring / tetning, bakkant av hjullager.
Hvis du skal bytte hjullager, så bytt denne tetningen og.
Den følger _ikke_ med hjullageret, hvertfall ikke det jeg kjøpte fra MOOG.
Den kosta ca. 80 NOK på rockauto. Vel verdt penga, de gamle tetningene var det ikke mye spenst i lenger...
Nærbilde av tetning og delenummer.
Setet / ansatsen for tetningen. Her var det ganske mye rust og snærk....
Grov rengjøring med meisel, BrakeClean, papir og trykkluft.
Til slutt en runde med 400 korning pussepapir, for å få litt smootere finish på flatene.
Og slik ser det ut ferdig montert.
Penn-hammer og en liten bit 9mm x 21mm eikelist er fint verktøy...
Før jeg monterte tetningen så strøyk jeg på et tynt tynt lag med fett rundt der hvor den ligger an.
Delvis for å lette montering, samt at da blir det skikkeli tett. Håper jeg.
Rett eller feil? Mtp. hvor tetningen er plassert så burde den hvertfall tåle fett...
I tillegg så fikk jeg montert styresnekka, hjelpesnekke, stabstag, øvre bære arm på høyre side og senterlink idag.
Men det havna ikke på bilde..
Hadde egentlig tenkt å montere en ny senterlink jeg kjøpte sammen med noen andre deler, men den passa ikke.
Ganske enkelt fordi hullene for kon-tappen fra styrearm / pitman-arm ikke var "i plan" med hverandre.
Ledda på de 2 armene snurrer bare rundt og rundt, det er ikke kule® i de, det betyr at hvis det ene hullet er 4-5-6 grader "i helling" i forhold til det andre, ja da passer det ikke. Prøvde å slakke skruene til snekke og hjelpesnekke, funka fortsatt ikke.. Så da ble den gamle senterlinken tatt fram igjen, rengjort, inspektert, og montert.
Den smatt rett på...
Monterte også nye stabstag-foringer, fra MOOG. Når jeg skulle montere så jeg at de bygde en del mer i høyden enn de gamle foringene.
Såpass mye at jeg er skreptisk til om jeg får stramma overfalla / holderne nok. Time will show....
Ble bare bilde av monteringen av den ene, gjorde samme operasjon på begge sidene.
Det var alt for idag, hvis "Velforeninga" er i go'lage kanskje det blir noen timer skruing imorra og, hvis ikke så blir det opphold frem til neste uke...
MVH
S-A
EDIT: Fiksa på skrivefeil / la til et par linjer med tekst.
Edited by S-A, 11 September 2015 - 22:41.